Even op de kalender kijken. Nee, nog geen 1 april.
Als automobilist betalen we allerlei vormen van belastingen. Dat scheelt weer per land hoe die belastingen werken. Zo hebben we in Nederland de BPM en kennen ze dat in België niet. Andersom is het zo dat in België de verkeerbelasting is gebaseerd op de cilinderinhoud van de motor. Dat kennen we in Nederland niet.
De Vlaamse BIV en verkeersbelasting zijn een belangrijke vorm van inkomsten voor de Belgische overheid. Men ziet echter de inkomsten dalen omdat auto’s steeds zuiniger worden. Motoren met een kleine inhoud van bijvoorbeeld 1100 cc helpen ook niet mee. Daarom kijkt de Belgische overheid naar alternatieve vormen van belasting om de dalende inkomsten te compenseren.
Volgens het Belgische Autonieuws onderzoekt de overheid naar een belastingvorm op de slijtage van banden. Het is maar goed dat onze Chief Tyre Smoker @wouter niet in België woont. De overheid zou een gouden bron aan inkomsten hebben met zijn gepatenteerde rijstijl.
De gedachte achter die belasting is dat de vervuiler moet betalen. Hoe meer kilometers de automobilist maakt, hoe meer de banden slijten. In welke vorm er een belasting op de bandenslijtage zou moeten komen is nog niet duidelijk. Dat kan door middel van een belasting bovenop het bedrag per band, afhankelijk van de bandenmaat. Een stempel op de band zou dan moeten bewijzen dat er belasting is betaald. Tijdens een autokeuring moet de keurder checken of die stempel er zit. Ook de politie en parkeerwachters dienen dan zo’n controle uit te voeren.
Het klinkt vrij omslachtig en de vraag is nog maar of zo’n belasting er gaat komen. Zeker in deze vorm. Daarnaast bestaat de kans dat mensen langer blijven rijden op banden om geld te besparen. Nieuwe banden betekent immers belasting betalen.
vondick zegt
Wat zal ik zeggen… Goeie Belgenmop?
phdg zegt
Zeker omdat het bij de keuring pas wordt gecontroleerd, de eerste keuring van een nieuw ingeschreven wagen is pas na 4 jaar!
Dan zijn er bij mij al bijna 3 bandensets door!! ik rijd ongeveer 50.000 km/jaar.
phdg zegt
https://youtu.be/pGMG6g79qaE
nietcreatief zegt
Een stempel.. want het banden oppervlak is natuurlijk helemaal niet aan slijtage onderhevig -_-;
Hoe lang gaan de gekleurde banen vanuit de fabriek die ook onderin het profiel lopen ongeveer mee? 2000km?
damrakker zegt
@nietcreatief: lekker pre-historisch idd. Gewoon een RFID chip in de band en klaar opgelost.
nietcreatief zegt
@damrakker ook dat is een waardeloze oplossing. Dan moeten fabrikanten een speciale productielijn opzetten voor België. En anders wordt monteren en balanceren een crime.
Hebben ze in België niet zoiets als de verwijderingsbijdrage van banden?
Als in: bij de koopprijs inbegrepen geld dat dient ter opruiming en verwerking van het afvalproduct? Zit voor zover ik weet hier ook op batterijen en accu’s.
rickthestig zegt
@nietcreatief: lijkt mij ook logischer. Hoe meer banden je slijt, hoe meer je betaalt.
phdg zegt
Je betaald al 21% belasting op een band hoor.
wimof zegt
Recytyre, ondertussen al 15 jaar in voege.
hdboef zegt
@nietcreatief: ik heb die strepen nog steeds en zit op bijna 100000km
nietcreatief zegt
@hdboef ok, daar hoor ik van op. Was de strepen meestal eerder kwijt dan de haartjes.
@phdg verwijderingsbijdrage bestaat voor zover ik weet alweer een ruime 10 jaar op banden in NL hoor..
phdg zegt
@nietcreatief: juist dat ook nog recytyre bijdrage (sinds 2005 in BE) ook nog eens!
nietcreatief zegt
@phdg in dat geval is het gewoon proefballonnetje en mogelijk degene die het ballonnetje opliet afschieten en door. Het systeem dat die wilde lanceren bestaat al.
intimrasiert zegt
Alles beter dan die krankzinnige BPM
laptom zegt
@intimrasiert: Want?
Dutchdriftking zegt
Dat is toch zo gefixt? Gewoon een vorm van accijns op banden en klaar. Gewoon een percentage, hoe groter/zwaarder/sneller de auto, hoe duurder de band, en hoe meer je rijdt hoe vaker je de banden moet vervangen. En het is goed voor onze zuidelijke provincies. Wedden dat veel Belgen bij ons de bandenwissel komen doen?
Design_Driven zegt
Daar is die stempel dan ook voor bedoelt. Om dat tegen te gaan. Zo moet je bijvoorbeed bij de keuring wellich bijbetalen voor de stempel als je hem nog niet had.
dirkiii zegt
@sketcher: dan heb je straks 3 verschillende banden setjes.
1 zomerset
1 winterset
1 keuringset
mashell zegt
Je pleit dus voor iets wat neer zal komen als een “brede bandenbelasting”? Er zitten nu mensen van het ministerie van financiën hun hoofd tegen het bureau aan te slaan uit frustratie dat ze dat niet eerder bedacht hebben.
fapfap zegt
Nu begrijp ik de strategie van Belgie omtrend hun wegdek.
Eerst slechte wegen aanleggen zodat iedereen en zijn moeder hun banden erop kapot rijdt, en dan een belasting op banden introduceren. Het lijkt Nederland wel!
In dat geval zou ik het omkeren –> Belgie legt maar wegen neer waarop banden gewoon niet meer slijten (pun intended)
boriske zegt
Als ze maar geld uit onze zakken kunnen kloppen. Ze krijgen de begroting gewoon niet in orde en zoeken overal geld. De kleine man is zoals altijd de dupe, de kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.
goodvibrations zegt
@boriske: op tesla bezitters na betalen die flink hoor.. Heb nooit afgunst tegen mensen met een dure auto.. Eerder respect voor het aanvullen van onze staatskas.. En kiezen voor plezier.. Nog even de petrol head uithangen nu het nog kan
avalu zegt
Ik rijd nog steeds op mijn 19’ zomerbanden die nu al tegen 80.000km op model S. (Met redelijk veel profiel)
Mijn vriend liet zijn 21’ banden vorige maand vervangen na 125.000km op zijn model X (met 3mm profiel over)
Maar een andere kennis wisselde na 40.000km..
wimof zegt
En corona zal de zaken niet vooruit helpen.
ericd zegt
Nou, dat lijkt me bij uitstek een belasting die via het voertuiggewicht kan lopen. Hoe zwaarder, des te groter (diameter en breedte) de banden, ditto de slijtage aan het wegdek. Elektrische auto’s zijn gemiddeld gauw zo’n 200-300 kg zwaarder. Tel uit de fiscale winst. Bandenslijtage en remstof zijn een tot nog toe ongeziene en onbelaste vervuiler.
goodvibrations zegt
@ericd: dus gewoon wegenbelasting invoeren voor elektrische auto’s en je bent klaar toch?
Hubert zegt
Benzinetoeristen naar België en nu dus bandentoeristen naar Nederland…
Design_Driven zegt
“Het klinkt vrij omslachtig…” Na er ruim 5 jaar gewoond te hebben denk ik wel te kunnen zeggen dat dit perfect is voor België. Die houden wel van omslachtige rompslomp.
wimof zegt
Wat wil je met 6 regeringen.
tjorque zegt
Pffff nog een reden om het belgenland in zijn huidige vorm op te geven…
Wat is er moeilijk aan alle taksen via de brandstof te regelen?
Wat is er moeilijk aan spitst tarieven via nummerplaat herkenning of een simpel zendertje te doen?
*zucht*
Hubert zegt
Mensen volgen via een zendertje…
Pas maar op, voor je het weet heb je mensen met aluminium hoedjes voor je huis staan.
tjorque zegt
Zolang ze:
– ‘s avonds stil zijn
– opzij gaan als ik van m’n oprit moet
– ons niet lastig vallen
– hun afval bijhouden
– ….
Staan ze maar voor m’n huis als ze dat willen.
Maar zoals alles wat bestuurszaken betreft in dit apenland: eerst en vooral een moeilijke oplossingen en verschillende systemen per gewest invoeren. ?
Ik hoop dat dit een hoax is!
mashell zegt
Als je het zenderttje smartphone noemt en van facebook voorziet nemen de mensen het zendertje zelfs vrijwillig mee.
Edge zegt
Bandenslijtage is slechts een indicator. Je kunt onmogelijk met 100% zekerheid vaststellen hoeveel iemand gereden heeft aan de hand van de banden. Rijstijl, rijlocatie (veel bochten in de binnenstad vs veelal rechte stukken snelweg) en kwaliteit van de band (degelijk a-merk vs budgetrommel) zijn daar veel te veel van invloed op.
peug206 zegt
@Edge: ik heb laatst mn winterset gecontroleerd na 2 jaar niet gebruiken… bleek dat 2 banden nog maar 5mm profiel hadden van de 8mm! En ze waren nog maar 8 jaar oud! Geen idee welk merk het was, maar met de slijtage van die winterbanden zat het wel snor…
pindakoning zegt
Wel goed idee voor België, je rijdt daar menig band en velg kapot op de snelwegen
berlinetta zegt
Toen ik laatst dat artikel las over dat banden de grootste oorzaak van fijnstof zijn, vond ik het wel iets voor de Nederlandse overheid om daar belasting op te heffen. Blijken de Belgen het nu serieus te overwegen. Moet niet gekker worden.
RiKe zegt
Die belasting zit er toch al op? Dat zit gewoon in de prijs verwerkt per band. Hebben ze afgekeken van de Nederlandse overheid? Belasting op belasting heffen…
onlyporscheman zegt
Onzin
leeno zegt
wel grappig hoe mensen van een land met de meest achterlijke belastingen ooit nu met de belgen gaan lachen. ??
goodvibrations zegt
Idee is niet verkeerd wellicht… Goed voor het milieu op verschillende manieren.. Maar hoe controleer je dit? Ik zou mijn banden wel in NL erop laten zetten.. Maw lastig uitvoerbaar en daardoor duur
berlinetta zegt
Waarom is het goed voor het milieu? Als je wil voorkomen dat banden sneller slijten, moet je de bandenfabrikanten stimuleren om betere banden te ontwikkelen en niet de consument straffen omdat hij autobanden gebruikt. Consumenten hebben geen keus, fabrikanten wel.
lekbak zegt
@berlinetta: lekker banden gaan ontwikkelen die drie ton meegaan en die nog minder grip hebben als treinwielen op bladeren.
berlinetta zegt
@lekbak: daarom moeten er ook betere banden ontwikkeld worden, voor zover dat mogelijk is dan. Ik snap je punt wel, maar ik vind het krom om de consument te straffen voor iets waar hij in feite niks aan kan doen. Voor veel mensen is niet autorijden geen optie.
lekbak zegt
@berlinetta: de eerste fabrikant die een goed presterende band op de markt brengt die structureel 3 ton meegaat heeft gelijk de hele markt in handen. Als ze het hadden gekund dan hadden ze het wel gedaan.
tjorque zegt
Je kan wel kiezen:
– niet rijden
– trager rijden
– minder pattineren
– belachelijk taaie eco-banden die 200.000km meegaan
– ….
Je hebt allerlei keuzes. Misschien alleen tegen hetzelfde kostenplaatje.
retetikker zegt
Laat het aub bij een kilometer heffing, en vervang de accijns door een CO2 heffing…
hollow zegt
Wacht. Jullie Nederlanders lachen, terwijl jullie al jaar en dat bergen BPM betalen? Ok dan.
Als Belg vind ik die belasting op banden ook van de pot gerukt. Zal voor gevaarlijke situaties zorgen.
kennone zegt
Daarna krijgen we die fietsband en schoenzool slijtage belasting
xjs678qr zegt
Je mag toch diensten binnen de EU afnemen? En krijg je dan geld terug als je band prematuur stuk gaat?
Gulli zegt
Zo te zien hebben ze in België hetzelfde merk boter op hun hoofd als hier in Nederland;
De Vlaamse BIV en verkeersbelasting zijn een belangrijke vorm van inkomsten voor de Belgische overheid. Men ziet echter de inkomsten dalen omdat auto’s steeds zuiniger worden. Motoren met een kleine inhoud van bijvoorbeeld 1100 cc helpen ook niet mee. Daarom kijkt de Belgische overheid naar alternatieve vormen van belasting om de dalende inkomsten te compenseren.
DAT WAS TOCH DE BEDOELING!?? Je belast toch om de uitstoot te verminderen! En dan vermindert de uitstoot en dan roepen ze ‘He! We krijgen minder geld binnen!’ No sh*t Sherlock. Misschien moet je je uitgaven verkleinen als je niet rond komt, dat advies geeft men de burger ook altijd. En als de burger er een of andere creatieve manier op verzint om extra inkomsten te genereren mag het weer niet.
lekbak zegt
@Gulli: bezuinigen betekent voor de burger dat ze minder geld uit moeten geven. Voor een overheid betekent bezuinigen dat ze meer inkomsten gaan eisen.
Ik zie het al voor me: “baas, ik heb een gat in mijn hand en kan daardoor niet rond komen. Ik heb net beslist dat ik per direct 5% loonsverhoging krijg, dat de reiskosten naar 45ct per km gaan en dat er een gevaar toeslag van 3% op mijn inkomen komt”
sparks zegt
Wellicht dan toch maar eens op rupsbanden overstappen? ?
tjorque zegt
Dan is de 100km/h regel van NL wel weer ineens een uitdaging ipv een beperking?
johnwaters zegt
Nu België een niet verkozen Coronajunta heeft ,staan de poorten open om ons nog meer af te pakken.
We mogen niet buiten komen, we mogen niet naar het buitenland reizen, we moeten in de rij staan om ons eten te kopen. Europa 2020, back in the the USSR.
Zoals ik zei, ze zullen pas tevreden zijn als alles kapot is, en de afgelopen weken is de sloophamer er al doorgegaan. Van bange mensen kun je werkelijk alles gedaan krijgen, momenteel staan we te smeken om onze vrijheden te mogen opgeven. Sleutelpersonen zijn Michael Bloomberg, George Soros en Bill Gates.
dwfc zegt
Deze site is in België geen referentiepunt hoor.
Zelfs Het Laatste Nieuws, de gossip krant bij uitstek, bericht er niets over.
Op de sites van Autowereld en Autogids is het ook een niet bestaand item.
Ik zou zulke artikels toch niet zo snel overnemen Ruben, alvorens meerdere bronnen te checken !
schuimbekje3 zegt
Als we iets van die corona hebben moeten leren (en de diesel accijns, en vuurwerk beperkingen, en vuurwapen wetgeving enz enz) dat landen eenzijdig actie uitvoeren dat de bevolking toch gewoon elders gaat shoppen?
Wat zouden belgen weerhouden om massaal banden in Nederland (of Duitsland) te bestellen zonder millieuheffing…
Maar nee,dat zal wel niet loslopen….
Zo is wel de helft van de tankstations inde grensstreek om zeep geholpen, maar dat zal zeker en vast niet gebeuren met banden toko’s…
wimof zegt
Vandaag in het nieuws (la une rtbf) De Amerikanen kopen 4 maal meer wapens om zich tegen covid19 te beschermen.
Dommer kan het niet worden.
( denk ik)