
De Belgische politie gaat mogelijk patrouilleren in snuffelauto’s en auto’s flitsen op basis van hun uitstoot.
Heb je soms het idee dat Nederland en Noorwegen de enige landen zijn die druk bezig zijn met het verminderen van de uitstoot van auto’s? Dan heb je het mis. Ook in België wordt er nagedacht over manieren om minder vieze dampen de lucht in te pompen. Een van de initiatieven die al jaren op de plank ligt in België, is het gebruik van snuffelauto’s. Daarnaast wil de politie in België gaan flitsen op basis van uitstoot.
In 2019 opperde de Vlaamse regering voor het eerst nieuwe technieken om de werkelijke emissies van individuele voertuigen te bepalen. Je weet inmiddels dat de uitstootcijfers van diesels van een bepaald merk niet klopten. Daarnaast blijken plug-in hybride auto’s over het algemeen ook te liegen voor de uitstoot. Voor PHEV’s zijn dan ook nieuwe regels gekomen.
Snuffelauto’s in België en flitsen door uitstoot
Een van de nieuwe technologieën die in 2019 in België werd geopperd, is die van de ”plume chasing met sniffer cars” of in het Vlaams snuffelauto’s. De regering legt uit wat dit fenomeen inhoudt: ”Hierbij wordt een sensor gemonteerd op een inspectievoertuig en wordt gedurende enkele minuten continu de concentraties van diverse componenten uit de uitstoot van het motorvoertuig dat wordt achtervolgd, gemeten.”
Kortom, de Belgische politie gaat in de praktijk meten hoeveel vieze stofjes er uit jouw uitlaat komen. Je kunt het zien als een aanvulling op de emissietest bij de APK. Naast de politieauto’s met sensoren zou de controle ook kunnen plaatsvinden via al bestaande middelen. De Vlaamse regering heeft het over ”remote sensing”. Hierbij zouden sensoren die bij ANPR-camera’s staan de uitstoot per auto kunnen meten en afwijkende emissiewaarden kunnen vaststellen. Ga je over de schreef? Dan kun je geflitst worden.
Kan ik al geflitst worden voor teveel uitstoot?
Nee hoor, voorlopig hoef je niet bang te zijn dat de Belgische politie je flitst vanwege de zwarte pluimen die uit je uitlaat komen. Er ligt wel een decreet van het Vlaamse overheid. Zo’n decreet heeft de kracht van een wet, maar moet eerst worden goedgekeurd door het Vlaamse Parlement. Pas dan kun je snuffelauto’s en flitsers voor uitstoot tegenkomen in België.
Komen de snuffelauto’s en uitstootflitsers er ook echt?
De politieke partijen in België werden het grotendeels eens over het decreet. Alleen de partij Vlaams Belang stemde tegen. Bart Claes is de volksvertegenwoordiger van deze partij. Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. ”Dit is voor ons opnieuw een zoveelste stap in de richting van een controlemaatschappij waar de automobilist de dupe van is. Na de duizenden ANPR-camera’s die onze wegen al overspoelen, komt de Vlaamse regering nu met een nieuw speeltje om automobilisten te viseren. Dit is niet alleen een aanval op de privacy van onze burgers, maar ook op hun portemonnee.”
Claes stelt nog wat kritische vragen over de meetapparatuur en de privacy van weggebruikers. Daarnaast vermoedt hij dat buitenlanders (zoals wij Nederlanders) zullen ontsnappen aan de sancties. ”Dit is niets meer dan een zoveelste pestmaatregel. De mobiliteit van onze mensen mag niet het slachtoffer worden van een steeds strenger en duurder controlesysteem”, beklaagt Claes zich.
Nu mag het Parlement zich er dus over gaan buigen. Mocht het decreet worden aangenomen, dan wordt duidelijk dat er veel verandert voor de Vlaamse automobilist. Een tijdje terug werden er ook nog andere verkeersregels aangescherpt bij onze zuiderburen.
Foto: AMAI! gespot door @motorsportcentral via Autoblog Spots!
Dit gaat echt te ver hoor. Ik zou als Belg lekker een oldtimer gaan rijden dan. Dat ze deze
kunnen krijgen.
Dat doe ik, ons oldtimer regeling is trouwens beter dan die van Nederland. Dit kan volgens mij enkel mensen met tuning uitlaat of defecte katalysatoren treffen. Ze controleren dit immers op de jaarlijkse keuring.
Gaat niet werken. De uitstoot ligt bij de type goedkeuring en daarmee bij de fabrikant en de overheden die uitstoot grenswaardes vaststeld. Als jouw auto daar niet aan voldoet moet de overheid bij de fabrikant aankloppen, niet bij de gebruiker. Hooguit kunnen ze er wat van zeggen als je er modificaties op aanbrengt die de uitstoot over de vastgestelde waarden van de type goedkeuring brengen.
Of gaan ze in Belgie nieuwe grenswaarden per stad/gebied vaststellen zonder fabrikanten te informeren en tijd te geven om daaraan te voldoen en dan de auto’s flitsen en bekeuren in de hoop dat men schonere auto’s gaat kopen? Ik zie de rechtszaken om die boetes aan te vechten al komen.
Ze controleren dit ook elk jaar op de autokeuring (elke 5 jaar bij oldtimers) ik denk dat dit hooguit mensen met defecte (of weg gehaalde) katalysatoren kan treffen.
Ik voel vooral aankomen dat mensen met een hybride een probleem kunnen krijgen? Daarvan is het verbruik vooral een momentopname, afhankelijk van de laadstatus van de accu. Kun je met een WLTP-verbruik van 1:25 zo worden betrapt met een uitstoot die overeenkomt met 1:10 ofzo…
Verder snap ik totaal niet wat de toegevoegde waarde van dit soort camera’s kan zijn als je de uitstoot toch al jaarlijks test.
Best een vroege 1-aprilgrap!
Het lijkt er verdacht veel op dat ze in België van de ratten besnuffeld zijn
Wat een gedoe om die paar tupperware bakkies met sportcats te kunnen beboeten, jeetje zeg.
Euro 4 diesels zijn hier al verboden in Brussel, maar ze staan nog op iedere hoek van de straat.
Als je auto maar genoeg walmt kunt ze je kentekenplaat niet fotograferen.
Stel, je hebt een diesel met uitgeschakeld roetfilter. Dit heb je netjes gemeld bij de RDW en hiervoor betaal je extra belasting. Wat gebeurd er met deze meting? Ja, je stoot meer uit dan opgegeven door de fabrikant, echter heb je het ook netjes gemeld en betaal je maandelijks voor deze extra uitstoot… Je hebt nog steeds je originele Euronorm op kenteken dus hierop kan je niet geweerd worden.