D’Ieteren, het Belgische broertje van Pon, zet het mes in zijn dealers, en hoe: als de plannen van de importeur doorgaan blijft slechts 15% van het huidige aantal handelaren open.
D’Ieteren is een beursgenoteerd bedrijf dat zegt wereldwijd 27.246 werknemers te hebben en een omzet van 5,5 miljard euro te draaien. Het is in ieder geval de grootste importeur van België, met dik een vijfde van de Belgische automarkt in zijn greep. Volgens De Tijd wil het binnen 5 jaar de huidige 171 zelfstandige dealers terugdringen naar 27 stuks, waarbij het de beoeling is dat enkele grote aangewezen jongens de kleinere opslokken.
Dat je zonder schaalvergroting niet overleeft in de autobranche mag al wel een tijdje een duidelijk gegeven zijn, en eigenlijk is het ook wel vrij extreem dat er in zo’n klein landje kennelijk 171 zelfstandige VAG-dealers gevestigd zijn, zeker als blijkt dat we het alleen over Vlaanderen hebben. Met de huidige schraapmarges verkeren veel dealers er dan ook in zwaar weer:
‘De gemiddelde marge van onze dealers is gezakt naar 0,5 procent. Dat is een gemiddeld cijfer, dat alle mogelijke scenario’s verbergt. Sommigen zijn heel rendabel en halen marges die hoger liggen dan 3 procent. Andere zijn dan weer verliesgevend, het water staat hun tot aan de lippen‘. Was getekend, Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto.
Cruise
De aankondiging kwam tijdens een bedrijfscruise met alle dealers op de Middellandse Zee. Ergo: een hele club pissige dealers kon na de jobstijding geen kant op. Smooth move, d’Ieteren.
Met dank aan Wouter voor de tip!
gop1 zegt
Niets mis mee.
wheelerdealer zegt
Dat klopt! PON is reeds
Jaren bezig het dealerbestand kleiner te maken.
Alleen de grote spelers blijven over. Wel logisch aan de ene kant maar z’n dorpse merkdealer had ook zeker z’n charme
xiran zegt
@wheelerdealer: zeker gewoon normaal contact ipv gemaakt gezellig doen.
av_diver zegt
@wheelerdealer: Het kan nog steeds de dorpse merkdealer zijn (met zijn service), alleen is hij geen zelfstandige meer, maar onderdeel van een grotere organisatie. Een deel van de overhead kan daardoor centraal gebeuren, waardoor de marges beter zijn en hij kan overleven en jou de service kan blijven bieden die je gewend was.
Esprit_de_Flandre zegt
@av_diver: Nee hoor, de kleintjes moeten weg (voor D’Ieteren). De groten zullen verplicht moeten uitbreiden, de kleintjes verliezen hun licentie…
wheelerdealer zegt
Ik doel met dit bericht op ons eigen land (Nederland)
norge zegt
Waarom niet allemaaL?
sydney zegt
Toen KIA in 2003 door de Sorento ineens een hoop auto’s ging verkopen deed de importeur iets (een beetje)soortgelijks, iedere dealer kreeg op een maandag een aangetekende brief dat KMN per direct de samenwerking stopt en dat men de volgende dag een brief kon verwachten of en hoe men verder wilde.Door alle dealers in ene de wacht aan te zetten kunnen/konden ze de opzegtermijn verkorten naar een jaar.Om de volgende dag met de meeste weer vrolijk verder te gaan en op A locaties(of wat er voor door moest gaan) zelf een toko te gaan beginnen.Wij moesten dus stoppen aangezien er aan de overkant het nieuwe en grote ASM/De Snelheid van de importeur stond wat leeg zou komen te staan.Die A5 bleef nog even tien jaar op zich wachten, en dat is geen succes geworden.
Rick-dos zegt
Er gaat een tijd komen dat ze allemaal verdwijnen. De marges zullen dan gewoon niet rendabel zijn. Tegen die tijd zullen we op de bank thuis zitten met een VR bril op, lopen we door een virtuele showroom en nemen we plaats in een vrituele auto. Vervolgens vraag je een testrit aan en neem je plaats in een simulator.
Enige wat je dan nog hoeft te doen is je paypal account openen en wat geld overmaken aan de fabrikant.
…….hmmmmm……ik ga ff wat patenteren, mensen….ben zo terug….
e1000bmw zegt
@Rick-dos: online auto’s kopen kan al…
Rick-dos zegt
@e1000bmw523i: Jawel, maar ik voeg er een derde en vierde dimensie aan toe. ;)
desjonnies zegt
@Rick-dos:
Inderdaad, maar tegen de tijd wat jij nu beweert, is een auto totaal niet meer interessant en zal het verplaatsen compleet klinisch en emotieloos zijn.
( Iets waar de Duitsers al hard aan werken )
Rick-dos zegt
@desjonnies: Als je ziet waar bijvoorbeeld Oculus Rift mee bezig is dan denk ik dat het weleens binnen nu en 5 jaar realiteit kan zijn.
Dat auto’s en het kopen er van een emotieloos iets gaat worden is duidelijk. Denk alleen niet dat dat aan de autofabrikanten ligt maar eerder aan de maatschappij waar we nu in leven. We zijn een consumptiemaatschappij die zijn weerga niet kent. We moeten elk jaar een nieuw mobieltje hebben en Apple en Samsung douwen dat elk jaar heel graag onze strot door. In de autobranche zie je dat ook die kant opgaan. Kijk bijvoorbeeld naar de GT-R. Die auto krijgt volgens mij elk jaar een update. Ook de levenscyclus van een model wordt steeds korter. Vroeger deed bijv. BMW ongeveer 8 jaar met één model tegenwoordig is dat al teruggelopen naar 6 jaar en ik denk dat die tijdspanne steeds korter wordt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Rick-dos: Tegen die tijd kan je gewoon geen auto meer kopen, enkel nog zelfrijdende bakjes huren per rit of leasen. Is een evolutie die nu al doorbreekt voor software – Photoshop kan je al niet meer kopen blijkbaar, dien je maandelijks voor te betalen…
mashell zegt
Een nieuwe auto kost een enorme berg geld, zelfs in Vlaanderen. Die koop je ook niet elk jaar, daar wil je dan ook best even voor reizen om er een te gaan kopen. Maar onderhoud heeft de wagen wel regelmatig nodig. En dat wil je toch het liefst wel handig en dichtbij. Als dealers sluiten ook onderhoudspunten sluiten betekent dan zie ik goede kansen voor niet merk gebonden onderhoudsstations. Er staat me alleen een zinnetje bij dat de dealer zijn geld niet in de showroom maar in de garage verdiend. Dus of dit nou zo’n slimme move is?
Jipp zegt
@mashell: lees goed wat er staat, de kleine gaan op in de grootste dealers. Hierdoor ontstaat een enorm overhead voordeel waardoor de kleine vestigingen ook rendabel worden en blijven.
sydney zegt
@mashell: Het probleem is alleen, en wat ik hier al vaker heb geroepen is dat een onafhankelijk autobedrijf simpelweg niet alle testkasten/uitleesappartuur voor elk merk in huis kan hebbeb.Ten eerste kun je dat niet zomaar kopen en ten tweede is het schreeuwend duur.En dan heb ik het nog niet eens over trainingen en cursussen gericht op een bepaald (nieuw) type auto.(Datzelfde gaat natuurlijk gedeeltelijk ook op voor de merkdealer)Dus je zal nooit iedereen kunnen helpen,maar alleen merken van een bepaald concern.Merkdealers hebben daar minder last vann door zich te richten op meerdere merken van verschillende fabrikanten.(Ik heb het dus niet over een paar remblokken, een oliefiltertje o.i.d he..)
hplh zegt
@sydney: denk dat dat best meevalt.
Met de huidige uitleesapparatuur en wetgeving kan er steeds meer door universele zelf worden uitgelezen.
Software updaten wordt ook steeds gemakkelijker voor universelen
freez65 zegt
Ik voel mij anders veel meer thuis bij een kleinere dealer, waar ik de bedrijfsleider en werkplaatschef bij voornaam ken (en zij de mijne kennen).
Ik ik helemaal niets met grote glazen verkooppaleizen waar mannen met snelle pakken alleen aan marges en verkooptargets bezig zijn. Op papier zal die schaalvergroting best werken, echter of iedereen (en vooral de klanten) er in de praktijk gelukkiger op worden is nog maar de vraag.
sydney zegt
@freez65: Wat een onzin.Mijn aftersalesmanager kent z’n klanten echt wel hoor.En die van de andere vestigingen ook.Hetzelfde geldt voor de hoofd verkoop in elke toko.Zeker verkopers zelf.
gop1 zegt
@sydney: Neemt niet weg dat ze alleen maar met verkopen bezig zijn.
lamborgfan zegt
@gop1: Wat zou een verkoper volgens jou nog meer moeten doen?
gop1 zegt
@lamborgfan: Niets, ik vind ‘verkoper’ in het geheel geen beroep.
ikke8866 zegt
Ik begrijp niet goed waarom alinea 2 de grootte van D’Ieteren lichtelijk in vraag stelt? D’Ieteren is lang eigenaar van Avis Europe geweest, en is momenteel wereldleider op het vlak van herstelling en vervanging van autobeglazing (Carglass in Europa en Zuid-Amerika, Safelite in Noord-Amerika en Autoglass in Groot-Britannië, +nog vele andere).
Hoewel ze begonnen zijn met de import van VW is deze activiteit nu eerder een hobby geworden in vergelijking met hun andere activiteiten..
Esprit_de_Flandre zegt
@ikke8866: Misschien wil een Nederlandse Autoblog Redacteur niet geloven dat ook een Belgische firma groot kan zijn? Iets met Chauvinisme en zo…
Maar idd, D’Ieteren is heel groot, maar daarvan blijft veel onder de radar…
boltiev6 zegt
Wat heeft de auto van tegenwoordig nu voor onderhoud nodig? Tot 100000 km hooguit 2000 euro aan wat olie remmen en banden. in zwitserland zijn de kosten tot 100000km zelfs inbegrepen. Daar verdien je niets meer. Vergelijk de automarkt maar met de hypotheekmarkt. De banken hebben de tp, s niet meer nodig, de autofabrikanten de dealers niet meer. Wanneer je vw golf roept, dan heeft iedereen een beeld van wat hij kan verwachten. Daar heb je die verkoopjochies opgeleid in driebergen echt niet meer voor nodig. Eigenlijk wel beter, raken de mensen eindelijk eens van die gladde praatjes af die werkelijk niks en nog nooit iets hebben toegevoegd. De mensen die nog een showroom aandoen vragen bij binnenkomst eerst hoeveel korting ze krijgen, is die acceptabel, dan pas praten ze over hun interesse. Tja, ook de autobranche veranderd…..
sydney zegt
@boltiev6: Een goede verkoper is nog steeds de baas in het verkoopgesprek.Vergeet niet dat het merendeel nog wat in te ruilen heeft he? Daar moet en kan je als verkoper het verschil maken door je prijs op de juiste manier te verdedigen.Wat betreft de IVA, ik ken echt een heleboel verkopers en verkoopleiders en als 80% daarvan de IVA niet gedaan heeft zit ik heel warm.
boltiev6 zegt
@sydney: natuurlijk is een goede verkoper van belang, zijn marges om te handelen worden echter ook steeds kleiner door de marketing van de fabrikanten. (De gunfactor zal alrijd een rol blijven spelen) wat betreft de inruil; na enkele telefoontjes weet een aspirant koper wat hij terug krijgt voor zijn oude pieromegoggel. Anders kijkt hij even op gaspedaal dan is hij ook op de hoogte. Waar het eigenlijk om gaat is dat de branche compleet is veranderd, ten gunste van in ieder geval de fabrikanten, in mindere mate de consument. Overigens heb ik tijdens mijn leven zo.n 30 auto, s gereden, waarvan de laatste 7 brandnew waren. Zelf gekozen, nooit beinvloed door verkopertjes, al dan niet van de iva
lebeaunl zegt
Heb nieuwe auto besteld zonder te zien of ook maar proefrit te (kunnen) maken; veel mede-leasers doen dat tegenwoordig..
sydney zegt
@lebeaunl: Klinkt als een vrije order.
lebeaunl zegt
@sydney: vrije order? Productie moet nog starten dus even weinig keuze. Huidige auto, a6 avant, ook uit ‘de folder’ besteld, want kwam ook pas eind 2011 uit.
e1000bmw zegt
Een goed begin is het halve werk…
desjonnies zegt
Het gaat puur om de macht
En meer niet.
Hebben ze die, – en die hebben ze al over de meeste dealers- , dan komt het monopolie, hebben ze dat, dan zijn wij de consument doodgewoon de lul.
Kijk maar wat er nu weer aan de hand is met de olieprijzen, dure Dollar t.o.v. de Euro , ja ja!
Leuk een cruise op de Middellandse zee, me zou met een paar kornuiten de directie van D’Ieteren over boord…………. iets van een old Sicillian message about swimming with the fishes
hplh zegt
Ik mis de link even met de dollarkoers? ??
spiderman zegt
De hele verkoop en service van auto’s moet volgens mij op de schop om toekomstbestendig te blijven. Als ik van huis naar de MediaMarkt reis om een snoertje voor de iPhone te halen (15 km), kom ik onderweg al 3 Peugeot-dealers tegen. Idem voor veel andere merken. Maar die autootjes hoeven maar eens in de 30.000km naar de garage. Langs de A2 bij Amsterdam Z-O zitten Audi, VW, Skoda en Seat allemaal in aparte panden naast elkaar. De techniek is hetzelfde. Combineer die merken in 1 groot pand en maak er een boeiende mini-AutoRAI van (merkbeleving), in combinatie met een perfecte website met modelconfigurators etc. Combineer ook het onderhoud van een aantal merken; de techniek is immers vaak hetzelfde. Kies een aantal goed bereikbare locaties door het land, met handige online afsprakentools etc. Nu zitten er nog veel te veel kleine autodealers in een dorp met een sneue showroom met 5 autootjes te wachten op de eerste klant van de dag. Dat schiet niet meer echt op. Zoveel nieuwe auto’s worden er niet meer verkocht in ons land, na aftrek van de leasebakken (die vooral op bijtelling worden uitgekozen en makkelijk online kunnen worden geregeld; zo’n Foutlander koop je toch niet voor je lol).
Ik snap die Belgen dus wel, hoe zuur het voor veel betrokkenen ook is.
osmo zegt
@spiderman: Dat is dan weer iets waar VAG tegen is. Ieder merk moet zijn eigen identiteit hebben. Toen ik 15 jaar geleden een Audi A2 kocht vond je in de zelfde showroom ook VW en Skoda. 5 jaar later mocht de dealer alleen nog maar VW en Skoda houden en tegenwoordig is het een Skoda dealer. Hier iets verder was er een VW/Audi dealer die de showrooms gescheiden hield maar daar dreigden ze hem ook Audi af te nemen indien het geen 2 aparte dealers werden. En zo geschiedde, hij opende een Audi garage 10km verder van de VW garage.
mrrallycross zegt
Handig hoor, eerst 50km rijden naar je dealer. Wat betreft regelen en geld vast wel een goede optie
azenomei zegt
Online auto kopen dan maar?
Jantje_555 zegt
Wat fijn toch, komt meer man op de arbeidsmarkt en men verminderd het aanbod
neal zegt
distributeurs zouden beter wat van hun marge afstaan aan de garages. Zij verdienen ettelijke duizenden euros per wagen, terwijl de garage het met amper iets moet doen.
de laatste jaren is het ook zo dat je als garage zwaar moet investeren voor de mooie ogen van de distributeurs. bv. Grotere parkeerplaatsen zodat distributeurs hun stockwagens kunnen dumpen bij de dealers ipv ze te stockeren. De dealers dienen ze dan ook nog eens te betalen. Onderlinge wissels tussen dealers moeten door hen zelf bekostigd worden.
Stockwagens moeten s’nachts binnen en overdekt staan, dit omdat men anders niet verzekerd is tegen schade door diefstal of hagelbuien.
In geval van de VAG groep moeten dealers voor elk merk van de VAG een aparte showroom en werkplaats hebben.
MAW. distributeurs dringen eerst hun dealers in financiele moeilijkheden door uitzinnige eisen, om vervolgens de garages op te kopen (vergaren van interessante immo).
Bij distributeurs draait het al lang niet meer om auto’s verkopen, maar om het uitbouwen van megalomane concerns met vooral een groot patrimonium aan vastgoed.
erikspeed zegt
Het zal dus nog moeilijker worden om een niet d’Ieteren dealer te vinden.
Ik verkies een dealer waar je als klant en niet als nummer behandeld wordt.
Graag zoals in andere landen,
VW service centers aub waar er wel naar je geluisterd wordt
(zonder grote chique show room/zonder nieuwverkoop)