
Werk aan de winkel in Gent!
Zoals je wellicht weet heeft Volvo een aandeel in het Chinese Lynk & Co. Deze samenwerking gaan ze niet alleen in China merken, maar ook wij hier in Europa krijgen er wat van mee. Lynk & Co gaat tevens auto’s in Europa op de markt brengen. De voertuigen van het nieuwe merk zullen in België worden geproduceerd.
De Volvo-fabriek in Gent zal de productie van Lynk & Co-modellen op zich nemen. Vanaf eind 2019 rollen de eerste auto’s van het Chinese merk daar van de band. Lynk & Co werd in 2015 gelanceerd door Geely, de huidige eigenaar van Volvo.
De Belgische fabriek hoeft de boel niet om te bouwen. Auto’s van Lynk & Co komen namelijk op Volvo’s Compact Modular Architecture (CMA) platform te staan. De komst van Lynk & Co staat daarmee garant voor meer productievolumes en dus meer werkgelegenheid.
Op dit moment rollen in Gent de XC40, V40, V40 Cross Country en de V60 van de band. Binnenkort komt daar ook de nieuwe V60 bij. De Belgische fabriek produceert al Volvo’s sinds 1965 en er werken ongeveer 5.000 mensen.
Met dank aan Arjen voor de tip!
Ben wel benieuwd of de eerste auto’s echt budget worden, zoals in de tijd de Japanners en Koreanen deden, of dat ze gelijk met auto’s komen die de concurrentie aan kunnen met de gevestigde merken. Of gooien ze het over een totaal andere boeg en pakken het elektrische gedeelte op?
@lekkerlinksrijden: Ik denk dat je wel budget moet beginnen. Kia en Hyundai hebben het op die manier ook gered. De Premium aanpak van Lexus, (hoe mooi het merk ook is) is een stuk minder geslaagd gebleken helaas.
@lekkerlinksrijden: Ik denk niet dat het al te goedkoop wordt. Eerder waar voor je geld. Iets goedkoper dan de concurrenten, rijkelijk uitgerust. Zal beter werken dan een kale, plastiekige prijzenbreker. Hoewel dat laatste goed gewerkt heeft voor de Dacia Duster, zal Volvo zijn naam niet willen verbinden (want dat doen ze wel degelijk) aan een budgetmerk…
Nou voor mij geen Volvo meer. Ik had het al niet zo op China, maar nu helemaal niet meer; gisteravond naar Lubach gekeken. Manmanman, wat een trieste bedoening in dat land. En als we niet uitkijken in de rest van de wereld.
@henkp1: Ja want de Nederlandse overheid houdt je totaal niet in de gaten en wij zijn volledig vrij ;). Als je bovendien geen producten met Chinese makelij wil hebben dan mag je je tv, smartphone, onderdelen van je huidige auto en kleding ook wel inleveren.
@rubenpriest: Nou, verdiep je er maar eens een heel klein beetje in, dan zal je zien dat we het hier gewoon veel beter hebben dan in China. De Nederlandse overheid gelijk stellen aan die van China getuigd van een stuitende onnozelheid van een bijzonder slecht geïnformeerd persoon.
En ja ik weet het, het is bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk, om alles wat uit China komt te boycotten. Maar waar het wel kan, zal ik het doen ook.
@henkp1: Ten eerste zeg ik nergens dat ik China gelijkstel aan de Nederlandse overheid, ten tweede weet ik denk ik meer van China af dan u in eerste instantie denkt. Daarnaast, als we allemaal zouden redeneren als u en álles uit China boycotten heeft u werkelijk waar geen idee wat voor gevolgen dat heeft voor de Westerse (en Nederlandse) economie.
@rubenpriest: Ach ja, de economie…
Nou, liever arm en vrij dan een grijze slaafse burger. Vind ik.
@henkp1:
@henkp1: goedzo Henk jij gaat met je actie de hele wereld redde..!! Goed bezig op deze maandagochtend????
@abdoelklapstoel555: Als niemand wat doet, gebeurt er sowieso niks.
@henkp1: geloof die westerse tv nou is niet man gek. Er wordt een beeld gecreëerd onder jullie schapen. Alsof het hier allemaal zo vrij is. Betaal maar is geen belasting kijken wat er met je gebeurt!
Het is dus ‘gewoon’ een Geely fabriek.
Ben wel benieuwd wat voor een soort auto’s ze gaan lanceren dan. Budget versies van de Volvo’s? Beetje het Skoda/Seat versus Audi idee lijkt me dan.
Als ik op de site van Lynk & Co kijk gaat het merk via internet abonnementen aanbieden voor een soort van smartphones op wielen…
Leuk voor de young professionals waar ze zich op richten, maar deze fossiel blijft zo lang het nog kan in ouderwetse barrels rijden zonder al die zooi…
Liever de boot moeten missen dan de auto…
Volvo Gent gaat dus op de toer als VDL in Born.
En een goede zet van Geely als ze Lynk & Co. in Europa willen verkopen. Mensen hebben er meer vertrouwen in als hij uit dezelfde fabriek komt als de Volvo waarop hij gebaseerd is. Anders is het meer een Link & Zo…
Als de Chinezen in België auto’s gaan bouwen… welke van de twee is dan eigenlijk het lage lonen land?
@mashell: nou BE zeker niet, voor de bedrijven 1 vd duurste landen kwa loonbelasting…
Een bericht over België en nog geen opmerkingen over ons wegennet? Ik ben teleurgesteld.