“Een wagen die 300 per uur kan rijden, is niet hetzelfde als één die maar 100 km per uur aankan. Het risico is veel groter. Er zou een speciaal rijbewijs moeten komen voor snelle wagens.” Wat een held! In Belgie is grote ophef ontstaan over deze uitspraken van Prins Plankgas, maar wat mij betreft heeft hij wel een goed punt. We zien hier immers regelmatig gecrashte Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsches voorbij komen. Leer die mensen eerst maar eens fatsoelijk rijden! Maar Laurent had gelukkig nog meer opmerkelijke uitspraken voor ons.
In een interview met Thema Nieuws gaf hij ook nog even aan dat elektrowaggies wat hem betreft levensgevaarlijk zijn: “‘Echt veilig zijn die niet. Die zijn zo stil dat je ze bijna niet hoort aankomen.” Daarnaast wil Laurent ook dat mensen beter voor hun auto zorgen en meer controles uitvoeren:
“Er zijn opties legio om het verkeer veiliger te maken. Als vliegtuigpiloot gelden er strikte regels in de vorm van waarschuwingsfiches. Er wordt bijvoorbeeld gecheckt of er genoeg olie is. Waarom dit principe ook niet invoeren voor automobilisten?”
Maar het beste advies van Prins Woef (Laurent is een fanatiek dierenliefhebber) is het volgende: “Waar ik ook erg op let, is de paartijd. In de periode van het jaar dat de dieren zich voortplanten, ben ik extra voorzichtig.”
In het verleden riep Laurent ook al eens dat de beste manier om files op te lossen harder rijden is. Immers: hoe korter je op de weg bent, hoe korter de files. Johan Cruijff is het daar roerend mee eens.
Prins Plankgas staat al jaren bekend als een liefhebber van hard rijden en snelle auto’s. Zo raakte hij in 1987 zijn rijbewijs een tijdje kwijt wegens enkele snelheidsovertredingen. En in 1999 kocht hij op één dag drie exclusieve auto’s aan bij een Ferrari-dealer. Waarom hebben we in Nederland niet meer zo’n gezellige playboy prins?
Met dank aan iedereen voor de tips!
zdev zegt
Prima, maar ik denk dat we meer gebaat zijn bij extra rijlessen voor moekes en bejaarden. Vanochtend kroop er weer zo’n fossiel voor me uit.
mc zegt
wat meer rijvaardigheidtraining of een slipcursus kan geen kwaad. Nu haal je je rijbewijs en je komt het verkeer door, maar echt rijden leer je pas zelf veel te rijden. Ik had met rijles nog nooit een noodstop gemaakt, of een handrembocht. Dat soort dingen zijn best nuttig voor je voertuigcontrole, maar daar test het CBR bijna niet op.
Dimglor zegt
Jaja onze prins verteld af en toe nog eens iets slim..
Ik zeg ook al een tijdje dat mensen die een sportieve wagen kopen toch op zijn minst een rijcursus mag volgen om de wagen onder controle te houden… En iedereen denkt wel dat hij kan rijden (ik ook natuurlijk ;) ), maar dan sta je daar toch wel te kijken na een ongeluk met zo’n wagen…
Zoals onze prins zegt is een speciaal rijbewijs voor snelle wagens geen slecht voorstel… (ook al komen er in België niet zo’n goeie reacties op….
John zegt
Wat een held deze fulltime Prins Carnaval.. Hij heeft altijd zo veel goede maatschappelijk belangrijke oplossingen.. Als ik hem was zou ik mezelf een lintje hebben gegeven..
Daarnaast ben ik het eens met Zdev…
rstyled zegt
Geweldige vent. Maar aan de andere kant wordt men in Nederland al tijdens rijlessen geleerd hoe men de olie moet checken en de essentie ervan uitgelegd.
Over dat speciale rijbewijs. Waar ligt de grens, wanneer is een auto ‘snel’?
Dimglor zegt
@rstyled: Daar heb je inderdaad een punt… Waar ligt de grens… En als het van de Belgische politici afhangt zullen ze hier nog een tijdje over discussiëren….
SummerSky zegt
Ja goed idee. En op basis van je Superrijbewijs ontheffing van flitsboetes!
Merry zegt
Ik theorie mag je niet harder dan 120 KM/U dus is zou het helemaal niet nodig zijn.
Dus als je gewoon de snelheid aanhoud die je mag rijder is er niks aan de hand.
Tot zover het politiek correct antwoord.
Ik hou niet van regels en metingen en verschillende voorwaardes, dit kost bakken met geld en pakt altijd verkeerd uit en maakt uiteindelijk de staat rijker.
Noem mij 1 regels die de afgelopen 10 jaar is gekomen die de auto/motor/brommer rijder ten goede is gekomen die de bestuurder geen geld heeft gekost en de overheid geen geld opleverd.
Oftewel een goede regel die het verkeer veiliger/schonen/soepeler heeft gemaakt.
1 regel noem er 1…
mckroket zegt
@Merry:
mja ik denk meer dat het grote vermogen een probleem is dan de snelheid.
waverider zegt
@Merry hahaha grapjas.. zeker nog nooit in een echt snelle auto gereden, dan praat je wel anders.
Merry zegt
@waverider:
Een Porsche 911 GT3 uit 2001, Honda NSX uit 2003, Skyline R33 GTS-T, C63 AMG gereden of vallen die niet onder snelle auto’s.
Tevens heb ik zelf een Impreza WRX uit 2006, ook geen langzame jongen.
Maar ik rij altijd netjes, ik wil best wel eens gas geven maar echt al ik op een lege weg zit en ik zeker weet dat het droog is.
Maar wat ik meer wil zeggen dat je 100 keer een rijbewijs kan halen, maar als je met 250 op de snelweg gaat rijden, dan gaat het een keer fout, en eigelijk kan het mij ook helemaal niet boeien of iemand met zijn supercar van de weg af rijd.
Lekker laten rijden, het is gewoon weer pure afgunst van mensen die zelf z’n auto niet kunnen betalen.
Alwood zegt
@waverider: haha, zeker nog nooit in een écht snelle auto gereden? Als het weer niet ideaal is, zoals zo vaak in België en Nederland liggen die bij gelijke snelheid een stuk sneller van de baan dan een doorsnee passat.
jack_abarth zegt
@Waverider,
Het heeft er niet mee te maken of je hard gereden hebt, je MAG gewoon niet harder.
Dan daarbij zet hij er ook onder, “tot zover het politiek correcte antwoord”.
John zegt
@Merry, Hoezo politiek correct?!?!
Ik theorie mag je niet harder dan 120 KM/U dus (?is zou?) het helemaal niet nodig zijn.
Dus als je gewoon de snelheid aanhoud(t) die je mag rijde(r=n) is er niks aan de hand.
Tot zover het politiek correct(e) antwoord.
Ik hou niet van regels en metingen en verschillende voorwaardes, dit kost bakken met geld(,) (en) pakt altijd verkeerd uit en maakt uiteindelijk de staat rijker.
Noem mij 1 regel(s) die de afgelopen 10 jaar is gekomen die de auto/motor/brommer rijder ten goede is gekomen die de bestuurder geen geld heeft gekost en de overheid geen geld oplever(d)T.
Oftewel een goede regel die het verkeer veiliger/schonen/soepeler heeft gemaakt.
1 regel noem er 1…
Ik wil je best wat spellingsregels leren meneer de azijnzeiker!
Merry zegt
@John:
Nou meneer Nederlands leraar, kom maar op er zijn 25 andere voor je geweest en zoals je ziet de fouten blijven.
Maar je mag het gerust proberen.
Maar geef me liever die verkeers regel waar in naar vroeg, of weet je die dan weer niet?
Robert B zegt
Dat is er toch al, dat heet toch de superlicentie die je nodig hebt om F1 te mogen rijden… :-)
Even meer serieus, wat een ontzettend dom hoofd zeg. Ook al heb je een Veyron dan nog mag je er in .NL en .BE niet harder mee dan 120.
tt zegt
Even toch 1 opmerking: dit is toch gewoon wat bladvulling van een krant .. het idee van onze prins is niet echt zinnig.. waarom een extra rijbewijs voor een kleine groep mensen?
Misschien beter eerst al de rest leren rijden. De meeste exclusieve merken geven al begeleiding om je wagens te leren kennen, vooral de grenzen ervan.
Dat doen ze deels omdat ze zeer goed weten dat je nergens anders VEILIG die grenzen kan bereiken. Aan de andere kant zien ze het als een extra dienst.
Ik heb na aanschaf van men wagen toch lekker 2 dagen op circuit met een gelijkaardige wagen mogen rondrijden. Leer je snel mee wat het beestje kan en vooral waar je EIGEN grenzen liggen.
Ik wil mijn belastinggeld echt niet gebruikt zien voor dit soort onzin. Betere wegen zou bv een veel beter plan zijn.
Sorcerer zegt
Op zich ben ik het wel met hem eens. Een auto die zo snel is en rwd-biased is rag je heel gemakkelijk de bocht uit.
Een mooi voorbeeldje blijft deze wel:
http://www.youtube.com/watch?v=pjdbRsE1vhM
Iets te ongedisciplineerd op het gaspedaal, dan gebeurt dit zoooo gemakkelijk… kun je nagaan hoe dat op hogere snelheden is…
Bob zegt
Merken van echt snelle auto’s bieden toch geregeld trainingen op circuit voor hun klanten aan. Krijg je erbij als je zo’n auto koopt. Wat voegt dit toe? Een vrijbrief voor op de openbare weg? Als overheid kun je dit trouwens ook nooit doen enerzijds een maximum snelheid instellen en dan een speciaal rijbewijs voor snelle auto’s invoeren.
tt zegt
@ sorcerer : die idioot zou ook zo dom zijn geweest MET een “super” rijbewijs. Zelfs de pro’s maken al eens een stuurfoutje of zijn net iets te aggresief met het gaspedaal
tt zegt
Mss toch ook nog een andere opmerking: ik denk dat er een verschil is in een “snelle” auto en een “snel rijdende” auto.
Bijna elke wagen kan tegenwoordig netjes de 200 halen en dat is best al wel snel.
Het is vooral de tijd waarin je die snelheid kan halen die een factor is. als ik ik men gas induw dan schiet men beestje weg, met de wagen van men vriedin bestaat dat risico toch minder… En als je dan een beetje teveel met je gevoel enbuik denkt dan ga je overal volgas en doe je domme dingen.. ik geef toe dat ik de capaciteiten van men wagen vooral gebruik bij een oprit. even bijna stilstaan en dan vol optrekken naar de 120.. dat is leuk.. aan 250of meer rijden is in belgie niets aan, kun je evengoed in een mixer kruipen. in duitsland rij ik vlotjes meer, maar daar mag het ook en zij de wegen EN de mede weggebruikers ook gewoon aangepast..
A6'er zegt
Tja, ik weet dat ze er bij Audi wel aan doen. Je krijgt trainingen als je een Quattro koopt, maar ook als een S of RS wagen koopt. Die zijn vaak 2 dagen. Je leert de uitersten van je auto kennen met behulp van coureurs. Volgens mij doet elk merk dit wel?
bakkerst zegt
al die ophef over topsnelheid, en ‘max 120 dus wat zeur je nou’ bla bla bla..
ik denk dat onze belgische vriend verkeerd gequote is of hij legt het verkeerd uit, of iedereen hier begrijpt hem verkeerd. Een auto die 300 kán, heeft een motor nodig die dat mogelijk maakt, en daar doelt hij waarschijnlijk meer op. mensen die een (extra) krachtige en snel accelererende auto kopen, zouden daar goed mee om moeten kunnen gaan. het gaat niet zozeer om de topsnelheid die je kunt halen, maar met hoeveel vermogen, en hoe snel je die topsnelheid haalt. 250 pk ipv Km/h is dan denk ik een betere richtwaarde..
“ben ik nou zo slim of, zijn jullie nou zo.. ”
;)
xilver zegt
@bakkerst: Dat zal inderdaad de essentie zijn van zijn bedoeling… Sommige auto’s zitten gwn zodanig snel op die snelheid en dan voelt het nog alsof je 30km/uur rijd. Het zal inderdaad draaien om op een correcte manier om te kunnen gaan met de motor van sportwagens en het controleren van je pk’s.
Vraag is natuurlijk waar je de grens legt… Wij hebben zelf een normale range rover thuis staan… maar die haalt 100km/uur in 7 seconde… zou dat dan ook onder die norm vallen? Indien het antwoord ja zou zijn dan kan je evengoed alle wagens met een 3l of hoger die norm opleggen want die halen wel allemaal stuk voor stuk zo snel aan 120 km/uur
John zegt
@xilver: 7 seconde is niet bijzonder snel, het gaat meer om auto’s onder de (ongeveer) 5,5 seconde.. Sportwagens dus waar je verrassende dingen mee kan beleven.. Die Range Rover is natuurlijk niet langzaam hoor, neem aan dat het de V8 supercharged is? Jammer alleen van die wegligging op hoge snelheden en in de bochten.. Zwieberbak… (m’n moeder rijdt dezelfde dus kan het weten)
xilver zegt
@John: is idd de V8, 7 seconden is idd niet overdreven snel, maar toch snel genoeg om zot te doen. Dit blijkt maar weer dat er verschillende meningen zijn over wat de norm zou moeten zijn, als ze zo’n regel zouden invoeren zouden ze het ofwel helemaal niet doen ofwel toepassen voor iedereen. Want de omvatting van snelheid is een zéér subjectief onderwerp. Een oud besje van 85 vindt 30km/uur al een overdreven snelheid terwijl een testrijden van Ferrari 200km/uur maar flauwtjes vindt.
robbie zegt
@bakkerst: idd jij begrijpt em ;) Met een Ferrari kan je tot 50 km/u ook genoeg rare dingen doen op een gladde weg…
Merry zegt
@bakkerst:
En dan?
Kijk eens hoeveel prutsers nu al brokken maken als ze een gewoon rijbewijs gehaalt hebben en met een auto die 120pk heeft.
Als je niet van plan ben normaal met dingen om te gaan hou je dat niet tegen ook niet met een rijbewijs en extra lessen.
Dit is de zelfde discussie met vuurwapens, daar moet je ook allemaal papieren voor halen en weet ik veel wat, maar als jij iemand voor zijn donder wil schieten doe je dat gewoon, geen regel die dat kan voorkomen.
En als Paris Hilton in een McLaren slr kan rijden, dan zal het probleem toch niet zo erg zijn.
sauerpraum zegt
Als je dit vergelijkt met motorrijden valt er wel wat voor te zeggen. De lessen bestaan naast ‘plaats op de weg’, ‘voertuigcontrole’ en ‘minder goed gezien worden’ ook voor een groot deel uit ‘hoe kun je veilig iets harder rijden’. Want dat doe je toch als je straks een motor/snelle auto bezit. Dat weet jij dat weet je instructeur en dat weer je examinator. Opzich valt hier dus ook wel wat voor te zeggen voor snelle auto’s.
Aan de andere kant is het bij motorrijden onder andere zo belangrijk omdat je zo kwetsbaar bent, daar waar je in de meeste supercars toch wel redelijk beschermd bent. Ook zou je zoals eerder gezegd andere risico groepen dan ook een extra bewijs moeten laten halen zoals ouderen.
Voordeel is wel, dat als je een supercar hebt en je zwager/vrouw/zoon vraagt je of ze erin mogen rijden. Dat je dan met een gerust hard kunt zeggen: nee want dat kun jij niet :-)
sauerpraum zegt
@mezelf hard = hart
Sorcerer zegt
@alwood: dat hangt tuurlijk ook enorm af van de banden die je eronder hebt liggen. Semi-slicks doen het tuurlijk een stuk minder goed bij regen dan gewoon Michelin Pilot Sport PS2’s. Daarmee raak je echt niet zomaar grip kwijt (wel enigszins gevoelig voor spoorvorming, zeker bij brede maat – dus wel handen goed aan het stuur houden!)
bmw-e30-7bh zegt
“maar wat mij betreft heeft hij wel een goed punt. We zien hier immers regelmatig gecrashte Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsches voorbij komen”
Ja duh, andere auto’s crashen ook, maar is niet boeiend genoeg voor AB…
Thys zegt
Ja het is allemaal leuk en aardig om deze meneer belachelijk te maken maar hij heeft best een punt eigenlijk.
Met een normaal rijbewijs in een auto die in 3 seconden naar de honderd vliegt kunnen rijden.. om nog maar niet te spreken van de ommundige hoeveelheden koppel die sommige bolides tegenwoordig hebben..
Ik denk ook dat een gespecialiseerd rijbewijs een goed idee is.
JurC zegt
Ik vind het al zo vies socialistisch gedacht dat men zegt dat je niet harder dan 120 MAG in Nederland.
In mijn ogen is het namelijk zo: Je mag harder dan 120 en daarmee weet je welke consequenties het heeft om harder dan 120 te rijden.
Zonde als we zouden zeggen dat het niet mag, want dan missen we toch echt een hoop inkomsten in Nederland.
Merry zegt
@JurC:
Wil jij ook consequenties dragen als je met je supercar met 250km/u in de achterkant van een Sedan met 2 kleine meisjes op de achterbank ramt?
Dat is een hoop verklaren hoor op de begravenis.
Wij hebben helaas niet de zelfde wegen in Duitsland en ook niet de zelfde instelling als de Duitsers.
Onze afstanden zijn veel korter en overal zitten opritten an afslagen waardoor het onmogelijk is om de snelheid vrij te geven.
Nou vind ik niet dat we debiel moeten doen als iemand even 135 rijd ofzo maar het is in Nederland gewoon gevaarlijk om 200 te rijden, zeker in de randstad.
Als je dan hard wil rijden moet je dat doen waar supercars voor gemaakt worden, het circuit.
Ons wegen netwerk is gemaakt om op een normale manier van a naar b te komen waar iedereen die een rijbewijs heeft gebruik van kan maken.
Nou ben ik ook geen heiligen maar als je niet van plan ben om je aan de verkeersregels te houden en rekening met andere te houden dan moet gewoon niet gaan auto rijden, en dan maakt het niet uit of je in een F430 of een Volvo van 300 v Chr. rijd.
Er rijden meer mensen op de weg en meestal zijn die de l*l omdat iemand anders denk dat hij het beter kan.
Stefje zegt
“In het verleden riep Laurent ook al eens dat de beste manier om files op te lossen harder rijden is. Immers: hoe korter je op de weg bent, hoe korter de files. Johan Cruijff is het daar roerend mee eens.”
Echt, hoe komen zulke mensen aan die functies van hun? Je kan zien dat het weer lekkere inteelt is, want dit is toch weer veruit de domste opmerking die ik gehoord heb dit jaar.
Ter illustratie, om veilig te rijden moet je een x aantal secondes achter je voorganger rijden. Als je harder rijdt moet je meer afstand bewaren. Dat houdt in dat er minder mensen op hetzelfde stuk weg kunnen rijden. Wat betekend dat er dus minder doorgang plaatsvind, waardoor de doorstroom weer stagneert. Anyways, laat het maar uitrekenen door iemand die verkeerskunde studeert ofzo.
Ok, niet veruit de domste opmerking, maar in de top 10 toch absoluut ;)
Ahura zegt
Uhm ik snap de hele ophef niet. Het is slechts één persoon op de hoeveel miljoen? Ja het is een prins maar het is niet alsof hij daar iets over te zeggen heeft. Daarbij vind ik zijn eerste twee punten helemaal niet raar. Zeker niet dat van hybrides. Wilden ze sowieso niet hybrides extra geluid laten maken? Toch achterlijk dat we hier nu discussiëren over de MENING van ÉÉN persoon??
freak` zegt
het idee is allemaal goed bedoeld en klinkt aardig.
maar tegenwoordig zijn er weinig “normale” auto’s die niet minimaal 200km/h rijden…
De Duitse merken zijn begrensd op 250, maar haal je die begrenzer eraf, dan gaat een dikke diesel of benzine beier, audi of merc al gauw 280 of meer.
Sjakie Peters zegt
Wat een gelul van die prins. Typisch weer zo’n wereldvreemde malloot die op kosten van de belasting betaler zich alle luxe aanmeet zonder enige vorm van zakelijke prestatie.
Daarbij vind ik het communistisch om dure/snelle auto’s alleen beschikbaar te maken voor een speciaal rijbewijs. Want wat als ik gewoon ernaar wil kijken?
HDM zegt
Als je dan een auto als een AMG of M koopt, is de training van het merk zelf dan ook voldoende? Ik ontwerp zelf als hobby nu een AMG op de pc, en ik zie het liefste dat mensen eerst maar een hoop racecursussen bij de AMG Academy gaan volgen voordat ze in een AMG kunnen rijden.
Aan de andere kant, ik heb zelf nooit in zo’n auto gereden, maar is er niet een groot verschil in autogedrag tussen een Ferrari die ruim 300 gaat, en een BMW M die ruim 300 gaat? Mij lijkt de BMW enigzins makkelijker te rijden omdat het niet zo’n lichte bak is, maar ik kan ernaast zitten.
de Sjonnies zegt
Ik ken mensen die al met 30km/uur levensgevaarlijk zijn.
HyperTeHK zegt
Met een superrijbewijs mag je dan ook 30 kmpu harder rijden overal?
Zo ja dan helemaal voor.
JanS3n zegt
Onzin. 120km/h in een Ferrari is veiliger dan 80km/h in een 2CV.
jeroen zegt
Dus als ik een BMW M3 E46 Koop moet ik speciale rijles nemen:@
killioq zegt
wat maakt het uit. ik heb liever dat ze daar hun centjes uit halen(der regering)dan uit die nieuwe kilometerheffing. dat vind ik belachelijk, want als je geen auto heb moet je straks gewoon het verschil in je belasting gaan betalen. !@#$%$#@! kilometerheffeing en holé voor dat rijbewijs. maak het lekker moeilijk, want dan hebben we straks geen belasting meer :)
Kuukske zegt
Een auto die 300 kan rijdt dat in België (Als het goed is) nooit. Het is dus onzin.
York zegt
Hoe harder je rijdt hoe minder lang je op de weg bent en hoe minder kans op een ongeval? (ik ben ook een Belg)
JDM__Wotevajjjj zegt
Laurent FTW!!!
spykerboy zegt
maak my prins en ik zal ook 3 autos by ferrari aanschaffen geen probleem mee hoor, ik word die playboy prins wel :P
Brian zegt
Ik kan toch weer zo hard lachen he hoe dit is geschreven. Heerlijk
lincoln zegt
he belg .. zullen we een wedstrijdje doen ??
waar de domste prinsen wonen ..
Benz.. zegt
@York:
“Hoe harder je rijdt hoe minder lang je op de weg bent en hoe minder kans op een ongeval?
(ik ben ook een Belg)”
Met alle respect maar dat is te merken.. ;)
vale46 zegt
Onze Prins Laurent heeft 100% gelijk!
Alle auto’s boven 350pk verplicht een rij- en slipcursus laten volgen en een soort “B+” rijbewijs invoeren voor deze wagens.
Ik hoop me later zelf een klein bommetje te kopen van kleine 400pk en ik zal met plezier dit rijbewijs afleggen!
Dan zijn mensen met krachtige auto’s van dat “onveilige” imago verlost.
@ Belgische staat: Lees dit en voet dat rijbewijs in!!
Woestijnridder zegt
In 4,5 seconden naar de 100km/u of in 10 seconden: dat is een wereld van verschil. Met een snellere auto heb je volgens mij ook de neiging om niet 1 auto voor je in te halen maar bijvoorbeeld 3 of 4 in 1x want “je haalt het toch wel”.
Ik bedoel dan niet de snelwegen maar bijvoorbeeld een provinciale weg waar je soms ook 100km/u mag. Als er dan een vrachtwagen voor je rijdt met een gangetje van 80 met daarachter nog 3 auto’s dan zou ik het met een pakweg 550pk’s tellende Audi RS6 ook wel weten!
Punt is dat je dan ook wel 10x beter moet opletten: stel je hebt alleen achterwielaandrijving, natte weg, nieuwe witte strepen op de weg etc. Dan is het wel fijn om te weten waar je mee bezig bent en de mogelijke gevolgen hiervan. En wie weet zit er achter je OOK iemand met een snelle auto die net als jij denkt: “die haal ik allemaal in”. Je zal even in je spiegel vergeten te kijken…. oeps!
Nu weet ik ook wel dat je dat in iedere auto moet doen maar heb soms toch het idee dat de echt snelle jongens er gemakkelijk vanuit gaan dat zij niet worden ingehaald. OK, dat is generaliserend.
Maar: goed idee om wat extra training te moeten volgen als je in een snelle auto wilt rijden. Nadeel is wel: waar leg je de grens van snel en minder snel? Ik zou zeggen: acceleratie maar waar leg je DAN weer de grens? Binnen 6 seconden naar de 100km/u? Maar het uitgangspunt vind ik in ieder geval goed.
Ik vind trouwens dat als je zo’n snelle auto hebt, je zelf ook zo slim moet zijn om wat extra rijvaardigheidstrainingen te volgen. Je steekt er veel van op, komt je vaardigheden zeker ten goede en zeker ook je rijplezier. Ik spreek uit ervaring :-) Wat is nou 300 euro als je een auto hebt van meer dan 50.000 euro om maar een voorbeeld te geven.
Je gaat onder je Ferarri toch ook geen zomerbandjes à 45 euro per stuk van de Aldi leggen bij wijze van spreken; dan leg je er premium materiaal onder lijkt me. Dus waarom wel bezuinigen op extra rijvaardigheid?
Frankypanky zegt
Dat rijbewijs bestaat al! Het heet race-licentie…
@Woestijnridder,
Als men juist onvoorzichtiger gaat rijden omdat men winterbanden, ABS, ESP, TC en weet ik nog meer in de auto heeft;
Wie kan je garanderen dat iemand n.a.v. een opleiding “extra rijvaardigheid”, juist niet meer risico’s zal nemen?
Guust Flater zegt
@Stefje
Je vraagt je af hoe een prins aan zijn functie komt en beticht anderen van het maken van domme opmerkingen? :roll:
bennyb zegt
aan tt eindelijk iemand met gezond verstand, echt de nagel op de kop. waarom kan dit niet vaker, zulke antwoorden lees je 2 keer en denkt je verdomme hij heeft gelijk
vinox zegt
Gisteren ook al gehoord op StuBru. GEWOON DOEN !! Ik bedoel, de merken die snelle wagens hebben, hebben toch ook meestal rijvaardigheidscursussen voor hun auto’s? Als de staat nu zoiets verplicht, halen ZIJ er geld uit, nu is het nog de auto industrie. Kunnen ze met dat geld mss snellere, efficiëntere en vooral MEER werklui inhuren voor de wegenwerken.
Tom zegt
Wat heb je aan een rijbewijs voor snelle wagens in België terwijl je max. 120 km/u mag rijden op de autosnelwegen (en vaak ook max. maar kan rijden door de slechte staat van het wegdek?)
Ik denk dat het hele systeem van autorijden maar eens opnieuw bekeken moet worden. Om de x-aantal tijd herexamen. Nu moet je maar één goede dag hebben om voor de rest je niets meer aan te trekken van verkeersregels.
Evo500 zegt
@Tom: Bij regen kan je met erg zware auto’s ook gevaarlijke zaken voorhebben zonder te snel te rijden hoor. Het is maar hoe je er mee rijdt.
Evo500 zegt
Is heus niet zo onlogisch. Maak het daarom niet verplicht maar extra voordelig ofzo. Zoals je met slipcursussen ook kortingen krijgten op je verzekeringspremie. Dit kan al bestaan, weet het niet.
En vergelijken met een racelicentie kan je dit niet echt doen. Een racelicentie leert je veel over racen, niet over de gevaren van met een zware auto op de openbare weg te rijden, is veel te duur en heeft geen nut voor bijvoorbeeld een vrouw met een SL55 amg.
Cantago zegt
Wat een HELD! En wat een super goed idee, maar gooi dan ook de maximum snelheid omhoog, en laat mensen zonder speciaal rijbewijs niet harder dan 130 rijden. Vervolgens iedere 5 (of korter nog? 2? 3?) jaar op herexamen! Zou Nederland een stuk veilig en filevrij maken, EN zorgen dat mensen met een dikke auto meer lol hebben! Ze betalen tenslotte al fortuinen aan BPM voor ons!