In Vlaams-Brabant zijn onlangs groene camouflageborden op vijf locaties langs de snelweg geplaatst. Ze bieden een schuilplek voor flitsauto’s, die zich uit het zicht kunnen opstellen waardoor automobilisten niet plotseling op hun rem gaan staan. In Nederland zouden bij bepaalde mensen in de regering eurotekentjes in hun ogen verschijnen, maar in België lijkt het ze daadwerkelijk om de veiligheid te gaan. Minister Guido De Padt (Binnenlandse Zaken) heeft de locaties van de schermen dan ook bekendgemaakt.
Ze staan op de volgende plekken:
- E314 Bekkevoort (hmp 60,5)
- E314 Tielt-Winge (hmp 62,7)
- E40 Bertem (hmp 15,5)
- E40 Boutersem (hmp 30,5)
- E40 Haasrode (hmp 23,2)
Door het publiek in te lichten over de locaties moet er volgens de politie op die plekken een permanente gedragsverandering plaatsvinden. En daarmee hebben ze in Vlaanderen iets briljants te pakken, want wat heeft precies hetzelfde effect? Juist, een flitspaal, waarvoor ook altijd wordt afgeremd ongeacht of er een camera/film in zit. Alleen worden die palen nogal eens gevandaliseerd, en dat is duur. Groene borden in de middenberm niet.
We vrezen ervoor dat dit wel eens een landelijke epidemie van camouflageschermen tot gevolg kan hebben, waarbij iedereen zich altijd en overal aan de snelheid gaat houden. Het hele land in de ban van het groene bord. Oftewel, precies wat Koos Spee door middel van honderden flitscamera’s en trajectcontroles altijd al wilde bereiken… Wie is er nu dom?
Bekijk een korte video over de schermen bij Het Nieuwsblad.
peter zegt
er staan VEEL meer van die groene borden dan hier aangegeven o.a. op de E19
jan zegt
Misschien moeten we deze allemaal eens op een nacht fluogeel gaan spuiten.
RenesisHP zegt
Huh? Die dingen kosten meer geld dan het zal opleveren.
Dat zouden ze in Nederland nooit doen. :roll:
RobertJ zegt
@Jan, ja kan prima, maar dan weet je nog niet of erachter geflitst wordt..
woem zegt
Peter waar staat er zo’n bord op de E19 woon zelf in kontich en weet enkel maar een flitser staan aan de craeybeextunnel…
Nijntje_ zegt
pfoee, gedaan met hardrijden dus :(
LaurensVD zegt
Als de bedoeling is een permanente gedragsverandering op die plaatsen door te voeren, is het dan niet effectiever om die borden in fluogeel te spuiten ipv ze simpelweg bekend te maken? Komt op het zelfde neer alleen gaan in het eerste geval er meer mensen weet van hebben dus een algemenere gedragsverandering als resultaat…
Gregorius zegt
Gister Maastricht Amsterdam gereden tussen 0100 en 0300: Ze zijn niet goed wijs in NL:
– wirwar tussen 70, 80, 90, 100 en 120.
– rond Eindhoven stukken met 3 banen waar niks aan de hand is 70 moeten rijden.
– rond Den Bosch een half uur 90, terwijl er niks aan de hand is.
– borden met 90 + werk aan de weg waar zelfs overdag niks wordt gedaan
– Rond en na Utrecht in 5 km lengte 70, 90, 100 en 120 gehad.
– Een bord, na 10 km lang rondom Den Bosch in te zijn gekakt met: Dank voor uw begrip.
In een tijd dat je wifi hebt in een weiland; kunnen ze in NL dan echt niet nadenken.
In dat geval zijn die Belgen slimmer: afschrikken zodat mensen zelf gaan nadenken werkt veel beter!
Cantago zegt
Het wordt nu wel veiliger! Want je rijdt vol gas op zo’n scherm af, gaat vol in de remmen, langzaam voorbij rijden… En als er geen flitser staat kun je weer vol gas wegschieten, ideaal!
Citrofiel zegt
Op de radio hadden ze het er ook over, maar daar zeiden ze dat de minister de locaties per ongeluk in een brief naar een kamerlid had gestuurd, niet herinnerend dat die brieven openbaar zijn. Of iets dergelijks. :roll:
vØlvØ frǽk zegt
Ach bekeuringen uit België komen toch niet aan.
Ben een half jaar geleden samen met een goede vriend geflitst. Ik haalde met mijn Volvo zijn BMW rechts in toen het flits flits was….
hij kreeg wel een bekeuring en ik niet. Ben ik toch blij dat BMW’s bekend staan om snel rij gedrag en Volvo’s niet :P
Davy zegt
@woem, er staan zeker zowel richting Brussel als richting Antwerpen 4 borden in totaal, als je van ANtwerpen komt, staat er al eentje voor de afrit van Mechelen noord in de middenberm, en ja die worden al regelmatig gebruikt om te flitsen :o)
AutoInformatief zegt
Dus in plaats dat mensen nu alleen op de rem trappen als ze een flitser zien trappen ze nu bij elk bord op de rem of er een flitser staat of niet.
En dat zou veiliger moeten zijn?
racerx zegt
Het verdekt opstellen van een flits auto is gewoon zakkenvullerij. Als je zoiets in het zicht zet, dan past de automobilist zijn gedrag ook daadwerkelijk aan. Lovenswaardig initiatief dus.
Marc zegt
ze werden onlangs geplaatst ? lol, die in bekkevoort en tielt-winge op de E314 staan daar minstens al een half jaar :P
Netel zegt
Ik kan enkel bevestigen dat er (al lang) meerdere van deze groene borden staan. Oa langs de E19, maar ook langs de E313 aan het tankstation in Tessenderlo hebben ze enkele mooie plaatsjes aangelegd (richting Lummen), ongeveer een kilometer na de vaste flitspaal die recent in de middenberm is geplaatst – voor iedereen die dan terug op de gas gaat staan…
Zeer zeker van de flitsers in Mechelen Noord, ik heb 2 weken geleden de prent aangekregen :(
xjs678qr zegt
In de VS staan ze ten minste in volle zicht met een patrouillewagen te flitsen. Dan weten je tenminste dat er gecontroleerd wordt, wat helpt een boete 2-3 weken later?
Daarnaast zou een hogere beperking dan 120 ook helpen…
Wout zegt
Er staan er inderdaad veel meer. Op de E313 richting Antwerpen vlak na Hasselt West staat er ook ene.
xjs678qr zegt
Voor alle duidelijkheid: De bedoeling van de borden is de flitswagens verstoppen, zodat de gemiddelde automobilist niet gaat remmen voor de flitser (=> meer kassa, kassa)
Resultaat: je wordt verplicht om op die plaatsen af te remmen (GPS biept toch), of er nu een flitser staat of niet…
Filip_G zegt
en op de E19 tussen Mechelen en Kontich (richting Antwerpen) staat een vaste flitspaal. 500m verder is er ook nog zo een groen bord, waar er ook regelmatig door een flitsauto gecontroleerd wordt. goed gevonden, iedereen remt af voor de flitspaal om nadien terug gretig te gassen… en geflitst te worden door de flitsauto :) DAT is pas gedragsverandering proberen te bevorderen
Esprit_de_Flandre zegt
@LaurensVD: Dan gaat iedereen weer op de rem staan vlak voor dat fluo-bord. Doordat het in het groen is valt het minder op, dus om zeker te zijn dat je niet geflitst wordt moet je de hele rit op normale snelheid rijden.
Slowpoke zegt
En spiegels aan de andere kant van het groene bord? Dan weten we meteen of er iets achter staat en of het al dan niet de moeite loont om te remmen…
Buyck zegt
Heel simpel zonder plakken beginnen rijden. Of gewoon een fakeplak op de wagen hangen. Hoeveel controleren ze u juiste plaks???
_Eend_ zegt
@Buyck: Nee, geweldig plan, zodat niet jij maar een ander de bekeuring krijgt?
En hier in Nederland rusten ze nieuwe politiewagens vaak uit met een systeem dat automatisch kentekens checkt. Als er in de computer staat Suzuki Alto, kleur: Rood en ze zien een Audi RS6 rijden met die plaat is de audi rijder flink de l*l.
skip_alfa .. zegt
dat zijn enkele kanshebbers ja. als bij jullie ministers euro’s in de ogen staan, zie je bij die van ons een briefjes van 500 ;). wees maar zeker dat er meerdere staan, en dat het zo verwarrend wordt dat het idd beter gaat werken dan een camera ..
alfa156 zegt
@woem
moet je echt is meer buitenkomen man, staat flitser BXL – A’pen ter hoogte van afrit rumst en over gehele E19 staan groene borden
tt zegt
idd, der staan op heel wat meer plekken van deze “verstop borden”. Vaak met een mooi stukje kort gewiekt gras ervoor :)
Maar als je niet te snel rijd, dan mogen er nog duizenden van die dingen staan. Wat ik niet begrijp zijn mensen die als ze 110 rijden waar 120 mag, toch nog op de rem gaan staan.. gevaarlijk rijgedrag noem ik dat…
Endlezz zegt
Een goed initiatief. Al mochten die borden wel een opvallender kleur hebben.
Dreke zegt
@volvo freak
Dan heb je mzzl gehad, neem van mij aan dat ze je gewoon weten te vinden, ook zonder staandehouding… (uit ervaring)
xowen zegt
Als deze borden dan nog überhaupt op nuttige plaatsen zouden staan dan kon ik er nog enigszinds respect voor opbrengen. Ik heb de reportage rond deze borden op het nieuws gevolgd en vond het behoorlijk triestig. Voor eerst, ‘publiek’ maken van deze borden. Moeten we onze minister nu bedanken voor iets dat iedereen ziet staan? Zodra je er één keer voorbij bent geweest weet je toch waar die borden staan. Dus dankje wel minister voor het publiek maken voor iets waar héél de wereld kan passeren en zien staan. Vervolgens was er een woordvoerder van de politie aan het woord. Volgens hem werden deze borden op plaatsen gezet waar in het verleden al véél ongevallen waren gebeurd. Mij valt het net op dat men deze borden zet waar er zelden ongevallen zijn gebeurd. Het typisch voorbeeld is inderdaad die flitspaal op de E19 richting Antwerpen. Daar is, en ik rij er vrij vaak, bij mijn weten nog nooit een ongeval gebeurd. Rij je vervolgens 5km verder waarbij je die splitsing tegen komt is er geen flitspaal te zien. Als je dan weet dat daar al een paar dodelijke ongevallen zijn gebeurd, vind ik het vrij absurd. Als men daar nu eens een flitspaal had gezet dan had ik dit nog normaal gevonden. Veiligheid noemt men dat. Ik heb op de E40 ter hoogte van leuven op een gegeven moment 50km/u moeten rijden omdat iedereen vol in de remmen ging. Lijkt mij zéér veilig.
Ter conclusie, zet flitspalen waar ze nodig zijn en laat onbemande camera’s en nutteloze borden weg. Daar heeft niemand wat aan, behalve de belgische staatskas.