![](https://www.autoblog.nl/files/2024/11/politie-belgie-mercedes-g-klasse-970x545.jpg)
Flitsers zijn voor de veiligheid, niet voor een extra zakcentje.
België heeft meer trajectcontroles dan welk Europees land dan ook. Volgens Flitsmeister werden er afgelopen zomer op 941 trajecten gecontroleerd op de snelheid van weggebruikers. Dat is meer dan nummer 2, 3, 4 en 5 in het lijstje van meeste trajectcontroles bij elkaar opgeteld. De minister van Mobiliteit in België, Annick de Ridder, wil af van de koppositie.
Waarom staan er zoveel trajectcontroles in België?
Dat er zoveel trajectcontroles staan in België is makkelijk te verklaren. Sinds februari 2021 kunnen gemeenten zelf kleine boetes uitdelen. Onder deze boetes valt ook de straf voor het overschrijden van de maximumsnelheid met maximaal 20 km/u. Extra lekker voor de gemeenten: de opbrengst uit deze boetes gaat naar het lokale bestuur. De inkomsten moeten dan wel geïnvesteerd worden in verkeersveiligheid, maar daardoor heb je elders wel weer geld over.
Belgische gemeentes grepen hun kans en plaatsten controle na controle. Volgens de Vlaamse krant HLN stonden er in september 2023 nog 160 flitsers in Vlaanderen. Da’s al best behoorlijk, want hier in Nederland hebben we er maar 74. Maar daar houdt het niet op in België. Het aantal zou alleen al in Vlaanderen zijn gegroeid naar 350 trajectcontroles.
Safety first
Volgens De Ridder is het geen slechte zaak dat gemeentes zelf boetes mogen uitschrijven en het boetebedrag kunnen innen. ”Maar het moet altijd de verkeersveiligheid dienen, en dat willen we gaan evalueren”, zegt De Ridder tegen VRT NWS. Zij vindt dat je controles alleen op ”de meest kwetsbare plekken” moet inzetten.
Je kunt je voorstellen dat de gemeenten het hier niet mee eens zijn. En jawel, de lokale bestuurders willen de trajectcontroles graag houden. “In het begin waren er zeer veel overtredingen, nu zien we dat dat vermindert. Veel meer mensen houden zich nu aan de snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur”, zegt de burgemeester van Boortmeerbeek. In dit plaatsje verdiende de gemeente in 2023 gemiddeld 197 euro per inwoner aan boetes.
Uit het bericht dat we eerder vandaag publiceerde over de flitsmarathon in België nemen we aan dat een deel van de lezers het eens is met de burgemeesters. Houd je gewoon aan de regels, dan krijg je geen boetes. Fair enough. We zijn benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek. Zou de minister het echt voor elkaar krijgen om het aantal trajectcontroles naar beneden te halen?
Foto: Mercedes G-klasse van de Belgische politie in het wild gespot door @olbobo via Autoblog Spots
Toch een prima manier om de kas te spekken? Verkoop het dan ook gewoon zo. Die palen staan er om geld te verdienen. Iedereen heeft zelf de keuze op hij/zij de kas wil spekken door zich niet aan de snelheid te houden.
Ik vind juist dat de verkeersveiligheid beter is gediend met trajectcontroles dan middels een momentopname van een flitspaal of mobiele flitsers.
Ik vind trajectcontroles op autosnelwegen nog steeds de meest kromme methode van snelheidscontrole. Het bevordert de doorstroming niet (lees: het verkeer wordt er stroperig van) en mensen zitten alleen maar krampachtig op hun snelheidsmeter te kijken óf hun telefoon. Op enkelbaans N-wegen met gevaarlijke kruisingen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar zodra je twee of meer rijstroken hebt doet het meer kwaad dan goed.
Raar. Wat ik zie dat hoe meer rijstroken er zijn hoe sneller de mensen gaan rijden. Soms ook wel meer dan 30% boven de maximum snelheid, de houding van “de wet geldt voor iedereen maar niet voor mij”. En dat is wat trajectcontrole heel aardig onder controle brengt.
Ben wel benieuwd naar doorstromingsstatistieken van weggedeelten met tracjectcontroles, ik vermoed dat die beter is omdat er door minder snelheidsverschillen minder remacties en dus ook minder files ontstaan. Een file begint immers altijd met iemand die ergens om moet afremmen, bent vaak omdat de iemand die afremt boven de maximumsnelheid rijdt en moet afremmen voor iemand die zich wel aan de regels houdt.
Overigens lijkt het me in dit artikel om Belgische flitspalen te gaan die heel optimistisch trajectcontrole genoemd worden.
Dat dorp, Boortmeerbeek, is iets meer dan 13.000 zielen groot. Dat betekent dat het bestuur 2.600.000 binnenharkte met de boetes. Als er nu ook 2.6+ miljoen is geïnvesteerd in veiliger wegen, dan zou het wat mij betreft prima zijn.
Dus even aantonen wat de gevaarlijke plekken zijn met veel slachtoffers, dan aangeven wat ze eraan uitgegeven hebben om het te verbeteren en wat dat scheelde in aantal en letsel.
Als je die 2.6 miljoen hebt gebruikt om het gemeentehuis een schilderbeurtje te laten geven dan ben je fout bezig.
Hier kregen we een brief van de gemeente dat ze het niet voor de veiligheid doen maar enkel voor het geld….
Ĥet artikel vergeet wel nog 1 dingetje te vermelden…de (prive)firma die deze palen plaatst krijgt voor elke boete zelf een deel, voor een boete van 53€ gaat er de helft naar deze firma van dhr Glenn Janssens. Diezelfde firma dringt er bij bepaalde gemeentes zelfs op aan om vluchtheuvels te verwijderen omdat dit….makkelijker is voor hun trajectmeting. Verkeersveiligheid???? Laat me niet lachen!
Er zijn, net als in Nederland, spelregels voor het verkeer. Deze zijn bij ons vastgelegd in de Wegenverkeerswet en België zal iets dergelijks hebben. Wij hebben ons roze papiertje gehaald en dienen deze wet te kennen. Tja, als je er niet aan houdt, dan moet je de consequenties aanvaarden. Houdt iedereen zich aan de afspraken, dan zijn de trajectcontroles verliesgevend. Dus niet zeuren. Rijdt je te hard en wordt gesnapt, dan moet je gewoon betalen. En die Belgische gemeentes zijn slimmer dan ik dacht