Want SUV’s met de prijs van een twee-onder-een-kapwoning scheep je niet af met een simpel dieseltje. Die geef je een premium zelfontbrander mee.
Bij de introductie van de 280 mille kostende Bentayga werd alleen info over de de nieuwe twaalfcilinder gegeven, goed voor 447 kW/608 pk. Wel kregen we de belofte dat er op termijn een diesel en een plug-in bijkomen. Omdat de Bentayga een vertimmerde Q7 met chique hout is het onderstel met de Audi Q7 deelt, was het niet moeilijk om in te vullen welk dieselblok er ooit onder de kap komt te liggen: de 4.0 V8 TDI uit de SQ7 natuurlijk.
Automotive News zegt nu de bevestiging te hebben van een Bentley-ingenieur. Niet alleen gaat het statige merk aan de diesel, het wordt meteen een blok met een elektrische turbo. Audi gaf vorig jaar ruchtbaarheid aan deze techniek met de RS5 TDI. De e-turbo gebruikt een elektromotor om de turbo op te spoelen bij lage toerentallen, waarmee het gevreesde turbogat wordt geëlimineerd. [Complete uitleg HIER.]
Volgens de laatste VAG-leaks komt het vermogen van de 4.0 V8 TDI met e-turbo in de Q7 uit op 435 pk. Verwacht in de Bentayga TDI dus minstens hetzelfde aantal pk’s, maar waarschijnlijk ligt het iets hoger. Je wilt dat prijsverschil immers rechtvaardigen. Bovendien is er binnen de Volkswagen Group enige expertise aanwezig qua het aanpassen van een TDI-motormanagement, dus dat moet te doen zijn (ja, we gingen daar).
Foto: spotcrewda @ Autojunk
martinus zegt
De SQ7- Bentayga by Bentley editie dus?
eklasse zegt
@martinus: Ja, dat zei je al vaker volgens mij….
bierbuik zegt
@martinus: manman begin je nou weer?
Bij elk artikel ovet deze auto
Die “grap” werd zelfs in het artikel al gemaakt..
martinus zegt
@bierbuik: Zo ziet u: Goed voorbeeld doet volgen & ook nog eens de kracht van herhaling.
bierbuik zegt
@martinus: probeer anders een afkorting volgende keer, kort maar krachtig. Flyers uitdelen kan ook helpen
fconderkantlat zegt
@martinus: misschien ook met minder olie/benzine/co2-verbruik/uitstoot
volvologisch zegt
van Bentay(a)ga naar bent bentanogo
eklasse zegt
In real moet dit toch wel een ontzettende imposante bak zijn. Mooi of lelijk.
martinus zegt
@eklasse: Een beetje net als de Audi Q7. Alleen de voor en achterbumper steken 3.5cm extra uit, en de wielkasten (achter) zijn 15mm meer uitgeklopt.
Op papier is de Bentayga edition zelfs nog wat lager dan de gewone Q7, maar dat zegt niet zoveel, omdat bij beide auto’s je de vering kan instellen op hoogte en stevigheid.
jefe020 zegt
@martinus: wat een ongekend nutteloze reacties martinus, kan jij niet een andere blog opzoeken.
Beetje waardering voor deze SUV
Ik kijk ernaar uit om hem een keer te bewonderen.
gtwillem zegt
@martinus: helaas is het niet helemaal waar wat je zegt. Het is niet helemaal het geval dat de bumpers iets langer zijn en de wielkasten iets opgeklopter. Dat is niet een goede omschrijving, omdat het pertinent niet waar is.
De Bentayga deelt wel techniek met de Q7, uiteraard. Ze zullen wel gek zijn om extra geld uit te geven om het navigatiesysteem minder te laten functioneren zodat deze op niveau is met de RR… Maar zo innig als de samenwerking tussen Cayenne en Touareg was, is het niet. Bij die auto kon je diverse onderdelen zo maar uitwisselen.
Daarbij is het interieur totaal anders, evenals het exterieur. Het is geen eeneiige tweeling maar een halfbroer, om menselijke termen te gebruiken.
Dat het je smaak wel of niet is, dat staat vrij. Zeker bij dit model kan dat zeker discutabel zijn, maar dat is nog geen reden om onzin te verkondigen ;-).
clarkson zegt
Het zal vast goed rijden met een dikke diesel er in. En dat het van onder een audi is? Who cares? Er staat Bentley op, en hij is F*cking Dik!
dampu020 zegt
Wat zitten jullie te janken over die Q7 zeg.
moveyourmind zegt
@dampu020: Inderdaad…
Slaat echt helemaal nergens op!
Bij de meest übercoole SUV aller tijden hoor je ook niemand zeuren dat het geen Fiat is…
Al heeft Lada dat bij de Niva wel iets beter weten te camoufleren…
fconderkantlat zegt
@dampu020: wat zit jij te janken dat wij te janken zitten over die q7 zeg.
ghost zegt
@dampu020: zo zijn Nederlanders, die klagen en zeuren graag.
willempjuh zegt
He bah wat lelijk
G-Ammo zegt
PREMIUM!!!!!!!!!!
JanJansen zegt
Waarom geen supercharger ipv een e-turbo?
Weet iemand hierop een zinnig antwoord?
berlinetta zegt
@janjansen: Omdat een supercharger minder zuinig is. Die wordt namelijk door de motor zelf aangedreven en dat kost peut.
lekbak zegt
@berlinetta: de elektromotor wordt ook door de motor zelf aangedreven natuurlijk. Indirect via de dynamo. Het is vooral een efficiëntie dingetje.
reistje zegt
@JanJansen: Omdat een supercharger behalve vermogenswinst niet efficiënt is.
Bovendien is het een diesel dus zal hij wel flink wat boost hebben waarvoor een supercharger vaak wat minder geschikt voor is. En als je een E-turbo hebt kan je ook grotere turbo’s pakken zonder dat je turbo-lag problemen krijgt.
gtwillem zegt
@janjansen: een mechanische Kompressor is minder efficiënt. Met turbo’s valt er veel meer te winnen.
Kompressors hebben zeker hun voordelen (met name de betere gasrespons), maar ze gebruiken een aanzienlijk deel van het vermogen, om vervolgens meer te leveren. Ten koste van onder andere het brandstofverbruik.
Bij benzinemotoren is het tegenwoordig beperkt een redelijk populaire optie (A6/SQ5/A8 3.0 TFSI, Corvette ZR-1, XE/XF/F/XJ 3.0 V6, Challenger HellCat, CTS-V, Micra 1.2 DIG-T, S60 T6, XC90 T8), maar zoals je kunt zien, zijn het vaak duurdere auto’s (waarbij het verbruik ondergeschikt is).
De combinatie diesel met mechanische compressor is zeer zeldzaam. De enige auto die ik ken die een Supercharger op een diesel had zitten was de Mazda 626 met Comprex dieselmotor. Een succes was het niet, net als de G-lader van VW toch nog wat beteouwbaarheids probleempjes en het toegenomen vermogen en koppel was niet grandioos. En het verbruik was relatief fors. Net in de tijd dat Fiat en VW furore maakte met hun direct ingespoten turbodiesels welke zuiniger en sterker waren.
s62b50 zegt
@gtwillem: goed verhaal. Lekker kort.
gtwillem zegt
@s62b50: ik ben een man van weinig woorden ?
Dutchdriftking zegt
Lijkt me de ideale motor voor deze auto. Heel veel power, en als je een beetje normaal doet ook een fatsoenlijke actieradius.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Dat denk ik ook. En het is dan een hele serieuze concurrent van de Rangerover.
singer911 zegt
@clarkson: Ja, alleen kost deze iets meer..
clarkson zegt
@singer911: Als hij richting de 2ton kan gaan komt het nog bij elkaar in de buurt ook. Zo lang je het klokje niet aanvinkt op de optielijst.
singer911 zegt
@clarkson: Bentley zorgt er wel voor dat de prijs hoger ligt. Stukje marketing. Wie wil er nou in een Bentley rijden die evenveel kost als een Rangerover, pfff. Maar je hebt wel een beetje gelijk, alleen een Rangerover van 2 ton heeft alle opties al, de Bentley niet denk ik.
Dutchdriftking zegt
@singer911: Een Range Rover kost ook al snel 2 ton hoor….
singer911 zegt
@dutchdriftking: ja alleen zoals ik net al zei, dan heb je een Range Rover met alle opties. Probeer dat maar bij de Bentley en kijk op wat voor prijs je dan uit komt.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ja daarom. Dat bedoel ik. Bentley zal er wel iets boven zitten. Maar hun willen natuurlijk de rr rijders binnenharken.
jorden zegt
@dutchdriftking: dat is dan wel een V8 op benzine in Hollands belasting klimaat.
c-ad zegt
Met die software van VW wordt het wel een A-labeltje.
norge zegt
Durven ze er TDI op te zetten?
escort77 zegt
@norge: maar dan wel met een rood gekleurde T, rood gekleurde D en rood gekleurde I.
gtwillem zegt
Dit is natuurlijk een auto die enorm makkelijk af te fakkelen is. Lelijk, lomp en overbodig.
Maar ik denk dat op het moment dat je je erin rijdt dat je het echt niets maar dan ook helemaal niets kan schelen.
Je hebt een schitterend ruim interieur, echt waanzinnig mooi afgewerkt met fijn leder en echt hout. Je zit volkomen geïsoleerd, als ware in een cocon van rust. De motor (W12 FSI of V8 TDI) hebben bakken koppel reserve, die geen enkele moeite hebben om aan te haken bij het snelle spul op de AutoBahn. En nog een hoge zit ook! En je kan er ook nog eens een beetje offroad ermee.
Het is niet mijn soort auto, maar een donkergroene met roodbruin interieur, gesmede wielen en wortelnotenhout: leuk alternatief voor de eeuwige Range Rover.
paulaner zegt
Deze auto past in elk geval bij het interieur van de mensen die ‘m kopen.
Ilquadrifoglio zegt
Wat een vreselijk foute en lelijke auto is dit. Alleen al de naam schreeuwt voetballers en dikke gouden kettingen. BMW heeft met Rolls Royce tenminste nog de klasse weten te behouden. Chapeau!
mdegoede zegt
@Ilquadrifoglio: euhm volgens mij rijden voetballers en mannen ook in over getunde en verpeste rolls royces dus snap je punt niet echt
Michiel1 zegt
Dat word dus een Ben”TDI”ley???
Met tdi in het rood natuurlijk!
Maar ach, dit gaat vast richting de 500pk en 1000+nm… Dan mag je al niet meer klagen en een diesel past wel bij zo’n zwaar geval!
thomasthomas zegt
Kunnen ze hem niet eens in een andere kleur laten zien zwart of grijs bijvoorbeeld??
gokartmozart zegt
who cares jongens…ik kan hem niet betalen maar vind de beginprijs voor een Bentley nogal laag. Het is dus een instappertje..
Prijzen ze hem op 480 dan wordt ie nog verkocht aan de doelgroep..
De doelgroep zelf ziet het niet als een soort Q7 daar kijken ze niet eens naar want die rijden Range Rovers en andere Bentleys….de niet doelgroep maakt zich erg druk om het Q7 genenpakketje…
kempenaer zegt
De meeste van de criticasters behoren niet tot de doelgroep van deze auto. Dat betekent niet dat je tot de doelgroep moet behoren om kritiek te mogen hebben, integendeel. Alleen is het voor VW een product dat verkocht moet worden. Dan is het van meer belang wat Ali de Oliesjeik of Wang de Vastgoedondernemer er van vindt. Die behoren namelijk wel tot de doelgroep.