Beter goed gejat dan slecht bedacht: in navolging van de oosterburen organiseert België in april een 24-uurs flitsmarathon. Voorafgaand hieraan kunnen burgers locaties opperen.
De datum wordt nog geheim gehouden (misschien 1 april?), maar ergens in de komende maand worden alle registers opengetrokken op zowel snelwegen als secundaire wegen. Het volledige arsenaal aan controleapparatuur wordt die dag ingezet, zo meldt de Gazet van Antwerpen.
De motivatie voor de inspanningen van de federale en lokale politie laat zich raden: veiligheid. Overdreven snelheid speelt een rol in 30% van alle dodelijke ongevallen, aldus het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Hou hierbij wel in het achterhoofd dat hierbij ook andere factoren kunnen meespelen, alcoholgebruik bijvoorbeeld. Een 24-uurs blaasmarathon lijkt ons dan ook wat zinniger bij de drinkgrage zuiderburen (vooral met dit soort clowns). Misschien later.
Op voorspraak van de BIVV kan je locaties aangeven waar je graag een flitser ziet tijdens de marathon, op een compleet verlaten landweg zonder objecten om een flitser achter te verstoppen bijvoorbeeld. Ga dus snel naar www.ikflitsmee.be en kom door met die suggesties, zenne.
Foto: autojunk.nl
aikon1694 zegt
Het is dat Prins Laurent nog in coma ligt… Maar anders ergens bij hem in de buurt.
jaspervdwinden zegt
Waardeloos idee. Ik denk dat mensen die beboet zullen gaan worden, als ze weten dat het om één enkele flitsdag gaat, hun rijstijl daar niet op aan zullen passen.
Dit is gewoon puur om de staatskas te spekken, en het gaat ze wederom niet om de veiligheid.
Het is nog even afwachten tot men in Nederland met dit soort achterlijke verdiendagen gaat starten, maar ik denk dat we daar niet lang op hoeven te wachten… :(
berlinetta zegt
@jaspervdwinden: Ja hehe, Sherlock. Kom je er nu pas achter dat het om het geld gaat? In Nederland is het bovendien iedere dag verdiendag.
Neluz zegt
@jaspervdwinden: in Nederland is dat het hele jaar door flitsMarathon, dat noemen ze alleen traject controle
xytras zegt
Daar gaan ze weer, ’t is maar een idee, maar mss moeten ze eens gaan kijken wat die 70% veroorzaakt, kwestie dat 70 meer is dan 30^^… (rijbewijzen geven aan mensen die in wezen nooit dichten dan in een straal van 5km van een voertuig zouden mogen komen, zit daar wss wel tussen).
xowen zegt
Allemaal prima zo’n acties maar wanneer doet men eens een marathon om bumperklevers, onnodig links rijden en andere irritante acties te controleren? Ik vind het nogal gemakkelijk om weer enkel op snelheid te controleren zo en de oorzaak van ‘dodelijke ongevallen’ is wel meer dan alleen snelheid lijkt me. De efficiëntie (winstgevendheid) lijkt me dus wederom te primeren op de echte veiligheid lijkt me.
mashell zegt
@xowen: snelheid is nou eenmaal gemakkelijk te controleren. Bumperkleven, onnodig links rijden etc is gewoon veel lastiger te controleren. Daar kun je geen apparaat voor in de berm zetten, dan moet je als politie persoon zelf onherkenbaar het verkeer in en dan ook nog op het juiste moment op de juiste plek zijn.
xowen zegt
@mashell: Volledig mee akkoord. Daarom dat ik mij ook de bedenking maak of het wel om de veiligheid te doen is bij dit soort acties. Als men werkelijk begaan was met de veiligheid dan lijkt het mij normaal dat je ook investeert in het nastreven/controleren er van en niet telkens de gemakkelijke weg kiest om maar één aspect, dat toevallig op een snelle manier veel geld opbrengt, te controleren. Bijkomend stel ik mij de vraag of de zogezegd wederkerende ongeval analyse van ’te hoge snelheid’ ook daadwerkelijk enkel om de snelheid ging en of het niet eerder een gevolg was van een andere foute oorzaak zoals bij iemand die zijn richtingaanwijzer niet gebruikte of bumper kleefde etc. Snelheid zal zeker een factor zijn maar het is niet het enige aspect maar helaas wel het enige waar men altijd op focust.
konijntje zegt
Mijn foto maar spijtig genoeg niet mijn auto
mrrallycross zegt
@konijntje: is die witte bus met die lichtjes niet van jou?
lamborgfan zegt
Snelheid is alleen maar beter (met mate/ 150 waar de rest 120/130 rijdt) ben je a) eerder op je werk, dus kan je veel meer werk verichten b) je bent eerder thuis en kan je dus die verloren tijd besteden aan liefdadigheids werk.. Goed voor de maatschappij!!!
Willen jullie meer of minder snelheid? Meer, meer, meer!
hammerman zegt
Belgen rijden toch vrijwel overal te snel, locatie om te flitsen maakt dan toch niet uit…!?
nasty zegt
@hammerman: dat gedacht hebben wij ook over de nederlanders, die in belgië gemiddeld 20km/u onder de toegelaten snelheid rijden. Zuinig rijden zeker?
hammerman zegt
@nasty: Nee, dat komt door het slechte wegdek en de slechte bewegwijzering. Zelfs de navigatiesystemen komen er vaak niet uit!
nasty zegt
@hammerman: elke Belg hier weet dat er voor elke kilometer slecht wegdek ook vele goeie kilometers wegdek zijn. En qua bewegwijzering weet ik echt niet wat je bedoelt. Nooit problemen mee gehad
Dimglor zegt
Ik ga allemaal ideeën opperen langs de andere kant van het land, hebben ze geen mobiele flitsers meer over om mij lastig te vallen…
celicatwincam zegt
tja het is toch al langer duidelijk dat het alleen maar om het geld gaat? Als het ze in België om de veiligheid ging hadden ze die kuilen wel aangepakt;)
O plaat zegt
De Hells Angels zijn krijgen politie bescherming tijdens hun rondritten en hoeven hun geen zorgen te maken om boeten om het dragen van helm of flitsboetes. Overal zie ik jonge crimineeltjes gewapend rond lopen, ze zijn zo georganiseerd dat ze hun een bende naam geven NAWAS en je moet een meisje verkachten om er bij te horen. Voor hun heeft de politie het te druk. Maar nu zetten ze wel de bevolking op om elkaar te verklikken voor een beetje te snel te rijden.
Wat voor nut heeft de politie eigenlijk nog in onze maatschappij? Ze doen nooit wat het volk wil, kunnen moorden zonder gestraft te worden (In Belgie toch) en dan zijn ze verwonderd dat niemand nog respect voor hun heeft. ACAB!
Hupke zegt
@shiva:
Over Somalische bende’s en dergelijke heb ik al verhalen gehoord van verkrachting etc.
maar ik kan toch maar moeilijk geloven dat die ongeorganiseerde groepjes hangjongeren verkrachting zouden gebruiken als inwijdingsritueel.
Hupke zegt
Vertaling: de begroting raakt niet rond.
crisert55 zegt
Wrm denken overheden dat je alles kunt controleren? Met stompzinnige acties los je echt niks op! Mensen kiezen er zelf voor om auto te rijden, daar horen nu eenmaal risico’s bij accept it!
mashell zegt
@crisert55: ik best ben bereid om de risico’s te accepteren die ik zelf neem. Maar de onverantwoorde risico’s die andere verkeersdeelnemers durven te nemen kan ik echt niet accepteren. En zo denkt eigenlijk iedereen erover en daarom kan die redenering van jou niet opgaan. Er moeten grenzen gesteld worden. In het geval van snelheid is dat gemakkelijk te doen (hoewel we in Nederland goed ons best doen dat toch ook lastig te maken) en gemakkelijk controleerbaar.
proost zegt
Zou wel eens willen weten hoe ze aan die 30% komen..
En 30% van de dodelijke ongevallen, hoeveel % daarvan zou ook gebeurd zijn als er geen 10kmh te snel werd gereden.
Kort door de bocht dus om alles zomaar op snelheid te steken.
We kunnen ook heel de bebouwde kom 30 maken en de snelweg 90, is ongetwijfeld nóg veiliger!
porteno zegt
als iedereen genoeg afstand zou houden ,dan zouden er al een pak minder ongevallen gebeuren. Er rijden trouwens een goede 300.000 niet verzekerde en niet gekeurde wrakken op onze wegen die een groot gevaar zijn voor iedereen.Bovendien is er enorm veel vrachtverkeer waarvan velen uit de ex oostbloklanden die er dikwijls een zooitje van maken.
Jantje_555 zegt
ik zie gewoon waar de oude mensen wonen in mijn buurt, is weer typisch, zei reden vroeger als ze jong waren overal te snel zonder flitspalen en zelfs met een stevige borrel op maar nu vollop er tegen zijn