Je autobanden zijn je vier kleine plakjes rubber die het verschil kunnen maken tussen een flinke klapper of die nog net kunnen voorkomen. Een goede zaak dus dat de politie in Gent een effectieve manier heeft gevonden om banden van rijdende auto’s te kunnen controleren.
Nu hebben wij ook wel eens met iets te ver afgesleten banden een tripje moeten maken (Paul bedankt nog hè), maar over het algemeen nemen we onze eigen veiligheid serieus. Een band met voldoende profiel is essentieel om in de regen nog normaal te kunnen rijden. De Gentse politie gebruikt een radarsysteem van de firma Traffic Observer die een radar gebruikt om de profieldiepte te meten. De wettelijke minimum profiel diepte van een auto band is 1,6 mm, echter een minimum profiel diepte van 2 mm is van harte aan te raden. Nieuwe banden hebben een profiel van circa 8 mm.
Tijdens de test in Gent zijn 2.097 voertuigen gecontroleerd. Dertig bestuurders kregen 30 proces-verbaal. Enige minpuntje van het systeem is dat er ook mee op snelheid kan worden gecontroleerd, voortaan dus maar om putdeksels heenrijden in Gent.
Met dank aan Adriaan en Omar voor de tips!
John zegt
Briljant systeem ! Al is het weer jammer van die snelheidscontrole die ze er in verwerkt hebben maar buiten dat vind ik het een goed initiatief. Dit komt de veiligheid iig wel ten goede.
Enig idee hoe hoog die boetes zijn?
@wouter, vreemde zin: Dertig bestuurders kregen 30 proces-verbaal.
astra zegt
“Dertig bestuurders kregen 30 proces-verbaal”
Da’s best veel, 7,5 proces verbaal per band? ;-)
Beter misschien dat getal 30 weghalen. :-)
Verder wel een interessant systeem, als in plaats van die eeuwige boetes bijvoorbeeld een matrixbord aangekoppeld wordt met de stand van je banden. Weet je meteen of je naar de garage moet.
Jo-zef zegt
Goed zo, het zijn namelijk altijd dezelfde smeerlappen die achteraan in uw gat zitten! :twisted:
Laue zegt
jammer van de snelheids controle. Voor de rest goed iniatief.
M3_lover zegt
Inderdaad jammer vd snelheidscontrole… rest ok. Banden zijn enige contact met de weg… megabelangrijk!
Rick dos zegt
In Amerika is het gewoon belachelijk hoeveel van die vrachtwagenband resten je daar langs de kant van de weg ziet liggen.
Reed nog achter een vrachtwagen waar de achterband van klapte.
In België zie je ook redelijk veel van die vrachtwagenband resten liggen.
Lijkt mij toch een groter gevaar.
toyota prius zegt
@Rick dos: Maar hoe hebben ze daar eigenlijk hun soort van “apk” geregeld.. hoe is het daar, je auto moet een stuur, stoel en motor hebben? Kan erger let er eens op hoe sommige auto’s in Rusland rond rijden.. :D
Rick dos zegt
@toyota prius:
Heb geen idee hoe ze het daar hebben geregeld, maar dat er iets aan gedaan moet worden is duidelijk.
Neal zegt
ik wil eerst het ijkingsattest zien… iets waar de Belgische politie al eerder werd op ‘gepakt’ ook inzake speedguns en andere apparatuur om snelheid te meten.
bmw zegt
Nu nog een camera om fietsers zonder licht te beboeten. En een camera gekoppeld aan een uitstootmeter. We’re closing in.
Sorcerer zegt
hmm, het is de vraag of zoiets deugdelijk snelheid kan meten hoor. Goeie kans dat het alleen voor profieldiepte is gekeurd.
Overigens is het geen radar maar een laser, zo te zien.
bmw-e30-7bh zegt
Weer iets waar ze weer geld van ons kunnen aftroggelen, zoals astra zegt zouden ze matrix borden moeten gebruiken om ons te waarschuwen.
@ bmw:
Leuk idee alleen fietsen hebben geen kenteken..
frank zegt
prima initiatief
maar een vraag aan de belgen hier, waarom liggen de vluchtstroken van belgische wegen altijd vol met stukken vrachtwagenband? bij ons in het schone nederland zie je zelden iets liggen
ruimen belgische chauffeurs hun afval niet op?
BloodSeaker zegt
@frank: Wie zegt dat dat van Belgische chauffeurs afkomstig is. De technische controle in Belgie valt nog best mee hoor. Maar denk maar eens aan hoeveel buitenlanders er in Belgie passeren. Polen, Roemenen en noem maar op. Dat heeft nederland een pak minder. Belgie is veel meer een ‘passeer’land van scandinavie naar spanje, richting UK, noem maar op. Daardoor zijn onze wegen ook in slechte staat voor een gedeelte (ook door gebrek aan onderhoud hoor, maar het speelt een rol)
Henk zegt
Wat een lompe reactie’s hier. Dat systeem kost een vermogen en ziet nu niemand liever in de kop staan: “De politie zal vanaf aanstaande zaterdag extra controleren op criminaliteit. Een criminaliteit kan soms wel levenslange gevangenisstraf opleveren.” Man man man, ga toch aan het werk.
toyota prius zegt
@Henk: Voorkomen van dodelijke ongevallen zal ook prettig zijn. vergeet niet, dat jij wellicht je auto tip top onderhoudt, maar sjonnie, 2 deuren verder niet. Ik vind het systeem wel wat hebben. Vooral in deze periode, waar men toch al gauw gaat bezuinigingen op de uitgave voor de auto.
Het is voor de veiligheid, ik wil jouw wel eens horen praten, als je in een ongeluk bent betrokken, die voorkomen had kunnen worden. Alleen door juist onderhoud.
Jez zegt
@Henk: Goed gepikt van GeenStijl…
JanJansen zegt
Zo zien de straatlegale Toyo r888 er op een Caterham na een trackday uit. Nog net niet op de slijt-indicator. Ben benieuwd of ze hiervoor kunnen corrigeren.
Ps. dat lijkt me eerder een optische waarneming (Laser?) dan een radar.
sta zegt
@John
In België geen idee, in Nederland 90eu per band.
M-lover zegt
ach, dit kan er nog wel bij, de keuring en flitspalen is zowieso geldklopperij hier!
Henk zegt
Goed verwoorde tekst van GS idd. Eerst het één (oplossen), voordat men aan een lagere categorie problematiek begint. Dus de mensen denken, dat er door een paar deksels ergens in het land, nu niemand meer met foute banden onder de wagen zit. Het gaat om geld van de gewone werkende burger, omdat daar wat te halen is.. zo simpel is het.
GOD zegt
die 2 banden op de rechterkant van het plaatje komen mij bekend voor. zo hebben mijn achterbandjes er ook wel eens uit gezien.
jan1666 zegt
in nderland wordt soms de weg door rijkswaterstaat schoongemaakt..in de nacht gooien ze dan een baan dicht en rijden ze er met die L200’s langs en markeren overdag de plaatsen om snachts, als de baan dicht is, het op te ruimen.
in belgie zag ik ooit is een complete caravan langs de weg staan die door zn assen gezakt was :O
Marten zegt
“Dertig bestuurders kregen 30 proces-verbaal”?
Henk zegt
Maar met een naam als “toyota prius”, kan je zo’n tunnelvisie reactie wel verwachten..
toyota prius zegt
@Henk: Hahaha, je opmerking goed, alleen je inhoud zwak. Gezien het feit dat je waarschijnlijk de Geenstijl uitspraak: “ga eens boeven vangen hanteert” hebt aangemeten, zegt het al genoeg.
met andere woorden, dit soort initiatieven zijn nodig, ter preventie, let op, het voorkomen van ongelukken.En dit vind ik goed. het heeft als oorzaak, dat niet iedereen zijn auto onderhoudt zoals het hoort. Ik ben ook tegen flitsen op snelwegen, net zoals ze op de A6 bezig zijn geweest. Dat is aso!! Maar dit soort dingen zijn nodig, met de reden wat ik boven heb omschreven.
Dit heeft niks met tunnelvisie te maken. Degene die met afgesleten rond rijdt ( en dat is dus niet na een dagje circuit, maar continu!!) , tja.. dan heb je het over tunnelvisie. Kan je je auto niet meer betalen, pak een bus. ben je te lui om naar een garage te gaan, ga thuis werken..
Daar gaat het om, preventie.. Maar goed.. “boeven vangen” staat waarschijnlijk zo hoog op je lijst dat preventie je niks zegt. Tunnelvisie???
John zegt
@ Henk, ik geef je gelijk wat die Toyate Prius betreft, 2 dagen in gereden, nja gereden.. Dat kan je echt geen rijden noemen! Zwabberend gedrocht is het gewoon!
Maar hij heeft wel gelijk. Banden zijn gewoon belangrijk en het is goed dat er beter op gecontroleerd wordt. Beter dat ze er iets aan doen dan niets. 100% controle blijft lastig..
toyota prius zegt
@John: In 2 dagen kan een hoop veranderen ;) http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/15/onderzoek-wijst-uit-hybrides-zijn-killers#comments
maar het gaat er om, dat jij wellicht je spullen in orde hebt, maar de dupe kan worden door een ander. Omdat zijn auto niet goed functioneert. Dat is mijn punt. en daar zie ik dan graag controles op. Doe dat liever dan onnodig op de A6 of A1 flitsen. Dat is weer de kas spekken omdat er 365 miljard te weinig in zit…
RenesisHP zegt
Ik word een beetje moe van alle radarsystemen overal.
In Rotterdam hangen allemaal zwarte kastjes om kentekens te registreren.
Voor mij gevoel gaat het hier regelmatig fout mee, zoals met meerdere systemen..
Schreef ik eerst nog over onterecht belast worden en dat met veel pijn en moeite rechtzetten. Nu heb ik weer een mooie.
Vandaag een brief ontvangen van het RDW. Volgens het RDW waren wij bij een controle(nooit gezien, kastje dus) op 12 augustus 2009 niet verzekerd.
Tot 3 November hebben we de tijd om aan te tonen dat wij wel verzekerd waren.
Nu gaat er wel eens wat fout met registraties en die registraties hebben een verwerkperiode nodig.
Ook zijn er verzekeringsmaatschappijen die bij vertraagde betaling de verzekering voor die periode stop zetten.
Tot zo ver de mogelijkheden.
Ik heb onlangs de verzekering mogen aanspreken. Totaal geen problemen.
Wij betalen een jaar vooruit, dus tot 2010 geen omkijken naar. Ook geen probleem dus.
Wij zijn al een hele lange tijd geregistreerd bij het RDW.
Tenminste,.. Dat waren we wel.
Dus wat heb ik officieel fout gedaan?.. Niets dus.
De verzekering gebeld en precies deze bevestiging gehad. Alles is in orde.
Fijn dus dat 1 of andere database daar anders over denkt.
Nog fijner dat ik een “Verklaring ingevolge artike 34 van de WAM” mag aanvragen om het RDW te bewijzen dat wij wel verzekerd waren.
DIt begint vervelend te worden. Ik ervaar iets teveel ongemakken en “schuldig tot onschuld bewezen” situaties mee sinds de registratiesystemen als paddestoelen uit de grond schieten en aan allerlei databases gekoppeld worden.
Ik heb alle bewijzen die ik nodig heb om deze situatie recht te zetten.
Ik word er echter moe van dat ik voor de zoveelste keer mijn onschuld moet aantonen.
Dus mensjes die altijd zeggen dat je als onschuldige niets te vrezen hebt.. Think again.
toyota prius zegt
@RenesisHP: Maastunnel? Daar heb ik ook een hele rits van.. traject controle.. Wist ik veel.. :(
Begrijp je punt. big brother is watching you, en ik word er gek van….
En vroeger was hier nog de slogan: “je bent onschuldig tot het tegen deel is bewezen, maar dat was vroeger..)
Nederland begint een technostaat te worden, waar alles maar half werkt… En wij burgers zijn weer het slachtoffer.
Nee wantrouwen regeert in dit land.. bah.
Kom gaan we emigreren waar het lekker warm is de straten nog leeg, stand wit is en de benzineprijs beneden de euro.
RenesisHP zegt
@toyota prius:
Ik heb geen locatie op de brief staan. Durf dus niet te zeggen waar het gebeurd is.
Ik mijd de Maastunnel tegenwoordig als de pest. De hoeveelheid controles daar zijn niet normaal meer.
Daarbij twijfel ik tegenwoordig constant aan mijn onschuld.
Ook al heb ik daar eigenlijk geen reden toe.
Maar goed, 1 verkeerde registratie en je bent de lul.
Dan is het eerst betalen, dan rechtzetten.
Constant duizend euro apart houden voor zulke onnodige zaken gaat mij eigenlijk een beetje te ver. Het is tegenwoordig echter wel verstandig.
toyota prius zegt
@RenesisHP: Ja joh,het is bijna niet meer leuk om een bijzondere auto te hebben… Overheid jaagt op je als aangeschoten wild. Allerlei taxen en weet ik veel wat.
Dan nog de manier van benaderen van de burgers. Ze doen alsof ze god zijn…
Terwijl ze 3 straten verder van ons wonen.. Ik begrijp je frustraties maar al te goed.
Het is echt jammer dat het tegenwoordig zo gaat, en hoe zal het dan wel niet met rekeningrijden gaan?? Dan krijgt traject controle ook weer een nieuwe dimensie.
Net zoals ik zei: “de wantrouwen regeert..”…
Maar hoe vaak is het dan raak bij je?
toyota prius zegt
@RenesisHP: of ehhe http://www.nu.nl/internet/2103244/gamers-rijden-roekelozer.html ;)
Bart_V zegt
@toyota prius: die had ik net getipt op [email protected]
RenesisHP zegt
@toyota prius:
Wij rijden wel eens te hard. Die vrijwillige bijdrage aan het CJIB is dan ook eigen keus. Hoewel de 25euro boetes irritant blijven. Op het overige verkeer letten is een dure hobbie.
Verleden jaar 3 keer onterecht belast(+-1000euro) waarvan 2 keer direct betalen bij een grootscheepse controle. Gelukkig geld op zak, dus auto werd niet in beslag genomen.
Na een aantal maanden is dit weer rechtgezet.
Meerdere malen grootscheepse controle gehad(waaronder een drugscontrole, heel de auto overhoop). Bijna gearresteerd omdat ik het niet zo tof vond dat de Haagse politie mijn sleutels op het dak gooiden. Ik moest mijn mond houden, anders mocht ik mee.
10 agenten die staan te azen om je te bespringen totdat de kofferbak open ging.
Daar lagen de gevechtsspullen omdat we net van de trainig vandaan kwamen. Schijnbaar vonden de stoere mietjes het uitdagen toen een stukje minder interessant. Ze begonnen spontaan te slijmen en aardig te doen. :?
Dit jaar viel het nog redelijk mee. We hebben dit jaar niet al te gek veel kilometers gereden in vergelijking met verleden jaar.
Resultaat is 1 grootscheepse controle, een zooi kleine boetes en nu een beschuldiging van het RDW. Daarbij nog onzinnige waarschuwingen en een staande houding omdat mevrouw de agente de auto wou bestuderen.
Ik ben overigens niet de enige in de regio Rotterdam.
In mijn kennissenkring rijden er wel meer met wat duurdere of exclusievere auto’s.
Jongeman(30) met een geïmporteerde Mercedes SL 55 AMG(eigen bedrijf) werd afgelopen zomer gemiddeld 3 keer per week staande gehouden om zijn papieren te checken.
Vaak vergezeld met de vraag; “waar doe je dit van”?
Jongeman(+-30) met Ferrari 360 modena(rijke papa) werd afgelopen zomer gemiddeld elke dag staande gehouden om dezelfde reden en uiteraard met dezelfde vraag.
De vraag “waar doe je dit van” is totaal ongepast voor een agent. Toch dwingen ze het bijna af en als je weigert te antwoorden kan dit aardig verhitte discussies opleveren.
Bart_V zegt
@RenesisHP: (deel sleutels op dak) overal waar jij op zegt “ik vind” kan de politie je niets maken
RenesisHP zegt
@Bart_V:
Zal best. Maar als hun jouw te irritant vinden nemen ze je gewoon mee omdat je het onderzoek hindert.
Anders verzinnen ze wel een andere reden.
De Haagse politie accepteerd dus echt geen tegenspraak.
Bart_V zegt
@RenesisHP:
oja daar had ik nog niet aan gedacht maar van de andere kant, kan je hun ook aanklagen voor vandalisme op jou auto.
maar nu zit er zeker een dikke kras in de rode lak ?
RenesisHP zegt
@Bart_V:
Dat valt gelukkig mee(met dank aan tefloncoating).
Dus daar kan ik weinig mee.
Daarbij is het 3 tegen tig. Ik was met vriendin en sparringpartner, hun met een heleboel agentjes.
Zonder direct bewijs sta je dus gewoon nergens. Zo’n zaak verlies je bijna altijd. Dat weten hun ook..
toyota prius zegt
@RenesisHP: Wat een verhaal… Trekt veel aandacht he, zo’n Kombat T89… ;)
Daar heb je nu precies het probleem bij de kladden. Hier geldt vaak genoeg de slogan: “doe maar normaal, dan doe je gek genoeg..”.. maar dat betekend als je opvallend bent, een opvallende auto hebt oid.. ook wel, met je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, Je neer gehaald wordt. Dat is iets, wat ik van vele hoor. (aantal vrienden die gaan emigreren, omdat ze de bekrompenheid die hier heerst niet meer trekken) Dat zie je hier weer terug.
Dat van je vrienden… de politie doet het veel. Onder het mom van: “opsporing crimineel geld..”.. Tja… wat moet je daar nu van zeggen.. niks is al treurig genoeg…
de sjonnies zegt
@RenesisHP:
Yep, het ijzeren gordijn is nooit opgeheven, het staat nu aan de rand van de Noordzee !
toyota prius zegt
@de sjonnies: Het is verplaatst.
Henk zegt
Heb toch zo’n vaag vermoeden, dat als iemand met versleten banden (roekeloos rijden) en ook nog een dodelijk ongeluk veroorzaakt, op de vlucht was of opweg naar een inrichting. Natuurlijk is het belangrijk, maar dodelijke ongelukken gebeuren over het algemeen helemaal niet daardoor.
toyota prius zegt
@Henk: Praat een beetje uit ervaring, ben niet echt een prius knuffelaar.. Ik had een tijdje geleden een focus van de zaak. En 2x bijna in een slip (A6 en N302) geraakt, wegens slechte banden. Ik was te lui, om er naar om te kijken..
Vandaar, 95% is het de bestuurder die een ongeluk veroorzaakt, maar als je 5% kan voorkomen, klapband met 140 is ook niet echt een pretje..
RenesisHP zegt
Als jongere met sportauto mag je rekenen op een hoop onbegrip van onze blauwe vijand. Die zitten te jagen op inbeslagname.
michel zegt
zo werk het:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieuws-Werkplaats/ProContour-meet-automatisch-bandprofieldiepte.htm
GOD zegt
@ RenesisPK
ligt er aan waar je woont.
Hier bij mij heb ik nergens last van en kan doen wat ik wil.
geen snorren of flits palen te bekennen.
Azuma zegt
En wat al er een moto overheen scheurt? Wordt er een onderscheid gemaakt hiermee?
Profiel van een autoband is over de gehele breedte (waar er contact is met de weg weliswaar) dezelfde profieldiepte. En motoband niet…
Of heb ik het mis
pizzakoerier zegt
@rick dos
Je hoeft in amerika idd alleen werkende lichten, remmen, banden en een stuur te hebben om op de weg te mogen…het is echt absurd soms zie ik hier auto’s rijden die eruit zien alsof ze bij een zwaar ongeval betrokken zijn geweest
Henk zegt
Geen idee hoe het is, om met een toyota prius te rijden, maar het is een mening met een knipoog. Zit zelf in de verzekeringen en dan komen dit soort politie acties, wel heel erg banaal over (geld geld). Als ze nu eens gewoon patrouilleren en ondertussen naar de autobanden kijken, dan zeg ik niks..
RenesisHP zegt
@Henk:
“Als ze nu eens gewoon patrouilleren en ondertussen naar de autobanden kijken, dan zeg ik niks..”
Wees gerust, in Rotterdam gebeurt dat meer dan genoeg.
toyota prius zegt
@Henk: Verassing, ik ook niet ;) ik ben bezig een eigen bedrijf te starten en had een lease offerte gekregen van een prius. Die was erg goed.. plus al die kortingen.. Maar niet gedaan…
Maar in Nederland, is het duidelijk, zoals jij al zegt. Daar draait het om geld… dat keur ten alle tijden af, ga is van die snelwegen af, en doe wat aan veiligheid.. Maar dan komen ze niet aan hun quota…
Mijn punt, dat het om veiligheid dient te gaan, ik woon in de buurt van de dijk Lelystad – Enkhuizen. Een van de doden wegen van het land.. Ik kende iemand die ze echt uit zijn auto, had moet worden gezaagd. Omdat een gast in 7 serie er 160 moest rijden, inhaalde en frontaal op hem klapte.. Hij kon het niet na vertellen, die gast in de 7 serie is 6 maanden zijn rijbewijs kwijt… En het is een van de vele verhalen…
Wout zegt
Ach, binnen de week zit dat systeel zo vol met vuil (bladeren, strooizout, …) dat je de goede werking kan gaan aanvechten.
Dan zijn er 2 opties:
1. banden zijn nog ok > bye,bye boete;
2. je hebt compleet versleten banden ondertussen laten vervangen en de bandenboer heeft de factuur geantidateerd
> bye, bye boete en je kan nog een serieus boompje opzetten over de betrouwbaarheid van het systeem, dat nieuwe banden als versleten worden gedetecteerd … ;o)
Lijkt me niet realistisch
sjonnies zegt
@RenesisHP: ..die egoverhogende controles doen ze niet alleen bij automobilisten; ook in de stad wordt je regelmatig vanuit de hoogte (paardrijpolitie) in je nek gekeken..dus…vanaf 1 Pk heb je al hommeles met ze, zegmaar…
@
sjonnies zegt
@Toyota Prius: ..ik stoor me vaak aan jouw wettekstengeneuzel, Farizeërtje…groetjes van de sjonnies, 2 deuren verder
RenesisHP zegt
Spellingsfouten… Shit. :roll:
adinsx zegt
Wat een oud nieuws plaatsen jullie toch weer zeg.
Hier staat het wat beter, en met name technisch beter uitgelegd:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieuws-Werkplaats/ProContour-meet-automatisch-bandprofieldiepte.htm
dekster zegt
Het voordeel van zo’n putdeksel is dat je het makkelijk kan afplakken…
Jay zegt
Hmm, waarom jammer?
Te hard rijden doe je immers opzettelijk en je weet dat het niet mag. Dat je banden te ver vesleten zijn heb je soms niet eens in de gaten.
Immers, dan krijg je met ons zeer snelle CJIB achter een maandje ergens een boete en dan denk je; ‘ohcrap! mijn banden! Even naar de garage!’ Maar dan is het te laat, netjes altijd aan de snelheid gehouden en dan wel de wachttijd van het CJIB allemaal boetes gevangen!
Dus ja, jammer dat en een controlesysteem inzit dat opzettelijke hardrijders op foto worden gezet. En gelukkig dat je een boete krijgt voor iets waar je normaal niet snel op let..
Gazodoor! Ik kijk al uit naar het flitssysteem dat je auto geheel APK keurt als je voorbijrijdt!
RenesisHP zegt
@Jay:
Welk gedeeltje van mijn reacties begrijp je niet?
Systemen zijn hartstikke interessant als het foutloos werkt. Foutloos is in de realiteit echter een groot probleem.
Rick dos zegt
@RenesisHP:
Laten we het niet overdrijven. Dat het jou gebeurd is is op zich vreemd maar natuurlijk niet niet de maatstaf. Ik rij ook geregeld in en rond Rotterdam en Den Haag en ken dus de poortjes waar jij het over hebt. Moet zeggen dat ik tot twee keer toe een bekeuring heb gehad maar dit was aan het begin van de invoering van die trajectcontroles. Daarna nooit meer gehad. En ook ik ken de controles van onze Haagse vrienden. Soms heb je eikels, en dan laat ik ook duidelijk blijken dat ik er niet van gediend ben, maar meestal zijn ze gewoon normaal tot vriendelijk.
Zelfs het bekende “ga boeven vangen” is me wel eens ontschoten. Kreeg je als reactie dat ze dat ook liever deden. Dan ben je uitgeluld.
Al met al word ik een beetje schijtziek van dat nationale beeldvorming of het allemaal k*t is in Nederland. Kunnen dingen veel beter of moeten ze anders? Ja hoor.
Maar als ik dan uitspraken hoor als “het ijzerengordijn is verschoven” dan heb je echt geen benul waar je het overhebt.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Niet overdrijven? :|
Ik heb het over de zwarte kastjes die er sinds een aantal maanden door heel Rotterdam heen hangen. Die hebben niets met trajectcontrole te maken. Hangen gewoon aan lantaarnpalen. Zijn zo’n 15cm groot.
Ik noem het nergens een maatstaf. Het valt echter wel op dat dit vaker gebeurd bij jongeren met duurdere auto’s.
Jij bent geen jongere meer. Daar zit wel degelijk een verschil tussen. Als jongere met een sportauto wordt je al snel als crimineel gezien. Vandaar de vraag “waar doe je het van”.
Bij medelanders is dit overigens nog net een slagje erger. :roll:
Het gaat mij in dit verhaal niet om de beeldvorming. Het gaat mij om de fouten die er gemaakt worden door de automatisering. Dit omdat er genoeg mensen lopen te schreeuwen dat je niet moet klagen als je niets te verbergen hebt. Dat is namelijk in de realiteit niet het geval.
Rick dos zegt
@RenesisHP:
Ik sluit niet uit dat er geen fouten worden gemaakt, maar als fouten maken de norm is dan was dit allang al naar voren gekomen.
Ik wil heus wel begrijpen dat het vervelend is dat je aangehouden wordt als “jongere” zijnde omdat je in een sportauto rijdt. Maar ook dat is alleen maar een gevolg van beeldvorming. Wij (de maatschappij) willen dat de politie optreed tegen “huftertjes” die in te dure auto’s rijden. Politie geeft daar gehoor aan dat je aangehouden wordt is het gevolg daarvan. Ik begrijp dat het k*t is voor je, maar het is voor hun ook “damned if you do and damned if you don’t”.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Daar kan ik begrip voor opbrengen. Ik kan echter geen begrip opbrengen voor strontvervelende 1 strepers die je het leven zuur proberen te maken. Zeker als je dan te horen krijgt dat het niet aan de auto ligt, terwijl er alleen maar jongeren met dure auto’s bij de controle staan.
Daarbij zijn de meeste echte huftertjes tegenwoordig zo slim om drie verschillende auto’s per week te huren. Of ze rijden in een oud barrel. Doet minder pijn bij inbeslagname.
Die beeldvorming komt over het algemeen voort uit jaloezie. Fijn dat men daar lekker op in speelt.
Rick dos zegt
@RenesisHP:
Politie speelt er niet op in maar de politiek. Of het terecht is of niet, weet ik niet. Ik zou weleens wat resultaten in de vorm van cijfers willen zien wat het opgeleverd heeft. Ik heb zo’n vermoeden bar weinig maar de onderbuik van Nederland is tenminste weer gesusd. Tenzij de onderbuik er ook last van heeft, want dan hebben we weer natuurlijk het “ga boeven vangen” verhaal.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Politiek speelt er op in. Klopt helemaal.
Vergeet echter de 1 strepers niet. Die hebben iets te bewijzen.
Boeven vangen is tegenwoordig steeds minder interessant tenzij het op een presenteerblaadje is aangeleverd.
En dan is het maar de vraag of het probleem opgelost is, of dat de politiek weer mag debatteren over ontsnapte levensgevaarlijke vrouwenhandelaren.
Rick dos zegt
@RenesisHP:
En dat is natuurlijk weer een stukje beeldvorming. Wat wij, het publiek, op een presenteerblaadje krijgen zijn de gevallen waar het verkeerd gaat of is gegaan. Daar verbinden wij gelijk conclusies aan zonder het hele plaatje te kennen. Horen wij over de successen die behaald worden? Nee, want dat wordt normaal geacht. Wij vernemen alleen de excessen en, zoals gezegd, verbinden we daar conclusies aan.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Dat weet ik ook wel. Het blijft echter te stom voor woorden. :roll:
Rick dos zegt
@RenesisHP:
Dat valt niet te ontkennen.
Jay zegt
@RenesisHP:
Ik gaf een reactie op het topic, niet op je post.
9000cse zegt
@ RenesisHP
Wat jou is overkomen met dat RDW-geval is natuurlijk erg vervelend. Ik kan me je ergernis daarover best voorstellen. Ik zou waarschijnlijk ook zo reageren. Echter: Ik krijg uit de reacties hier nou niet de indruk, dat dit iets is wat vaker voorkomt. Wanneer het een strukturele fout in een systeem zou zijn, dan had je waarschijnlijk instemmende reacties gekregen. ;)
Wat betreft die zwarte kastjes aan lantaarnpalen: Die zijn vooral bedoeld om veelplegers en ander tuig makkelijker te kunnen pakken. Ik heb er echt geen moeite mee, ben ook nog nooit op straat gecontroleerd: Ik heb gewoon niets te verbergen. En dat er d.m.v. die kastjes sneller kan worden ingegrepen bij auto-inbraken, geeft me een iets veiliger idee.
Ik vind het allemaal nogal meevallen, hier “achter het ijzeren gordijn”. :D
RenesisHP zegt
@9000cse:
Het zal ook niet vaak voorkomen. Risico is echter wel dat dit steeds vaker gaat voorkomen.
Steed meer automatisering en koppeling geeft nou eenmaal problemen.
Gebeurt met meerdere dingen en meerdere instanties. Tot aan de belastingdienst aan toe. Overigens niet alleen met autogerelateerde zaken. Zoals duidelijk werd met het toeslagen foutje begin dit jaar.
Dial_Torino zegt
Tja, zolang ze kunnen innen zijn ze blij… Hebben die mannen niet zo ver kunnen denken dat het meer nut heeft dit preventief te gebruiken en dat dit pas echt de veiligheid ten goede komt. Onze Belgische politie… zucht!
lincoln zegt
hallo .. lieve complotdenkers ..
er was eens een ambtenaar ..
die kreeg een etentje aangeboden ..
met een glas wijn .. en nog een glas ..
daarna nog effe naar de hoeren ..
allemaal betaald door zijn nieuwe beste vriend ..
beste vriend maakt fotootje ..
beste vriend doet toevalig ook in bandenprofielmetendeputdeksels ..
ambtenaartje is bang voor zijn wijf en de duvel ..
en toen zat Belgie weer eens aan de meest nutteloze storingsgevoelige onbruikbare uitvinding ooit vast ..
einde complot ..
Rick dos zegt
Die k*thoeren ook altijd!
Jay zegt
Er was hier in België ooit eens een politiekorps. Op de een of andere manier hadden ze daar zóveel geld dat ze zich een Audi Q7 hadden aangeschaft, compleet met supervette loeitoeters en blauwe lichtshow!
En uiteindelijk hebben ze schijnbaar een of andere fusie uitgehaald met een vangrail en een berm.. Audi heeft t niet naverteld..
Laat mensen grote auto’s rijden als ze zich dat kunnen permiteren.. :-)
Citrofiel zegt
Het is dan wel weer typisch dat ze dit onzichtbaar inbouwen in putdeksels. Maar op zich is het controleren van profieldieptes een belangrijk punt, terwijl het toch vaak vergeten wordt.
Volvo_480_turbo zegt
Je moet hier maar eens langs het straat de auto’s gaan bekijken, niet normaal hoe ver mensen hun banden oprijden, het moet jou kind maar zijn dat de straat oversteekt bij regenweer waarbij de chauffeur niet kan remmen…
Ik vind dit een megagoed idee!!! Wat betreft van technische controle van wagens kan met niet streng genoeg zijn! Wat betreft de snelheidsmeting, voor in de stad ok, maar doe dit niet op de autostrade asjeblieft…
BaRa zegt
“De Gentse politie gebruikt een radarsysteem (…) die een radar gebruikt”. Man, wat een zin. Doe er wat aan.
TheAwesomeBart zegt
Ik zie het al voor me; op de snelweg en ineens zie je een zooi putdeksels op de weg liggen. xD