
En een Citroën.
Je moet er even tweehonderd doorweekte zandzakken voor verplaatsen, maar dan heb je ook wat. Matthieu Lamoure, algemeen directeur van veilingshuis Artcurial Motorcars, wist niet wat hij aan ging treffen toen hij onlangs samen met mattie Pierre Novikov een Belgische schuur onderzocht. Het was in ieder geval wel duidelijk dat iemand de inhoud ooit waardevol genoeg geacht had om de zaak flink te barricaderen. Naast de zandzakken stond er ook nog een moderne auto tussen buitenstaanders en de buit.
Uiteindelijk bleek de manuele arbeid die noodzakelijk was om de schat te ontginnen echter volledig de moeite waard te zijn geweest. In de schuur werden namelijk drie klassieke Bugatti’s aangetroffen, met een geschatte waarde van een miljoen Euro. Het betreft om precies te zijn een Bugatti Type 57 Graber Cabriolet, een Bugatti Type 49 faux-coupe Gangloff en een Bugatti Type 40. Oh ja, er stond overigens ook nog een Citroën 5 HP Trèfle bij de Dutch Belgian Bugs.
Minstens zo interessant als de auto’s zelf is bij dergelijke vondsten altijd het verhaal erachter: hoe dan??? In dit geval behoorden de auto’s naar verluidt ooit toe aan een beeldhouwer (August Thomassen), die de auto’s niet in zijn bezit had om er mee te rijden, maar als voorwerpen van inspiratie gebruikte. Je zou dus kunnen zeggen dat de schuur ooit een soort mood room avant-la-lettre was.
De auto’s zijn volgens Artcurial nog prima te redden, maar hebben wel wat werk nodig. Helaas hebben we voorlopig alleen de twee foto’s die in dit artikel verwerkt zijn. In februari gaan de Bugatti’s en de Citroën onder de hamer, bij dezelfde veiling waar ook de peperdure Nederlandse Alfa Romeo 8C 2900B verpatst zal worden. Voor de geïnteresseerden: deze Belgische Bugs worden zonder minimumprijs verkocht!
UPDATE: er is inmiddels ook een video over de vondst, zie hieronder.
Real life Forza Horizon
Zijn die Bugatti’s niet veel meer waard – dacht dat alle oude Bugatti’s altijd voor minimaal 2/3 per stuk gingen?
@panam1: nee, dat moet je nog bijleggen om er een beetje wat van die barn-finds te maken.
Op naar California ..
Begrijp die beeldhouwer kunstenaar helemaal.
Franse auto’s zijn altijd kunstzinnig geweest, Bugatti was de eerste die zelfs de vormgeving van zijn motorblokken tot kunst wist te verheffen.
Tegenwoordig ligt er een GTI TDI Turbo Injection stuk plastic over je motor gedrapeerd om een zielig bijna communistisch armoedig aandoend blok(je) te verbergen.
De laatste mooie motoren die je vol trots liet zien zijn imo de 6-in lijn Jaguar blokken en de Alfa Busso’s voor de Alfalasicsti, op mijn stuk plastic staat Veloce, ik durref er nog steeds niet onder te kijken bang om iets te ontwaren wat op Lada engineering lijkt.
Ow ja voor de Bugattifascinisties, ik weet dat de man van dramatisch Italiaanse afkomst was, dat’ie uit een artistieke familie kwam en ooit bij Deutz heeft gewerkt en de Vader is van de eerste kleine betaalbare ‘Mini’ avant-la-lettre, zelfs die was ondanks zijn bescheiden voorkomen très sexy voor die tijd.
@desjonnies: U bent alweer vroeg aan de cognac monsieur! ;)
@fiero:
Cointreau ! Hips !
@desjonnies: kitsch bedoel je die Franse meuk, toen al niets en nu nog steeds niet.
@herbert: probeer eens een glaasje Pastis in plaats van azijn?
@potver7: nee realiteit, franse meuk!
@herbert: Er zijn mensen die de zigeunerjongen met een traan verkiezen boven de Mona Lisa.
Ieder heeft recht op z’n eigen mening.
@herbert: Jij moet een VAG-boy zijn, dat kan niet missen.
Dat zijn de echte liefhebbers.
@karaya: yup beter merk is er niet, Franse auto’s staan al jarenlang onderaan in de statistieken wat betreft betrouwbaarheid, VAG scoort van de Europese merken als meest betrouwbaar anno 2018.
@herbert: Als betrouwbaarheid het belangrijkste voor je is kan je beter bij andere merken gaan winkelen. (Japans bijvoorbeeld)
Als je bang bent om buiten de kudde te vallen is VAG de juiste keus. Doorsnee mensen zijn dol op VAG producten.
@karaya: daarom rijdt ik ook geen vag
@herbert: dat lijstje een paar artikelen lager staan zowel 5 franse als 5 duitse auto’s in de top 25. Dus zolang het niet Brits is maakt het geen hol uit wat je koopt. Daarnaast: de garagerekeningen van de duitsers zijn toch behoorlijk duurder, net als de aandachtspunten…
@herbert:
Bovenstaande Bugatti’s zijn Duits ..
@lincoln: nee dat zijn de nieuwe, deze zijn toch echt authentiek franse meuk.
@herbert:
Behoor je tot de hoger opgeleiden ??
@lincoln: jij zeer zeker niet, jij hebt echt teveel tijd.
@herbert:
Klopt ..
Parate kennis kan je niet leren ..
@lincoln: Eeuh, parate kennis zal je juist eerst moeten leren. Het komt daar niet vanzelf.
@lincoln: en zelfs die ontbreekt.
@lincoln: Mwah, de Elzas kan je moeilijk Duits of Frans noemen. Het is het allebei, en vooral geen van beide.
Idd jammer dat het zo erg gesteld is met de parate kennis van zovelen…
@lincoln: Trouwens, wat betreft (parate) kennis, ik weet wel dat je houdt van ‘snappy responses’, zoals: “Behoor je tot de hoger opgeleiden ??”, maar meestal mag je ervan uitgaan dat het antwoord daarop gewoon ‘nee’ is.
Misschien is het beter gewoon uit te leggen waar je standpunt vandaan komt en waarom het juister is. Akkoord, dat neemt de vaart er wat uit, maar zo leert iemand nog eens iets. Krijgen ze parate kennis bij dus. En maak je de wereld weer iets beter.
Ja, een werk zonder einde, maar alle beetjes helpen…
@esprit_de_flandre:
Dank voor je advies ..
Denk dat ik in zekere mate best wel behulpzaam ben ..
Toch schep ik er veel plezier in om sommige mensen te laten spartelen zodat ze zichzelf nog meer voor lul zetten ..
Deze mensen hebben alle een internet verbinding en alle info is voorhanden om globaal uit te zoeken hoe het ook al weer zat ..
Eigenlijk te gênant ..
@esprit_de_flandre:
Ik behoor trouwens tot de ongeschoolden ..
@desjonnies: tegenwoordig een gti TDI injectie? In 2003 was dat heel wat, we zijn alleen bijna 16 jaar verder.. tja ik weet t, de tijd gaat hard?
Altijd erg bijzonder dat juist een veilinghuis dit aantreft..zaakje stinkt toch ergens een beetje. Maar dat vind ik.
@ghost: t is natuurljk hun job, bovendien hebben die kerels een massa connecties in de Autowereld.
@futse: mooie verhalen verzinnen om de prijs op te drijven is juist waar de toegevoegde waarde van de veilinghuizen zit.
@mashell: er zit geen toegevoegde waarde in veilinghuizen. Slechts een kapitalistisch model.
@futse: dat geloof jij maar lekker. In de tussentijd even mijn huiswerk gedaan. Zo onbekend was het niet dat deze auto’s daar stonden, veel mensen met goede Intenties hebben geprobeerd die auto’s los te krijgen. Dat lukte niet. Naar het schijnt heeft het niks met connecties te maken maar vooral met het oneindig aanhouden en bijdehand zijn van de veilingheren..verbaast mij niks, al heb ik dit slechts van horen zeggen.
@ghost: nu ja, dan valt dit onder de noemer ’t is hun job’
Die meneer van het veilinghuis wist natuurlijk wel dat hij iets zou gaan aantreffen dat de moeite waard was, anders was hij daar niet.
Citroën 5 HP Trèfle, de auto van de detectives Jansen en Janssen Kuifje. Leuk ding!
Ook kapitein Haddock reed Prof. Zonnebloem hiermee bijna uit de stripboekenwereld.
http://s3.e-monsite.com/2011/02/26/04/DSCF4471.jpg
Er staat een uitgebreid filmpje van de vondst (en zandzakken) op hun Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=66&v=jCWX-zQY76o
@ikke8866:
Geweldig ..
Absoluut 100% in scène gezet ..
@lincoln: klopt ook nog. Dat deze wagens daar stonden was binnen bepaalde kringen al lang en breed bekend. Echter de sleutel van het pand werd niet afgegeven totdat de deze zelfbenoemde speurhonden van het veilinghuis kwamen zeuren en ws de huidige erfgename gouden bergen hebben beloofd in ruil voor een goed verhaal.