De Belgische flik heeft de smaak te pakken als het om GTI’tjes gaat (als er een schaap over de dam is…), want er zijn in Brussel nog eens 14 nieuwe Golf GTI’s besteld. Is dit de ideale boeven-vangwagen?
We hadden een tijdje geleden een top 10 van ultieme getaway cars, maar nu draaien we de zaken om. Wat zou jij kiezen, als je agent was, en een auto moest uitzoeken die binnen een redelijk budget het best geschikt is om de zware jongens mee op de hielen te zitten?
Persoonlijk zou een Golf VI GTI dan niet het eerste zijn dat in me opkwam, omdat de auto bijna aan vervanging toe is (de Golf 7 wordt al volgende maand onthuld), en toch een vrij zwaar tweeliterblok heeft, dat er 211 pk uit haalt. Dat kan beter. Wel zou ik het binnen dezelfde klasse zoeken, want 1) we moeten een realistisch budget aanhouden en 2) de auto moet wendbaar zijn met oog op stadsgebruik (in tegenstelling tot wat films als ‘The Transporter‘ je willen doen geloven, is een 5 meter lange slee vooral lastig in smalle straten).
Als politie moet je je voordeel (aantallen en communicatiemiddelen) benutten. Voor alles wat zich buiten de stad afspeelt zijn er snellere snelweg-politiewagens en helikopters. Bovendien kan je een vluchtauto opvangen met blokkades.
Ik zou zelf eerder voor een Focus ST gaan (ook met 2.0 motor, maar wel met 250+ pk), of een Megane RS. Wellicht dat binnen de stad een B-segmenter (Corsa OPC, Polo GTI, of een rappe Italiaan) zelfs handiger zou zijn qua wendbaarheid. Of een motor, als je alleen snel ter plaatse hoeft te zijn..
Hoe dan ook: Brussel heeft er 14 politiepetjes-GTI’s bij, waar ze hopelijk een leuke korting op gekregen hebben omdat de nieuwe Golf al voor de deur staat… Een videoreportage vind je HIER.
Met dank aan Carreza voor de tip!
zie je ze al rijden met fiat abarthjes? zou ngo wel vooruit kunnen gaan en zeer wendbaar..
Bmw 330d, zoals de engelse politie gebruikt
@mrbones: ik zou ook eerder denken aan een powerdiesel.. Vermogen zat, bizar veel koppel en zeer gunstig verbruik. Qua prijsstelling is de 330d dan niet de goedkoopste, maar een Leon 2.0tdi 170 pk gechipt naar 200 pk bijvoorbeeld.. Met sportonderstel natuurlijk.
@audir8v10:
Quaife heeft daar sinds kort ook een mooie sper voor.
Dan heb je gelijk een stuk minder last van “schaatsen”.
Kost 660 pond maar dat lijkt mij een goede investering.
@audir8v10: een diesel voor een politie auto als deze die waarschijlijk wordt gebruikt om snel in actie te komen is niet slim. een benzine motor is sneller op bedrijfstemperatuur. zouden ze die diesels elke keer met een koude motor aftrappen zijn ze zo kapot.
@bomber888: gewoon in drie ploegen gebruiken die diesels, dus 24 uur per dag. Staan ze alleen even stil als de dienders in de friettent zitten.
Auto’s zijn dan wel eerder aan vervanging toe, maar je hebt er dan ook veel minder nodig.
Als backup houden ze dan gewoon wat goedkope jappanertjes met een jankende benzine-motor.
@mrbones:
kost al snel 10.000 meer als een golf die 330d…
Mitsu Lancer Ralliart. kost 3-4k minder dan een GTI
(Belgische prijzen)
@mrbones: ik gun ze geen BMW
@mrbones: de Belgische politie beschikt al over een aantal BMW’s: ze hebben een aantal 123d’s en 325d’s
130i met een Drexler sper!
@alcantara: Waarvoor? Zodat ze driftend achter te boeven aan kunnen?
@jeffreym3: om de drift skills bij te spijkeren in verloren uurtjes (rotondes opzoeken en rondjes draaien maar!).
@alcantara:
kost in belgie 6.000 meer dan een GTI
Of gewoon net als die engelsen, Evo’s en Impreza’s.. En 330d Tourings voor op de highway.
@kaasboerin: Ook handig met een beetje offroad ;)
@flutterby: Dat zeg ik.. Belgische highway.. ;D
Een evo X
@Junior540:
Een evo X is veel duurder. Een impreza WRX (geen sti) zit wel in hetzelfde prijsniveau.
@jack_abarth:
of Mitsu Ralliart
Crown Victoria police interceptor .. no doubt ..
Petjes zijn het allemaaal!
@StijnB:
En dan hadden ze hier de slogan “die pet past iedereen”.
*bekijkt videoreportage*
Agent: “Die goed kan remmen …” you don’t say :O
*doet me denken aan de Matiz die zelfs airbags en gordels had!*
Ariel Atom’s. Wendbaar, snel en redelijk stevig. Bovendien kan je makkelijk schieten en spikestrips uitgooien aangezien er geen bodywork is. Lekker goedkoop te repareren met schade ook.
@E34M5Touring: Ja en beschoten worden?
Perfect wagentje toch. Lekker allround en voor meer vermogen chippen ze het ding simpel naar 300pk.
@jeffreym3: simpel 300? Bij 250pk houdt het wel zo’n beetje op.
@alcantara:
Daarom is de Leon ook geleverd als Cupra310 ;-)
@jack_abarth: Alleen het onderblok is hetzelfde, de opbouw is net ff anders, net zoals bij de oude S3.
@dawwg:
De 310 is toch gewoon de GTI motor die langs JD is geweest? Aangezien de 310 samengesteld is door de importeur en niet door SEAT zelf.
@jack_abarth: Nee, wel hetzelfde onderblok, maar zijn weldegelijk andere onderdelen opgeschroeft & ABT gechipt.
@dawwg:
Hoe krijgt JD (en dat is niet zomaar een tuner) 310pk uit een golf GTI voor €699?
@jack_abarth: Omdat Jeroen een tovenaar is met VAG producten.
@jack_abarth: JD doet wonderen (heb zelf jaren een JD getune’de diesel gehad; 240K kms probleemloos !).
Maar 210pk –> 260pk kost 699 euro, 210pk –> 310pk (Stage 3) kost bij JD ook bijna 4500 euro (en is dus niet chip-only).
@dawwg:
Volgens de website staat er toch echt 699,-
@jack_abarth: Dan lees je het toch echt verkeerd; zie screenshot met info vanaf: http://www.jdengineering.nl/
@dawwg:
oeps my bad, ik keek bij de golf 5 GTI edition…
Het feit dat het een uitgaand model is kan natuurlijk ook betekenen dat ze de golfjes relatief goedkoop konden krijgen, dan is het juist wel een handige timing.
Maar de britse Lancer Evo’s en Impreza’s lijken ook wel een praktische optie.
@Mairsil: Lijkt mij dat de belgische politie sowieso beter met hun geld omgaat, voor de administratieve werkzaamheden en andere kleine dingen rijden ze gewoon met C1’s en dat soort grut rond.(Hoe vaak achtervolg je nou met hoge snelheden?) Niet zoals de nederlandse politie die toch wel minimaal een Golf van 3x zo duur moet rijden.
Vrij logisch. Audi heeft een fabriek in 1 van de deelgemeenten en de hoofdinvoerder is ook gelegen in het Brusselse … Vriendjespolitiek FTW!
@kvpassel: Gebeurd ook in Nederland … omkoop politiek
Subu wrx !! Net als in de UK.
@iedereen hierboven: allemaal veel te duur. Denk dat de politie geen goede deal met de VW dealer gemaakt heeft. Zo’n Focus ST zou nog een goed alternatief zijn. En het zou me niets verbazen als die GTIs standaard al een chippie met 250pk meekrijgen.
@dawwg:
Naar mijn weten is een WRX ca. 36-38k en een golf GTI ook…
@jack_abarth: De onderhoudsinterval van de WRX is 2x zo hoog. en misschien al iets te groot voor in de stad ?
@jack_abarth: je moet de belgische prijzen eens vergelijken met de nederlandse….een groot verschil hoor. In Belgie zijn deze voertuigen een stuk goedkoper…en vergeet natuurlijk niet dat er meteen 14 stuks in één keer gekocht worden..dus ze hebben waarschijnlijk wel een mooie korting gegeven aangezien er nog ongeveer 60-70 vw jetta’s in brussel rond patrouilleren.
@minimark:
Wat doet een GTI en een WRX in belgie dan? Bij de WRX moet je wel kijken naar de hatchback anders krijg je automatisch de STI. Die is hier dus 68k.
@dawwg:
overheid en goede deals ??
whahahahahaha ..
en dan VW en politie als voorbeeld stellen ..
Whoehoehoehoehoe ..
@lincoln: geen = een zijn, maar de [verwijder] knop werkt niet omdat jullie veel te snel waren …
@dawwg: Voor de overheid is niks te duur poep ;D
Audi rs3
Audi RS6 Avant en voor de achtervolgingen een Nissan GT-R ;)
@erikr: hoezo crisis?
@desoper: sorry, vergeten erbij te zetten; als geld geen rol zou spelen;)
Als je een GTI chipt dan is hij enorm snel, die nieuwe modellen. Voor m’n gevoel kan de motor dan nooit lang meegaan, maar toch… ze doen dan echt 0-100 in rond de 6 seconden ofzo. Vooral ideaal dat ze toch nog redelijk zuinig zijn misschien. Geen idee hoeveel dat uitmaakt bij zo’n keuze.
Hoe dan ook zou de ideale auto uiteraard een Focus RS zijn, geen ST ;)
Volgens deze *betrouwbare* bron hebben ze helemaal geen auto’s nodig.
Als ze het kunnen betalen uiteraard de GTR, als het in dezelfde prijsklasse moet liggen een Lotus Elise / Exige…
@notsobig: Ja, wat dat zijn met hun lage hoogte ideale wagens om met je wapengordel en uitrusting aan, zeer snel uit te raken als je beschoten wordt of er snel uit moet…
@luxaeterna:
Als Belgische agenten net zo “atletisch” gebouwd zijn als de Nederlandse dienders komen ze er met het dak erop überhaupt niet in.
@jrk68: Extra reden voor meer trainen en minder patat!
@notsobig: *Frieten. Het zijn Belgen, patat is gewoon een aardappel :)
@Yeelen: Minder pintjes ook..
@Yeelen: Boeiend, patat / friet, hier zijn het gewoon synoniemen van elkaar…
Een B-segmenter zoals een Polo… Is een Golf dan A-segment?
@voytekbe: Huh ? Golf is C-segment, Up is A-segment.
Volgende week een bericht over hoe twee van de Golf GTI’s rijp zijn voor de schroothoop na het houden van straatraces door enkele politieagenten…
Ik blijf het voor jullie op de voet volgen. ;)
Nu hebben de GTI´tjes pas een echt petjes-imago !
Een golf GTI is ideaal ,laag verbruik ( voor een benzine) comfortabel,snel,goede baanligging,en zeker vertrouwbaar …. Gaat ni om de 2000 km naar de garage…
@agim: nee, om de 1000 km. Comfortabel? Een GTI is net comfortabel, dat zijn ze van geen enkel merk. Comfortabel is als niet door elkaar gestuiterd op de plaats van bestemming aankomt.
@rufctr01: comfort -normal- sport stand hebben ze allemaal en dan zijn ze in comfort vrij goed ….
@agim:
Ga eerst maar eens in zo’n golf gti rijden.
Wegligging van dat ding is behoorlijk beroerd vergeleken met de gti’s van concurrenten.
@redbeams: heb al in een golf GTI gereden,je moet wel weten hoe je hard moet rijden ….
@agim:
Om maar ff een voorbeeld te noemen…met een focus st en wrx sti kan je harder en makkelijker een bocht om.
Mégane rs zou ik niet weten maar als ik zo de testen lees zou ie ook beter dan de golf gti moeten zijn.
Laag verbruik en gti gaan niet samen…dan moet je een slowmotion hebben.
Comfort en goede wegligging is ver te zoeken bij de golf gti.
@redbeams: ok je weet het wel beter redbeams,ik rij al 9 jaar met vw (golf6 ook ) …….
comfort van de golf 6 in ongekend in die klasse dus als je de hele dag in de auto moet zitten dan is dat een prima keus lijkt me
@yerrie: echt niet! Zo’n Golf is stug en hard Niks comfortabel.
@yerrie: inderdaad 8 uur per dag in een auto … En dan geen rugproblemen hebben ….
Franse politie: Megane RS…nog een beter alternatief.
4WD lijkt mij overigens de beste optie; een 330xd (dus)
@Megakix:
Ze hebben al meer dan genoeg Q7’s rondrijden die belgische flikken dus breng ze niet op ideeën.
Mitsubishi Lance Ralliart. zelfde blok als EVO dus makkelijk te chippen en kost in belgie minder dan een ST of GTI. en heeft 4WD, niet te onderschatten voordeel
Hoewel ik de keuze van de golf begrijp (betrouwbaar, magistraal onderstel, en discreet) zou ik opteren voor hetgeen waar de UK Motorway Cops mee rijden: Subaru Impreza.
hmmmmmm
een UP! kunnen wij teminste wegkomen
@rsvbf1: Zat gisteren anders toch echt achter een UP die ‘m constant met 170 over de snelweg boekte. Niet dat ie snel is, maar was toch wel onder de indruk (voor zo’n stadsautootje) ;)
@dawwg: Laatst een proefritje gemaakt met de 75pk versie en ik was echt verbaast over de acceleratie en het stuurgedrag. Maar dan merk je ook wat gewicht uitmaakt, zo’n up weegt nog geen 900kg. Nadeel is wel dat een SUV je gewoon van de weg beukt.
@dawwg:
Kun je na gaan wat dat wordt met een GT Up!
Ik denk zomaar dat je ff een WTF face trekt als zo’n hokje met 200+ voorbij komt.
ik wil toch even reageren als nieuw lid. Ik ben een politie inspecteur uit brussel waar dat deze GTI’s zijn aangekocht. Deze nieuwe GTI’s zijn voor een bepaalde dienst, de ANTI OVERVALBRIGADE. De reden dat ze voor VW hebben gekozen is dat praktisch al onze patrouille voertuigen VW JETTA’s zijn en dat politie brussel een fixe korting krijgt van VW aangezien er fabriek van AUDI in brussel gelegen is ( dit was vroeger een VW fabriek). Tevens hebben deze GTI’s 220 pk en geen 211…het zal geen veel verschil uitmaken maarja…Heel toffe en mooie wagen, alleen de stofbekleding is wat minder….het doet me denken aan een schots rokje…
@minimark:
Tuurlijk krijgen jullie korting, die dealer weet ook wel dat de politie zeer veel langskomt voor reparaties, gewoon omdat het jullie job gevaarlijk is en jullie de auto’s niet sparen wegens snelle en gevaarlijke interventies.
Wees maar gerust dat de dealer bij het onderhoud zijn geld terugpakt, is eenmaal commerce, niks voor niks…Btw, hoe fijn rijdend de golfjes wel mogen zijn, denk ik toch dat puur kwalitatief gezien WRXjes of Evo’s tegen meer tegen kunnen…
@Volvo_440_turbo: evo en wrx in hartje Brussel? Ik betwijfel dat die in het voordeel zijn! Maar het zou wel cool zijn! Alleen zou de rekening veel hoger komen te staan (vnl door de dure en lastiger te verkrijgen onderdelen, zowel mechanisch als koets)
@roadrebel123d: Eigenlijk klopt dat wel wat je zegt, had zo ver niet nagedacht, ik heb die problemen met mijn nieuwe mazda indertijd ook voorgehad, toen ik mijn eerste paar remblokken versleten had waren ze nog niet voorradig…
Voordeel wel is dat de VAG dealers in België wel heel goede service verlenen, heb ik goede ervaringen mee…
Een maat van mij is ooit in een volvo break ambulance vervoert, en die had in 5 jaar al het zoveelste motorblok. Komt omdat ze die dingen nooit rustig warm rijden. De kans is groot dat die golfjes ook een motorblok per jaar krijgen…
Waarom ze golf kiezen is me een raadsel,VW is statistisch gezien echt niet betrouwbaar, check dit artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1476432/2012/07/27/Range-Rover-blijkt-minst-betrouwbare-auto-ook-slechte-scores-voor-Duitse-topmerken-en-Renault.dhtml
Met mijn e46 325ci kom ik moeilijk weg van zo’n golf 6 gti,
Beter een 335i of M3
Een vijfdeurs.. Megane valt dus al af! Makkelijk te chippen.. Dus turbo.. Makkelijk te handelen in elke situatie regen sneeuw.. Golf R denk ik
Golf GTI is een zeer logische keuze (betrouwbaar en niet te opvallend) Megane RS valt spijtig genoeg af zoals Lamborgfan al zei.
Ik zie hier vaak in de buurt Audi A4’s en BMW’s 3 van de politie, maar de snelle wagens zijn toch hoofdzakelijk de Golf GTI’s. Aan de kanten van Geel heb ik al eens zo’n zware vectra gezien (naam vergeten).
Kennis wou eventjes met zijn lancer evo die lastige vectra zoekrijden…. spijtig genog zette die 1minuut later een zwaailicht op zijn dak!
Misschien een hele gekke gedachte hoor: is het geen eis dat de auto met automaat moet uitgerust zijn? Laat VW nou net in de GTI een snelle DSG bak hebben….
Die heb je in die suffe maar snelle Vortjes niet. Opel? Moehaa. En die Franse fabrikanten zijn collectief failliet aan het gaan dus garantie wordt een moeilijk verhaal.
GTI: Prijs, kwaliteit, ruimte, snelheid, geen patserbak/aanstootgevende auto.
Op zich dus eigenlijk heul logisch.
@gearhead:
Oohh dus ook in belgië schrijven ze het eisen pakket zo dat alleen VW overblijft.
Dat is hier niet anders. Al wacht ik nog op de uitkomst van het beloofde onderzoek naar deze hier omstreden aanbesteding.
Audi RS3!
340pk, AWD (met die haldex koppeling, maximaal 50/50), een zeer beschaafd uiterlijk want Audi staat er voor bekend en geen boef die nog kan ontsnappen aan 340pk met opgeleide bestuurder!
@vale46: prijs…..
Prima auto, goede automaat. Inbouwruimte voor alle spullen.
Ik vind het een prima keuze
@RudyV: Loop jij nu te trollen……
@jrk68: nee
Kies dan een auto die wat minder makkelijk gejat kan worden…
Ik gun ze een Daihatsu Sirion.
@dieselzuigt: @mezelf, ik weet dat dat onmenselijk is.
@dieselzuigt: meer heb je toch niet nodig om bekeuringen uit te schrijven, en om ervoor te zorgen dat je op tijd in de friettent zit.
Als het gevaarlijk wordt haken ze toch af, en met snelle achtervolgingen vallen er alleen maar onschuldige slachtoffers
Waarom inderdaad een C-segmenter? De achterbank is voor boeven, dus dat hoeft niet ruim te zitten.
Met die 400k aan onterechte bonussen die de Hasseltse agenten moeten terug betalen zijn die toch zo betaald die GTI’s.
Of het een goede keuze is? Geen idee, ford focus zou ook nog wel gaan.
Het valt me al reuze mee dat er geen luxe mini’s oid het ‘goedkoopst’ waren.
Polo GTI!
Iets van dartz hoezo uitwijken voor een huis, er door heen zal je bedoelen!!!!!
Moeten ze een x in Nederland doen, maar dan is het hele land in rep en roer maar zijn we wel eindelijk van die spuuglelijke Tourans af.
@robbertz: de verkeerspolitie heeft grote auto’s nodig omdat ze veel zooi moeten meesleuren…
@jrk68: waarom zouden ze het zodanig schrijven dat alleen VW overblijft? En niet Renault bijv?
Ben je in de ban van complottheorieën?
Snelweg politie heeft toch al 325d en 123d? Dat naast de befaamde d5’s vervangingen voor de oude 406v6. Gti’s zijn “maar” stadsinterventie wagens… Nostalgisch naar jaren 80 :-p toen was het ook vol gti’s!
Overigens kost zo een 5dr gti /- 21000 euro excl btw met fleetkorting, dus voor de staat zal het wel onder de 20000€ blijven.
Ik hoop het! Zoals de GTI’s van de rijkswacht eind jaren 80.
Ik zou niet weten waarom ze een snelle auto nodig hebben. Ze laten het uitschot toch sneller vrij dan dat ze opgepakt worden.