Welkom bij de drukste ochtendspits van het jaar 2023, bijna 1.100 km aan files!
Lullig als je er vanmorgen hebt ingestaan, maar hey. Je bent niet de enige geweest. Terwijl we allemaal met smacht uitkijken naar de lente is de winter nog niet klaar met ons. En dan het type ‘vieze’ winter. Dus regen, wind en af en toe natte sneeuw. Dat gaat traditioneel gepaard met files op de Nederlandse wegen. Vandaag is geen uitzondering.
Dinsdag is normaal gesproken al één van de drukste dagen van de week op de weg. Met deze weersomstandigheden en het stakende openbaar vervoer heb je een giftige cocktail te pakken. Volgens de ANWB is vandaag de drukste ochtendspits van het jaar. Rond een uur of 8 werd deze conclusie al getrokken door de organisatie.
Op het hoogtepunt stond er voor bijna 1.100 kilometer aan files in Nederland, aldus de ANWB volgens Nu.nl. Op diverse snelwegen was het raak met ongelukken en langzaam rijdend verkeer. Onder andere op de A28 richting Utrecht bij Den Dolder, de A4 richting Amsterdam bij Zoeterwoude-Rijndijk en de A2 richting Maastricht stonden lange files vanmorgen.
Het is niet normaal dat er meer dan 1.000 kilometer file staat. Records in het verleden wisten niet eens de 1.000 te halen. De drukste ochtendspits van 2022 was bijvoorbeeld 940 kilometer file, in november. Ook de tijd van het jaar is bijzonder. Vaak worden filerecords verbroken in het najaar. Dat het nu zo uitzonderlijk druk is in het voorjaar is opvallend. Mazzelpik als je ervoor gekozen hebt om vandaag thuis te werken, zo niet (of kon je niet anders): helaas pindakaas!
scrmeagle zegt
Gelukkig geen last meer van, sinds ik AOW ontvang.
marcomanta zegt
Geluksvogel, wij mogen tot ver over de 70 met dank aan …..
panam1 zegt
Met dank aan geldverspilling van de overheid – 10-tallen miljarden aan linkse hobbies , vluchtelingen , en ontwikkelingshulp. Verder is de levensverwachting een stuk hoger, dus als je nu tot je 68 / 70 moet werken, heb je relatief gezien net zoveel vrije jaren als de persoon die destijds tot z’n 65ste moest werken. Groeten een 35 jarige werkende
crashingduke zegt
2023 is nog niet voorbij. Dus de record file kan in november komen.
heckblende zegt
Fijn dat ik ook een N-weg kan nemen om op kantoor te komen.
Dutchdriftking zegt
De winterbanden toch niet voor niets gemonteerd dit seizoen, dat is dan wel weer prettig. Verder viel het mee met de file. De angst van weggebruikers voor twee vlokken natte sneeuw gecombineerd met de haast en egoïsme van andere weggebruikers zorgde wel weer voor bijzondere situaties.
rrk147 zegt
Nou he, nu kon je lekker doorrijden met je winterbanden. Oh nee, je stond net zo vast waarschijnlijk.
Robert zegt
Ik vertrek gewoon op tijd, nergens last van. Ga ik een half uurtje later van huis, doe ik er twee keer zo lang over.
Ik blijf me overigens verbazen over het gedrag van veel mensen, zeker met slecht weer; zonder verlichting rijden, of enkel dagrijverlichting (zonder de achterlichten ingeschakeld) of hooguit een paar stadslichtjes aan. Mensen die bumperkleven, elke km zestien keer van rijstrook wisselen, ontbijten, appen, instagrammen en god mag weten wat ze allemaal verder nog achter het stuur doen.
En als je er eens goed op gaat letten, dan wordt een groot percentage van de files enkel en alleen veroorzaakt door ongevallen en door vrachtwagens met pech. Dat laatste mag trouwens wat mij betreft worden bestraft als economisch delict, als die pech wordt veroorzaakt door gebrekkig, achterstallig of afwezig onderhoud.
dawwg zegt
Veel mensen rijden nog met automatische verlichting waarbij de dagverlichting de achterlichten niet aan doet; met dank aan sterk achterhaalde Europese wetgeving uit het vorige decennium.
M.a.w. ze zijn het zich eigenlijk niet bewust … en ik heb nog nooit gehoord dat een fabrikant of dealer het gratis heeft aangepast als onderdeel van het onderhoud; meer dan een simpele software update is het niet.
mashell zegt
Op zich heb je gelijk dat de wetgeving achterhaald is, energie besparen door de achterlichten niet in te schakelen is vanwege LED achterlichten niet echt een thema meer.
Maar… Vrijwel alle auto’s met automatisch inschakelende verlichting hebben ook een regensensor en dus gaat de verlichting voor en achter bij minder fraai weer vanzelf aan. Het probleem dat aangepaste wetgeving zou kunnen oplossen bestaat eigenlijk helemaal niet. Alleen bij mist is er een probleem, het ontwikkelen van een sensor die mist detecteert is een beetje een heilige graal in de auto-industrie.
marcomanta zegt
Thuiswerken zeggen ze, hoe dan, plaatsen ze het werk in mijn voortuin dan?
mashell zegt
Nog steeds werken veel mensen thuis, de economie is door de hoge inflatie niet langer booming, dus hoe kan het eigenlijk zo druk zijn op de weg? Rijden de treinreizigers nog steeds met hun coronabarrels?
Robert zegt
Het streekvervoer staakt vandaag ook. Dat helpt natuurlijk ook niet mee.
Ik kan dat personeel overigens geen ongelijk geven.
cooper96 zegt
Kunnen ze nu eens ook een keer bij Hoevelaken uit hun doppen kijken, is g#ddomme elke ochtend raak met een aanrijding .
smijsie zegt
Wachten met smart of smachten naar iets. Wachten met smacht bestaat niet.