Voor deze auto ga je wel aan de kant.
Als je de dikste auto’s wil rijden als hulpverlener moet je niet bij de politie gaan, maar bij de Mobiele Urgentiegroep. Dat zijn in België eenheden die een ambulance ondersteunen en daarbij in de dikste SUV’s rijden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een gloednieuwe BMW X7?
Het ziekenhuis AZ Alma heeft vorige week deze dikke BMW X7 in ontvangst genomen, die dus dienst gaat doen als MUG. De vorige MUG – een Volvo XC90 uit 2017 – had al 355.000 kilometer op de teller staan en was kennelijk aan vervanging toe.
Er worden aardig wat kilometers gemaakt met zo’n MUG, dus de keuze is logischerwijs gevallen op een diesel. Het betreft een X7 xDrive40d, met een dikke zes-in-lijn die 340 pk en een 700 Nm aan koppel levert. Daarmee kun je aardig vlot ter plaatse zijn.
Dit is niet de enige X7 in ambulance-uitmonstering die je tegen kunt komen in België. Er rijden op dit moment al meerdere MUG’s rond op basis van de X7 LCI. Die kun je spotten in de buurt van Geel, Herentals en Turnhout.
In Nederland hebben we overigens ook soortgelijke auto’s, al worden die iets minder breed ingezet. Bij ons zijn er zogenaamde MMT (Mobiel Medisch Team)-voertuigen, die specifiek worden ingezet als een traumahelikopter niet in actie kan komen. Dit zijn ook altijd dikke SUV’s, zoals een Volkswagen Touareg of een Audi Q7.
Foto’s: BMW De Mey
pier zegt
In Arnhem kwam ik laatst een Ford F-150 Raptor tegen als ambulance, ook een gave bak.
mashell zegt
Aftellen tot de “En dat van onze belastingcenten” onderbuik reacties. Terwijl als je afschrijving en onderhoud meeneemt het misschien niet eens zo’n dure keuze is.
DeWitteCondor zegt
Nee afschrijving en onderhoud op een X7 zijn peanuts.
Ik woon niet in Belgie dus zal me een worst zijn, maar erg moeilijk voorstelbaar dat hier geen alternatieven voor waren. Transporter TDI ofzo.
jaapiyo zegt
Ik ben wel eens meegereden in het kader van de opleiding. Best geinig om legaal te hard te rijden. De bestuurder vroeg nog netjes ‘vind je het eng om hard te rijden?’
Nouuu….
Diesel Rocks zegt
B57 dieselmotor, twee turbo’s, 340 pk, 700 Nm, mild-hybrid. In werkelijkheid nog iets meer vermogen want alleen het vermogen van de dieselmotor wordt vermeld. De sportmeters lopen tot 400 pk en 720 Nm, die 720 Nm vol zie ik daadwerkelijk gebeuren af en toe.
De elektromotor (dikke startmotor) kan 11 pk nominaal leveren gedurende 30 minuten (volgens BMW) op een volle batterij (van 0,4kWh, bij drie keer goed afremmen zit deze al vol). Piekvermogen is hoger maar hoeveel dat is dat heb ik nergens officieel kunnen achterhalen, mijn schatting is 20 tot 25 pk. Het mild-hybrid systeem merk je vooral in het lage en middengebied, zeer snelle gasresponse. Al met al een juweeltje van techniek. In mijn ervaring (in de 3-serie) is deze opvallend sneller en alerter dan de M550d G31 (die ik 3 jaar heb gereden).
Nog niet zo lang geleden reed in GB de politie nog in M340d’s geloof ik. Totdat ze erachter kwamen dat het systeem niet goed bestand was tegen langdurig stationair draaien tijdens stilstand, iets wat de politie vaak doet.
cossiekiller zegt
Ik ga daar zeker voor aan de kant. Maar zeker niet omdat het een X7 is…