Het is natuurlijk te flauw om hier grapjes over te gaan maken, maar voor de gemiddelde Hollander zal het wel even grinniken zijn. Het is namelijk onlangs gebleken dat de verkeersbelasting, de Belgische variant op onze motorrijtuigenbelasting, op een onwettige manier wordt geïnd. Veel Belgen hebben hierop gereageerd door hun belastinggeld terug te eisen, en de kans bestaat dat dit ze nog gaat lukken ook.
Net als in Nederland wordt de hoogte van de belasting berekend op basis van de technische gegevens van de auto of auto’s die je op je naam hebt staan. Die gegevens worden automatisch naar de fiscus doorgespeeld vanuit de Dienst voor de Inschrijving van Voertuigen, de DIV. Dat is echter een schending van de privacywet, zo zegt het Antwerpse Hof van Beroep. Is dat niet schitterend?
Gierige Gealarmeerde burgers hebben gereageerd door massaal rechtzaken aan te spannen om hun belastinggeld, meestal zo’n 300 tot 500 euro per jaar, niet te hoeven betalen. Mochten ze daadwerkelijk in het gelijk gesteld worden, dan kan de overheid echter nog in cassatie gaan tegen het vonnis van het Hof van Beroep. Uiteindelijk zal het dus allemaal wel meevallen, maar het is wel weer even lachen geblazen.
Met dank aan Bram voor de tip!
Preske zegt
Het is zeker schitterend. Maar dan vraag ik me af voor hoeveel jaren we dan het geld kunnen terugvragen. Want dan is dat wel eens interessant voor diegene met veel auto’s.
Prisma zegt
Er loopt zelfs een rechtzaak waar een persoon de overheid beschuldigd van misbeleid en indien dit zo is, dan goeven we waarschijnlijk geen belasting meer te betalen :D.
Stender zegt
@ Prisma
Joepie ;) dan verzinnen ze gewoon wat nieuws
Bobby Orlando zegt
Zielig, met de auto willen rijden maar niet voor de kosten willen opdraaien. En het zullen gegarandeerd geen eigenaars van Fiatjes 500 zijn die naar de rechtbank stappen.
six-trey zegt
@Bobby Orlando:
je zou er nog van verschieten ik heb 2 en binnen kort 3 +5L V8 auto’s staan die ik dagelijks gebruik en ik betaal nog minder belastingen dan mijn buurman met zijn Volvo V50 je moet het gewoon slim aan pakken ;)
Bobby Orlando zegt
@six-trey: niet iedereen wil met een auto van meer dan 25 jaar rondrijden. Als dat zou gebeuren zou het zeer snel gedaan zijn om goedkoop met een oldtimer rond te rijden
Activa zegt
@Bobby Orlando:
Eigenaars van een 500’tje kunnen dan weer naar de rechtbank omdat ze niet door de technische controle geraken, Héhé :mrgreen:
sebastianchubasco zegt
van de regen in de drup… als er geen belasting geind kan worden stagneert de economie…
pizzakoerier zegt
Only in…Belgie
Junkreader zegt
vrij simpel op te lossen, gewoon de biv en wegenbelasting afschaffen en accijnzen op brandstoffen evenredig verhogen…voor alle voertuigen die gebruik maken van de openbare weg, ja ook traktoren en vrachtwagens!!!
ZwerverRoodbaard zegt
Als je alle jaren terug zou krijgen, dan heb je idd profijt bij meerdere auto’s en als je al wat op leeftijd bent.
Dan hoef je je niet meer zorgen te maken over je pensioentje… :P
Fout zegt
Leuk dat jullie zich baseren op een ‘roddelkrant’, niveau telegraaf. Iedereen weet dat dit ze nooit zal lukken want anders gaat iedere Belg simpelweg z’n verkeersbelasting terugeisen. Grappig genoeg heeft het bedrijf waar ik deel van uitmaakt de software voor deze gegevensmigratie ontwikkeld…
Fout zegt
*uitmaak
Henk zegt
hopelijk gaat het de burgers nog lukken ook want dan gaat belgie failliet
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Je privacy wordt in Nederland ook geschonden, vooral door de (r)overheid.
Daarom alleen al ben ik tegen het rekeningrijden.
troublesome88 zegt
Heeft lekker veel zin, zo worden die Belgische wegen natuurlijk nooit opgeknapt..
phantom zegt
@ AB: waar halen jullie al die grappige foto’s vandaan? ;}
Net zoals die kots in die auto, HIHI.
Mineraal zegt
@six-trey; Dan mag jij mij toch eens uitleggen hoe je dat doet :-). Kan ik ook v8 gaan rijden!
Grote Smurf zegt
@mineraal en Bobby orlando:
Gewoon inschrijven als “lichte vracht”; als de achteras “enkel” is, volstaat het gewone autorijbewijs! Single cab pick-up kan je in België inschrijven als lichte vrachtwagen; double cab kan ook als hij eerst op bijvoorbeeld Luxemburg kenteken is ingeschreven geweest. Bijkomend voordeel is de verhoogde fiscale aftrek (tot 100% beroepskost in plaats van max 75%, tot 100% aftrekbare BTW in plaats van 50%).
Nadeel: je moet vanaf de aankoop jaarlijks naar de technische controle in plaats van na 4 jaar, en we kennen de Belgische technische controle ondertussen wel!
six-trey zegt
@Bobby orlando
als je een auto inschrijft als oldtimer mag je er enkel in een straal van 30km rond je huis mee rijden en enkel overdag iets wat moeilijk gaat met je gezinswagen ;)
@Mineraal
vrij simpel mijn Dodge Ram is een pickup dus lichte vracht waarje slechts 175 jaarlijkse taks op betaalt maar het is ook mijn bedrijfs wagen dus ik trek elke km die hij rijd en ook nog eens mijn jaarlijkse taks af van de belastingen zo als grote smurf al zei
mijn gezins wagen is een Chevy uit de jaren 60 maar niet ingeschreven als oldtimer toch betaal ik maar voor hoeveel KW hij op papier heeft (wat bij auto’s in die tijd niet indrukwekkend veel is meestal) maar als je nu die motor hebt opgefokt tot +400PK tja het is enkel wat op papier staat dat teld en op dat kleine hoeveelheidje die ik nog betaal krijg je nog eens 30% korting aangezien je auto als waardevol antiek word beschouwd :lol: zo kan ik voor bijna alle wagens een excuus vinden om maar een klein deel te betalen behalve voor sport coupe’s zo als een Porsche,Viper, Corvette,… is het lastig tenzij je een circuit abbonement hebt dan kan je hem inschrijven als hobby wagen en betaal je ook 2 keer niets
Rick dos zegt
Privacywetgeving, you just gotta love it.
Vervolgens niet begrijpen dat Privacywetgeving in deze tijd een wassen neus is. Je wilt namelijk niet weten wat men (iedereen die maar een beetje wil) van jou allemaal te weten kan komen met minimale inzet. Maar goed…
Sorcerer zegt
300 tot 500 per jaar… ik betaal bijna 1000 per jaar hier in NL, en dan heb ik nog niet eens een diesel-auto… :X
Alfakever zegt
In België is het verschil in verkeersbelasting tussen diesel- en benzine-wagens de laatste jaren gradueel afgeschaft. (Voor LPG-wagens is er wel een bijkomende belasting)
Als ik het goed begrepen heb, wordt de belasting voor een (gewone personen)auto (jonger dan 25 jaar) in Nederland voornamelijk bepaald door zijn massa terwijl dit in België enkel afhangt van de cylinderinhoud van de motor.
Om een idee te geven:
1.0L -> 130 euro
1.8L -> 280 euro
2.0L -> 370 euro
2.5L -> 530 euro
3.0L -> 700 euro
4.0L -> 1790 euro
en vanaf daar gaat het lineair verder omhoog.
Ik zou zo niet meteen kunnen zeggen welk belastingstelsel ik verkies maar feit blijft dat bvb een Audi TT met een 1.8T motortje in België betaalbaar genieten is. :-)
KoFFiE zegt
Pff zelfs als dat zo zou zijn – mijn auto-belastingsgeld mogen ze houden, nu ze *eindelijk* moeite aan het doen zijn om het wegennet hier in Belgie wat te verbeteren met de massale werken…