Ik wel . Ik ben zeker benieuwd welk automerk het meeste winst maakt…
Als je op het punt staat een nieuwe auto te kopen, denk je weleens dat alle fabrikanten miljarden en miljarden verdienen. Auto’s zijn namelijk zó schreeuwend duur, dat het geld er wel tegen de plinten moet klotsen. Zou je denken.
Is op zich ook wel zo, maar het is natuurlijk helemaal niet zo dat bijvoorbeeld een Volkswagen de 50.000 euro die hun nieuwste Polo GTI kost in het geheel in de zak steekt. Verre van zelfs. Het zal je verbazen.
Welk automerk maakt het meeste winst?
Onderzoeksbureau EY heeft eens uitgezocht welk automerk nou het meeste winst maakt en het AD schreef daarover. Kleine kanttekening, ze hebben daarbij de 16 grootste automerken ter wereld onderzocht. Dus kleintjes als Ferrari met een enorme winstmarge doen niet mee. Ja, kun je nou wel over klagen, maar zo is het nu eenmaal.
En nog meer aanvullende informatie tot we echt overgaan tot de bekendmaking van het automerk dat het meeste winst maakt; er is voor de cijfers gekeken naar de zogeheten ebit-marge van de bedrijven.
Dit betekent dat er is gekeken welk percentage er overblijft als alle kosten van alle inkomsten worden afgetrokken. En om het helemaal goed met elkaar te kunnen vergelijken, is er geen rekening gehouden met de belastingen die overal ter wereld anders zijn. Lees: lager dan bij ons.
Vertel nou, wie is het???
En de winnaar van dit onderzoek is…. *tromgeroffel*… Mercedes. Zij halen een winstpercentage van 13% op iedere gebouwde auto. Op de voet gevolgd door Toyota met een winstpercentage van 12,6%. BMW sluit de top 3 af met 11.3%.
EY heeft ook even gekeken naar de totale cijfers van de 16 grootste fabrikanten over het derde kwartaal van dit jaar. In totaal zetten deze 504 miljard euro om, een stuk meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De winst was vanzelfsprekend een stuk lager; die kwam uit op een totaal van 39 miljard euro. Wat nog steeds best veel is; er zijn dagen dat ik daar echt 16 uur voor moet werken…
Kortom, nu weet je bij welk automerk de meeste winst aan de strijkstok blijft hangen. Mercedes inderdaad.
Johanneke zegt
Jammer dat ze de rest van de 16 autofabrikanten niet geven. Ze melden wel dat Tesla van 17.2% naar 7.6% winstmarge is gedaald. Ik vind het echt heerlijk zo’n idioot merk als Tesla erbij. Brengt reuring. Zie mij zelf nooit een Tesla rijden, want ze hebben geen richtingaanwijzer hendel meer, maar de autowereld is een stukje minder saai met Tesla erbij.
Benny_Weisz zegt
Vind je?
Het zijn anders best wel saaie auto’s hoor, die Tesla’s…..alle EV’s eigenlijk
Johanneke zegt
Wat dan? Ik vind dan weer dat elke automaat hetzelfde rijdt. EV of niet. Of ik nu 300pk uit benzine of uit een EV heb, beiden is het gas in en gaan. Atmosferisch handbak rwd is het mooist natuurlijk.
mashell zegt
En dan niet veel meer dan 100pk zodat je wel moet werken om vooruit te komen.
V8Vantage zegt
Klopt stiekum wel. De meeste lol heb ik gehad in mijn 106 GTI (ok wat meer dan 100 Pk), 205 1.4 en ook in een Renault 5 over de polderweggetjes.
hehe zegt
Gaat dus over winstpercentage.
Vind ik zelf niet zo interessant.
Denk dat Ferrari daar iedereen ook wel wegblaast, ze verkopen weinig auto’s maar maken mega winsten op petjes en schoenen.
Maar dat weggezet tegen het aantal verkochte auto’s zegt niet zoveel
hotze zegt
Op de Ferrari’s zelf maken ze ook gigawisten.
Er is zo’n enorme vraag dat ze bijna kunnen vragen wat ze maar willen.
ghost zegt
Wat verrassend om dit te lezen met die foto erboven !
bmwadept zegt
@nicolasr, 16 uur? Dus die alimentaties kunnen makkelijk worden betaald.
goodvibrations zegt
Erg fijn om te zien dat er nog goed winst gemaakt wordt bij Europese merken..
Wacht nog op een “droom EV”. Neue klasse is best belovend.. droom ook alvast van een goed sturende Giulia BEV…
Vind bij EVs het aantal aantrekkelijke auto’s (nog) te beperkt..
pomoek zegt
Grappig. 2 dagen geleden nog paniek hier op autoblog. Bericht van @jaapiyo: Europese auto industrie gaat teloor door EV’s!
https://www.autoblog.nl/nieuws/europese-auto-industrie-gaat-teloor-door-evs-3577114
Blijkt dus wel mee te vallen.
goodvibrations zegt
Tjah.. beide kan natuurlijk.. wat is Mercedes haar winst marge op EVs? En BMW?
Daar maak ik me nog steeds wel zorgen om. Mag best iets duurder zijn dan een kale Tesla.. maar ook weer niet extreem… Anders wordt het een lastig verhaal…
mashell zegt
Het hangt er een beetje vanaf. Nieuwe platforms voor EV’s vergen enorme investeringen. Schrijf je die investeringen af over alle wagens maak je met je eerste EV’s gewoon winst, reken je die kosten toe aan de eerste EV’s krijg je koppen als Ford maakt $30.000 verlies op elke Mustang-E.
De fabrikanten zijn toekomst georiënteerd, die maken op een EV een zelfde marge als op andere wagens in dezelfde klasse.
cossiekiller zegt
Dacht dat het Porsche ging zijn…
werf76 zegt
NEE. Er zijn veul belangrijkere zaken in het leven.