![Ik hou van dikke konten en ik kan niet liegen](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/bentley-bentayga-oranje-iaa.jpg)
Bentleys oranje bakbeest haalt met gevloerd gaspedaal 301 km/u, waardoor je een Brabus GLE Coupe nodig hebt om hem bij te kunnen houden, als SUV.
Met de Bentayga treedt Bentley binnen in de wondere wereld der SUV’s, en maakt meteen de snelste, dikste (qua motorinhoud dan) en ook duurste van allemaal. Totdat Rolls-Royce zijn Cullinan af heeft en deze naar een rotsformatie op de Canarische eilanden vernoemde dikzak van de troon stoot.
De obesitas-SUV – 608 pk, 900 Nm, en slechts 292 gr/km – heeft in de VS al een vanafprijs: $229.000. Wil er iemand een gokje wagen hoe zich dat vertaalt naar een Nederlandse prijs?
UPDATE: Bentley mag in de handjes knijpen, want de Bentayga is nu al een succes. Naar verluidt is de dikke SUV al voor een jaar uitverkocht.
Het moet worden gezegd: lelijk issie niet. Maar is het een echte Bentley? Hij straalt m.i. niet meer klasse uit dan een Range Rover. en #Bentayga? Verlaag je toch niet tot dat niveau Bentley.
@berlinetta: haha #bentayga, exactly my thoughts
Hij is echt godsgruwelijk lelijk. Maar toch wil ik er een..
Geweldige bak
Mooi ding. Dat vinden de fotograferende kopieer / steel Chinezen ook. Ze zitten er al weer bovenop zo te zien. Mooie roostertjes.. klikkerdeklikkerdeklik.. Binnenkort in een BYD near you..
@Freewarefreak: een primeur! De eerste auto die door de Chinezen alleen maar mooier kan worden!
Narcos gekeken smoke?
@jmeverts: Pas 2 afleveringen, nog geen tijd gehad voor de rest :) Hoezo?
@sir_smokalot: oligarch bedoelt hij
@marikoelolo: klopt
@marikoelolo: klopt! :-)
@sir_smokalot: leuke serie hoor
Ik zet in op €494995,97 maar hoop dat de regering de prijs met een wanstaltigheidsbelasting nog een paar ton ophoogt.
@mashell: en een boete voor horizonvervuiling elke keer als je em uit de garage rolt. Plus 9 eu administratie natuurlijk.
Ik hoorde een gerucht dat er al tientallen zijn verkocht in Nl. De vanafprijs denk ik €300.000+
@sportstand: de tweede Bentayga gaat naar een Nederlandse eigenaar, echter niet woonachtig in NL, hij heeft o.a een RR drophead met echt goud erin verwerkt
@arashrsf: Sommige mensen….. ;)
Mooi hoor, zo’n spoilert op een SUV! Gelukkig ook van carbonfiebert, dan houden ze het gewicht lekker laag…
Ik vind het origineel (Q7) mooier/minder lelijk*
*doorhalen wat niet van toepassing is
netto €208.500
btw €43.785
co2-toeslag €61.147
ca. €313.432
Ik heb een enorme hekel aan dit soort dikzak mobielen maar dit is dan wel een van de betere. Die specs slaan natuurlijk nergens op voor een SUV maar ach, je moet wat als Bentley om je bakbeest te onderscheiden… Blijkbaar is de doelgroep hiervan wel in voor een dick-measuring contest.
En ik vind hem gaaf.
Best geslaagd en houdt tevens nog wel een bentley uitstraling houden, alleen ligt het aan mij of lijkt hij best nog wel op een cayenne?
ik kan jullie vertellen dat de 2e Bentayga naar een Nederlandse eigenaar gaat (echter niet woonachtig in Nederland). Hij heeft o.a een RR drophead met echt goud erin verwerkt !
Oubollig en lelijk van achter. Heeft dan toch weer wat vernieuwende trekjes voor een Bentley maar dat komt omdat het de eerste SUV is. Het interieur maakt ook wat goed. Daarentegen doen de lijnen van deze opgeblazen continental pijn aan mijn ogen, en doe aub wat aan die achterlichten.
Net als de zoveelste onveranderde Rolls Royce slaan ze hier de plank mis met een design wat over nagenoeg alle modellen hetzelfde is, sinds ze in de moderne tijd bestaan.
Waar alle gangbare merken met prachtige verfrissende modellen komen, zie ik duurdere/luxe merken er makkelijk af komen met modellen die onafscheidelijk zijn qua uiterlijk.
Ik vind het niks.
Ik dacht dus dat ik naar de Audi Q5 aan het kijken was waar één of ander tuner een Bentley neus op had gezegd.
Die snor onderin de grille/bumper doet me aan een meerval denken
Het had veel erger gekund, maar echt mooi is ie ook niet. 301 km/h is net nutteloos als indrukwekkend. Een twaalfcilinder in een SUV (met zelfdragend chassis) is wel een Unique Selling Point. Dat heeft de concurrentie (nog) niet.
Nogmaals, erg indrukwekkend. Maar er is niet, maar dan ook niets waardoor ik zou zeggen: ja! Die wil ik. En waar ik SUV’s als de F-Pace, XC90 en Range Rover best kan waarderen, is dit gewoon een lomp grote bak die lelijker had gekund.
Het is groot en het glimt en het is belachelijk snel. Al je hier in kan rijden dan krijg je wel het gevoel dat je het helemaal heb gemaakt. Ik vind het prachtig zulke creaties. Lekker over the top!
Mooie voorkant, maar die acherkant is net een oude Audi a8 op anabooltjes.