De vloot van bedrijfswagens met een dieselmotor vervangen voor elektrische varianten, de Belgische werknemers zijn nog niet overtuigd.
Nederland heeft het behoorlijk goed voor elkaar als het gaat om de laadinfrastructuur. Toch kan ik me zo voorstellen dat je als ondernemer wel twee keer nadenkt voordat je een elektrische bestelauto aanschaft. Zeker op lange afstanden is het nog geen geweldig alternatief. In België zijn het aantal laadmogelijkheden een stuk minder. De uitkomst van dit onderzoek is dan ook niet heel verrassend.
Elektrische bedrijfswagen onder Belgische werknemers
Het onderzoek werd uitgevoerd door Securex. Belgische werknemers werden gevraagd of ze het zouden zien zitten om over te stappen op elektrische bedrijfswagens. 3 op de 10 (31%) werknemers geeft aan geen elektrische bedrijfswagen te willen. Een groter deel, 41 procent, ofwel 4 op de 10 werknemers staat ervoor open onder bepaalde voorwaarden. Het grootst obstakel is de beperkte actieradius. Ook is er een angst dat EV’s niet betrouwbaar genoeg zijn in vergelijking met bestelauto’s met een verbrandingsmotor.
Aan het onderzoek deden 1.512 werknemers uit België mee. 16% van de werknemers in dit onderzoek beschikken daadwerkelijk over een bedrijfswagen. Van dit aantal heeft slechts 17 procent een volledig elektrische variant en 18 procent een hybride variant.
Met lokkertjes vanuit de overheid in vorm van subsidies en dalende aanschafprijzen van nieuwe elektrische bedrijfswagens kan het aandeel langzaam groeien. Dat is van toepassing in België, maar ook hier in Nederland. Zolang de elektrische bedrijfswagens nog fors duurder zijn in aanschaf zullen ze het niet gaan winnen van de traditionele bestelauto’s. Het milieu is belangrijk, maar met name voor de kleinere ondernemer is de portemonnee een belangrijker aspect.
jarnobakker zegt
Ik denk eerder dat ze bedoelen de belgische wegen.
SimonMc zegt
@jarnobakker: harhar
potver7 zegt
Uiteindelijk zijn het de werkgevers die bepalen of de nieuwe bedrijfswagens electrisch zijn of niet. Een goede werkgever zal hierbij zeker de mening van zijn personeel meenemen, maar naast de praktische overwegingen die de werknemer maakt kijkt de werkgever ook naar zaken als het kostenplaatje en de marketingwaarde van een elektrisch wagenpark.
Redrum zegt
Heeft weinig te maken met een goede werknemer of niet. Wij mogen enkel HPEV of EV kiezen maar daar zit natuurlijk in Belgie het voordeel in fiscaliteit voor zowel werknemer als werkgever voor iets tussen.
Akkoord als de stap voor sommige te groot is (hoewel dit vooral in het koppeke zit) Daarvoor is er dan de HPEV. Want eerlijk waarom zou je nu nog voor een diesel of puur benzine gaan. Een HPEV is even gebruiksvriendelijk als een diesel of een Benzine….
xjs678qr zegt
Bij ons is het enkel diesel…
Hupke zegt
Een electrische camionette heeft de werknemer niet te kiezen, zie daar ook geen problemen mee, in principe moeten die op het terein van de baas slapen en kunnen ze daar ineens opladen. Een electrische salariswagen… dat ze hun rommel zelf opvreten.
Je tankt gratis met een salariswagen en dat zit niet ik je “budget” inbegrepen. Dus als je een passat waarmee je onbeperkte vrijheid (binnen europa) hebt moet inruilen voor een e-golf (want men kijkt naar aankoopprijs) die je op je eigen kosten thuis zal moeten laden…
Redrum zegt
Euh, think again, ik kan je verzekeren dat je met je huidige budget veel verder springt als je voor een HPEV kiest in de lease in België. Voor een EV is het helemaal te gek. Ik kan wagens tot 80K aanvinken. Als ik voor benzine of diesel zou gaan, kom ik met moeite aan een kale bmw 320….
Hupke zegt
Jij zit bij leaseplan oid?
Bij ons worden wagens (net zoals op de meeste plaatsen?) gekocht en wordt de catalogus waarde (dus korting en saloncondities tellen niet mee) gebruikt om te bepalen wat mag. Ik hoor van studiegenoten (die nu zo ongeveer hun 3e auto beginnen uit te kiezen) toch vooral hetzelfde. Die 330 kies je vanzelf nietmeer vanwege VAA.
O plaat zegt
Ik doe 450km per dag met mijn bedrijfs camionette met mobile werkplaats in en die heeft nog geen dag op het bedrijfsterrein gestaan, sterker nog ik kom gemiddeld slechts 2 keer per jaar op het bedrijf. Onhaalbaar dus elektrisch en opladen bij mij thuis zal ook niet gebeuren daar heb ik echt de plaats niet voor. Ik snap niet hoe je dat zou kunnen afdwingen zeker in een land als België.
Hupke zegt
In theorie zou je de camionette wel op het werk moeten zetten (of je moet betalen voor VAA) dus men kan dat heel gemakkelijk afdwingen voor camionettes en lichtevracht. Ook al heeft de gemiddelde firma 5 parkeerplaatsen en 50 camionettes rond bollen.
tborre zegt
@Hupke: onzin. Niet elke bus moet terug elke dag …
MrWolf zegt
Ik denk dat er hier wat spraakverwarring is: in België wordt met bedrijfswagen niet zo zeer een bestelwagen bedoeld, maar in deze context eerder een gewone wagen op kosten van de baas (leasewagen), waarmee je (vaak) ook privé mag rijden.
w0ut zegt
Zat het ook te denken
Cupatea? zegt
Is helemaal juist.
camber24 zegt
@MrWolf: exact dat. @rubenpriest het gaat hier niet (zozeer) om bestelwagens, busjes, maar om auto’s van de zaak. Lease autos. In België is de term bedrijfswagen daarbij overkoepelend, en niet specifiek gericht op bestelwagens dus.
vacano zegt
Denk eerder dat er niet véél werkgevers zijn die een EV “Lichte Vracht ipv Bedrijfswagen” aankopen.
1/ Het kost een hoop meer dan een diesel
2/ Rijtaksen voor lichte vracht zijn in België slechts 147€ per jaar !
3/ De meeste werknemers hebben niet de mogelijkheid om het voertuig op te laden
4/ Wie het wel heeft wil het meestal niet doen omdat de vergoedingen ervoor BELAST worden en het zou zowaar eens kunnen dat je door die vergoedingen in een hogere belastingschijf terecht komt.
5/ Kosten per Km zijn hoger met een EV dan met diesel
6/ De tijd dat je werknemer(s) onderweg, tijdens de werkuren spendeert aan het opladen moet je als werkgever vergoeden!
Conclusie; er is als werkgever geen enkele positieve reden om een EV lichte vracht aan te schaffen voor je werknemers.
w0ut zegt
Met bedrijfswagen wordt in Vlaanderen een leasewagen van de firma bedoeld. Ook wel ‘salaris wagens’ genoemd. Een gewone wagen dus omdat dit goedkoper is voor de firma dan de mensen netto extra centjes te geven. In sommige sectoren (ICT, consultants, … ) krijgt zowat iedere werknemer een wagen zelfs de schoolverlaters.
Vanaf 2026 moeten deze wagens allemaal verplicht 100% electisch zijn. Veel mensen (en werkgevers) zien dit echter niet zitten.
Bedrijfswagens zoals bedoeld in het artikel hierboven mogen na 2026 trouwens wel nog diesel zijn. ‘camionetten’ gaan we in Vlaanderen dus niet snel 100% electrische zien.
cloverleaf zegt
Hebben ze in België al uberhaubt stroom dan?
Hupke zegt
Beelden niet gezien in de week, we hebben waterstroom, modderstroom en een stroom van elende.
boomhauwer zegt
@autoblog i’ België noemen we een auto van de zaak een ‘bedrijfswagen’. Dit zijn geen busjes zoals de header foto.