De raderen van het Volkswagen-concern beginnen nu toch echt een beetje vast te lopen…
Terwijl hier in Nederland ene Jesse Klaver bij een talkshow fact free fulmineert over een verkoopstop van Volkswagens op basis van een niet voor Europa geldende emissietest, is de importeur van België doodleuk gestopt met de verkoop van ‘verdachte’ diesels. Hiermee volgen ze Zwitserland, dat eerder vandaag de verkoop van VAG-diesels een halt toe riep.
VRT meldt dat onafhankelijk VAG-importeur D’Ieteren tot nader orde de verkoop staakt van diesels met het beruchte EA 189-blok. Specifieke modellen worden niet genoemd, dus dit kan van alles zijn. Golfjes, Passats, Audi A3’s, etc. Het zou gaan om 3.200 auto’s in totaal. Of het nieuwe voorraad betreft, of ook tweedehands modellen, werd niet gemeld. Volkswagen verklaarde eerder dat er wereldwijd 11 miljoen dieselauto’s zijn uitgerust met besodemietersoftware.
In een reactie zegt D’Ieteren:
“Wij wachten nu op een gedetailleerde lijst van de VW-groep om te checken welke auto’s daarop staan. Ofwel worden die dan hersteld, ofwel kunnen ze voort verkocht worden.”
Auto’s met een Euro 6 dieselmotor zijn niet getroffen. Die blijven daarom gewoon in het assortiment.
De Nederlandse VAG-importeur PON laat in een reactie weten dat ze in Nederland alle diesels blijven leveren.
pomoek zegt
Tot nader order…
pomoek zegt
Dit lijkt mij een gevalletje preemptive damage control…
mashell zegt
@pomoek: hmm. De reactie van de Belgische importeur zou ik eerder “paniek voetbal” noemen.
berlinetta zegt
En wat schiet je hiermee op? Het is algemeen bekend dat auto’s minder schoon zijn dan uit de testcyclus volgt. Pak het probleem eens aan bij de basis i.p.v. weer zo’n korte termijnoplossing. Schijnbaar is dat te moeilijk voor politici. Nu is het wachten tot dat stelletje bavianen van ons in de Tweede Kamer volgt.
duess zegt
@berlinetta:
Wat we hiermee opschieten?
Hopelijk een diverser inspirerender straatbeeld.
Donstil zegt
@berlinetta: Ik snap de ophef ook niet zo. Iedereen weet toch dat het fabrieksverbruik niet gehaald wordt? Waarom is het nu zo een grote shock dat ze dat manipuleren.
jeffreym3 zegt
@Donstil: Jij denk dat het hier gaat om het brandstofverbruik? Dan heb je het niet begrepen. Sjoemelen met de uitstoot van co2 is een heel ander verhaal. Die ophef is dus begrijpelijk.
pjeey zegt
@jeffreym3: ophef is hooguit begrijpelijk omdat een gerenomeerd bedrijf de regeltjes niet naleeft. Ophef over te hoge CO2 uitstoot is onzin; er zijn veel ergere dingen die de aarde bedreigen. Koeien bijvoorbeeld (methaan warmt de aarde 20x sneller op), maar ook mensen bijvoorbeeld. Wij zijn de grootste plaag, alleen zien we het zelf liever niet zo.
hplh zegt
@pjeey: wat dacht je van dingen die je in de winkel koopt in zo’ n plastic, volledig dicht gesealde verpakking?
Dat is pas erg!
pjeey zegt
@hplh: waar je met een beetje pech je vingers aan open haalt? Breek me de bek niet open. Net als ziplockzakjes, waarvan het zipje maar niet wil lokken… Om gek van te worden!
postzegel zegt
@jeffreym3: CO2 = verbruik.
Wel blijven opletten. De NOx uitstoot is het geen waar VW op nat is gegaan in the U Ass of A. NOx =/= verbruik.
pomoek zegt
@berlinetta: Wat is dan jouw voorstel voor een oplossing?
berlinetta zegt
@pomoek: Die testcyclus aanpassen aan de werkelijkheid zodat autofabrikanten beter hun best moeten doen schonere motoren te bouwen.
pomoek zegt
@berlinetta: Mee eens. Maar hoe ga je dat doen? In de politieke praktijk zijn er heel veel partijen van buiten de politiek die zich hiermee bemoeien. Milieuorganisaties maar vooral autofabrikanten. Die hebben tot nu toe een beter systeem tegen weten te houden, en het is maar de vraag of het nu wel gaat lukken om betrouwbare verbruikscijfers aan auto’s te kunnen hangen. De lobby laat zich echt niet door dit “incident” tegen houden.
berlinetta zegt
@pomoek: Maar stil zitten is ook geen optie. Hoe de precieze oplossing eruit dient te zien, kan ik je ook niet zomaar vertellen. Het probleem is dat het tegenhouden van verkopen van VW’s helemaal niks oplost. En dat is weer zo’n typische politieke oplossing. Er moet regelgeving komen waaruit een duidelijke en efficiënte testcyclus uit voortvloeit. Fabrikanten moeten op hun beurt worden verplicht die testcyclus te doorlopen met een auto’s zoals die in werkelijkheid wordt gebruikt. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Het zou al op zeer korte termijn kunnen worden ingevoerd. De consument zal daar in beginsel de dupe van zijn, want die gaat meer betalen. Maar ook daar kan de politiek op inspelen.
pomoek zegt
@berlinetta: mmee eens maar ik zie nog steeds beren op de weg…
berlinetta zegt
@pomoek: Zeker. Het was ook een plan dat ik binnen twee minuten uit mijn duim zoog op mijn vrije zaterdagmiddag met een lichte kater.
kobus1967 zegt
@pomoek: meer adblue inspuiten alleen sta je dan elke keer dat je diesel tankt ook adblue te tanken en dat kost, maar je bent wel schoon bezig.
lincoln zegt
De NL spoorwegen verkoopt ouwe rails voor de oud ijzerprijs aan België ..
Omdat die de met carbolineum doordrenkte bielzen er graag bijnemen ..
gokartmozart zegt
Pon gaat niet reageren…
Doen ze nooit.
ricardo zegt
@gokartmozart: Zie reactie PON onderaan artikel.
gokartmozart zegt
@Ricardo: dat is geen reactie , verkopen deden ze al…
gokartmozart zegt
@gokartmozart: PON gaat 2.0 TDI’s exporteren naar het buitenland…. zal nog wel eea in stock staan op het terrein…
1 vd weinigen die nog levert…
mout zegt
Lieve meneer autoblog, willen jullie een tijdlijntje met harde facts maken, gecombineerd met hoe groot de olievlek (VAG…) wordt?
Er is natuurlijk best veel nieuws, maar ook erg veel slap ge-oh.
Het helpt om een beetje objectief te zien hoe erg het nu wel of niet is.
Zelf heb ik het volgende vast op een rijtje gezet:
We hadden 482.000 2.0TDI’s van VW en Audi, tussen 2009 en 2015.
– Inmiddels is het tijdvenster groter (Winterkorn trad aan in 2007 – en toen was het al oude koek)
– Het gaat niet meer alleen om 2.0TDI, maar ook 1.6TDI. Terwijl de 3.0TDI onderzocht wordt…
– Het gaat niet meer om Amerika alleen, maar ook om Europa.
– Het gaat niet meer alleen om VW en Audi, maar ook al om Porsche, Skoda en Seat.
– De boete op 482.000 auto’s kon 16 miljard worden. Inmiddels gaat het om 11.000.000 auto’s. Dat is een factor 22.
– Inmiddels zijn de importeurs in Zwitserland en België gestopt met het uitleveren van verdachte diesels.
clarkson zegt
@mout: Thanks voor de info mout! Je heb je vraag eigenlijk wel een beetje zelf beantwoord en meneer autoblog overbodig gemaakt hiermee. Grotendeels is wel al behandeld…
berlinetta zegt
@mout: Porsche ook al? Volgens mij is nog niet bekend of er ook gesjoemeld wordt met de 3.0 TDI dus zolang dat niet zo is, blijft Porsche toch buiten schot lijkt mij?
eelco74 zegt
@berlinetta: nee de 3 liter is ook onderdeel van het onderzoek, maar dit is alleen voorlopig een verdenking. Maar waar rook is, is vuur.
sir_smokalot zegt
@mout: enkele aanmerkingen:
– het genoemde maximale boetebedrag per auto geldt alleen in de VS. Voor 11 mln VW’s wereldwijd kan dit dus niet eenvoudigweg met 22 vermenigvuldigd worden.
– emissietests in de VS en EU verschillen wezenlijk van elkaar qua waarden. VW is in de VS nat gegaan op NOx, de kritiek in Europa lijkt zich meer op de NEDC te richten. Er moet nog onderzocht worden wat de defeat devices hier precies hebben verdoezeld.
– totdat VW zelf met harde cijfers komt is het raadzaam de vele mediaberichten en meningen goed te filteren op valse aannames.
mout zegt
@berlinetta en @sir_smokalot: Dank voor de correcties.
Da’s nou net mijn punt. Er wordt zoveel geroepen dat feit en fictie in elkaar over gaan lopen.
O ja: die factor 22 pas ik daarom ook niet toe op Europese cijfers. Sterker: Europa met zijn sterke D / VAG lobby gaat het ongetwijfeld lekker protectionistisch downplayen. Want ze zitten niet te wachten op ontslag, gezichtsverlies en faillissement.
In Amerika daarentegen…
awesome zegt
Ik las gister iets over heel veel geld voor Audi als ze in België blijven… Doei!!
HZW zegt
@awesome: Ja, te belachelijk voor woorden, die 100 miljoen is wel voor wat beters te gebruiken lijkt mijn.
HZW zegt
Ik vind dit toch wel lachen, dat het grote arrogante VAG zo op zijn bek gaat.
En gevoelsmatig heb ik het idee dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
pomoek zegt
@HZW: Ijsbergen zijn, mede dankzij VAG, ook niet meer wat ze geweest zijn…https://media.giphy.com/media/nl3XFL8eMnlUk/giphy.gif
toniominestrone zegt
@HZW: Ik zou nog even wachten met lachen, deze affaire gaat grote gevolgen hebben voor alle petrol heads, de milieu clubs staan te trappelen om allerlei anti-auto maatregeltjes er nu eindelijk er door te drukken onder het motto”het ijzer smeden als het heet is”.
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: ik ben bang dat je hier nog wel ns een punt kan hebben…
parker zegt
Snel dus nog even je 7 of 14% bijtellings-VAG spaarmobiel scoren dus, lekker 60 maanden lage bijtelling. Vag is er voor haar klanten, niet voor Groen Links of milieu clubjes, heel goed van ze..
norge zegt
Dit wordt de grootste blamage ooit van Vaag.
schellekens006 zegt
Zou dit niet de kop kunnen kosten van VW? Als die amerikanen particulieren een rechtzaak beginnen en mega schadeclaims gaan indienen (en ook zeker gaan krijgen) is het toch niet meer te houden.
berlinetta zegt
@schellekens006: Ik denk dat de Amerikaanse overheid (met smeekbedes van de EU) dit zal voorkomen.
Capibaro zegt
Terecht van die Belgen. In Nederland blijft de importeur gewoon alles verkopen waar hij nu al van weet dat de klant en de dealer straks gezeik mee krijgt. Die auto’s moeten op zijn minst teruggeroepen worden na verkoop
maurits123 zegt
Dus mijn 14% schraapdiesel Golf 7 zou dus oke moeten zijn?
speed7 zegt
We zijn bijkans nu bijkans in Oktober en de importeurs kunnen het MY 2015 (euro 5) sowieso niet meer verkopen gezien het jaargetijde waar niemand meer auto’s koopt. Euro 6 / MY 2016 is “schoon” dus op welke mooiere manier kunnen de importeurs hun “schade” claimen bij VW ? .. juist ja …. door te zeggen dat de voorraad niet meer te verkopen is en het geld terug te claimen …. lang leve het milieu.