De Belgische flik heeft de smaak te pakken als het om GTI’tjes gaat (als er een schaap over de dam is…), want er zijn in Brussel nog eens 14 nieuwe Golf GTI’s besteld. Is dit de ideale boeven-vangwagen?
We hadden een tijdje geleden een top 10 van ultieme getaway cars, maar nu draaien we de zaken om. Wat zou jij kiezen, als je agent was, en een auto moest uitzoeken die binnen een redelijk budget het best geschikt is om de zware jongens mee op de hielen te zitten?
Persoonlijk zou een Golf VI GTI dan niet het eerste zijn dat in me opkwam, omdat de auto bijna aan vervanging toe is (de Golf 7 wordt al volgende maand onthuld), en toch een vrij zwaar tweeliterblok heeft, dat er 211 pk uit haalt. Dat kan beter. Wel zou ik het binnen dezelfde klasse zoeken, want 1) we moeten een realistisch budget aanhouden en 2) de auto moet wendbaar zijn met oog op stadsgebruik (in tegenstelling tot wat films als ‘The Transporter‘ je willen doen geloven, is een 5 meter lange slee vooral lastig in smalle straten).
Als politie moet je je voordeel (aantallen en communicatiemiddelen) benutten. Voor alles wat zich buiten de stad afspeelt zijn er snellere snelweg-politiewagens en helikopters. Bovendien kan je een vluchtauto opvangen met blokkades.
Ik zou zelf eerder voor een Focus ST gaan (ook met 2.0 motor, maar wel met 250+ pk), of een Megane RS. Wellicht dat binnen de stad een B-segmenter (Corsa OPC, Polo GTI, of een rappe Italiaan) zelfs handiger zou zijn qua wendbaarheid. Of een motor, als je alleen snel ter plaatse hoeft te zijn..
Hoe dan ook: Brussel heeft er 14 politiepetjes-GTI’s bij, waar ze hopelijk een leuke korting op gekregen hebben omdat de nieuwe Golf al voor de deur staat… Een videoreportage vind je HIER.
Met dank aan Carreza voor de tip!
tborre zegt
zie je ze al rijden met fiat abarthjes? zou ngo wel vooruit kunnen gaan en zeer wendbaar..
mrbones zegt
Bmw 330d, zoals de engelse politie gebruikt
DennisS65B40 zegt
@mrbones: ik zou ook eerder denken aan een powerdiesel.. Vermogen zat, bizar veel koppel en zeer gunstig verbruik. Qua prijsstelling is de 330d dan niet de goedkoopste, maar een Leon 2.0tdi 170 pk gechipt naar 200 pk bijvoorbeeld.. Met sportonderstel natuurlijk.
jrk68 zegt
@audir8v10:
Quaife heeft daar sinds kort ook een mooie sper voor.
Dan heb je gelijk een stuk minder last van “schaatsen”.
Kost 660 pond maar dat lijkt mij een goede investering.
bomber888 zegt
@audir8v10: een diesel voor een politie auto als deze die waarschijlijk wordt gebruikt om snel in actie te komen is niet slim. een benzine motor is sneller op bedrijfstemperatuur. zouden ze die diesels elke keer met een koude motor aftrappen zijn ze zo kapot.
desoper zegt
@bomber888: gewoon in drie ploegen gebruiken die diesels, dus 24 uur per dag. Staan ze alleen even stil als de dienders in de friettent zitten.
Auto’s zijn dan wel eerder aan vervanging toe, maar je hebt er dan ook veel minder nodig.
Als backup houden ze dan gewoon wat goedkope jappanertjes met een jankende benzine-motor.
RazorHead zegt
@mrbones:
kost al snel 10.000 meer als een golf die 330d…
Mitsu Lancer Ralliart. kost 3-4k minder dan een GTI
(Belgische prijzen)
isobmw zegt
@mrbones: ik gun ze geen BMW
CedricH zegt
@mrbones: de Belgische politie beschikt al over een aantal BMW’s: ze hebben een aantal 123d’s en 325d’s
alcantara zegt
130i met een Drexler sper!
jeffreym3 zegt
@alcantara: Waarvoor? Zodat ze driftend achter te boeven aan kunnen?
alcantara zegt
@jeffreym3: om de drift skills bij te spijkeren in verloren uurtjes (rotondes opzoeken en rondjes draaien maar!).
RazorHead zegt
@alcantara:
kost in belgie 6.000 meer dan een GTI
kaasboerin zegt
Of gewoon net als die engelsen, Evo’s en Impreza’s.. En 330d Tourings voor op de highway.
flutterby zegt
@kaasboerin: Ook handig met een beetje offroad ;)
kaasboerin zegt
@flutterby: Dat zeg ik.. Belgische highway.. ;D
Junior540 zegt
Een evo X
jack_abarth zegt
@Junior540:
Een evo X is veel duurder. Een impreza WRX (geen sti) zit wel in hetzelfde prijsniveau.
RazorHead zegt
@jack_abarth:
of Mitsu Ralliart
lincoln zegt
Crown Victoria police interceptor .. no doubt ..
StijnB zegt
Petjes zijn het allemaaal!
jrk68 zegt
@StijnB:
En dan hadden ze hier de slogan “die pet past iedereen”.
Renesis zegt
*bekijkt videoreportage*
Agent: “Die goed kan remmen …” you don’t say :O
*doet me denken aan de Matiz die zelfs airbags en gordels had!*
E34M5Touring zegt
Ariel Atom’s. Wendbaar, snel en redelijk stevig. Bovendien kan je makkelijk schieten en spikestrips uitgooien aangezien er geen bodywork is. Lekker goedkoop te repareren met schade ook.
zender zegt
@E34M5Touring: Ja en beschoten worden?
jeffreym3 zegt
Perfect wagentje toch. Lekker allround en voor meer vermogen chippen ze het ding simpel naar 300pk.
alcantara zegt
@jeffreym3: simpel 300? Bij 250pk houdt het wel zo’n beetje op.
jack_abarth zegt
@alcantara:
Daarom is de Leon ook geleverd als Cupra310 ;-)
dawwg zegt
@jack_abarth: Alleen het onderblok is hetzelfde, de opbouw is net ff anders, net zoals bij de oude S3.
jack_abarth zegt
@dawwg:
De 310 is toch gewoon de GTI motor die langs JD is geweest? Aangezien de 310 samengesteld is door de importeur en niet door SEAT zelf.
dawwg zegt
@jack_abarth: Nee, wel hetzelfde onderblok, maar zijn weldegelijk andere onderdelen opgeschroeft & ABT gechipt.
jack_abarth zegt
@dawwg:
Hoe krijgt JD (en dat is niet zomaar een tuner) 310pk uit een golf GTI voor €699?
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Omdat Jeroen een tovenaar is met VAG producten.
dawwg zegt
@jack_abarth: JD doet wonderen (heb zelf jaren een JD getune’de diesel gehad; 240K kms probleemloos !).
Maar 210pk –> 260pk kost 699 euro, 210pk –> 310pk (Stage 3) kost bij JD ook bijna 4500 euro (en is dus niet chip-only).
jack_abarth zegt
@dawwg:
Volgens de website staat er toch echt 699,-
dawwg zegt
@jack_abarth: Dan lees je het toch echt verkeerd; zie screenshot met info vanaf: http://www.jdengineering.nl/
jack_abarth zegt
@dawwg:
oeps my bad, ik keek bij de golf 5 GTI edition…
Mairsil zegt
Het feit dat het een uitgaand model is kan natuurlijk ook betekenen dat ze de golfjes relatief goedkoop konden krijgen, dan is het juist wel een handige timing.
Maar de britse Lancer Evo’s en Impreza’s lijken ook wel een praktische optie.
faalhaas zegt
@Mairsil: Lijkt mij dat de belgische politie sowieso beter met hun geld omgaat, voor de administratieve werkzaamheden en andere kleine dingen rijden ze gewoon met C1’s en dat soort grut rond.(Hoe vaak achtervolg je nou met hoge snelheden?) Niet zoals de nederlandse politie die toch wel minimaal een Golf van 3x zo duur moet rijden.
kvpassel zegt
Vrij logisch. Audi heeft een fabriek in 1 van de deelgemeenten en de hoofdinvoerder is ook gelegen in het Brusselse … Vriendjespolitiek FTW!
Renesis zegt
@kvpassel: Gebeurd ook in Nederland … omkoop politiek
kenner zegt
Subu wrx !! Net als in de UK.
dawwg zegt
@iedereen hierboven: allemaal veel te duur. Denk dat de politie geen goede deal met de VW dealer gemaakt heeft. Zo’n Focus ST zou nog een goed alternatief zijn. En het zou me niets verbazen als die GTIs standaard al een chippie met 250pk meekrijgen.
jack_abarth zegt
@dawwg:
Naar mijn weten is een WRX ca. 36-38k en een golf GTI ook…
dawwg zegt
@jack_abarth: De onderhoudsinterval van de WRX is 2x zo hoog. en misschien al iets te groot voor in de stad ?
minimark zegt
@jack_abarth: je moet de belgische prijzen eens vergelijken met de nederlandse….een groot verschil hoor. In Belgie zijn deze voertuigen een stuk goedkoper…en vergeet natuurlijk niet dat er meteen 14 stuks in één keer gekocht worden..dus ze hebben waarschijnlijk wel een mooie korting gegeven aangezien er nog ongeveer 60-70 vw jetta’s in brussel rond patrouilleren.
jack_abarth zegt
@minimark:
Wat doet een GTI en een WRX in belgie dan? Bij de WRX moet je wel kijken naar de hatchback anders krijg je automatisch de STI. Die is hier dus 68k.
lincoln zegt
@dawwg:
overheid en goede deals ??
whahahahahaha ..
en dan VW en politie als voorbeeld stellen ..
Whoehoehoehoehoe ..
dawwg zegt
@lincoln: geen = een zijn, maar de [verwijder] knop werkt niet omdat jullie veel te snel waren …
kaasboerin zegt
@dawwg: Voor de overheid is niks te duur poep ;D
djfrank zegt
Audi rs3
erikr zegt
Audi RS6 Avant en voor de achtervolgingen een Nissan GT-R ;)
desoper zegt
@erikr: hoezo crisis?
erikr zegt
@desoper: sorry, vergeten erbij te zetten; als geld geen rol zou spelen;)
Sorcerer zegt
Als je een GTI chipt dan is hij enorm snel, die nieuwe modellen. Voor m’n gevoel kan de motor dan nooit lang meegaan, maar toch… ze doen dan echt 0-100 in rond de 6 seconden ofzo. Vooral ideaal dat ze toch nog redelijk zuinig zijn misschien. Geen idee hoeveel dat uitmaakt bij zo’n keuze.
Hoe dan ook zou de ideale auto uiteraard een Focus RS zijn, geen ST ;)
baasbas zegt
Volgens deze *betrouwbare* bron hebben ze helemaal geen auto’s nodig.
notsobig zegt
Als ze het kunnen betalen uiteraard de GTR, als het in dezelfde prijsklasse moet liggen een Lotus Elise / Exige…
luxaeterna zegt
@notsobig: Ja, wat dat zijn met hun lage hoogte ideale wagens om met je wapengordel en uitrusting aan, zeer snel uit te raken als je beschoten wordt of er snel uit moet…
jrk68 zegt
@luxaeterna:
Als Belgische agenten net zo “atletisch” gebouwd zijn als de Nederlandse dienders komen ze er met het dak erop überhaupt niet in.
notsobig zegt
@jrk68: Extra reden voor meer trainen en minder patat!
Yeelen zegt
@notsobig: *Frieten. Het zijn Belgen, patat is gewoon een aardappel :)
zender zegt
@Yeelen: Minder pintjes ook..
notsobig zegt
@Yeelen: Boeiend, patat / friet, hier zijn het gewoon synoniemen van elkaar…
voytekbe zegt
Een B-segmenter zoals een Polo… Is een Golf dan A-segment?
dawwg zegt
@voytekbe: Huh ? Golf is C-segment, Up is A-segment.
Carreza zegt
Volgende week een bericht over hoe twee van de Golf GTI’s rijp zijn voor de schroothoop na het houden van straatraces door enkele politieagenten…
Ik blijf het voor jullie op de voet volgen. ;)
subaru96 zegt
Nu hebben de GTI´tjes pas een echt petjes-imago !
agim zegt
Een golf GTI is ideaal ,laag verbruik ( voor een benzine) comfortabel,snel,goede baanligging,en zeker vertrouwbaar …. Gaat ni om de 2000 km naar de garage…
rufctr01 zegt
@agim: nee, om de 1000 km. Comfortabel? Een GTI is net comfortabel, dat zijn ze van geen enkel merk. Comfortabel is als niet door elkaar gestuiterd op de plaats van bestemming aankomt.
agim zegt
@rufctr01: comfort -normal- sport stand hebben ze allemaal en dan zijn ze in comfort vrij goed ….
redbeams zegt
@agim:
Ga eerst maar eens in zo’n golf gti rijden.
Wegligging van dat ding is behoorlijk beroerd vergeleken met de gti’s van concurrenten.
agim zegt
@redbeams: heb al in een golf GTI gereden,je moet wel weten hoe je hard moet rijden ….
redbeams zegt
@agim:
Om maar ff een voorbeeld te noemen…met een focus st en wrx sti kan je harder en makkelijker een bocht om.
Mégane rs zou ik niet weten maar als ik zo de testen lees zou ie ook beter dan de golf gti moeten zijn.
Laag verbruik en gti gaan niet samen…dan moet je een slowmotion hebben.
Comfort en goede wegligging is ver te zoeken bij de golf gti.
agim zegt
@redbeams: ok je weet het wel beter redbeams,ik rij al 9 jaar met vw (golf6 ook ) …….
yerrie zegt
comfort van de golf 6 in ongekend in die klasse dus als je de hele dag in de auto moet zitten dan is dat een prima keus lijkt me
rufctr01 zegt
@yerrie: echt niet! Zo’n Golf is stug en hard Niks comfortabel.
agim zegt
@yerrie: inderdaad 8 uur per dag in een auto … En dan geen rugproblemen hebben ….
Megakix zegt
Franse politie: Megane RS…nog een beter alternatief.
4WD lijkt mij overigens de beste optie; een 330xd (dus)
Hupke zegt
@Megakix:
Ze hebben al meer dan genoeg Q7’s rondrijden die belgische flikken dus breng ze niet op ideeën.
RazorHead zegt
Mitsubishi Lance Ralliart. zelfde blok als EVO dus makkelijk te chippen en kost in belgie minder dan een ST of GTI. en heeft 4WD, niet te onderschatten voordeel
benvan zegt
Hoewel ik de keuze van de golf begrijp (betrouwbaar, magistraal onderstel, en discreet) zou ik opteren voor hetgeen waar de UK Motorway Cops mee rijden: Subaru Impreza.
hmmmmmm
rsvbf1 zegt
een UP! kunnen wij teminste wegkomen
dawwg zegt
@rsvbf1: Zat gisteren anders toch echt achter een UP die ‘m constant met 170 over de snelweg boekte. Niet dat ie snel is, maar was toch wel onder de indruk (voor zo’n stadsautootje) ;)
robinio zegt
@dawwg: Laatst een proefritje gemaakt met de 75pk versie en ik was echt verbaast over de acceleratie en het stuurgedrag. Maar dan merk je ook wat gewicht uitmaakt, zo’n up weegt nog geen 900kg. Nadeel is wel dat een SUV je gewoon van de weg beukt.
jrk68 zegt
@dawwg:
Kun je na gaan wat dat wordt met een GT Up!
Ik denk zomaar dat je ff een WTF face trekt als zo’n hokje met 200+ voorbij komt.
minimark zegt
ik wil toch even reageren als nieuw lid. Ik ben een politie inspecteur uit brussel waar dat deze GTI’s zijn aangekocht. Deze nieuwe GTI’s zijn voor een bepaalde dienst, de ANTI OVERVALBRIGADE. De reden dat ze voor VW hebben gekozen is dat praktisch al onze patrouille voertuigen VW JETTA’s zijn en dat politie brussel een fixe korting krijgt van VW aangezien er fabriek van AUDI in brussel gelegen is ( dit was vroeger een VW fabriek). Tevens hebben deze GTI’s 220 pk en geen 211…het zal geen veel verschil uitmaken maarja…Heel toffe en mooie wagen, alleen de stofbekleding is wat minder….het doet me denken aan een schots rokje…
Volvo_440_turbo zegt
@minimark:
Tuurlijk krijgen jullie korting, die dealer weet ook wel dat de politie zeer veel langskomt voor reparaties, gewoon omdat het jullie job gevaarlijk is en jullie de auto’s niet sparen wegens snelle en gevaarlijke interventies.
Wees maar gerust dat de dealer bij het onderhoud zijn geld terugpakt, is eenmaal commerce, niks voor niks…Btw, hoe fijn rijdend de golfjes wel mogen zijn, denk ik toch dat puur kwalitatief gezien WRXjes of Evo’s tegen meer tegen kunnen…
roadrebel123d zegt
@Volvo_440_turbo: evo en wrx in hartje Brussel? Ik betwijfel dat die in het voordeel zijn! Maar het zou wel cool zijn! Alleen zou de rekening veel hoger komen te staan (vnl door de dure en lastiger te verkrijgen onderdelen, zowel mechanisch als koets)
Volvo_440_turbo zegt
@roadrebel123d: Eigenlijk klopt dat wel wat je zegt, had zo ver niet nagedacht, ik heb die problemen met mijn nieuwe mazda indertijd ook voorgehad, toen ik mijn eerste paar remblokken versleten had waren ze nog niet voorradig…
Voordeel wel is dat de VAG dealers in België wel heel goede service verlenen, heb ik goede ervaringen mee…
Volvo_440_turbo zegt
Een maat van mij is ooit in een volvo break ambulance vervoert, en die had in 5 jaar al het zoveelste motorblok. Komt omdat ze die dingen nooit rustig warm rijden. De kans is groot dat die golfjes ook een motorblok per jaar krijgen…
Waarom ze golf kiezen is me een raadsel,VW is statistisch gezien echt niet betrouwbaar, check dit artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1476432/2012/07/27/Range-Rover-blijkt-minst-betrouwbare-auto-ook-slechte-scores-voor-Duitse-topmerken-en-Renault.dhtml
isobmw zegt
Met mijn e46 325ci kom ik moeilijk weg van zo’n golf 6 gti,
Beter een 335i of M3
lamborgfan zegt
Een vijfdeurs.. Megane valt dus al af! Makkelijk te chippen.. Dus turbo.. Makkelijk te handelen in elke situatie regen sneeuw.. Golf R denk ik
stanny zegt
Golf GTI is een zeer logische keuze (betrouwbaar en niet te opvallend) Megane RS valt spijtig genoeg af zoals Lamborgfan al zei.
Ik zie hier vaak in de buurt Audi A4’s en BMW’s 3 van de politie, maar de snelle wagens zijn toch hoofdzakelijk de Golf GTI’s. Aan de kanten van Geel heb ik al eens zo’n zware vectra gezien (naam vergeten).
Kennis wou eventjes met zijn lancer evo die lastige vectra zoekrijden…. spijtig genog zette die 1minuut later een zwaailicht op zijn dak!
stanny zegt
gearhead zegt
Misschien een hele gekke gedachte hoor: is het geen eis dat de auto met automaat moet uitgerust zijn? Laat VW nou net in de GTI een snelle DSG bak hebben….
Die heb je in die suffe maar snelle Vortjes niet. Opel? Moehaa. En die Franse fabrikanten zijn collectief failliet aan het gaan dus garantie wordt een moeilijk verhaal.
GTI: Prijs, kwaliteit, ruimte, snelheid, geen patserbak/aanstootgevende auto.
Op zich dus eigenlijk heul logisch.
jrk68 zegt
@gearhead:
Oohh dus ook in belgië schrijven ze het eisen pakket zo dat alleen VW overblijft.
Dat is hier niet anders. Al wacht ik nog op de uitkomst van het beloofde onderzoek naar deze hier omstreden aanbesteding.
vale46 zegt
Audi RS3!
340pk, AWD (met die haldex koppeling, maximaal 50/50), een zeer beschaafd uiterlijk want Audi staat er voor bekend en geen boef die nog kan ontsnappen aan 340pk met opgeleide bestuurder!
agim zegt
@vale46: prijs…..
RuVi zegt
Prima auto, goede automaat. Inbouwruimte voor alle spullen.
Ik vind het een prima keuze
jrk68 zegt
@RudyV: Loop jij nu te trollen……
RuVi zegt
@jrk68: nee
sacha zegt
Kies dan een auto die wat minder makkelijk gejat kan worden…
dieselzuigt zegt
Ik gun ze een Daihatsu Sirion.
dieselzuigt zegt
@dieselzuigt: @mezelf, ik weet dat dat onmenselijk is.
desoper zegt
@dieselzuigt: meer heb je toch niet nodig om bekeuringen uit te schrijven, en om ervoor te zorgen dat je op tijd in de friettent zit.
Als het gevaarlijk wordt haken ze toch af, en met snelle achtervolgingen vallen er alleen maar onschuldige slachtoffers
robinio zegt
Waarom inderdaad een C-segmenter? De achterbank is voor boeven, dus dat hoeft niet ruim te zitten.
Hupke zegt
Met die 400k aan onterechte bonussen die de Hasseltse agenten moeten terug betalen zijn die toch zo betaald die GTI’s.
Of het een goede keuze is? Geen idee, ford focus zou ook nog wel gaan.
Het valt me al reuze mee dat er geen luxe mini’s oid het ‘goedkoopst’ waren.
bass1103 zegt
Polo GTI!
the-budel-guy zegt
Iets van dartz hoezo uitwijken voor een huis, er door heen zal je bedoelen!!!!!
robbertz zegt
Moeten ze een x in Nederland doen, maar dan is het hele land in rep en roer maar zijn we wel eindelijk van die spuuglelijke Tourans af.
Volvo_440_turbo zegt
@robbertz: de verkeerspolitie heeft grote auto’s nodig omdat ze veel zooi moeten meesleuren…
gearhead zegt
@jrk68: waarom zouden ze het zodanig schrijven dat alleen VW overblijft? En niet Renault bijv?
Ben je in de ban van complottheorieën?
roadrebel123d zegt
Snelweg politie heeft toch al 325d en 123d? Dat naast de befaamde d5’s vervangingen voor de oude 406v6. Gti’s zijn “maar” stadsinterventie wagens… Nostalgisch naar jaren 80 :-p toen was het ook vol gti’s!
roadrebel123d zegt
Overigens kost zo een 5dr gti /- 21000 euro excl btw met fleetkorting, dus voor de staat zal het wel onder de 20000€ blijven.
mercedesfan zegt
Ik hoop het! Zoals de GTI’s van de rijkswacht eind jaren 80.
burnout zegt
Ik zou niet weten waarom ze een snelle auto nodig hebben. Ze laten het uitschot toch sneller vrij dan dat ze opgepakt worden.