Dezelfde auto, maar door de Belgische EV subsidie opeens een klap (5000 euro) voordeliger.
Ja, de autoprijzen liggen doorgaans bij onze buren (België, Duitsland) een stuk lager dan bij ons in Nederland. Op het gebied van elektrische auto’s is het verschil een stuk kleiner, omdat daar bij ons nog geen BPM op zit. Met de 2024 prijzen is er echter een interessante ontwikkeling ontstaan tussen de Nederlandse en Belgische autoprijzen.
Belgische EV subsidie
Dat heeft alles te maken met de subsidie op elektrische auto’s in België. Onze lieve buren hebben een subsidie op EV’s met een grens van 40.000 euro. De Belgen krijgen dan 5.000 euro korting op een nieuwe auto. Bij ons is de grens 45.000 euro en een subsidie van 2.500 euro.
Wat doen de automerken in België nu? Ze passen de prijzen aan zodat de EV nog nét in aanmerking komt voor subsidie. Klap de subsidie er over en je hebt een veel voordeligere auto in vergelijking met de Nederlandse prijs.
Dikke korting voor Skoda Enyaq
Voorbeeldje, de Skoda Enyaq 60. Dat is de instappert. Kost bij ons 44.990 euro. Die prijs is natuurlijk zo geplaatst om in aanmerking te komen voor subsidie in Nederland. Met de subsidie staat deze Skoda voor €42.490 op je Nederlandse oprit.
Dezelfde auto, maar dan in België. De Skoda Enyaq 60 staat daar voor 39.990 euro in de prijslijsten. Hey, das toevallig! Precies 10 euro onder de subsidie cap. Ook heel toevallig dat deze eind 2023 nog 6.300 euro duurder was in België. Sinds 1-1-2024 is de Enyaq fors goedkoper geworden in Belgenland. Met de subsidie erbovenop helemaal. Met de subsidie staat dezelfde Skoda voor €34.990 op je Belgische oprit.
Zuur voor ons Nederlanders, leuk voor de Belgen. Zo zijn er nog een aantal elektrische auto’s ‘scherp’ geprijsd om maar onder die 40 mille te blijven. Een ID.3 in België is er bijvoorbeeld vanaf 39.990 (gelijk met NL prijs). Dat is €34.990 incl Belgische subsidie of €37.400 incl Nederlandse subsidie.
Kritiek op subsidiebeleid Nederland
Op het subsidieverhaal in Nederland is al een hoop kritiek geweest. Meerdere critici hebben al gezegd dat de subsidie van 2.500 euro geen groot verschil gaat maken. In andere Europese landen zorgt een groter subsidiebedrag voor een echte duw in de rug bij de aanschaf van een elektrische auto, zoals België in dit voorbeeld.
Robert zegt
“leuk voor de Belgen”
Niet als je in België woont en net vorige maand nog zo’n Enyaq 60 op kenteken hebt laten zetten. Da’s dus dik zes mille extra afschrijving over het eerste jaar. Ouch.
Het loont dus voor Nederlanders om zonder subsidie zo’n auto in België te kopen en hierheen te importeren, i.p.v. met subsidie in eigen land. En daarmee wordt m.i. andermaal bewezen dat al die subsidieregelingen voor ‘schoon rijden’ vooral verkapte overheidssubsidies zijn voor de verkoopkanalen van de automotive industrie, en voor de consumenten op z’n best een sigaar uit eigen doos oplevert..
Richmond zegt
Ik neem aan dat de subsidie alleen geld als de auto op bels kenteken staat en minimaal een jaar blijft
Robert zegt
@benja01:
“Kost bij ons 44.990 euro. (…) Met de subsidie staat deze Skoda voor €42.490 op je Nederlandse oprit.
Dezelfde auto, maar dan in België. De Skoda Enyaq 60 staat daar voor 39.990 euro [dus zonder subsidie] in de prijslijsten.”
Daar komen de kosten voor RDW plus kenteken nog bij, maar mèt subsidie in Nederland of zónder subsidie in België, scheelt het bruto dus nog steeds 2500 euro als je de Enyaq zelf importeert.
Richmond zegt
Ah ja maar hier bij import wordt de bpm er op los gelaten. Wordt het dan niet uiteindelijk even duur?
pomoek zegt
Mja. De afdronk van dit verhaal bij mij is dat autofabrikanten, of dealers, de prijs van de auto bepalen aan de hand van de subsidie die wordt gegeven in de verschillende landen. Nu was dit al bekend, maar is zo wel wat duidelijker geworden. Maar goed. Dat zal wel niet veel veranderen, want linkse hobby.
Joris24 zegt
Zeker, en de marges die ze in land X mislopen worden in land Y gecompenseerd.
mcshine zegt
Hopelijk gaat Tesla hetzelfde doen met de Model Y.
F Lamez zegt
Doen ze reeds https://x.com/EstherKokkelman/status/1744276464537616446?s=20
Joris24 zegt
Tsja, je kunt je afvragen hoe hard je elektrisch rijden moet blijven subsidiëeren. Als 2500 euro korting (en de lagere prijzen omdat fabrikanten onder de subsidiegrenzen willen blijven) niet voldoende is, moet je je afvragen of het EV-aanbod concurrerend genoeg is (op allerlei vlakken). Ondertussen worden elektrische auto’s al meer dan 10 jaar verkocht, en nog steeds moeten mensen met enorme kortingen en fiscale voordelen overtuigd blijven worden. Is het niet eens tijd om de markt wat vrijer te laten?
Daarnaast is het in NL nu al schipperen met het elektriciteitsnet – er is op veel plekken geen ruimte meer voor nieuwe bedrijven en zelfs voor woonwijken zijn er uitdagingen. En dat begrijp ik wel als we sinds de Oekraïne-oorlog massaal aan de warmtepomp gaan. Wij trokken gister meer dan 50kW weg op een koude winterdag met de warmtepomp, waar dat een paar jaar geleden nog allemaal op gas ging staan er nu honderdduizenden warmtepompen stroom te trekken. Onze netwerken piepen en kraken. Hoe is dat in België?
chrisvis zegt
Net hetzelfde verhaal, in sommige regio’s kunnen bedrijven geen nieuwe aansluiting op het net krijgen om de elektriciteitsbevoorrading niet in het gedrang te brengen, in straten waar er veel zonnepanelen liggen vallen in de zomer de omvormers (tijdelijk) uit omdat het net er niet op voorzien is en nieuwe woningen mogen niet meer van gas voorzien worden want die moeten idd uitgerust worden met een warmtepomp. Word nog lachen in de toekomst, iedereen een EV en een warmtepomp en dan krijgen we allemaal nog een digitale teller erbovenop die ons dan gaat factureren op een piekverbruik. En dan de politiekers maar zonnepanelen, thuisbatterij en EV maar promoten (want zogezegd goed voor het milieu)…ik weet nog altijd niet of ze daar in Brussel ooit eens nadenken want wanneer heb je energie nodig? S avonds word er gekookt, gewassen, auto opgeladen en in de winter nog eens verwarmd ook en dan praten ze dat je je verbruik moet spreiden??? Dan moet je niet meer gaan werken me dunkt
acavs zegt
Is er nog een kundige autoblogger die weet of wij Nederlanders hier ook op een of andere manier voordeel uit kunnen halen?
Dr.Dre zegt
Ja, verhuizen naar Belgié en daar ingeschreven staan 😄
acavs zegt
Sympathiek idee, maar de voordelen moeten wel zwaarder wegen dan de nadelen ;)
TheMaster zegt
2 dagen geleden bij ander artikel deze post ook al gedaan. Model Y is beter uitgerust als Enyaq.
Voor de Belgen onder ons; Je kan nu een Model Y (standard range) in wit/zwart kopen voor €39.990. Hiermee komt die in aanmerking voor €5.000 subsidie (tot 40k). Hierdoor rijdt je dus een gloednieuwe Model Y voor slechts €34.990! Dat is een bizar goede deal! Bestel deze (snel) hier; https://www.tesla.com/nl_BE/inventory/new/my?TRIM=MYRWD&arrangeby=plh&range=0&referral=stefan35373
Joris24 zegt
Stefan, is het referralprogramma daar werkelijk zo fantastisch dat je die link hier elke keer moet spuien?
mashell zegt
Als er zes Tesla’s verkocht worden met Stefans referal link krijgt hij zo’n felbegeerd Elon Musk dekbedovertrek.
coupedriver zegt
Rij je voor 35k ook wel een bizar lelijk hok! Koop dan 2e hands een veel mooiere en leukere auto, want als particulier heb je buiten de verkeersbelasting geen voordeel.
mrbakerfield83 zegt
Kortom, stoppen met die subsidies. Daarmee wordt enkel de kas gespekt van de auto-industrie.
michaelras zegt
ja stop met alle voordelen voor automobilisten. Dat zal ze leren die auto-industrie!
;-)
Richmond zegt
Dan ook geen onderscheid in bijtelling. hallo 14% diesel. Toen was het geen issue
Jantje_555 zegt
vergeet niet dat het maar om 20 miljoen gaat. Dus 4000 mensen maken maar kans hierop.
lees dit maar even:
https://www.autonieuws.be/nieuws/vlaamse-subsidiepot-elektrische-auto-wellicht-leeg-nog-voor-de-premie-is-goedgekeurd
Robert zegt
Eigenlijk wel interessant, eens in de gaten te houden wat de prijzen gaan doen, als die subsidiepot inderdaad in eens leeg is.
gregorius zegt
Nou wil ik niet lullig doen, maar die Skoda uit het voorbeeld is 44.950, of eigenlijk 43.885, voor rijklaarkosten en leges etc. Anyway 44950 is inclusief BTW; want er zit toch normaal BTW op een EV, of niet?
In dat geval is het 37186 euro + 21% btw = 45k. Dat is 7809 aan BTW.
Je kan het 2500 subsidie noemen, of 2500 korting, ongeveer 30% op de belasting die je nog altijd betaalt.
En daarnaast; subsidie zal zeker zorgen dat mensen een EV kopen.
‘Minder belasting betalen’ zal een beetje helpen dat mensen eerder een EV kopen.
Maar 5% van de aanschafprijs is leuk, maar dat is niet iets waardoor je nog altijd een beweging gaat creeren, zeker in een markt waar mensen al jaren ‘een voordeel’ hebben gekregen om die keuze te maken. De overstappers zijn al overgestapt.
Dutchdriftking zegt
Autorijden mag wat goedkoper zijn in België, ik vind de wegen echt afschuwelijk. Daar betaal ik hier in Nederland graag wat extra belasting voor.
coupedriver zegt
Rij je met 24″ spinners met gare schokdempers misschien?
JW zegt
In Duitsland nu de Dacia Spring 10.000 korting, zou je daar nog de Nederlandse subsidie voor krijgen. Rij je wel heel goedkoop een nieuwe electrische
AC zegt
Werkt dit ook als de auto verkocht wordt aan een Nederlander/geexporteerd gaat worden? Of is de subsidie alleen voor een daadwerkelijke Belg zelf/krijg je pas subsidie als de auto op naam staat in België?
Goede deal anders meteen met 0 euro BPM naar Nederland halen.
Richmond zegt
Je moet de auto op eigen naam en op bels kenteken zetten. Eerste 3 jaar mag deze niet verkocht worden.
https://www.egear.be/subsidies/amp/
MarcoM zegt
Het is toch bekend dat we door onze overheid worden uitgeknepen net als bijvoorbeeld extra belasting op het gas per 1 januari.
crosske zegt
De premie van €5000 op nieuwe EVof €3000 voor een occasion geldt enkel in Vlaanderen, dus niet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en ook niet in Wallonië. Toch niet onbelangrijke kanttekening.
Trouwens, de premie kan pas worden aangevraagd vanaf februari. En nee, telt niet voor een Nederlander
exclusivecarspotter zegt
De subsidie voor nieuwe EV’s in NL is nog steeds €2.950. De VW ID 3 en 4 zijn in DE met ruim € 8.000 verlaagd. Je rijdt nu een nieuwe ID 4 voor € 32.600 net als met de Dacia Spring is dit een juiste prijscorrectie.
Tesla is nog steeds leading qua prijsniveau en efficiency en niet te vergeten Superchargers netwerk…
MarcoM zegt
Bij Tesla kun je met de meeste EV’s laden tegenwoordig.