De verkeersminister controleert je binnen twee jaar helemaal de moeder.
Laten we eerlijk zijn: in België wil je (los van een bezoek aan een paar goede bierbrouwerijen en frietkotten) eigenlijk altijd alleen maar zo hard mogelijk doorrijden om naar een mooiere plek op aarde te reizen. Maar binnenkort wil men je zo lang mogelijk in het Nederlandstalige deel houden. Met de aanschaf van 240 ANPR-camera’s is bijna het hele snelwegennet van Vlaanderen straks namelijk gedekt door trajectcontroles, waardoor doorblazen zo goed als onmogelijk gaat worden zonder een fikse prent op de deurmat.
De camera’s worden overigens met twee redenen aangeschaft: de controle op snelheid, maar zeker ook de controle op verdachte auto’s. Daarbij moet je niet alleen denken aan gestolen auto’s of auto’s waarvan bekend is dat er criminelen in rondrijden. Sinds de aanslagen in België is men bezig met het opbouwen van een cameraschild, waarmee terroristen vroegtijdig gesignaleerd moeten kunnen worden. De ANPR-camera’s zijn geschikt voor alle hiervoor genoemde doeleinden.
Maar wie denkt dat het vooral om de veiligheid gaat, komt bedrogen uit. De verkeersminister Weyts laat namelijk weten dat je je “op bijna het hele snelwegennetwerk aan de snelheid moet houden omdat er trajectcontrole zal zijn” tegen het einde van 2018. Klein geluk bij een ongeluk: twee geplande tracés voor trajectcontrole zijn uitgesteld omdat besloten is alle camera’s in één koop aan te schaffen. Dat betekent dat je op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst, alsmede op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee nog even door kan blaffen. Voor zo lang het duurt, dan.
Overigens zijn we wel erg benieuwd wat de privacywaakhonden van België van deze plannen vinden. En blijf natuurlijk altijd checken of je wel terecht bekeurd bent!
Met dank aan iedereen voor de tips!
stino zegt
Belachelijk. Ik denk dat dit totaal niet veilig is, trajectcontroles in het algemeen ook niet. Vind het vaak veiliger om even 140 te rijden om iemand in te halen dan er met 110 erachter blijven sukkelen.
Was toch ook een studie over? 10 km/u te hard is veiliger dan te zacht
xjs678qr zegt
@stino: mijn ervaring met trajectcontroles: er wordt (nog) minder afstand gehouden omdat inhalen zo lang duurt en bij druk verkeer ervaar ik meer accordeon effecten. Voordeel: word je vertraagd door een inhalen de vrachtwagen, dan kan je daarna ongestraft doorperen, mits je een goede app gebruikt :-)
dromedaris zegt
@stino: helemaal mee eens. Inhalen zal gevaarlijker worden dan nu. En er gaan nog meer sukkelaars zijn die nóg trager zullen rijden “want je weet maar nooit, beter 90 rijden, dan zijn we zeker.”
fanboy zegt
@stino: Dit wordt vaak gezegd, maar gebeuren er nou echt zoveel meer ongelukken op de snelwegen met traject controles? Dat zou inmiddels makkelijk aantoonbaar moeten zijn.
timberleek zegt
@fanboy: ongelukken weet ik niet. Maar ik merk altijd wel dat het verkeer enorm in elkaar duikt bij de trajectcontrole. Dan rijdt iedereen ineens heel zenuwachtig dicht op elkaar. Zou niet denken dat er grote ongelukken gebeuren. Meer hordes kleine blikschades.
En als er iets onrust is in zo’n gebied en 3 mensen remmen wat bij, dan staat meteen alles stil.
Krijg altijd de indruk dat bij het einde van de trajectcontrole iedereen een zucht van verlichting slaakt en alles weer ontspant
hans33sw zegt
@timberleek: dan is de oplossing een keep your lane systeem?
timberleek zegt
@hans33sw:
Nee dat zie ik in Nederland niet werken.
Dan rijden er binnen dr kortste keren 5 auto’s naast elkaar op de a1 en kan niemand er meer langs.
Bovendien is er imo veel teveel zijlingse verplaatsing voor zo’n systeem. Continu op en afritten, splitsingen, wegvermallingen etc. Dat gaat tegen het idee van keep your lane in
postzegel zegt
@stino: juist binnen een trajectcontrole kan je ongestoord even 140 pieken zolang je gemiddeld maar op 120 uit blijft komen gedurende het gehele traject. Een simpele flitspaal is daarin veel rechtlijniger.
Flitsmeisterapp houdt heel fijn je gemiddelde voor je bij, zodat je tegen t eind van het traject kunt zien of je even moet lossen van t gas of gewoon met 130+ kunt doorknallen omdat je ergens tijdens het traject al ergens werd opgehouden.
Want ja: je kunt gewoon te hard onder de camera’s doorrijden, zolang je gemiddelde over het gehele traject maar voldoet!!
E550 zegt
@postzegel: zo werkt dat niet. Een traject controle is verdeeld in een aantal stukken. Even 160 km/u rijden omdat je net in de file hebt gestaan werkt dus niet. Zodra je in nieuw stuk begeeft, dan wordt je gemiddelde snelheid weer gereset, en dat doet Flitsmeister niet.
TDI-goeroe zegt
diefstal van kentekenplaten zal gaan pieken.
riri zegt
@tdi-goeroe: Je schijnt het niet helemaal te snappen ….
Als iemand langsrijdt met als ”gestolen” kenteken of auto dan zullen politieagenten je opvangen dan mag je uitleggen waarom je te hard rijdt in een gestolen gesignaleerde auto.
Ik denk dat ”criminaliteit” niets voor u is :)
tpa80 zegt
@riri: als een groepje tientallen airbags en dergelijke kan jatten in een korte tijd, kunnen ze een meervoud daarvan aan kentekens jatten en overzetten op andere wagens.
Rijden er straks misschien op een dag 100 auto’s met gestolenplaten rond. Succes met aanhouden en zoeken.
riri zegt
@tpa80: ANPR
Met ANPR (Automatic NumberPlate Recognition) scant een camera kentekens van voorbijrijdende voertuigen. De gelezen kentekens worden vergeleken met een referentiebestand in een computersysteem. Een referentiebestand is een lijst met kentekens die op naam staan van personen die worden gezocht, boetes open hebben staan of om andere redenen bij de politie bekend zijn.
Inhoudsopgave
Wat gebeurt er als een kenteken matcht?
Waar staan ANPR-camera’s?
Hoe lang worden de gegevens bewaard?
Wat gebeurt er als een kenteken matcht?
Als een kenteken matcht met een kenteken uit het referentiebestand dan wordt dit een ‘hit’ genoemd. Op basis van een hit, kan de politie actie ondernemen: de bestuurder krijgt een naheffing of wordt staande gehouden. Als het kenteken niet in het referentiebestand voorkomt (‘no-hit’), worden de gegevens van de kentekenpassage uit het systeem verwijderd.
Waar staan ANPR-camera’s?
ANPR wordt vooral gebruikt op snelwegen. De camera’s kunnen langs of boven de weg bevestigd zijn. Het is ook mogelijk om de ANPR mee te nemen in een politieauto die rondrijdt of op een onopvallende plek langs de weg staat.
Hoe lang worden de gegevens bewaard?
De politie bewaart de de gegevens die via ANPR verkregen zijn alleen bij een hit. Een zogenaamde no-hit wordt onmiddellijk uit het systeem verwijderd, behalve als deze gegevens langer nodig zijn voor opsporingsdoeleinden en dan alleen met toestemming van het Openbaar Ministerie. Dit is overeenkomstig de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), die regelt dat persoonsgegevens niet langer bewaard mogen worden dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of worden gebruikt. Inmiddels is wetgeving in voorbereiding om kentekenpassages 28 dagen te mogen opslaan ten behoeve van de opsporing van verdachten die een ernstig misdrijf hebben gepleegd.
tpa80 zegt
@riri: dus een gestolen kenteken krijgt geen hit?
trustmeiamanengineer zegt
Bij meer dan 130km/h op die wegen daar breekt alles in m’n auto toch af en zit je ruggengraat door je achterhoofd.
Maar verder wel zeer slecht nieuws natuurlijk. (afgezien van de betere mogelijk om criminelen en terroristen op te kunnen sporen natuurlijk).
fiestacruizer zegt
@trustmeiamanengineer: oldtimer?
lekbak zegt
@fiestacruizer: waarschijnlijk een moderne stuiterbak.
Dutchdriftking zegt
Idioterie. En straks gaat de rest van Europa dat voorbeeld volgen……
riri zegt
@dutchdriftking: Ik zeg ja dat gaat gebeuren en het heet privatiseren een simpele logische stap is betalen via je kenteken :)
Je zag het al bij de nuts bedrijven, kabel bedrijven etc etc .
De heks is helemaal niet dood (Margaret Thatcher) haar geest leeft nog voor :)
xjs678qr zegt
Hopelijk worden de bekende apps snel aangepast, dat je de verloren tijd in de file ongestraft kan ophalen. Trouwens, 240 is nooit genoeg om iedere oprit/afrit af te dekken.
Hopelijk gaat dit ook gepaard met een verhoging van de limiet, want 120 is Intussen wel een achterhaalde limiet.
buutvrij zegt
Toch maar naar Dld uitwijken dan?
O nee, die betonplaten liggen er na jarenlange afranseling in grote delen van het land in deplorabele staat bij. De werkzaamheden zijn niet te tellen zo veel.
Careltje zegt
De beste manier om volledig autonoom rijden in te voeren… Alle lol uit het autorijden zuigen! Is het dan niet meteen goedkoper om bij iedereen een gps tracker te verplichten? Dan kunnen ze nóg beter criminelen (en de rest van de bevolking) in de gaten houden
ko4n zegt
Heel erg big brother is watching you zo. Ik snap t wel maar het doet wel afbreuk aan de privacy
robinbe zegt
@autoblog, het komt alleen in Vlaanderen, het noordelijk gedeelte van België waar men Nederlands spreekt… (om makkelijk uit te leggen welk gedeelte). Wallonië gaat dit niet invoeren en dus kan je daar op de snelwegen (vb die naar luik, of de Ardennen ) wel doorknallen.
CasperH zegt
@robinbe: dank, ik heb het aangepast!
riri zegt
@robinbe: Nederlands ? :)
rulefollower zegt
De terroristen hebben weer een puntje gescoord bij het afnemen van onze verworven vrijheden. Je kan wel weer zien wie er wint.
spykerboy zegt
@rulefollower: tijd om naar amerika te verhuizen zowat met dit soort dingen elke keer.
lekkerlinksrijden zegt
@spykerboy: veel plezier daar met 90 op mega lange rechte wegen
Ozan zegt
@lekkerlinksrijden: 90? Zeker weten? Of bedoel je MPH?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States#/media/File%3AUS_Speed_Limits_May_2015.svg
riri zegt
@spykerboy: Daar begint het al met je ESTA :)
riri zegt
@rulefollower: Huh ??! Rijdt Osama en co dan met een auto rond ? Je slaat de plank een beetje mis .
rulefollower zegt
@riri: Ik vermoed dat de Vlaamse overheid dat denkt, als er in de tekst staat “Sinds de aanslagen in België is men bezig met het opbouwen van een cameraschild, waarmee terroristen vroegtijdig gesignaleerd moeten kunnen worden.”
riri zegt
@rulefollower: Stel een terrorist rijdt mee met jou en jij staat bekend als een voorbeeldig burger en de terrorist een vrouw natuurlijk anders neem je niemand mee komt zo aan op haar bestemming.
*een voorbeeldje
rulefollower zegt
@riri: Terrorisme is het idee van de auteur van het stukje, niet dat van mij. Ik zeg alleen dat als dat zo is wat er geschreven wordt, de terroristen gewonnen hebben. Dat hele terrorisme-gedoe is bangmakerij van de bovenste plank.
Ozan zegt
@riri: niet? Hoe verplaatsen ze zich dan? Paard en wagen?
riri zegt
@ozan: Ik heb geen idee maar ik heb een vermoeden dat je ze niet pakt op hun kenteken.
xenonlampje zegt
Dus weekendje shoppen in Antwerpen. En vervolgens met 180 richting de grens rijden zit er binnenkort niet meer in….
riri zegt
@xenonlampje: Je haat je auto ….
ericc zegt
Hier hebben ze geld voor omdat dit geld moet opbrengen. Maar ouders die geen plaats vinden voor hun gehandicapt kind of mensen die geen plaats vinden in de schandalig dure rusthuizen voor zichzelf of voor hun ouders die verzorging nodig hebben blijven weerderom in de kou staan.
Begrijp ook niet waarom er zoveel gecontroleerd wordt op autosnelwegen. Hier zijn toch geen zwakke weggebruikers? Plaats deze camera’s op plaatsen waar scholen zijn , of plaatsen waar veel voetgangers en fietsers komen.
pomoek zegt
@ericc: Op zich heb je een punt, maar als het geld opbrengt kun je dat weer besteden aan de zaken die je, overigens nogmaals terecht, noemt.
spykerboy zegt
@pomoek: alleen gebeurt dat niet
scaglietti612 zegt
@pomoek: Kgeloof dat slechts 1/3 van de inkomsten van boetes effectief gebruikt worden om te investeren in de ‘veiligheid’ (lees: flitsers voor nog meer boetes). De overige 2/3 verdwijnt in de schatkist (lees: de binnenzakken van onze ‘leiders”). Zal met de inkomsten van de BIV en jaarlijkse wegentax niets anders zijn.
pomoek zegt
@scaglietti612: waar staat dat 1/3 wordt besteed aan veiligheid? Volgens mij komen de inkomsten uit de boetes, in NL ongeveer 1 miljard per jaar, gewoon in de schatkist terecht. waar je het vandaan haalt dat “onze leiders” dit geld in eigen zak steken weet ik niet.
scaglietti612 zegt
@pomoek: http://www.deconsument.com/snelheidsboetes-zijn-belastinginkomsten/
Had dit al destijds verschillende keren gelezen( ook op serieuzere artikels) of het waar is of niet kan je nooit echt met zekerheid vertellen aangezien het internet een mix is van waarheid en volstrekte leugens. Daarom dat ik ook ben begonnen met ‘ik geloof dat’ om uit te drukken dat ik dit niet met 100% zekerheid kan vertellen. Maar ik geloof dit ergens wel. De flitspalen kosten geld, maar de staat van de belgische wegen laten vaak de wensen over en mensen willen gewoon deftige wegen om op te rijden. Goeie wegen helpen zeker en vast aan de veiligheid, maar om het goed te doen kost dit veel geld.
Over dat dat geld in de zakken van onze leiders is puur mijn eigen mening, ik verwacht niet dat er iemand mee akkoord gaat maar ikzelf ga er wel mee akkoord en dat mag ook eens worden gezegd. Feit is dat we in Belgie teveel regeringen hebben voor zo’n klein landje, kost allemaal geld die van ergens moet komen. Terwijl we met een enorme schuldenberg rondlopen hebben we nog altijd teveel man/vrouw in de politiek zitten die elk een royaal loon, omkostenvergoeding en een zeer royaal pensioen. Persoonlijk zie ik door de vele bomen het bos niet meer en vind ik dat er velen van hun een ander jobke mogen zoeken en het uitgespaarde geld eindelijk eens gebruiken om echt goeds te gaan doen. Ze blijven met camera’s smijten terwijl er wegen zijn waar je zelf onder de toegelaten snelheid zit te stuiteren of zoals een slotrace door de spoorvorming naar de berm wordt gestuurd.
deuxani zegt
@ericc: als er overal trajectcontroles zijn zullen ze juist minder geld verdienen aan snelheidsboetes. Iedereen zal zich aan de snelheid houden aangezien iedereen weet dat je overal gecontroleerd wordt, dus komen er geen inkomsten meer binnen.
reaperunique zegt
@deuxani: Jje vergeet wel even alle indirecte kosten die de staat oploopt. Wat dacht je aan de honderden doden en gewonden die gebeurd zijn door o.a. overdreven snelheid (732 doden en 4.201 zwaargewonden in 2015)? Of denk je dat de files die ontstaan geen impact hebben? Of de hulpdiensten die ter plaatsen moeten komen, het ziekenhuis met al het bijhorende materiaal, een werkend persoon minder, hulp voor de nabestaanden, lagere output van de nabestaanden bij hun werkgever, etc.
Je vergeet ook even dat België een transitland (onze leuke noorderburen met hun sleurhut bv.). Personen die weleens durven vergeten/niet goed opletten en niet doorhebben dat er trajectcontrole is.
Neen, het is zeker een goede zaak dat er trajectcontrole komt. Lees de info op https://wegenenverkeer.be maar eens.
De openbare weg dient om je van A naar B te verplaatsen op een vlotte doch veilige manier. Wil meneer zich graag even F1-piloot wanen? Geen probleem, daarvoor heb je circuits. ik ga er ook af en toe eens over op plaatsen waar het (nog) kan, maar ik aanvaard in goed geweten dat ik hierdoor mogelijk schade berokken aan derden.
riri zegt
@ericc: Je hebt 100% gelijk
lekbak zegt
“ach, ik heb toch niks te verbergen” “moet je maar niet te hard rijden, dan krijg je ook geen boete”
Ik loop liever wat meer risico op een aanslag dan dat ik altijd en overal het risico loop beboet te worden voor domme foutjes of voor het overtreden van nutteloze bureaucratische regeltjes.
Om levens te beschermen maken ze het leven zelf slechter. Wat is dan het doel van levens beschermen?
fanboy zegt
@lekbak: Ja maar dat is dus wat lastig uit te leggen. Ik snap wel wat je bedoelt, en er is zelfs een bekende quote over. Vrijheid inleveren voor veiligheid etc.
Maar de vrijheid om hard te rijden op de snelweg had je al niet, het mocht al niet. Dus effectief lever je geen vrijheid in.
Privacy daarentegen is een ander verhaal.
Ik vind privacy wel belangrijk, maar ik vind die discussies over het volgen van auto’s (rekeningrijden etc) wel vaak een beetje lachwekkend. Want iedereen heeft gewoon z’n mobiel bij zich en is per definitie dus al te volgen.
pinut187 zegt
@fanboy: boeven hebben een Nokia uit de kruikentijd, die kan je niet volgen..
fanboy zegt
@pinut187: Een oude Nokia is ook wel te volgen hoor, alleen met iets minder nauwkeurigheid.
Maarja als je even zo’n Nokia gebruikt wanneer je hem nodig hebt en daarna weer dumpt met een prepaid kaartje dat niet op je naam staat, ben je wel aardig vrij.
Maar de gemiddele burger heeft een smartphone altijd aan die makkelijk te volgen is. Dus dan heeft het geen zin om zo boos te zijn over dat “big brother” ziet dat je over de A2 rijdt. Met de telefoon kunnen ze je nog veel beter volgen.
riri zegt
@fanboy: het heeft niets met veiligheid te maken het is een eerste stap naar hun uiteindelijke doel rekeningrijden en inkomsten uit boetes.
fanboy zegt
@riri: Rekeningrijden wordt hiermee wel wat makkelijker ja.
Inkomsten uit boetes zullen juist dalen (op lange termijn)
riri zegt
@lekbak: Wat heeft een traject controle met terreur te maken :)
Ik zeg alles want het is staatsterreur .
9114life zegt
Mijn coyote wordt zo net iets meer zinloos
ErikkNL zegt
Het begint op China te lijken. Op de snelwegen in de steden is dit ook ingevoerd. Overal controle zelfs op wanneer je de stad in mag met je auto.
riri zegt
@erikknl: Het heeft niets met China te maken ze komen NU op dus ze gebruiken wat nu mogelijk is .
Zo zal je hele moderne steden tegen komen omdat ze Nu gebouwd zijn net als hun wegennet.
nasty zegt
Op tijd vertrekken, en op de rechterrijstrook achter een vrachtwagen rijden. Zo probeer ik altijd te rijden als we weer naar Engeland gaan. Ontspannender dan op de jachtige linkerstrook en een heel pak zuiniger [/nonsensemode]
spykerboy zegt
Als ze maar de vrijheden van mensen kunnen beperken en geld verdienen, veiligheid word wel leuk aangegeven maar uit eindelijk draaid dit allemaal om geld, ik heb liever elke week een aanslag dan overal cameras voor big brother.
riri zegt
@spykerboy: Je link aanslagen met trajectcontrole ontgaat me misschien bedoel je een belastingaanslag ?
spykerboy zegt
@riri: nou ik zie liever rampen, dan dat de overheid mij altijd kan vinden door dit soort dingen
tvr1974 zegt
Nou dat wordt dan voortaan maar op de binnenwegen knallen in België …
En misschien niet om het eoa; maar als ik een terrorist zou zijn en ergens “illegaal” wil binnenkomen dan pak ik toch juist de sluipwegen ?? Of zijn ze echt zo stom dat ze nog over die snelwegen gaan terwijl ze weten dat die vol met camera’s hangen??
Volgens mij goed dat ik geen terrorist ben.. heb zo 50 ideeën die niet of nauwelijks te controleren zijn..
bastiaangt zegt
@tvr1974: Precies, ik krijg zo langzamerhand echt het idee dat het argument “terrorisme” een prima excuus is om maar van alles door te kunnen voeren. Dit heeft echt helemaal niets met terrorisme of verkeersveiligheid te maken, puur met geld verdienen.
riri zegt
@tvr1974: Je bent in de ban van het terreur zie ik :)
nasty zegt
@tvr1974: op binnenwegen knallen? Zie jij maar dat je geen kinderen op de fiets meegraait dan. Op snelwegen knallen heb ik geen problemen mee, maar op binnenwegen gedraag je je.
tvr1974 zegt
@nasty: je moet niet zo snel
Happen…
Nb binnen de steden/dorpen netjes rijden lijkt me logisch op buitenwegen iets harder rijden kan vaak best(als je maar op let).. en knallen op de snelweg; daar is nl overdag te druk voor.. gelukkig kom ik maandelijks in Duitsland.
Waar het mij om gaat is overigens wat “bastiaangt” verwoorde. Alles wordt maar doorgevoerd in het teken van terrorisme, maar er is nog geen terrorist aangehouden door die systemen..
nasty zegt
@tvr1974: ;)
riri zegt
Zie je ze al op een trajectcontrole ?
http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/0e74043a72db30a48dec15f48b1ada41
O plaat zegt
Ben Weyts is NVA een extreem rechtse partij België die de ene auto pest regel na de andere invoert
. Zelfs Groen had niet zooo veel extra regels en wetten ingevoerd. Denk hier aan beste Nederlanders voor je op een clown als wilders stemt.
w0ut zegt
@shiva: NVA is rechts niet extreem rechts. De vorige (linkse) regering heeft anders ook een deel maatregelen op hun conto staan. Herziening aftrekbaarheid wagen, co2 taks, vehoging VAA bedrijfswagens, afschaffen voordelen voor milieu vriendelijke wagens, goedkeuren/testen van (eerste/nieuwe)trajectcontrole systemen…
w0ut zegt
Is gewoon een verdoken vorm van taksen. Zoals al eerder gemeld gebeuren er op andere wegen ook dodelijke ongevallen. Als ze het geld dan nog zouden gebruiken om de infrastructuur te verbeteren, zou ik er nog mee kunnen leven. Maar het dient gewoon om andere ‘putjes’ (phun) te vullen.
Ondertussen krijgen alle wagens standaard automatisch remmen en rijhulpsystemen. Over een paar jaar zijn de ongeval cijfers naar omlaag en dan zal het zijn ‘dankzij’ de trajectcontroles.
scaglietti612 zegt
Als belg zijnde deel ik jullie mening over het feit dat je het liefst gewoon zo snel mogelijk dit land uit wilt. De wegen zijn vreselijk, ons beleid is vreselijk en bovenal ons volk zijn vaak vreselijke irritante mensen die zich overbezorgd absurde eisen willen stellen aan de normale bevolking, sommigen pleiten effectief voor een verlaging van de snelheden naar 90 op de snelweg, 30 in de hele bebouwde kom, sommigen vinden 50 buiten de bebouwde kom zat snel, 1 pintje op en je bent blijkbaar een levensgevaarlijke gek die opgesloten zou moeten zitten. Waar dat hier naar toe gaat? Naar een paradijs voor bakfietsende ouders, meestal woonachtig in het centrum van een grote stad en leven volgens de filosofie ‘mijn auto is een cambio’. O ja zodra je geen klein schattig 1,0 liter wagentje bezit hebben ze ook al een oordeel over je klaar. Natuurlijk vinden die mensen het fantastisch om 24/7 een camera op je smoel gericht te zien, klaar om je te bestraffen zodra je 1 km/u. te snel rijdt. Nu nog een zwarte doos in onze wagens verplichten die de verzekeraars kunnen in de gaten houden om uw premie te verpesten zodra je eens sneller dan 20 seconden naar 70 optrekt en we zijn zo goed als gevangen in eigen land.
O ja misschien eens handig om eventjes te vermelden aan onze noorderburen dat er in heel Vlaanderen vanaf 1 januari alles naar 70 buiten de bebouwde kom wordt teruggeschroefd. Iets wat onze bakfietsende groene lefties natuurlijk toejuichen om aan 70 te gaan kruipen op een tweebaansweg op de buiten. Ook vele bestaande zone 90’s worden nu 70. Ondanks de belofte van die tuinkabouter van NVA dat de bestaande zone 90 die nu aangeduid staan met een bordje 90 gewoon 90 zullen blijven. Niet dus, de hele kustbaan is al volledig teruggebracht naar 70. Dus Nederlanders liefst opletten wanneer je op onze fantastische aangelegde wegen rijdt.
desjonnies zegt
Hetzelfde geldt voor hen die zo naïef zijn te geloven dat als hier in Nederland ooit rekening rijden wordt ingevoerd, het systeem slechts gebruikt zal worden om tol te heffen.
Hupke zegt
@desjonnies:
Dit is het ongelofelijk griezelige eraan, en iedereen gaat er zonder boe of ba mee akkoord. Niemand die ertegen in gaat.
Wat een ongelofelijk kutland is België…
Achja nu weet ik weer waarom ik er enkel bij Kerst probeer te zijn.
Jantje_555 zegt
mensen gaan dus trager rijden…krijgen ze minder accijnzen binnen en zal er op andere manieren belastingen worden gehoffen. Dit is echt een tussenstap tussen zelfrijdende auto’s die helemaal geen boetes en accidenten meer maken…er gaan nog veel werklozen komen…
en o ja…voor degene die denken dat er in Zuid Belgie geen trajectcontrole staat…in Luik heb je er alvast 1 dat ik weet.
davidw zegt
Ik moet het nog zien. Rijbewijs met strafpunten is zogezegd in 1993 ingevoerd maar is er nog altijd niet. In 2019 zijn er verkiezingen. Trajectcontrole zal er zogezegd zijn tussen knooppunten. Das mooi om te weten, want op de trajecten dat je niet van knooppunt A naar B rijdt, ga je gewoon flink kunnen doorrijden.
stationcar zegt
Overal trajectcontrole? Is er dan niemand die bedenkt dat dat helemaal niet kan? Om een trajectcontrole te laten functioneren zal er bij elke oprit en afrit een camera moeten staan, die dan gekoppeld is aan een systeem dat elke auto individueel volgt. Dat gaat dus nooit werken met dagelijks miljoenen auto’s op de weg, die stromen data zijn veel te groot en veel te complex. Tot nu toe zijn traject controles er alleen op korte stukjes snelweg tussen twee afritten in. Dat is ook niet voor niets lijkt mij. Uiteraard is alles technisch best mogelijk, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een dergelijk complex systeem gaat functioneren. Dus, geen paniek zou ik zeggen :-)
gunther zegt
Zou het toejuichen als dit daadwerkelijk ingevoerd zou worden. België staat ondanks een lichte verbetering in de laatste jaren, nog altijd erg hoog op de ranglijst van fatale verkeersongevallen in de EU. Het bevindt zich in het twijfelachtige gezelschap van voormalig Oostbloklanden. Meer alcoholcontroles en een herziening van de rijopleiding zouden ook geen slecht idee zijn.
fj272 zegt
Dan staat tenminste heel België 24/24 vast in de file..
gaat in Januari al beginnen met overal 70 buiten de bebouwde kom..
Normaal zou je denken dat ze werken aan een betere doorstroom, maar de laatste jaren is daar het omgekeerde het geval.. van twee rijbanen naar één, wegen afsluiten waardoor je langer op de weg moet vertoeven..
Daarbij zal de uitstoot van auto’s bij 70km/u hoger zijn omdat de meeste auto’s momenteel efficiënt qua verbruik/vermogen/koppel afgestemd zijn op 90 à 100km/u..