Gnuivend liet de Belgische minister weten dat hij wel een auto wil met enige standing, niet zo’n Toyota Corollo [sic].
In Nederland is de politiek momenteel een beetje saai. Ome Tsjer doet zijn best om wat reuring te veroorzaken als luis in de pels van het kartel, maar tot de zomer zal het verder wel rustig blijven. De nieuwe verkiezingen zijn er immers pas in maart van volgend jaar. Daarbij weten de vier partijen die nu aan de macht zijn, dat als er nu al verkiezingen waren ze ontiegelijk hard afgestraft worden door de kiezer. Alleen de Christen Unie staat in de peilingen op een kleine winst, de rest op dik verlies. Die houden elkaar dus nog wel even vast. Gelukkig hebben we de Belgen nog om ons te amuseren.
Van Belgisch AB-lezer David kregen we een berichtje dat er momenteel een relletje omtrent auto’s heerst onder Vlaamse politici. Vanuit Vlaamse PvdA-hoek werd Minister Weyts voor de voeten geworpen dat zijn dienstwagen een DIKKE BMW is. Een 530i Touring in dit geval, die de belastingbetaler zo’n 1.600 Euro per maand kost. Het wagenpark van de Vlaamse ministers bestaat daarnaast uit 34 (dikke) auto’s. Apart, gezien het aantal van 25 ministers. Met kleurrijke teksten wilde PVDA-fractievoorzitter Jos D’Haese van minister-president Jan Ham Jambon (N-VA) weten of het niet wat minder kon. Hij kwam echter tegenover Jambons partijgenoot Weyts te staan, die zijn concullega net zo kleurrijk van repliek diende. Patattekes in de aanslag? Mooi, dan beginnen we maar met Jos:
Meneer Weyts, die rijdt niet in een Jaguar. De Jaguar is om boodschappen te doen. Dat zeg ik niet, dat zegt de heer Jambon. De Jaguar is om boodschappen te doen. ‘James de chips is op, rijd eens naar de nachtwinkel op de hoek!’. U rijdt niet met een Jaguar, meneer Weyts, u rijdt met een BMW. Maar pas op hè collega’s, U rijdt met een BMW die de belastingbetaler meer dan 1.600 Euro per maand kost.
Shots fired. Dan nu Weyts:
U tracht ons neer te zetten als decadente potverteerders. U verdoezelt dat zelfs niet, het is vrij expliciet. We zouden ook met een Toyota Corollo kunnen komen of met de bus kunnen komen of met de trein, dat zou kunnen. U groot inspirerend voorbeeld, Kim-Jong Un uit Noord-Korea, die staatsleider, die komt met de trein. Die komt met een trein, dat is zijn eigen trein. Hij heeft zelf een trein. Dat vind ik geen inspirerend voorbeeld, dus van u heb ik geen lessen te leren.
Shots fired back. Heerlijk. Wie van de twee heeft de strijd volgens jou gewonnen? En welke auto’s zou jij uitzoeken voor Mark, Jesse en Rob? Laat het weten, in de comments!
Dank David voor de tip!
moveyourmind zegt
Voor Jesse een linkgestuurde Alfa 156 met groen klavertje vier…
Voor Rob Jetten een Daf 66…
En voor Rutte lijkt me een oude zesdehands onbetrouwbare Rover die niet koersvast is en steeds naar links trekt wel passend.
T16 zegt
Een BMW 7 serie met dodelijke reutel en 245 pk van minimaal 9 jaar oud!
Wel gepanserd voor extra vlotheid.
2wheeler zegt
@moveyourmind: heerlijk, gewoon heerlijk.
bischero zegt
@moveyourmind: treffend ?
allesmetturbo zegt
@moveyourmind: ik hoop dat die jesse met zn poten van een alfa afblijft eerlijk gezegd
mustang750supersnake zegt
@moveyourmind: voor rutte aub n boot,genaamd titanic….die ijsberg kan me dan niet snel genoeg komen.
faithnomore zegt
De trein opmerking was wel raak. Iedereen moest lachen en topic was gesloten. In de media kreeg dit dan 2de leven ..
Gulli zegt
@faithnomore: raak? Zit nogal een verschil tussen een trein kopen en elke dag het OV gebruiken
roadster zegt
Een Skoda Citigo-e. Dan kunnen ze laten zien dat de betaalbare elektrische auto, waar ze ons in willen zien, een volwaardig alternatief is.
tjorque zegt
Weyts heeft het wel weer goedgemaakt door als Toyota monteur naar het carnaval van Aalst te gaan!
Maar ik ben het ook wel eens met de stelling dat het hoog tijd wordt dat de politici onze centen verspillen…
wimof zegt
Volgens mij de enige plaats voor Weyts, Aalst carnaval.
Nu, dat pakje inclusief petje doen mij regelrecht aan DDT denken ( de kampioenen voor onze noorderburen)
Ik wil ministers die het land besturen en niet een malloot die het enige ding doet waar hij goed in is.
Dimglor zegt
@wimof:
Een “zalt gaan ja!”- uitdrukking ging ook wel heerlijk geweest zijn.
Verder is het inderdaad de correcte plaats voor hem…
toyotavenray zegt
Toyota Corolla 2.0 hybride touring sports premium.
Toyota Camry hybride premium.
Toyota Yaris hybride premium.
maferick74 zegt
Zoals scharnulleke tegen Urb anus zei, gelukkig hebben we de patattekes nog
2wheeler zegt
Een auto voor elke politici moet i.m.o. een middenmoot auto zijn, een 530i is dat (in Nederland, althans) niet. Wil je iets dikkers rijden? Ga het bedrijfsleven in en betaal hem zelf, of laat je bedrijf er voor betalen. Mensen die een lekkere dikke auto rijden omdat ze succesvol zijn juich ik alleen maar toe. Ambtenaren die in een lekkere dikke auto rijden en niet zo veel klaar spelen? Not a fan.
sulobb zegt
Een 530i misschien niet, maar een 520i is nog ok. In België zijn auto’s betaalbaarder dan in Nederland. Uiteraard moeten politici niet overdrijven met de keuzes die ze op onze budget maken, maar 1600 euro per maand is peanuts. Ik maak me meer zorgen over zaken als bv. subsidies, inschrijftaxen, onverzorgde wegen en dat soort zaken.
phevtreb zegt
@2wheeler: ik vind dat ministers een auto uit de topklasse mogen rijden, een A8, S-klasse of een 7 serie lijkt mij prima.
Ze hebben een belangrijke bestuurlijke functie en werken veel in de auto, dus comfort is belangrijk. Ook voor het beeld naar buiten, het buitenland, is het belangrijk dat ze een representatieve auto rijden.
We hoeven ons niet te schamen voor het feit dat we behoorlijk bestuurd worden en (daardoor?) tot de rijkere landen behoren. Ook al vinden we zelf vaak dat de politiek niet deugt.
De kosten die dat met zich meebrengt zijn natuurlijk peanuts.
wimof zegt
Een auto aangepast aan hun prestaties zou nog veel beter zijn.
Ik nu al waar Weyts zich zou moeten mee verplaatsen.
87sandyd zegt
@2wheeler: Nederland op z’n kleinst. Zeiken over welke auto een politici wel of niet mag rijden.
olivier420 zegt
@2wheeler: Ik vind een 530i gezien het salaris nou niet echt een “dikke auto” , mits onze Belgische vrienden in dezelfde salaris categorie zitten als onze Nederlandse.
Stijnson zegt
Je hoeft het niet altijd met de politiek eens te zijn maar die mensen werken wel heel veel. Ook in de auto. Prima om dan wat meer beenruimte te hebben. Of dat nou een Skoda SuperB of een Audi A6/ A8 is zal mij een worst wezen. Beetje uitstraling mag best
acizane80 zegt
@stijnson: bent u wel op de hoogte dat we in België geen regering hebben. Dus de meesten werken niet. Een zelfstandige werkt sols gemiddeld 15 uren per dag. En heeft de mogelijkheid om na al die belastingen met een dikke auto te rijden waar hij nog eens belast word let voordelen alle aard. Let op hier heeft hij al 1x belasting op betaald. Dan heeft moet die nog eens jaarlijks belasting betalen op die zelfde auto waar hij een derde keer voor belast word. 3x belasting voor eenzelfde product, waar zweet en tranen achter zitten om hem te kunnen betalen. En dat terwijl een politici met zijn geld bepaald wat hij allemaal moet betalen. En jij vind dat normaal? Dat ze dan ook op hetzelfde manier belast worden als de gemiddelde burger/zelfstandige op hun loon van 10000euro of meer per maand waar ze zogezegd hard voor werken. Neen vriend daar ben ik niet mee akkoord.
davelepeef zegt
@acizane80: geen regering, da’s balen. Taalkunde doen jullie ook niet aan?
wimof zegt
Zijn we nooit zo sterk in geweest, globaal zijn we minder bot.
nasty zegt
@davelepeef: jawel. Wij hebben de ‘asjemenou’ en ‘harstikke’ en al die andere zooi geschrapt :)
unknown32 zegt
@acizane80: Geen regering betekent meestal meer werk. Die mensen werken wel hard. Ze werken mekaar ook heel hard tegen wat nog meer werk opleverd, maar het is en blijft werken. Niet dat ik het er mee eens ben. Efficientie is heel ver zoek, er wordt veel geld verkwist,… Heb zelf een BV met enkele collegas, we werken veel en hard, rijden mooie autos, kost veel geld, en ja dat baalt. Maar je wil toch niet dat je ministers, de mensen die aan de knoppen zitten van het land, met een auto worden gereden die geen standing heeft? Wat gaan buitenlandse partijen denken? Wat gaan bedrijven denken? Niet bevorderlijk…
sulobb zegt
Helemaal mee eens.
Esprit_de_Flandre zegt
Een zelfstandige die 3x belasting betaalt op hetzelfde product moet dringend van boekhouder veranderen…
davelepeef zegt
@stijnson: wat zeg jij nou!? Dat kan niet hoor, je moet politici afbranden joh, “ze” weten immers niet wat ze doen!! Beetje de boel nuanceren hier…
Stijnson zegt
@davelepeef: Ik merk dat het inderdaad niet in goede aarde valt. Overigens zijn er wel meer mensen ook met mij eens. Wellicht dat de BMW 5 serie wordt opgevolgd door de Toyota Camry als het leasecontract is afgelopen….
boomhauwer zegt
@stijnson: je bent duidelijk niet op de hoogte van Belgische politiek. Incompetitie en fraude zijn schering en inslag. Zo’n uitspraak van voormalig minister van verkeer die alles duurder heeft gemaakt op vlak van auto’s en milieu komt nogal verkeerd aan.
frank2b zegt
Ik heb ontdekt dat ik er voor kan zorgen dat je, als je dit leest, de stem van Samson hoort:
“Allez dan Geurtje, liggen die mini-sters dan zo in ruzie over hun automobielekus zo hè? Das toch nie net – er is toch niets mis met de Carolleken zeker?”
invictus66 zegt
Een beetje een zielige aanval vind ik. Als je dit vergelijkt met de privé sector, dan rijdt iemand met zo’n functie en loon ook met een wagen van deze klasse. Er kijkt toch ook niemand raar op als de ceo van een bedrijf met “een dikke bmw” rijdt.
bsxc2 zegt
Ze een busabonnement geven (wat in België niet deugt).
unknown32 zegt
Om kapot te schamen… Dat ministers een auto met enige standing nodig hebben ben ik het 100% mee eens. Dat dit geld kost ook. Maar wat is nou die 2-3K per maand? Ik denk dat er wel veeeeel meer en hogere bedragen wordt verspild. Een minister moet in zijn auto kunnen werken, daarom dat hij ook een chauffeur heeft.
En neen ik heb geen ministers in mijn klantenbestand, helaas, maar heb er wel 100% begrip voor:-) Ik zou me zelfs schamen mochten onze ministers in minder dan een 5-serie rijden, niettegenstaand dat sommigen het verdienen om enkel een pak slaag te krijgen:-D
trolle zegt
@unknown32: moesten de Belgische ministers nu eens effectief werken akkoord, maar die pipos zijn meer met elkaar in discussie dan dat ze echt werk verrichten.
unknown32 zegt
@trolle: Volledig mee eens… Efficientie is hier alles behalve. Een top CEO die hier even alles op orde komt zetten zou fijn zijn!
Maar wat ga jij er aan doen? Ik niets, behalve stemmen en hopelijk kan ik dat snel doen!
wimof zegt
Een kleuterklas, zo gedragen ze zich.
Je moet de Corollo “bijdrage” van Weyts eens bekijken, woedend was ik.
De opper garagist.
siemi zegt
Ik vind dat best een nette prijs, 1600 euro per maand voor een 530i. Tenminste, als het full operational lease is.
sjonniedeluxe zegt
Als minister mag je toch wel een BMW 530i nemen. Ik zou een 7 serie ook nog wel kunnen.
spidermann zegt
In Nederland reed Balkenende een speciaal voor hem “ontwikkelde” 725i, want een grotere motor “paste niet in het budget”.
(Krijgt rillingen denkend aan de NL 315 en 518i met zwierraamslingers).
Dizono zegt
Nou, toen bepantsering nodig werd geacht werd dat toch snel een 760i die altijd met draaiende motor klaar stond voor de heer JP.
spidermann zegt
@Dizono: nu je zegt mss was de 725 voor Lubbers, of voor Dolle Dries.
dikkereinier zegt
@spidermann: ome Dries had een bmw 728
dikkereinier zegt
@spidermann: dat was Lubbers. Balkenende had een gepantserde S600
blackmilo zegt
Be different, Be like Kim.
ty5500 zegt
De 34 auto’s was blijkbaar inclusief enkele kabinetsmedewerkers. Hiernaast denk ik niet dat het soort auto’s een probleem is. In een dergelijke functie lag je best wel een representatieve auto hebben. We hebben gewoon veel te veel politici die dan allemaal nog totaal niet overeenkomen. En er is geen enkele motivatie om naar een ander soort systeem te gaan. Hier los van vind ik het wel wat ironisch dat Ben Weyts met een 530i rijdt maar ondertussen niet stopt met trajectcontroles in te voeren, je hebt er echt al gigantisch veel in Belgie. Als je zo op de maximum snelheid hamert zou een 520 i toch ook volstaan.
tjorque zegt
Er moet bespaard worden en meer belastingen geïnd worden om de begroting in balans te krijgen.
Er moet langer gewerkt worden om pensioenen betaalbaar te houden.
Alcohol op de werkvloer is verboden.
Allemaal dingen die voor de inefficiënte Belgische regeringen (ja we hebben er minstens 4 te onderhouden) niet opgaan.
Probeer maar eens een parlementariër die op 56j een +5k pensioen krijgt en geen euro belast wordt op zijn 7,5k nettoloon z’n glaasje wijn in d de bedrijfskantine af te nemen. Oei oei!
“Standing” is dan het laatste van m’n zorgen.
Lead by example…
Dutchdriftking zegt
Ach, een minister mag best een knappe auto rijden, het is tenslotte een flinke baan. In het bedrijfsleven zou een dergelijk persoon nog veel dikker vervoer hebben. Dat er dure politieke werktijd verdaan wordt over dit onderwerp, dat is pas schandalig. Gelukkig komt onze premier lekker op de fiets :)
RobTWo zegt
Heeft Rutte geen Saab 9-3 meer?
BaRa zegt
Ja, gratis ziekenverzorging is bijzonder akelig…
BaRa zegt
Welke auto een minister rijdt: het zal me worst wezen. Zolang het maar of elektrisch, of hybride is. Maar dàt een minister vindt dat-ie zich met de auto moet verplaatsen, tja, daar gaat het mis. We hebben openbaar vervoer. Dat wordt voor een groot deel door de overheid gefinancierd. Het zou de standaard moeten zijn dat ministers, kabinetsmedewerkers etc. zich met de trein, tram en bus verplaatsen. In een wat minder achterlijk land als Zweden gebeurt dat al, voor de reguliere verplaatsingen in Stockholm en omgeving. Daar gaan ministers zelfs gewoon met de fiets.
Natuurlijk begrijp ik ook dat Wuyts dat niet ziet zitten, en niet alleen omdat het geen “standing” heeft. Het is zijn partij die het OV in Vlaanderen aan het afbouwen is. Iets eerder in de discussie ging het over de gevaarlijke mensen van extreem links. Dit is een voorbeeld van het gevaar van salonfähig rechts.
throwingstars zegt
De kritiek van de PVDA-man (de Belgische PVDA is trouwens beter vergelijkbaar met de Nederlandse SP) ging verder dan enkel de persoonlijke auto van Minister Weyts. De Jaguar in kwestie is een I-Pace van 100.000 euro en het probleem voor PVDA is dat niet enkel de ministers maar ook hun kabinetswerkers in dure auto’s rijden. De auto van Ben Weyts valt nog mee, er zijn modellen bij met een leasebudget van 2.500 euro per maand.
En waar PVDA vooral het contrast mee maakt, is dat in België de voorbije jaren heel hard is gesnoeid in allerlei sociale steunmaatregelen voor mensen die het moeilijk hebben, in openbaar vervoer, in gezondheidszorg en dergelijke meer, telkens onder het motto “het moet nu eenmaal, het geld is op”. Dan zijn dure wagens voor ministers en voor hun kabinetten natuurlijk gemakkelijke doelwitten. Ik vind het zelf ook een beetje immoreel om een vloot limousines rijdende te houden als je net aan je bevolking hebt gevraagd om een zoveelste budgetinspanning te doen. Ze moeten van mij niet met Dacia’s gaan rijden, maar ik zou het fijner vinden mocht een minister zich in een in België gebouwde Volvo V60 verplaatsen.
zeevink zegt
Maar wacht even 34 auto’s voor 25 ministers. Zijn er dan nog 9 staatssecretarissen? Of gewoon 9 reserve danwel beveiliging voertuigen? Blijft bijzonder (sympathiek) volk die Belgen.
xenonlampje zegt
Niemand nee? dan zeg ik het wel. voor 1600 ekkies per maand een 530I rijden… waar kan ik tekenen?
spence zegt
Klagen over je politiekers mag, maar je hebt ze wel gekozen.
Het is in elk geval niet normaal dat de voertuigen van deze ministers niet hybride of elektrisch zijn.
Voor de rest heb ik geen probleem met een 530i, die ten slotte maar een 2.0l benzine is. Niks teveel pk’s voor het gewicht van een 5.
Esprit_de_Flandre zegt
Als we nu gewoon een appartementsblokje naast het parlement bouwen, en we verplichten alle actieve ministers en parlementsleden daar te wonen. Dan kunnen ze elke dag te voet naar het werk.
Daarnaast komen ze elkaar ook nog eens elke dag tegen in de gang, horen ze wie weer ruzie heeft men zijn of haar wederhelft, en kunnen ze elkaar vuilzak doorzoeken op zoek naar compromitterend materiaal. Durf wedden dat er veel sneller een regering wordt gevormd…
Shaw zegt
De mening van Dries Van Langenhove: …. het is misschien geen populaire mening, maar van mij moeten onze ministers niet in goedkopere wagens rijden. We hebben gewoon minder ministers nodig. Dit land heeft zowat het meeste voltijds betaalde politici per capita van de hele wereld, dáár moeten we drastisch in snoeien, dát is de echte besparing. Vlaanderen heeft geen tientallen ministers en honderden parlementsleden nodig. Schaf het Federale Parlement af, schaf de Senaat af en zorg ervoor dat de Vlamingen niet langer de factuur van het Brusselse en het Waalse parlement moeten betalen. Dát gaan de Vlamingen voelen in hun portefeuille, niet of een minister nu in een Toyota of in een Volvo rijdt. {/quote]. Opvallend, hoevaak de meest verweg rechtste politici (volgens medias etc.) het nuchtere verstand vertegenwoordigen, en alle andere partijen praten praten en met halfbakken zachte heelmeesterij komen. Zoals Dries zegt; het ongegeneerd omvangrijke bureaucratisch circus in België is het ware probleem.
pitapita zegt
Li Shufu (de baas van Geely, die Volvo bezit, met een grote fabriek in Gent) had dit een paar jaar geleden al fijntjes opgemerkt. Hij werd door de Vlaamse minister-president in zijn Mercedes opgehaald en ontplofde bijkans van woede. Hij heeft gelijk, wat is er in hemelsnaam mis met een Volvo V60?