Dat is zuur. Naast het dieselschandaal rondom het NOx-verhaal, lijkt nu CO2-gesjoemel het gesprek van de dag te gaan worden. De Belgische importeur van Volkswagen, D’Ieteren, schort de verkoop op van alle mogelijke betrokken merken binnen het VAG-concern.
Het CO2-verhaal heeft betrekking op de 1.4, 1.6 en 2.0 TDI-motoren. Ook de benzinemotoren zijn dit keer de sjaak. Zowel de 1.4 TSI als de TFSI motor zijn betrokken bij de onregelmatigheden.
Dit betekent dat diverse Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s niet meer verkocht zullen worden, tot nader order. Lopende bestellingen zullen nog worden afgehandeld door de importeur, maar een nieuwe bestelling plaatsen is niet mogelijk. Het zou gaan om 25% van de modellen die dit jaar op de markt zijn verschenen. Dit is de tweede verkoopstop die de importeur in korte tijd uitvoert.
Volgens de Volkswagen-groep zijn er wereldwijd ongeveer 800.000 voertuigen in circulatie betrokken. D’Ieteren Auto kan op dit moment niet bevestigen of er ook in België voertuigen in omloop getroffen zijn door deze nieuwe onregelmatigheden. Als reactie en in afwachting van de definitieve resultaten van het lopende interne onderzoek van de Volkswagen- groep heeft D’Ieteren Auto beslist om de verkoop van mogelijk betrokken modellen tijdelijk op te schorten.
D’Ieteren voelde zich genoodzaakt deze actie te ondernemen naar aanleiding van de berichten van de afgelopen dagen. De Volkswagen-groep zou onregelmatigheden hebben geconstateerd met betrekking tot CO2-uitstootwaarden en verbruikscijfers.
cpp1 zegt
Overdreven.
martinus zegt
@cpp1: Zou jammer zijn, als in België net als in Nederland de bijtelling omhoog gaat.
Loop je net de lage bijtelling icm een potente motor mis :/
bmwtouring zegt
@martinus: In België hebben we geen “bijtelling”.
boxergt zegt
@martinus: en andere importeurs liepen c.q lopen nú orders mis doordat VAG gesjoemeld heeft en wél auto’s met een lage bijtelling heeft.
Dutchdriftking zegt
En de show gaat door…..
hplh zegt
Slechts 800000.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het om zo’n., , relatief klein aantal gaat
norge zegt
Nog even en ze verkopen alleen nog maar electrische auto’s…Of zou je daar ook mee kunnen sjoemelen?
turbobrick zegt
@norge: Volop … die halen ook GEEN van allen de fabrieks actie radius.
norge zegt
@turbobrick: Haha + 1000 van mij ;)
Rob zegt
@turbobrick:
Marketing is altijd gebaseerd op de best behaalde resultaten in een gecontroleerde omgeving.
Dus de vraag is of er überhaupt een consumentenproduct bestaat dat wél de fabrieksopgave haalt?
turbobrick zegt
@Rob: En daar zit de snek !!
De regeringen zijn nu eens genaaid (oa milieu premies betaald voor niks) en nu opeens is het een issue.
Deze hele affaire is hypocretie van de hoogste plank.
We weten allemaal dat de testen mbt verbruik doorgestoken kaart zijn en dat geen enkele auto de afgelopen 10 jaar het verbruik (of actieradius op accu) haalt die de fabriek opgeeft.
Men past allerlei trucjes toe van speciale olie op banden, het afplakken van grilles, verwijderen van spiegels en andere zaken om aan waardes te komen waarvan een klein kind weet dat die nooit gehaald worden.
Je hoort geen enkele regering daarover ! Niks, nada … Ja, men vind dat er een realistischere test moet komen in Brussel maar echt haast heeft het niet en men mag blijven pochen met nep cijfers en de staat vind het prima.
Waarom ? Omdat vrijwel iedere regering op deze planeet baat heeft bij een minder gunstig verbruik van de auto’s in dat land, immers aan brandstof wordt goed verdient, punt !
Het zijn de gebruikers die extra kosten zullen maken en die worden in weze genaaid.
Nu heeft de gebruiker niks last van sjoemel software MAAR de staat voelt zich genaaid en opeens is het een issue dat men de beloofde cijfers niet waar kan maken.
Kortom, zolang de consument de dupe is boeit het geen zak maar owee als de staat genaaid wordt.
clarkson zegt
@Rob: Op de rollenbank ja. In perfecte condities zonder weerstand.
eelco74 zegt
@Rob: Ik heb een 159 2.4Jtdm Qtronic en die haalt exact de gemiddelde fabriekscijfers zoal opgegeven. Dus het kan wel, maar ja dit is een klasse E auto, dus daar is geen bijtellingsvoordeel te halen.
dawwg zegt
@eelco74: D-segment, niet E-segment: http://fiatgroupworld.com/2012/05/28/learning-about-cars-the-d-segment/
eelco74 zegt
@dawwg: ik had het beter moeten formuleren, energie label E. De auto zelf is een D segment, maar dat bedoelde ik niet.
nord zegt
Next thing is ze van de weg gehaald worden.. I love that country!
moveyourmind zegt
Nobel dat ze geen bestellingen meer opnemen voor sjoemelauto’s…
Terwijl ze er grof geld aan kunnen verdienen. Rijen voor de deur van de showroom van Volkswagen natuurlijk nu ze zo gehyped worden…
qoekje zegt
Sorry maar ik haak wat laat in maar het heeft toch ook betrekking op de 1.2 tdi teminsten wij hebben zoon polo slowmotion en kregen deze week een brief dat onze auto ook besmet was met de sjoemelsoftware
qoekje zegt
@qoekje: niemand?
dawwg zegt
@qoekje: Tja, als je een maand geen nieuws volgt en onder een steen geleeft hebt, dan moet je het artikel gewoon nog een keer goed lezen – of even googlen – ipv lui doch ongeduldig anderen voor je stinkkarretje proberen te spannen ….
turbobrick zegt
Zolang je niets verplicht bent te doen is er NIKS aan de hand en kan je lekker rondrijden met je sjoemel software.
Er zijn maar weinig mensen die het milieu wat boeit als driveability en verbruik (zuinig) om de hoek komen kijken.
Verplichten is niet te doen want de controlle hier alleen al op is een heel gedoe.
Stefje zegt
Is het nou Leteren of ieteren?
uselessblogger zegt
@Stefje: D’ieteren :)
Stefje zegt
@uselessblogger: Thanks! :)
henkhupelschoten zegt
verkoopt VW ook Full-Hybrids? anders blijft er weinig over…
prop zegt
@ autoblog houden jullie ook die rdw test in de gaten die ze nu willen gaan uitvoeren bij andere merken.
Links of rechts manipuleert elke fabrikant de test en het is al jaren gebruikelijk dat de autojournalistiek de praktijkwaarden tijdens hun test vergelijken met die van de theoretische opgave.
Snap de ophef nog steeds niet.
Stefje zegt
@prop: Dit. VW is de gebeten hond, maar elke fabrikant sjoemelt al jaren met in ieder geval de Europese test. BMW was in het vizier maar lijkt vooralsnog goed te ontkomen. Ik denk dat de beerput maar eens branchebreed moet worden opengetrokken, en niet alleen bij VW.
turbobrick zegt
@prop: Zie mijn lange reactie hierboven … Leg haarfijn uit hoe het zit.
prop zegt
@turbobrick:
Jup je hebt gelijk ??
mrs250 zegt
Ben blij dat mn Passat GTE vorige week is afgeleverd, op tijd voor de 7%. Maar als blijkt dat ze hier ook hebben gerommeld en ze doen een aanpassing die de souplesse van het blok negatief beinvloed, dan word ik daar niet blij van.
parker zegt
@mrs250: dan laat je ‘m daarna gewoon weer chippen bij het Abt loketje van dezelfde vag dealer: opgelost