In plaats van zielige zeehondjes te helpen met een sms’je, hebben al 58.264 automobilisten een steentje bijgedragen aan een beter wegdek door het gas iets dieper in te trappen dan toegestaan. Want beter asfalt begint bij jezelf.
5,5 miljoen euro kosten de werkzaamheden aan de E40 tussen Brussel en Gent, zo schrijft het Nieuwsblad. Vanwege de werkzaamheden zijn de rijstroken versmald en geldt er een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Daar is de aanwezige trajectcontrole dan ook op ingesteld en dat lijken niet veel automobilisten zich te realiseren.
Daar waar op een gewone dag zo’n 500 automobilisten de fout in gaan, zijn dat er nu dagelijks 4000. In de kleine twee weken dat de werkzaamheden aan de gang zijn, zijn er al 58.264 automobilisten gesnapt met een te hoge snelheid. En dat terwijl de camera’s tijdens de hittegolf waren uitgeschakeld omdat ze oververhit raakten. Flitsmarathon is niet voor niks woord van het jaar bij onze zuiderburen. Boetes liggen veelal tussen de 50 en 100 euro, naar Nederlandse maatstaven nog behoorlijk democratische prijzen, om het maar even op z’n Vlaams uit te drukken.
Toch telt het lekker op. Op dit moment zijn er namelijk al voor 4,5 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. De werkzaamheden duren nog tot half juli, dus het lijkt erop dat deze wegwerkzaamheden zichzelf dubbel en dwars gaan terugverdienen. Uw steentje bijdragen kan dan ook nog steeds, het Belgische asfalt heeft uw hulp NU nodig. Namens het asfalt: bedankt.
Overigens slingerde de politie onlangs op hetzelfde stuk E40 nog 130 mensen op de bon wegens het filmen van de gevolgen van een ongeluk terwijl zij aan het rijden waren.
Met dank aan Kenneth voor de tip!, foto: Google Streetview
joejojo2012 zegt
Nee, dank u. Ik sla deze keer over. In ieder geval wordt het geld idd besteed aan asfalt. Kun je van CJIB met hun prachtige (ahum) kantoren niet zeggen..
norge zegt
Als die wegen maar beter worden ..
noodles zegt
Leuk geschreven, misschien een idee voor de graaivereniging uit 070?
Zolang ze het dan wel voor wegen gebruiken en dat is hier zeer onwaarschijnlijk.
Dutchdriftking zegt
Toch solidair van die Belgen!
trustmeiamanengineer zegt
Goed zo, kunnen mooi beter asfalt voor mij van neerleggen. Heb daar trouwens afgelopen zaterdag een uur stil gestaan, dus ik heb in ieder geval geen boete te pakken… Moet zeggen dat de E34 (Eindhoven Antwerpen) ook de goede kant op gaat qua werkzaamheden.
supercharged zegt
@trustmeiamanengineer: inderdaad, enkel nog het stuk maanlandschap aanpakken vlak na de grens nl/be en het is in orde!
jrsmoke zegt
En dan zeggen ze dat Belgen dom zijn. In Nederland passen ze de trajectcontrole daar niet op aan…
mrrallycross zegt
Ze doen goed werk. Geloof niet dat het zich gaat terugverdienen
clarkson zegt
Wat betonplaten plaatsen?
tombe zegt
Ik geef eerlijk toe het wegennet in NL en DE duidelijk beter is.
Maar België heeft meer autosnelweg per km² dan NL en wat daarbij komt is dat er meer gebruik van gemaakt door oa doorgaand vrachtvervoer en vakantiegangers.
Yup, de typische hollanders met caravan die gratis door ons land rijden en dan nog erover durven zeiken om dan van over tolwegen door Frankrijk en Spanje rijden en eigenlijk … geen benul hebben van de niet-tolwegen in die landen.
Aan die anderen die zelfs geen caravan bezitten, naar het zuiden rijden, of zelfs nog niet buiten Nederland gereden hebben en toch zitten zeiken over dingen die je maar van een ander als waarheid neemt, @dizono inclusief, ik ben onder de indruk! :-)
“En dan zeggen dat Belgen dom zijn” nog zo’n prachtig cliché :-)
Prijs jullie gelukkig met jullie betere wegen. Ik weet beter, de Belgische zijn heuuuuuuuuuuuuuus zo slecht nog niet in vergelijking andere Europese landen.
osmo zegt
@tombe: Ik kan me (als Belg zijnde) niet direct een ander land verzinnen met wegen in een slechtere staat dan Belgie (een paar km Italiaanse bergwegjes en het oostblok buiten beschouwing gelaten). Ik passeer nog dagelijks over een stuk weg met kuilen van +/-10cm diepte die deze winter ontstaan zijn. De laatste 10 jaar is de staat van de wegen er fel op vooruit gegaan maar in vergelijking met andere landen is het nog altijd huilen met de pet op. (zelfs vergelijken met de niet private buitenlandse autostrades).
philipf zegt
Doen ze netjes
Jantje_555 zegt
je weet toch dat die 5,5 miljoen betaald is door de Vlaamse regering en het boetegeld van 4,5 miljoen naar de Federale regering gaat dus wat zegt de Waalse regering..Merci Vlaanderen voor de helft van het geld!
nomar zegt
@Jantje_555:
Klopt, ik dacht zelfs dat Brussel EN Wallonië veel meer dan de helft kregen, dat Vlaanderen uit het “verkeersveiligheidsfonds” hoop en al 35% krijgt.
Heerlijk als je weet hoeveel flitspalen & trajectcontroles er in Vlaanderen zijn in vergelijking met Brussel/Wallonië… Beste van al is dat je in Brussel maximum 30 mag rijden binnen de vijfhoek en dat ze de halve binnenstad autovrij maken…
Ach ja… Ik rijd braafjes 70, gelukkig is er de E19 tussen Brussel en Antwerpen nog, daar kan je nog iet of wat sjezen :-)