De Bentley Bentayga is lichter dankzij een nieuw (en duur) setje velgen.
De Bentley Bentayga is een geweldig stukje engineering én product placement. Het is wellicht niet de auto die Bentley het liefst bouwt, maar wel de auto die verreweg het best verkoopt. Ook hebben ze bij Bentley minder concessies hoeven doen qua merkwaarden door een grote crossover te bouwen.
Bentley’s zijn altijd groot, luxe, corpulent, massief en gargantuesk geweest. Ondanks dat het DNA van de Bentayga niet extreem exotisch is (het is in technisch opzicht een Touareg), is de aankleding dat wel. Heel erg zacht leer, zeer potente motoren, hoogpolig tapijt, bijzonder fraai hout en via Mulliner de meest bijzondere opties. Daar is er eentje bijgekomen in de vorm van een setje koolstofvezel velgen voor de Bentley Bentayga.
Bentley Bentayga lichter
Het carbon wiel is ontwikkeld in samenwerking met Bucci Composites. Koolstofvezel heeft als voordelen dat het extreem sterk én licht is. In vergelijking met de andere velgen die leverbaar zijn, is de stijfheid verbeterd. Het gewicht daalt met 6 kilogram per velg. In totaal is de Bentley Bentayga met carbon velgen 24 kilogram lichter.
Een nadeel is dat het bij schade kan verplinteren in plaats van deuken. Dat is de reden dat zelfs supercars als de Murray T.50 en Ferrari’s gebruik maken van gesmeed aluminium. Volgens Bentley is het een voordeel, zodat je bij een crash het lucht uit meerdere kanten van de band kan ontsnappen. Zo kun je er ook tegenaan kijken. Well played, Bentley. Well played.
Grootste koolstofvezel velg ter wereld!
Nu kunnen we heel erg kritisch zijn op het feit dat dit wiel het grootste carbon wiel is ter wereld. Kijk, als je wilt dat wielen minder wegen, ga dan voor smaller wiel met een kleinere diameter. Dan win je (veel) meer. Maar ja, 22″ ziet er natuurlijk wel veel dikker uit.
Volgens Bentley past het wiel perfect bij het populaire Styling Specification, waarbij de splitter, dorpelverbreders en diffuser ook van koolstofvezel zijn vervaardigd. Net als hierbij moet je het niet zozeer om het gewicht doen. De Bentley Bentayga is weliswaar lichter, maar het verschil is klein op zo’n hoog totaal gewicht.
Het is het net als met een duur horloge. Dat vindt je niet mooi vanwege de manier waarop je geïnformeerd bent over de tijd, maar omdat het technisch vernuftig is. Met deze wielen is dat ook het geval.
De velgen worden later dit jaar leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend, maar reken er maar op dat het een prijzige optie is.
sportabgasanlage zegt
Hmm.. ja… Op dit soort auto’s toch wel behoorlijk overbodig. Althans wanneer ‘gewicht’ als argument gebruikt wordt.
Doet me een beetje denken aan die net iets te dikke huisvaders op een racefiets: ‘Nee, ik heb geen fietsbel, want dat is overbodig gewicht’.
Ja, goed verhaal buurman!
Edge zegt
Ach, waar wordt zo’n Bentayga nou gebruikt? 99% van de ritjes zijn op asfalt, en die overige procent zijn de grindpaden die naar de miljoenenvilla’s van de eigenaren leiden. Heel die auto is in principe overbodig. Maar de voetballers en rappers bij wie er niet genoeg carbon op zo’n wagen kan zitten, zullen dit hartstikke graag aankruisen op de optielijst.
Joost zegt
Een oplossing voor een probleem wat er überhaupt al niet had moeten zijn dus…..
pier zegt
Hoe houden deze velgen zich met wat stoeprandschade? Overigens wanstaltig, carbon velgen op je Bentayga.
burninrubber zegt
Is het niet zo dat ongeveerd gewicht en rotationeel gewicht vele malen zwaarder is? Dus die 24kg lijkt weinig maar voegt meer toe dan wanneer je 100kg uit de auto zou halen?
sportabgasanlage zegt
Alsof onafgeveerd gewicht er toe doet op een rijdende zeecontainer.
boomhauwer zegt
@sportabgasanlage: ja toch wel hoor.
mashell zegt
Zeker. Maar het blijft een grote comfort SUV en dus 0.0% sportief. Dit is als een man van 150 kilo op de duurste Nikes.
993carrera4s zegt
@burninrubber: Ja klopt helemaal. Al is 100 kg op deze zware auto nog steeds niet veel
cheatah zegt
Wat een achterlijk onzin
joki zegt
Eigenlijk is dit een beetje hetzelfde als wanneer ze deze velgen op een elektrische wagen zouden monteren. Gewicht besparen op iets wat door zijn aard veel te zwaar is… Dus is dit eigenlijk de toekomst, men is zelfs zijn tijd vooruit… al vind ik het om te huilen…