Uitkijken, want je zal ze niet meer horen aankomen.
Het lijkt erop dat door Tesla ineens veel instanties ervoor kiezen om elektrisch te gaan. Door de redelijk grote range en goede prestaties vallen zelfs verschillende hulpdiensten voor een sedan of SUV van het Amerikaanse merk. De Canadese of Luxemburgse politie bijvoorbeeld. In Nederland durft alleen de ambulance het nog aan om elektrisch te gaan met de Model X. Voor de politie werd geopteerd voor ‘gewone’ benzine dieselauto’s.
De Belgische politie durft echter wel elektrisch te gaan: de eenheid Zaventem heeft nu een Model S (rijtest) als dienstauto. Wat direct opvalt: de Model S in kwestie is er eentje van voor de facelift. Eentje die vanaf 2016 dus niet meer nieuw geleverd zou kunnen worden. Wat daar de redenatie achter is, wordt niet bekend. Verder krijgt het politiekorps nog een Model S als onopvallende politieauto. De politie heeft het over een acceleratietijd van 0-100 km/u in 4.5 seconden, dus zoals verwacht zijn het geen P85D’s. Range-anxiety hoeft de agenten echter geen parten te spelen, want met 400 km bereik komt de auto ver genoeg op één lading.
De politieauto’s maken deel uit van een grootschalige groene investering van het politiekorps Zaventem. De politie rijdt al met hybrides, CNG-aangedreven auto’s en elektrische fietsen rond, sinds vandaag dus ook volledig elektrische auto’s. Of het Nederland zal inspireren om ook een paar elektrische wagens aan het wagenpark toe te voegen is niet bekend.
UPDATE: het blijkt dat deze Tesla wordt opgeladen via een diesel-generator. No joke!! Meer info in dit artikel!
Met dank aan Wouter en Emmerson voor de tip!
technofreak zegt
Zoom zoom! It’s da sound of da police!
iphonistvongates zegt
@technofreak: KRS-One by Boogie Down Productions?!
De criminelen in Belgica gaan wellicht nu snel investeren in draagbare EMP wapens.
technofreak zegt
@iphonistvongates: Yessir! https://youtu.be/9ZrAYxWPN6c
dees zegt
Nou ik vind 400km op 1 lading vrij weinig voor de politie. Als het een drukke dag is dan word het voor de agenten toch wel billenknijpen.
De politie van Londen heeft gekozen voor autos op waterstof vanwege diverse redenen.
De belangrijkste was misschien wel dat de autos in nood 24 uur per dag inzetbaar moeten zijn en dat zijn deze dingen dus niet, vind ik toch wel een flink probleem.
Stel er gebeurd iets en er extra mankracht nodig, nou dan heb je met deze autos dus pech wanneer ze tegen het einde van de dienst draaien.
balboni zegt
@dees: ooit gehoord van Superchargen? Daarnaast betwijfel ik of er op een normale politiewerkdag meer dan 400 km wordt gereden. Tesla’s zijn in mijn ogen juist prima geschikt voor de politie.
granlusso zegt
@balboni: Met name in de stedelijke gebieden lijkt me een Tesla uitermate geschikt.
dees zegt
@balboni: En met superchargen kom je nog steeds niet in de buurt van de 24uur inzetbaarheid.
En het leuke is dat de politie bovenop de aanschaf van de autos ook nog genoeg supercharger laadpalen moet hebben. En dan heb je de kans dat het netwerk dit niet aankan waardoor hier ook nog geld tegenaan gegooid moet worden.
En dan heb ik het nog geeneens over de bekende verhalen van hoe lang een Tesla weg kan zijn bij reparaties. En geloof me politie autos rijden regelmatig schade.
Of 400km genoeg is hangt af van de dienst. Er zijn agenten die plots naar de andere kant van de provincie moeten om iets persoonlijk te regelen of op te halen.
Er zijn agenten die moeten savonds een vrij grote regio dekken tijdens hun dienst en dan heb je er vrij snel 400km op zitten.
En dat is dus een probleem, want hier moet je dus rekening mee houden wanneer je het dienstschema opzet. Zit je daar echt op te wachten? Je wilt eigenlijk zo min mogelijk werk hebben aan dat soort dingen.
@Gralusso
Hangt er vanaf hoe ze ingezet worden. Wijkagent heeft meer dan voldoende aan 400km. Als ze een regio moeten doen dan kan 400km krap worden op een dag.
laptom zegt
@dees: Ja… Ik heb die beer ook gezien op de Belgische wegen.
bmwfreak038 zegt
@balboni: Oh ja in een achtervolging even snel superchargen, je kunt mij niet 1 argument noemen waarom het verstandig is dat de Belgische politie deze keuze heeft gemaakt.
vtechlover zegt
@bmwfreak038: in een achtervolging even snel tanken..? Heeft allebei geen zin.
bisazza zegt
@vtechlover: ik neem aan dat ze de resterende laadcapaciteit niet onder een bepaald niveau laten dalen. Daarnaast is superchargen een uitkomst die dit binnen acceptabele tijden kan ondervangen. Ik ben niet zo negatief als de meesten hier. Een gemiddelde achtervolging is binnen? 15 min? Beëindigd? Omslagmoment moet ooit eens komen dus chapeau voor onze zuiderburen. Daarnaast bespaard door geen splinternieuwe te kopen.
balboni zegt
@bmwfreak038: jouw conclusie dus; de Belgische politie is onverstandig
bmwfreak038 zegt
@balboni: is dat niet pleonasme, sorry kon het niet laten..
balboni zegt
@bmwfreak038: hehe voelde hem aankomen
fernie zegt
@dees: 400km is enorm voor politie in een stad. Dienst van 8 uur, 50% van die tijd zijn ze buiten de auto. Even wat te drinken/eten halen bij een tank station ff bijladen voor 10 min en weer verder. In vervuilde steden is dit ideaal en een goede test voor hoe ze dit op grote schaal kunnen doen.
phevtreb zegt
@fernie: inderdaad, zo’n Tesla is inderdaad niet 24/7 beschikbaar, maar één politieagent is dat ook niet, tenminste ik ken ze niet.
Je hebt altijd pauze, wisseling van dienst met de daarbij behorende overdracht tijd ed waarbij die auto weer kan worden vol geladen.
evdw zegt
Dat ze voor nog het oude model hebben gekozen is wrs omdat deze nog levenslang overal bij Tesla superchargers gratis opgeladen mogen worden.
dees zegt
@evdw: Zou ook kunnen omdat politie autos in sommige landen geleased worden.
tazmania zegt
Handig in een achtervolging. Volgas is vast geen 400km actieradius.
ikleesookoverautos zegt
@tazmania: hoe ga jij in Belgie 400 kilometers rijden?
SimonMc zegt
@ikleesookoverautos: …
ikleesookoverautos zegt
@tazmania: * meer dan
bmwfreak038 zegt
@ikleesookoverautos: begrijpend lezen is dus toch lastig, hij zegt dat volgas je waarschijnlijk geen 400 km haalt op een lading. Ik hoop dat je de jip en Janneke uitleg wel begrijpt.
SimonMc zegt
@tazmania: Welke auto heeft volgas wél een bereik van 400 km?
bmwfreak038 zegt
@SimonMc: plenty.
laptom zegt
@bmwfreak038: Welke? Mijn S6 is in volgas na 120km leeg.
bmwfreak038 zegt
@laptom: 120 km onafgebroken volgas, betwijfel dat je dat ooit hebt gehaald.
soes750 zegt
@laptom: mijn oude Civic Type S kwam toch gewoon tot 500 KM bij constant boven de 170. Veel harder ging die toch niet.
unknown32 zegt
@laptom: alle deasels met een grote tank wrs.
phevtreb zegt
@laptom: Mercedes E220d gaat dat redden. 80 ltr bij een volgasverbruik van 1-7 en je komt 560 km ver
porsche928 zegt
@tazmania: op de Belgische snelwegen heb je meer aan een 4×4.
potver7 zegt
@porsche928: dit is een 4×4
johnwaters zegt
De nu al veel te dure elektriciteit zal nog duurder worden.
hans75 zegt
lijkt me niet slim…
een benzine of diesel is voor de overheid veeeeeel goedkoper… trek de bmp,tax en accijns er eens af… (die betaald de pliesie wellicht wel, maar stroomt wel weer terug naar de overheid in het belastingpotje), en dan opeens is het niet zo economisch… maar alleen maar symbool politiek…
over een paar jaar staan ze met schade, kapotte accus en range anxiety ergens weg te roesten
monsieurleloure zegt
@hans75: We kunnen wel stellen dat Tesla het produceren van goede accu’s wel onder de knie heeft. Menig Tsla heeft er al 300.000km opzitten met hetzelfde accupakket.
Menig ander merk moet dat soort prestaties nog maar zien te halen.
Maar het klinkt zo heerlijk populistisch.
laptom zegt
@monsieurleloure: Ik ken er al een met 600k op de teller. Orginele accu die nog prima werkt.
lekkerlinksrijden zegt
Vooral de schades wordt een probleem denk ik, als ik af en toe lees hoe lang het duurt met nieuwe onderdelen is dat wel een uitdaging. Met de range en laden zit het wel snor, ze zullen toch deze vooral inzetten in stedelijk gebied. En voor de regio en snelwegen e.d. de diesels en benzine auto’s
E34M5Touring zegt
Hopelijk is de keyless go in orde….
defl8 zegt
400km range is met een 100% geladen accu. Voor dagelijks gebruik adviseert Tesla 95%. Dan komt er nog het opwarmen van de accu bij in de winter. Iets dat juist bij de korte politieritjes veel nodig is. Zeg nog eens 5% voor dat en overig sluipverbruik. Verder wil je niet onder de 5% leegrijden omdat laden niet zo snel gaat als brandstof (denk bijvoorbeeld aan het laatste half uur voor je dienst). Dan zit ik al op 80-85% van 400km.
Superchargers gaan ook alleen maar snel tot 80% minus bovenstaande ga je dan al naar 70% dus 280km.
En dat is met optimale cruisesnelheid, geen stadsgedoe.
toyotaprius zegt
Het is volgens mij de regionale politie van Zaventem. Geen Rijkswacht oid, dus de auto heeft mi wel genoeg aan een kleinere reikwijdte. 400 km kom je best ver binnen Zaventem.. het is geen Westellingenwerf.. waar je 20 km moet rijden om eens een andere ziel tegen te komen. Dus met andere woorden… Niets mis mee.
jannemaneke zegt
Dit soort statussymbolen worden dus gekocht met het geld van de verkeersboetes. Binnenkort rijden de Belgische flikken allemaal met een Bugatti Chiron want de zogenaamde jacht op snelheidsovertreders wordt nog opgevoerd. Iets nuttigs doen met dat geld is natuurlijk veel gevraagd.
fernie zegt
@jannemaneke: azijn voor ontbijt gehad?
gove zegt
politie korps is een lachertje, en dit slaat alles, wow 400 km in een 8 urige werkdag, lui volk
stanny zegt
@720s
bron:Facebookpagina politie zaventem
Foute berichtgeving over Tesla’s bij politiezone Zaventem.
Burgemeester Ingrid Holemans en Korpschef Jean-Pierre Van Thienen zijn bijzonder ongelukkig met het fake news dat door verschillende media werd verspreid.
“De berichtgeving als zou het commissariaat een dieselstroomgenerator gebruiken om de nieuwe 100% elektrische voertuigen op te laden is niet correct. Achter de dieselstroomnoodgenerator staan immers de 2 laadpalen die de 100% groene stroom leveren voor de politievloot”, aldus Burgemeester Ingrid Holemans en Korpschef Jean-Pierre Van Thienen. De generator staat er enkel in geval van stroompanne op het openbare elektriciteitsnet kwestie het kantoor ten allen tijde operationeel te houden. Niet onbelangrijk voor een politiedienst.
De stroomgenerator is nodig als backup wanneer er een stroomuitval is bij Eandis. Bij stroomuitval start de generator automatisch om stroom te kunnen leveren aan het commissariaat om de verdere werking van en de beveiliging van het commissariaat te verzekeren. Elk ziekenhuis, brandweerkazerne en bedrijf waar de energievoorziening op geen enkel ogenblik mag uitvallen, zijn gekoppeld met noodaggregaten.
De huidige laadpalen staan reeds 2 jaar op de bestaande site van het commissariaat en zijn reeds 2 jaar in gebruik voor de hybride wagens van de vloot van de lokale politie Zaventem. De 20 laadpalen van het te bouwen commissariaat, zullen rechtstreeks aangesloten worden op de hoogspanningskabine die eigendom is van de politiezone Zaventem en uiteraard ook op de zonnepanelen bovenop het gebouw.
De levering van de elektriciteit is nu reeds 100% groen en zal dat ook blijven.