Je hebt hard rijden, en je hebt hárd rijden. De Belg die zijn hele snelle auto de sporen gaf hield niet van half werk, want hij dreef zijn Germaanse pk-pakhuis tot maar liefst 280 kilometer per uur. Helaas voor hem stond echter ook de politie om de hoek.
De grote vraag is dan meteen: wat voor getaway-bolide had de rappe Waal onder zijn billetjes? Het antwoord daarop moeten we je schuldig blijven, behalve de aanwijzing dat het een Duitse auto was. Het was serieus rap spul in ieder geval. Als er 280 geconstateerd wordt, dan moet je inclusief meet- en tellerafwijking toch echt ruim 300 op de klok hebben staan.
De man werd gesnapt op de E42 bij Fleurus, en mocht logischerwijs zijn rijbewijs bij de smeris laten. Om de gevaarsetting nog even goed te benadrukken gaf het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIIV) aan dat zijn remweg (280 tot 0 km/u) met die snelheid op 456 meter lag, en bij nat weer zelfs 683 meter. Het kan trouwens nog erger: in Zwitserland werd al eens 290 km/u met een SLS en 325 km/u met een Bentley op de klok gezet.
PS De screenshot van de ACS M5-tellers boven het artikel komt uit Wouters Autobahn-avonturen, het is niet duidelijk waarin de Belg zich verplaatste.
Met dank aan iedereen voor de tips!
fep739 zegt
mooiste bewijs dat onze Belgische snelwegen nog niet zo slecht zijn … NOT
zed zegt
@fep739: De Belgische snelwegen gaan er wel hard op vooruit. In vlaanderen zijn er al maar weinig slechte stukken meer. Ik rij het land rond voor m’n werk en je kan echt niet veel meer klagen in Vlaanderen. Wallonië daartegen is nog een ander verhaal, die blijven nog steeds hangen bij putjes vullen (mooi voorbeeld is de E42 Mons Tournai). Dus als onze noorderburen dit jaar van NL naar FR rijden zullen ze wel merken dat wanneer ze via Antwerpen – Gent – Kortrijk rijden ze een mooi laagje tarmac/beton zullen zien liggen.
jensdm zegt
@zed: Ooit al eens in Duitsland gereden? Vergelijk dan Belgische en Duitse snelwegen eens, de Belgische trekken op geen kl*ten.
heidekonijn zegt
@jensdm: Je bedoelt dat land waar je uren aan een stuk niet boven 90 kan door al de wegenwerken?
baasbas zegt
@heidekonijn: en waar het niet mag regenen omdat je dan geen hol meer ziet…
eltee zegt
Ben op de autobahn wel eens ingehaald door een porsche… Ik deed op dat moment een goede 230 (op de toen nog minder zeldzame onbegrensde snelwegen) en de porsche kwam toch langsgeföhned…. die moet zéker 300 op de teller gehad hebben.
Dit zijn geen snelheden voor op een snelweg (230 is ook niet netjes, ok), ga dan naar de ring….
StijnB zegt
@eltee:
Op de ring kan je niet hard (250 + is al verbazingwekkend daar)
Alpinaa zegt
@StijnB: Nou op de ring van amsterdam haal ik net de 60 km/u met wat geluk.
eltee zegt
@StijnB: Ligt aan de auto… maar je moet wel een hele snelle hebben om die 250 te halen op de nurburgring idd.
BananaMan zegt
@StijnB:
Als je rechtdoor mag op Döttinger Höhe (bijv op DrivingFun Trackdays) is 250 niet zo’n probleem hoor! En op andere plekken (Schedenkreuz, Fuchsröhre, Kesselchen) is een snelheid dik boven de 200 ook mogelijk als je genoeg pk’s hebt.
kaasboerin zegt
@eltee: Een beetje als dit?? http://www.youtube.com/watch?v=cHQKiTT6fak
eltee zegt
@kaasboerin: nou inderdaad zeg! Niet normaal toch? Als een omaatje ineens besluit dat het prettiger rijdt op de rechterbaan… woehoe!
eltee zegt
@eltee: zucht…. rechterbaan = linkerbaan!
xilver zegt
@eltee: Ze houden in Duitsland rekening met snelrijders… Mensen die om geen reden ineens links gaan rijden in Duitsland heb je daar haast niet, tenzij dat het is om door te vlammen.
timberleek zegt
@eltee:
Je vergeet dat ze in duitsland wel rekening houden met de medeweggebruiker.
nu is 250kmh wel heel hard, maar zie het wel in perspectief met de manier van rijden.
Hier gooit het gros de auto zomaar opzij zonder te kijken of enigszins in te schatten hoe hard die auto achter hem gaat. Kijken is voor sukkels, anticiperen kennen we niet.
Ik heb daarentegen hele goede ervaringen met rijden in duitsland. Men blijft rechts ‘langzaam’ verkeer op de rechterbaan, de middelste (bij 3 banen) voor 140-160 verkeer. de linkerbaan blijft zoveel mogelijk vrij voor de snelste. Als je iemand op de middelste baan moet inhalen, wordt er eerst goed in de spiegel gekeken, en dan niet een halve seconde, maar wat langer zodat je een inschatting kan maken van de snelheid. Als het kan, ga je ervoor, anders wacht je even.
op de linkerbaan heb ik ook alleen maar geduld gezien. Als er een achterop komt, wacht hij/zij rustig tot je aan de kant gaat. De voorligger gaat op zijn beurt zsm naar rechts.
Dat is mijn ervaring tot op heden.
De klevers die ik heb gehad hadden zo’n mooie gele plaat met zwarte letters
baasbas zegt
@timberleek: klopt, ze zullen hem niet zomaar voor iemand naar links gooien… Dat is ook mijn ervaring. Maar als ze eenmaal links rijden… Ze blijven nog langer links plakken dan hier! En een groot aantal rijdt zonder licht in de regen. En als het regent zie je geen zak door de spray, erg gevaarlijk zonder licht dus…. Het is geen hosanna in duitsland vind ik
timberleek zegt
@baasbas:
Linksplakkers heb ik nog geen last van gehad.
spray heb je wel gelijk in, het wegdek is daar niet zo ‘bijzonder’ als hier. dingen als waterafvoer is vaak inderdaad minder
baasbas zegt
@timberleek: Het viel me vorige vakantie al negatief op, dit jaar was het weer. En ze gaan zonder uitzondering allemaal over de zeik als je rechts passeert ;-)
Dat deed ik overigens omdat ze bij een snelheidsbeperking allemaal op de rem gaan ipv uit laten rollen…
topless zegt
@baasbas:
Ik reed eens in Duitsland met zo’n 200 in een Ferrari, toen een 911 me dacht te moeten voorbij blazen (merk rivaliteit?). Iets verder kwam een Ford K ineens naar links en de 911 moest vol in de remmen om er net niet op te knallen. Overal gebeuren dat soort dingen.
xilver zegt
@kaasboerin: Die vind ik echt heerlijk :D
kaasboerin zegt
Oei, wat is dat tegenwoordig?? 5 jaar cel en 10.000,- boete??
ater zegt
@kaasboerin: ik denk niet meer dan je rijbewijs kwijt voor een paar jaar en op nieuw een aantal(dure) lessen bij de politie en een boete van 1000 euro
christianjanssen zegt
Fleurus al vaker gereden (Liege > Charleroi airport) en daar kun je op sommige stukken zonder gekke acties wel 200 halen mits er geen ander verkeer is (5 uur in de ochtend). Maar 300 km/h is niet iets dat je dagelijks kunt doen en dus als onervaren berijder is dit echt gevaarlijk dat zo’n boete meer dan rechtvaardig is.
jrk68 zegt
Hopelijk heeft hij de foto’s nog.
kickass zegt
@jrk68: Niet heel slim om op je dooie gemak foto’s gaat maken… ;)
jrk68 zegt
@kickass:
Van zijn auto? want die is ie wel ff kwijt.
xilver zegt
@jrk68: Ik geloof niet dat je auto in beslag wordt genomen in België (en terecht, want dat is gewoonweg buitenproportioneel), een zware boete en verval/schorsing van rijbewijs lijken me eerder hier van toepassing.
jrk68 zegt
@xilver:
Dan treffen jullie het goed, hier mag je hem ff inleveren.
Je krijgt hem meestal wel terug maar toch.
VeniVidiVici zegt
Die remafstand lijkt mij vrij discutabel aangezien een auto die zulke snelheden kan halen ook forse banden en een zwaar remsysteem heeft.
jrk68 zegt
@VeniVidiVici: Geen natuurkunde in je pakket gehad??
jack_abarth zegt
@jrk68:
Nu we de remweg weten kunnen we toch ook terugtellen naar het gewicht? Dan weten we ook wat voor auto het was.
sir_smokalot zegt
Knock yourself out! :)
RobertJ zegt
@jack_abarth: neen
xilver zegt
@jack_abarth: Ga daar maar niet van uit, ze hebben gewoon een gemiddelde personenwagen genomen en daar een berekening mee gemaakt. Ik veronderstel dat deze wagen iets sneller stilstaat aangezien het wrs niet om een doorsnee sedan zal gaan.
RobertJ zegt
@xilver: een van de best remmende autos volgens testen in ideale condities is de M3, die met zo een 36meter remafstand van 100 naar 0 gaat. Op basis van dat getal kom je op 282 meter voor de 280-0.
Een aygo doet er vanaf 100 in ideale condities met ecobanden zo een 41 meter over. Dat geeft vanaf 280 (haha) 313 meter.
Er zijn echter positieve en negatieve invloeden, zoals downforce, luchtweerstand(pos) e.d., maar ook het heet worden van de remmen, het corrigeren van het abs/esp(negatief) en voornamelijk: de niet ideale condities. (heuvel af, ander wegdek, andere banden, verkeerde bandenspanning, etc etc etc)
Reactieafstanden zitten er niet in verwerkt, en met 280 per uur kom je iedere seconde 80 meter dichterbij een stilstaand object. Overstekend wild of een auto die stilvalt worden dan toch spannender dan bij lagere snelheden.
roadrebel123d zegt
@RobertJ: m3 beste remweg?!?!
NOT dus, elke beetje uitgeruste Porsche of exoot met keramische remmen haalt betere remwegen!
heidekonijn zegt
@xilver: Maximumsnelheden werden vastgesteld in de jaren 70. Vermoedelijk ging het dus om een Ford Taunus met binnenbanden en trommelremmen.
xilver zegt
@heidekonijn: Dus die dingen zijn ver ver ver achterhaald, zoals de comment van @RobertJ hierboven bevestigt (waarvoor dank).
super zegt
@heidekonijn:
maximum snelheden zijn voornamelijk ingevoerd ten tijde van de oliecrisis om de brandstofschaarste tegen te gaan. Ca. 100km/u is voor de meeste autos de meest efficiente snelheid omdat bij die snelheid de luchtweerstand pas een grote bijdrage begint te geven (daarvoor is het alleen een vrijwel constante wrijvingsweerstand). De maximum snelheid is dus niet ingevoerd op basis van de vermogens van autos en daarom zijn ook moderne autos het meest efficient bij ca. 100km/u (probeer het maar eens).
heidekonijn zegt
@super: Mooi idee, maar helaas werden de eerste Europese snelheidslimieten al ingesteld eind jaren 60, toen er oliegewijs nog geen vuiltje aan de lucht was. Het idee om volwassen mensen als kleine kinderen te behandelen is dus ouder.
super zegt
@heidekonijn:
In nederland is de max snelheid op autowegen in 1974 ingesteld (100 km/u)
heidekonijn zegt
@super: Dat weet ik mijn beste. Net zoals jij weet dat Nederland zowel wat oppervlakte, aantal auto’s, aantal wegen, als wat betreft aantal inwoners maar een fractie van de destijds geindustrialiseerde wereld vertegenwoordigde. Daarom : mooi idee, maar helaas werden de eerste Europese snelheidslimieten al ingesteld eind jaren 60, toen er oliegewijs nog geen vuiltje aan de lucht was. Het idee om volwassen mensen als kleine kinderen te behandelen is dus ouder.
VeniVidiVici zegt
@jrk68: Nee, dus leg het me maar ff uit ;)
jrk68 zegt
@VeniVidiVici:
Dat heeft Robert al gedaan dus dat hoef ik je niet meer voor te reken het enige wat ik daar in nog mis is het wrijvings coëfficent van het wegdek terplaatse en de staat van het gemonteerde rubber.
RobertJ zegt
@VeniVidiVici: Natuurlijk, maar voor de remweg maakt dat bar weinig uit.
VeniVidiVici zegt
@RobertJ: Okee, dus volgens jou heeft een F1 wagen die 280 rijdt en remt dezelfde remafstand nodig dan bijvoorbeeld een BMW M5???
kickass zegt
De meeste Duitsers zijn begrensd op 250 of 280, dus het zal wel een dure zijn geweest…
rotarypowah zegt
@kickass: op verzoek gaat die begrenzer er gewoon af hoor.
KEV9 zegt
Kom zeg die tellers overdrijven geen 20+ kilometers hoor
the-budel-guy zegt
@Soulmaster: bij 120 op de teller rij 110 echte kilometers. Hoe harder je gaat hoe groter de afwijking wordt.
KEV9 zegt
@the-budel-guy: nou sorrie maar mijn teller wijkt 2 tot 3km af ook bij hoge en hele hoge snelheden.
baasbas zegt
@Soulmaster: Dat is eerder uitzondering dan regel hoor. Meestal is de afwijking veel groter dan dat
nibor zegt
@baasbas: ligt echt maar net aan welk merk je rijdt en de bandenmaat. Mégane III op 18″ is 4 km/u verschil. Een Golf 5 op 16″ is 10 km/u. En een Fiat Seicento is 8 km/u.
kickass zegt
@Soulmaster: Wel met correcties, enz.
KEV9 zegt
Btw autobloggers een grootmeester is heen gegaan pinifirina is overleden zo juist
RubenPriest zegt
@Soulmaster: meen je dat nou? http://www.autoblog.nl/sergio-pininfarina-overleden
kaasboerin zegt
@Soulmaster: http://www.autoblog.nl/sergio-pininfarina-overleden
KEV9 zegt
@kaasboerin: woops :)
rotarypowah zegt
@Soulmaster: heb je vast op Autoblog gelezen: http://www.autoblog.nl/sergio-pininfarina-overleden
yanniickk zegt
Heb eens een filmpje van een vriend van een vriend gezien en hij reed ook 280 en hij reed met een bmw m5
Burdy zegt
Weten we ook hoe die snelheid is gemeten en hoe die gestopt is??
Zelfs een snelle politieauto houdt dat niet bij. Of rijden ze in belgie nog met wat snellers dat een T6??
Simpson zegt
Da’s best vlot te noemen. Je zal er maar een waterkonijn voor krijgen. Die word in 1 klap een bisamrat.
Maar die moest een vliegtuig halen? of een brevet?
jordy14 zegt
Een tikkie te hard.
grimi zegt
287….staat er op de teller…
jordy14 zegt
@grimi: lezen, dat is niet de teller van de overtreder.
johnny23 zegt
Ik lees:
“laagvlieger”
“logischerwijs zijn rijbewijs bij de smeris laten”
“gevaarsetting”
en dan
“PS De screenshot van de ACS M5-tellers boven het artikel komt uit Wouters Autobahn-avonturen”
Zeggen jullie nu echt dat je zelf een stelletje geestelijk gestoorde idioten in dienst hebt? Of is een en ander cynisch bedoelt?
sir_smokalot zegt
Nee, we zeggen dat we dol zijn op een dubbele moraal :)
Classico zegt
Is niet de eerste keer in Belgie…al gebeurd met een SLS in Waals Brabant in 2011.
Twee keer gelitst geweest op een paar minuten, eerst op 287 km/u en de tweede keer op 232 km/u.
Artikel in het frans sorry…
http://ww2.autoscout24.be/rapport/clic/nouveau-record-belge-287-km-h/44276/213324/
sir_smokalot zegt
Hm, volgens de Belgische media was dit voor het eerst dat 250+ gemeten was
rijbewijzer zegt
Wat is het Nederlandse record eigenlijk?!
Weet wel dat de meeste apparatuur van de politie is geijkt op slechtst 250 km/u, en dat als je harder gaat er serieus een grote kans is op aanzienlijke strafvermindering of misschien zelfs vrijspraak..
Btw dit hoef je niet op de A12 (Utrecht – Gouda) bij de trajectcontrole van Woerden te proberen, die is namelijk geijkt op 350 km/u ;)
KEV9 zegt
@rijbewijzer: weet dat op de afsluitdijk een motorrijder ergens midden jaren 80 geflitst is met ruim 280km/pu. rijbewijs 1 jaar kwijt + 1340 euro boete. Was niet zijn eerste keer. Motor was een getunde honda CBR1000R
jolig zegt
@Soulmaster: Dat is best dapper op de afsluitdijk. Beetje windvlaag en ligt ineens op Texel in de duinen.
PS Is de CBR1000R al zo oud, dacht dat dat een vrij recent model was?
rijbewijzer zegt
@Soulmaster:
Oke dat is wel een aardig bizarre snelheid voor die tijd..
wel ziek dat ze toen al euro´s hadden, dat wist ik niet ;-)
Megakix zegt
@Soulmaster: die euro’s waren er al vroeg bij… ? :lol:
sir_smokalot zegt
Toen waren dat nog niet eens ECU’s!
zeepkist zegt
Ik ben 22 juni gepakt met 178 km/u op de A32. Gecorrigeerd was dit 172, 52 te hard dus. Ik heb ook een emg cursus aan de broek. Ik heb al bericht gehad dat in afwachting van de terechtzitting ik uiterlijk 21 augustus mn rijbewijs terug krijg. Iemand een idee hoe dit werkt met die emg cursus en wat voor boetebedrag ik kan verwachten voor de snelheidsovertreding? Ik ben nog net beginnend bestuurder, maar ik heb geen geregistreerde snelheidsovertredingen. De agent in kwestie heeft mij geklokt op zijn autoteller, het was geen surveillanceauto.
gr.
rijbewijzer zegt
@zeepkist
http://www.flitsservice.nl
succes
baasbas zegt
@zeepkist: Bezwaar maken, ijkbewijs opvragen van zijn teller…
jrk68 zegt
@zeepkist: Heb dat 1 keer gehad, gelukkig een flitspaal.
In 2007 was dat 440 euro cursusje van 3 dagen is meen ik nu 880 euro.
Die emg heb ik overigens niet hoeven doen. En m’n rijbewijs hoef je niet in te leveren bij een paal.
Je kan dus alvast gaan sparen.
autoimporterenduitsland zegt
Oef, das iets te schnell :)
koelkast zegt
Nice…
@zeepkist
52 te hard? 72 te hard was voor mij destijds geen EMG (was er nog niet) en 500 euro :P
muhamedtje zegt
Mijn vader is ook een paar jaar terug ook gepakt op 218 en moest zijn rijbewijs 8 maanden afgeven,boete van ong. 2000 euro en een test om te zien of dat je goed bent in je hoofd… Wat bleek een normaal mens..
lappidot zegt
Die Belgische laagvlieger (als het al een Belg was) werd geflitst door een onbemande camera die daar sinds kort staat … Hij mocht dus vrolijk verder rijden en reed misschien nog sneller …
BananaMan zegt
Hier in Oost Duitsland is het nog makkelijk mogelijk om dagelijks de 250 aan te tikken (bij mijn 335 is dat 270 op de teller). Enige probleem is op sommige plekken de gesteldheid van het wegdek. Mijn tip als je echt eens wil v-maxxen: Berlijn-Leipzig, 3 baans, buiten spitstijden vrijwel leeg en tot aan de horizon gaat de weg rechtdoor. Het is dat ik bij die snelheid niet met 1 handje aan het stuur durf te zitten anders had ik wat bewijsmateriaal in de vorm van foto/video gemaakt :-)
dennisr zegt
@BananaMan: Bedankt voor de tip, zie het wel zitten om een keer te planken.. wel zo verantwoord mogelijk dus zo’n tip is handig (Y)
Megakix zegt
@dennisr: ik ken die weg…inderdaad verrukkelijk doorvlammen en zicht van kilometers ! AB.nl tip ;)
norge zegt
Ik wil de auto wel eens zien waar ze hem mee gepakt hebben , holy shit!.
Megakix zegt
@norge: haha, yep, doet me denken aan deze meesterlijke film (zie kogel):
http://www.youtube.com/watch?v=QsSNfz6Vgsk
parsabenz zegt
Hoe hebben ze hem dan kunnen pakken?
tritone zegt
Misschien heeft deze man er wat mee te maken?
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1090344/man-raast-met-aston-martin-tegen-292-km-u-over-e17-video.aspx
rgeerolf zegt
Lees eens de reacties het was een flitspaal … dus niet noodzakelijk direct gestopt ..
karsvdtuin zegt
@tritone dat gaan um niet worden als de tip werd gegeven dat het een duitse auto was ;)
Volvo_440_turbo zegt
Da’s hard, ik ben nu op vakantie in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Slovenië, ik heb in Duitsland en Hongarije meermaals op teller de 240 aangetikt, omdat het hier kan, maar in mijn thuislandje België, liever niet, het is er gewoon te onveilig, niet wegens het slechte tarmac, maar door bochten en het gevoel dat de snelweg onoverzichtelijk is. Ik ken maar enkele plaatsen in België waar je relatief veilig +200 kan rijden…
koelkast zegt
@Volvo 440 Turbo
Op de E17 tussen Antwerpen en Kortrijk kan dat makkelijk buiten de spits ;-)
louisminque zegt
Het was een BMW M3 CLS, met een klein beetje gefieddel aan demotor door BMW en een beetje gefieddel aan motor door een Luikse tuner,
De gast is een Houthandelaar, die ook al gepakt is aan 307 in ’t zuiden van FR :) :p :p
And i know this for shure for shure :), je kan been betere bron hebben :)
rijbewijzer zegt
@louisminque:
Als er geen betere bron is ben jij dus de houthandelaar?
kniesoor zegt
@louisminque
Is dat een E46 M3 CSL ? Om daar 280 km/u in te rijden moet je een redeljk vaste hand hebben. Heb zelf een ‘gewone’ E46 M3 gehad, die werd bij 265 km/u op de teller toch wat lichtjes in het stuur.
blacky5000 zegt
filmke M3 CSL
http://www.youtube.com/watch?v=CdS6Pfwqh7M