Wat de Belgische overheid betreft, behoren spiegels tot de verleden tijd.
Is de traditionele autospiegel stervende? Wat de federale minister van Mobiliteit in België, Françoic Bellot, betreft is het tijd dat nieuwe technologie toegestaan moet worden. Diverse nieuwe auto’s zoals de Audi e-tron en de Lexus ES zijn al over, maar over een massale adoptie van de camera als vervanger van de spiegel kunnen we nog niet spreken.
De grootste reden heeft te maken met wetgeving. Overal op de wereld zijn er weer andere regels omtrent de verplichte veiligheidspunten van een auto. Audi en Lexus bewijzen dat de technologie er allang klaar voor is. Het balletje dat Bellot opgooit is dan ook niet zo vreemd. De minister heeft een artikel laten schrappen in de nieuwe Belgische Wegcode. Het huidige artikel stelt dat buitenspiegels verplicht zijn. Door die regel aan te passen kunnen autofabrikanten zich focussen op de overstap naar cameraspiegels. Althans, in België. In Nederland hebben we ook een verplichte regel voor buitenspiegels, die dan tevens aangepast of geschrapt zou moeten worden. Het overstappen naar camera’s brengt diverse voordelen met zich mee. De auto wordt gestroomlijnder, waardoor de vierwieler zuiniger wordt. Een camera is ook geavanceerder dan een simpele spiegel. Aan de andere kant kleven er ook nadelen aan cameraspiegels. Wanneer dronken klootzakjes je spiegel kapot trappen is er sprake van dure reparatiekosten.
De nieuwe Wegcode voor België gaat per 2021 in werking. Naast het toestaan van cameraspiegels is er nog een wijziging voor de Wegcode. Het gaat verplicht worden om een gordel te dragen tijdens het achteruitrijden. Nu is dat nog niet zo in België.
pomoek zegt
Wat gebeurd er als ik als fietser geraakt wordt door zo’n camera? Een spiegel klapt tenminste nog om?
pielemuis zegt
@pomoek: Die krijgt direct een onvrijwillige check op inwendige bloedingen.
hiostu zegt
@pomoek: Dit kan toch net zo goed omklapbaar zijn?
lekkerlinksrijden zegt
@pomoek: gratis prostaat onderzoek
acizane80 zegt
@pomoek: worden de cameras dan op identieke wijze geplaatst zoals spiegels, kunnen die niet mee in de wagen verwerkt worden zonder ze te laten uitsteken?
ikleesookoverautos zegt
@acizane80: nee dat kan (nog) niet
sr20det zegt
@ikleesookoverautos: tuurlijk kan dat wel, McLaren Speedtail is daar een perfect voorbeeld van.
sr20det zegt
@ikleesookoverautos: of een VW XL1
kliko zegt
@pomoek: In het geval van de audi weet ik dat de gehele unit inklapbaar is net zoals een autospiegel. Heb de camera arm al eens in mijn handen gehad. ;)
deeberton zegt
@pomoek: vraag Schumacher hoe zoiets voelt.
creative zegt
Die gebruiken ze in België toch niet bij het veranderen van rijstrook..
karhengst zegt
@creative: Dat gebeurt hooguit twee keer per rit. Bij het invoegen in één beweging naar de linker strook en vervolgens pas weer wanneer de snelweg wordt verlaten.
acizane80 zegt
@creative: was het de bedoeling dat ge daar iets mee doet dan?
str8six zegt
Gaten in de weg vinden ze ook ok.
mistermini zegt
@str8six: Klopt helemaal. De zwarte pieten discussie vinden we niet ok
mart144 zegt
En als de zon er via een bepaalde hoek op schijnt? Heeft zo’n camera meer moeite mee dan een “gewone” spiegel lijkt mij
danoontjepower zegt
@mart144: Ik snap überhaubt niet wat er in hemelsnaam mis is met een normaal setje spiegels.
Het aerodynamische voordeel is minimaal en ze draaien je ook al de poot om voor een enkel parkeercameraatje van €850 extra. Kan alleen maar meer fout gaan met die extra troep.
Doe mij maar lekker zo’n ‘ouderwets’ spiegeltje.
Mercbenz zegt
Ik kan die dingen niet mooi vinden. Kon het niet wat mooier verwerkt worden zoals in de A-stijl of zoals de VW XL1? Verder ook leuk als een lolbroek even de “spiegel” eraf trapt….
berlinetta zegt
Wat ik eigenlijk niet begrijp, is waarom de camera’s op dezelfde plek als de spiegels zitten. Waarom plaatsen ze niet 2 camera’s aan de achterzijde van de auto? Dan is de auto nog zuiniger en kan ook niemand het eraf trappen.
jeebee zegt
@berlinetta: ehhh, meest van belang is zo ongeveer wat er schuin naast je zit?
berlinetta zegt
@jeebee: Dat kun je met spiegels juist niet meer altijd zien omdat er een dode hoek is. Met camera’s zou meer mogelijk moeten zijn.
seanxtype zegt
@jeebee: eehh volgens mij is er ook helder dat je fysiek over je schouder moet kijken. Dus het zou theoretisch wel moeten kunnen.
seanxtype zegt
@seanxtype: *helder is geleerd. Damn autocorrect:(
jaapies zegt
@seanxtype: als je je spiegels goed afstelt hoef je niet over je schouder te kijken… Hoeft alleen als je direct twee of drie rijstroken wil oversteken… Maar als je anders nog over je schouder moet kijken moet je je spiegels eens beter afstellen…
peug206 zegt
@jaapies: gezakt voor je examen.
lekbak zegt
@jaapies: Hangt heel erg van de auto af. Er zijn echt auto’s waarbij je moet kiezen tussen dode hoek, of iets achter je kunnen zien. Dan is over het schouder kijken zo gek nog niet.
Boomer zegt
@berlinetta: Dit dus.
Als je kijkt hoe de camera’s in de knipperlichten bij een tesla verwerkt zitten verwacht ik niet dat de op van die afzichtelijke sprieten hoeven te staan, maar gewoon mooi in het design van de auto worden meegenomen.
mashell zegt
@berlinetta: dit is de eerste generatie. De schermpjes geven een vergelijkbaar beeld als spiegels. Zo kunnen de mensen er aan wennen. Want uiteraard kan het veel beter, aerodynamischer, handiger geplaatst en ook meer camera’s zodat er van een dode hoek geen sprake meer is. De vraag is echter wat eerder komt, goede bruikbare spiegel camera’s met schermpjes of volledig autonoom rijden waarbij de camera’s er wel zijn maar de schermpjes niet meer.
dedas zegt
@berlinetta: Dit heeft vooral te maken met het feit dat het nu nog een optie is. Wanneer deze standaard worden dan hoef je in het ontwerp hier geen rekening meer mee te houden. Ze kunnen nu zowel gewone spiegels als camera’s monteren op dezelfde plek zonder carrosseriedelen etc. aan te hoeven passen.
Scarface zegt
@berlinetta: Zeker niet achterop, juist vóórop de auto: een klein cameraatje ter hoogte van het voorwiel dat naar achteren filmt. Ben je meteen van de dode hoek af en het kan dan m.i. gewoon met een lensje van 1 cm en netjes weggewerkt, zonder uitstekende delen. (Oplossing voor regen etc. laat ik graag aan de ingenieurs over.)
berlinetta zegt
@Scarface: Dan kan het net zo goed op de plek waar het nu zit. Ik zou zelf een camera met groothoeklens in de C stijl verwerken oid.
roquez zegt
Het fijne aan een spiegel is, dat je vanuit een andere hoek kan kijken als je bijvoorbeeld wat naar voren buigt, zeg maar net even je dode hoek wat beter controleren. Hoe werkt dat bij zo`n camera? Dat is gewoon statisch beeld neem ik aan toch?
motoragent zegt
@roquez: Groothoeklens, op zo’n schermpje is vrij veel te zien.
Bij vrachtwagens (Mercedes is met de Actros de eerste truckfabrikant die dit als optie aanbied) is het mogelijk het beeld mee te laten draaien met de achterzijde van de trailer. Dus bij het maken van een bocht heb je geen scherm gevuld met enkel je trailer, maar draait de camera mee naar buiten.
desjonnies zegt
@motoragent:
Hey ouwe !
motoragent zegt
@desjonnies: Ik dacht laat ik weer eens op patrouille komen, eens zien wat hier nog gaande is. Dat pennenlikken gaat ook zo vervelen.
potver7 zegt
@motoragent: dat kan met een gewone spiegel toch ook? Daar heb je geen camera voor nodig hoor.
motoragent zegt
@potver7: In principe kan dat zeker. Ik weet echter niet of dat al gedaan wordt?
Gulli zegt
Ik vind het als motorrijder erg prettig om te zien of iemand in zijn spiegels kijkt (bijvoorbeeld als ik tussen files door rij). Spiegels werken namelijk twee kanten op, camera’s niet.
Geldt overigens niet alleen op de motor maar dat is wel het eerste waar ik aan denk als ik dit soort berichten lees.
torsen zegt
@gulli: Moet wel zeggen dat ik de dodehoek-herkenningssystemen een mooie toevoeging vindt.
Voelt altijd wel goed als je langs een auto met dat systeem rijd en je het lampje aan ziet gaan op de spiegel.
karhengst zegt
@torsen: Maar wie zegt dat het niet simpelweg een standaard pakketoptie is waar sowieso niet naar wordt gekeken?
torsen zegt
@karhengst: Domme acties ga je nooit tegenhouden.
Het gaat mij erom dat ik als motorrijder ook kan zien dat die systemen werken.
Het maakt het voor bestuurders makkelijker. En als er ook nog een waarschuw functie in zit als ze toch van baan proberen te wisselen voor mij veiliger.
Wat het ertoe doet of het in een standaardpakket zit snap ik niet echt.
daan83 zegt
@gulli: helemaal mee eens, dan heb je contact gemaakt en weet je dus dat je gezien bent. Ik rij ook zonder DB killer, zodat mensen mij aan horen komen. “Loud pipes save life’s” ?
boomhauwer zegt
@daan83: ‘goh, de laatste keer dat ik die suffe zin las was in 2003.
mashell zegt
@gulli: hebbes! De ultieme reden om het gevaarlijke tussen de files doorrijden van motorrijders te verbieden. Of was dat niet je bedoeling?
torsen zegt
@mashell: gevaarlijk tussen de file door rijden is al verboden ;)
potver7 zegt
@gulli: Maar de helft van de motorrijders rijdt me zo’n vaart tussen de file door dat ze toch niet kunnen reageren op acties van automobilisten. Dan 8s het wel lekker modieus om effe af te geven op automobilisten die niet goed opletten, maar je moet ze wel de kans geven natuurlijk…
Gulli zegt
@potver7: klopt helemaal, dat noem ik zelf ook geen motorrijders maar eikels
torsen zegt
@potver7: Weet niet welke regio jij woont maar hier (zuid-holland), zeker in de herfst/winter periode, gebeurt het echt sporadisch dat ik motorrijders asociaal door de file zie komen.
boomhauwer zegt
@potver7: ik rij motor als hobby, auto sporadisch en fiets naar het werk. Als je wilt veralgemenen kan ik je vertellen dat de autobestuurders de ergste zijn als het komt op hoffelijkheid naar de medeweggebruiker.
str8six zegt
@boomhauwer: ligt compleet aan de locatie. Trouwens, ook niet helemaal. In steden: fietsers. Daarbuiten eigenlijk ook; naja, dat zijn van die wannabe-DeMoulin’s dus fietsers in een strak pakje.
boomhauwer zegt
@str8six: ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer en ik kruis steden, platteland als het industriepark waarin ik werk. De steden zijn gewoon het ergste.
Edge zegt
Ik ben vooralsnog geen fan van de camera als vervanger van de buitenspiegel. Zoals gezegd is de techniek veel complexer dan een spiegelglaasje, dus kan er ook veel meer kapot met duurdere reparaties tot gevolg. Dat is het mij op dit moment nog niet waard. Pas als die camerasystemen doorontwikkeld zijn en extra’s bieden, zoals een extra brede kijkhoek, nachtvisie en HUD-elementen die je een beter bewust maken van je omgeving zou ik het overwegen. En dan nog is het iets wat ik veel liever als aanvulling op de buitenspiegels zie dan als vervanging van. Geef me die extra beelden maar gewoon instelbaar op de virtual cockpit of het infotainmentsysteem en laat het oude vertrouwde glaasje z’n ding maar doen.
Edge zegt
@edge: Overigens nog een aanvulling op mezelf: Ik ben wel zéér benieuwd naar de reviews van auto’s en vrachtwagens met camerasystemen in plaats van spiegels. En dan specifiek naar de prestaties wanneer er direct zonlicht op de camera schijnt en situaties waarin er juist weinig licht is. Als smartphones ook leken één ding duidelijk hebben gemaakt, is het dat cameraprestaties behoorlijk kunnen verschillen van toestel tot toestel en zelfs van app/software tot app/software. Ik verwacht dat dat, zeker in de beginfase van de cameraspiegel, niet anders zal zijn.
lekbak zegt
@edge: Het schip waar ik op vaar heeft camera’s en spiegels op dezelfde plek. De camera’s dimmen automatisch in de zon en werken in de schemering langer dan de spiegels (en gaan over op zwart wit). Maar wij hebben de monitoren wel op een plek zitten waar de zon niet vervelend kan doen.
Wat in een auto wel lastig kan zijn is de focus van de camera in het donker. Die van ons focust op een lichte plek. Dat lijkt me erg lastig als er telkens koplampen achter je zitten, maar de techniek zal wel verbeterd zijn de afgelopen 8 jaar.
motoragent zegt
@edge: Ik denk persoonlijk dat het duurder is om een ‘conventionele’ spiegel te vervangen dan een zo’n stengel met cameraatje. Een beetje spiegel is tegenwoordig elektrisch verstelbaar, inklapbaar en verwarmbaar, bovendien zit er bij de meeste auto’s ook nog een knipperlicht in. Je schikt je het apezuur als je ziet wat die dingen tegenwoordig moeten kosten.
karhengst zegt
@motoragent: En dan nog de automatisch dimmende functie en eventuele hulpsystemen zoals dode hoek sensoren.
joejojo2012 zegt
@edge: Je bedoelt: Je wilt het pas hebben en vertrouwd het volledig als het na jaren dan pas eindelijk aangeboden wordt op een Dacia? Daar heb je wel een punt.
viezefreddyw zegt
Ik zie het voordeel er niet van in. Wat ik mis aan de minpunten is dat je met spiegels diepte kan zien en inschatten. Met camera’s is dat veel lastiger. Ook kan je zien of de bestuurder in zijn/haar spiegels kijkt, zo kan je oogcontact maken wat ik van belang vind. Een spiegeltje is sneller gefixt en kan minder snel stuk gaan. Aan mijn auto’s zijn in de loop der jaren meerdere dingen kapot gegaan, vaal elektronische dingen maar mijn spiegels doen het gewoon altijd zoals bij ieder andere auto. En mocht het wel stuk gaan is het ook zo weer gefixt zonder een gigantische kostenpost.
smultie zegt
@viezefreddyw: Help me ff, waarom zou je op een spiegel (een vlak vlak… :) ) wél diepte kunnen zien, en op een scherm (een vlak vlak) niet?
viezefreddyw zegt
@smultie: Naar mijn idee kan ik diepte beter inschatten in en spiegel dan op een scherm. Toch een soort van 3D-effect denk ik.
GWBoes zegt
@smultie: Omdat je met je linker en rechteroog een (iets)ander beeld ziet in een spiegel. Doordat alles meestal verder weg is in een spiegel zie je het niet echt maar het zit wel in je onderbewuste, tevens wijzigt je perspectief als je je hoofd beweegt. Een camera met beeldscherm geeft altijd hetzelfde weer, hoe je er ook in kijkt. Bij achteruitrijcameras projecteren ze ook vaak lijnen zodat je beter een indicatie van afstand hebt.
richh zegt
@smultie: Omdat je met 2 ogen in een spiegel kijkt, waar je hersenen diepte uit bedenken. Een camera + scherm is uiteindelijk een 2D image wat wordt vastgelegd door één camera, zonder diepte dus.
pindakoning zegt
Oplossing voor niets. Mijn achteruitrijcamera vind ik erg prettig, maar daarnaast kijk ik toch ook altijd over mn schouder/spiegel
richh zegt
Het begrip ‘diepte’ is een belangrijk voordeel van een spiegel wat een camera niet biedt.
RobUSA zegt
Mijn binnen spiegel is een HD camera spiegel (je kan hem handmatig ook weer terug zetten) maar ik vind het best prettig rijden. Camera zit in de spoiler gebouwd en geeft daardoor alle zicht wat je maar nodig hebt. Dit naast de gewone parkeercamera trouwens. Cabrio raampjes zijn nou eenmaal kleiner dan een gewone achterruit dus goed gedaan GM.
technofreak zegt
Wat mij vooral stoort is de plaatsing van de schermpjes. Je laat de bestuurder van de lichte ruit naar beneden in het donkere interieur kijken waardoor je ogen zich telkens moeten aanpassen aan de lichtsterkte. Ook zie je vanuit je ooghoeken niets meer omdat je blik naar beneden wordt gericht.
Draai je hoofd maar eens opzij en let eens op, hoe groot je gezichtsveld eigenlijk is. Draai dan je hoofd eens schuin naar beneden en zie hoeveel je mist om je heen.
chefke1969 zegt
Weer meer spul dat storingen kan geven en hoge kosten.
chefke1969 zegt
En maar afvragen dat de premies van autoverzekeringen duur worden.
fj272 zegt
Ik zou zeggen.. Kijk eens vaker in de spiegel??
We kijken al zo vaak op een schermpje?