Flitspalen om milieufraudeurs op te sporen in België. Dat zou zomaar eens een flinke bak uitstoot kunnen schelen.
Het is een groot probleem in België. Dieselrijders die de regels aan hun laars lappen en op die manier voor een flink hogere uitstoot zorgen dan eigenlijk nodig zou zijn.
Overigens kunnen sommige milieufrauders er in mindere mate zelf iets aan doen, omdat ze bijvoorbeeld in een sjoemeldiesel rijden. Die was al vervuilender toen ze hem kochten, maar dat wisten ze vaak niet. Maar toch, voor al die mensen komen deze flitspalen er te staan, laat de VRT weten.
Maar het probleem zit hem toch vooral in de dieselrijders die de regels willens en wetens aan hun laars lappen. Mensen bij wie het roetfilter stukgaat bijvoorbeeld, en dat niet laten vervangen. Die schaden het milieu en moeten daarom worden aangepakt, zegt de Belgische overheid.
Vervuilende Belgische vrachtwagens
Dat zijn echt smerige joekels. Het is zelfs zo erg, dat 1 vrachtwagen met een Euro4 keurmerk die zijn katalysator uitschakelt om onderhoudskosten te besparen, evenveel stikstofoxiden uitstoot als 15 goede vrachtwagens in België.
Het is zelfs zo erg, dat 80% van alle fijnstof uit dit soort wagens komt. En aangezien maar 10% fraudeert, kun je zelf wel uitrekenen hoe smerig zo’n sjoemelwagen is.
De ecologische flitspaal
Dat is een waar kunststukje. Het is een -de naam zegt het eigenlijk al- flitspaal die is volgestouwd met sensoren. Die sensoren zijn zo nauwkeurig, dat ze per voorbijrijdende auto de uitstoot kunnen meten. Die gegevens worden dan vergeleken met wat de auto in België zou moeten uitstoten. Zit je daar als milieufraudeur (ver) boven, dan kun je een prent verwachten.
70 tot 80% minder uitstoot
Uiteindelijk denkt de Belgische overheid dat dankzij deze flitspalen de uitstoot met 70 tot 80% kan worden teruggedrongen. Bovendien worden milieufraudeurs aangepakt en mogen ze een bedrag in de schatkist stoppen.
Als laatste is het ook een goed controlemiddel om te zien of de fabrikanten zich wel aan hun opgegeven waarden houden. Mocht nou blijken dat auto’s van een bepaald model structureel meer uitstoot dan opgegeven, wordt de fabrikant erop aangesproken.
Dus, milieufraudeurs in België, ik zou maar iets aan mijn katalysator doen voordat je aan de beurt bent bij deze slimme flitspaal.
tjorque zegt
Opletten als je zelf in je auto zit te ruften de dag na een avondje stappen of na bonen gevreten te hebben…
De sensoren zijn zo gevoelig dat ze ook methaan-uitstoot kunnen detecteren…
🤣
frank2b zegt
Kijk, dát vind ik nou eens een goed plan.
Laat de vervuiler opdraaien voor zijn ellende.
ericd zegt
Je ziet ze af en toe (vroegah veel meer) ook hier rondrijden, met een walmende uitlaat. Sue the bastards!
intimrasiert zegt
Goed idee, maar ik denk dat meer en vaker steekproeven doen, bijvorbeeld bij de APK, betrouwbaarder is. De wind kan verkeerd staan en dan vangt zo’n paal niks op verwacht ik. Verschrikkelijk trouwens om achter of naast zo’n sjoemelvrachtwagen te rijden.
Dit aanpakken zouden ze ook met scooters moeten doen, daar wordt ook van alles mee uitgehaald, en die ruik je soms van een kilometer afstand.
dees zegt
Bij de controles die de politie samen met de belasting dienst doet zou men dit ook wel mogen controleren.
mashell zegt
@intimrasiert: Stuttgart had een kruispunt waar volgens de permanente meetapparatuur de lucht kwaliteit heel slecht was. Allerlei maatregelen tot aan diesel verboden aan toe. Toen kwam de pandemie, vrijwel geen verkeer meer maar de meetwaarden bleven slecht. Dat je twijfelt aan de metingen en de meetapparatuur is daarom wel terecht.
cossiekiller zegt
Een keer een goeie beslissing in ons Belgenlandje. Nu onze Jurgen nog vinden in de bosjes…
gregorius zegt
Ben ik de enige die hier wat problemen ziet?
Ga je mij vertellen dat als er 2 vrachtwagen naast elkaar rijden (als ze inhalen, duurt dat meestal ongeveer 57 km lang); de paal precies kan meter hoeveel uitstoot er uit beide kwamen?
En de flitspaal is zo slim, dat het ook rekening houdt met windrichtingen? (windkracht 5 tegen tov windkracht 5 mee zal toch wel enige gevolgen hebben voor de tijd van uitlaat tot sensoren. Dan kan je zomaar de verkeerde hebben.
En wat is de foutmarge? Wat is de kans dat je met je keurige vrachtwagen die nog net wel toegelaten is toch een dikke boete gaat krijgen.
En denken ze dat het echt gaat lukken? Al die boetes naar Bulgarije sturen en dan verwachten dat er ook 1tje daadwerkelijk betaalt gaat worden?
Ot92 zegt
@gregorius Ik ben het met je eens, maar houd effe in gedachte dat dit systeem voorlopig enkel voor voertuigen met een Belgische kenteken is.
knapzuur zegt
Ze hebben ruim 200.000 voertuigen gemeten dus ze zullen inmiddels wel een redelijk beeld hebben bij de effectiviteit en haalbaarheid van deze oplossing zou je niet denken? Dus om je vraag te beantwoorden, vast niet er zullen nog genoeg mensen zijn die problemen zien in dit soort systemen en vrij van problemen zal ook dit systeem niet zijn.
De haalbaarheidsstudie toont aan dat het wel een effectieve oplossing kan zijn voor het oplossen van andere problemen die zwaarder wegen dan de zogenaamde problemen die men ziet in dit systeem danwel veroorzaakt worden door dit systeem.
wimof zegt
Bij mijn weten meten ze via optische weg de uitstoot.
koentag zegt
@gregorius: https://youtu.be/Nd9-M_YHOVQ
dutchneon zegt
@gregorius Je hebt helemaal gelijk dat kan toch helemaal nooit, bovendien het eerste waar ik aan denk is dat er nogal een verschil kan zijn in uitstoot, als je daar net moet optrekken of wat versnellen is de uitkomst heel anders dan wanneer je er langs rolt zonder gas te geven.
En dat is nog maar de eerste variabele. Denk ook even aan een koude motor vs. warme motor, of het DPF wat net op dat moment nog aan het regenereren is….
Dit kan om meerdere redenen nooit een feilloze meting zijn
melcon zegt
@dutchneon Niet alleen dat maar het is dus ook nog eens extreem simpel te omzeilen. Vlak voor het optische meetpunt laat je gewoon het gas los waardoor de computer stopt met inspuiten, op dat moment komt er dus alleen de aangezogen (niet verbrande) schone lucht weer uit de uitlaat. De meting laat dus zien geen uitstoot en tada niets aan de hand, ook al heb je geen roetfilter meer. En voor de mensen die al bewust geen roetfilter meer hebben is het omzeilen van dit soort controles uiteraard ook geen obstakel.
Ot92 zegt
Zul je maar net zien dat elke auto die langs komt rijden een prent ontvangt. 😂
Charles Taycan 4S zegt
Mooi! Zet ze hier in dieselland Frankrijk ook maar neer! Hier rijdt iedereen nog( een oude) diesel… brrr
rumour zegt
Beetje kortzichtig dan heeft 60% van FR bevolking geen auto meer. Het is niet uit weelde voor hen. Voorheen was nieuw 75% diesel, want lange afstanden? Dit wordt al minder. Komt tijd, komt raad.
Steven zegt
@rumour: zal wel weer enkel voor vlaanderen zijn
ghengiskhan zegt
Belgen en slimme flitspalen? De grappen schrijven zichzelf.
(Sorry zuiderburen…)
Hupke zegt
Het grootste slachtoffer hiervan gaan de NMBS, tec/de lijn zijn met hun oude rommel. En laten we hopen dat ze de politie, leger en brandweer voertuigen vrijstellen.
Nu als ik het begrijp mag een mercedes 300d uit 1973 wel gewoon lopen puffen op een O-plaat maar gaat het louter om euro 3,4,5 en 6 fraudeurs?
Is wel een moeilijke, langs de ene kant wil je de roverheid overal buiten houden maar een aantal cowboys gaat er zwaar over. Beetje lopen coalrunnen met een vw polo op bbs velgjes en lijnbussen die meer roet uitstoten dan een marine Cummins.
rumour zegt
“Vroeger in betere tijden” bij grens al tegenhouden. Dubbele bewaking was beter geweest ;-)
MarcoM zegt
Tja, gaan ze dan ook eens wat aan hun wegen doen?
Variomatic zegt
80% van de uitstoot van voertuigen met defect of verwijderd roetfilter? Dat lijkt me sterk, die vervuiling moet toch ook komen van oude diesels die nog helemaal geen roetfilter hebben??
Wel goed dat er aandacht voor komt, in Nederland zou dat er ook voor zorgen dat er vervroegd heel veel stinkdiesels naar de sloop gaan (of naar het Oostblok, waha!).
por100 zegt
Ja dat is een logisch neven (waterbed) effect, maar het doet wel wat aan lokale uitstoot natuurlijk.
Maar in dat opzicht ben ik vooral benieuwd hoe de scheepvaart gehandhaafd gaat worden. Daar is eigenlijk de meeste (uitstoot)winst te behalen. Maar natuurlijk ook het grootste econonische verlies.
xjs678qr zegt
Die gaan niet echt naar het Oostblok hoor: ze worden alleen daar ingeschreven maar rijden gewoon verder in de Benelux!
realhustler zegt
Als je een oude diesel hebt, die goed onderhouden is, dan is de uitstoot wel hoog maar niet veel hoger dan hoort bij het model. Dan ben je niet in overtreding. Dus ja je stoot veel uit, maar een boete kan gewoon niet. Daarnaast sterven die auto’s uit, en ja ze zullen er altijd blijven maar steeds minder.
Is er echter iets mis met je auto, verstuiver lek, egr afgeplakt, kat eronderuit, overmatige slijtage, dan krijg je dus wel een bekeuring op de mat. En misschien kan je bezwaar indienen en moet je de auto laten keuren om onder de boete uit te komen, en dan wordt deze dus gerepareerd.
Ach, ik denk dat mensen er van schrikken, en iets eerder hun auto laten repareren als er wat mis is.
Echter ik had een Astra, die rookte dusdanig dat collega’s klaagden. Ik ging een afspraak maken voor de apk, besprak het probleem met de garage, die zeiden, volle tank v-power, en dan dieselfilter vervangen. En laten testen als de auto flink op v-power heeft gereden en de tank helemaal v-power is. Goedgekeurd zonder probleem, en de rook was weg. Eerlijk gezegd duurde het best wel 5-6 tankbeurten voor de rook terug kwam, en een keertje vol met v-power en het was weer 4000 km weg.
herve11f zegt
Mocht het allemaal zoden aan de dijk brengen, OK, maar laat het de zoveelste hold-up op de portefeuille zijn. Dat geld wat het opbrengt word gebruikt om nog meer ministers, staatssecretarissen, politieke geldmonsters en daarmee een nog meer verzuurde maatschappij te creëren. België is op 15 jaar tijd van een leuk land naar een totale dystopie geëvolueerd
Steven zegt
@herve11f: groot gelijk
joki zegt
Inderdaad, want in ons land geldt maar één ding, NIET het milieu hoor, maar wat ze kunnen uitvinden om ons te doen betalen voor het milieu. Als een regering zo zou inzitten met dat milieu zouden ze de mensen positief stimuleren tot daden die het milieu helpen. Niet steeds verbaliseren of zoals bij ons mensen die zonnepanelen leggen dubbel laten betalen…
In België wordt alles duurder en gaat het steeds meer naar een controlemaatschappij (denk ook aan alle camera’s die overal opduiken, maar een soldaat vinden ho maar…), dit alles onder het mom van “het is voor de verkeersveiligheid” en “noodzakelijk voor het milieu”. Daar kan je als onnozele burger natuurlijk niet tegen zijn, maar je wordt wel driedubbel genaaid, en het ergste is dat drie kwart van de mensen het nog niet door heeft…
elemento zegt
Belgie en slimme palen…..
misterBo zegt
En jullie denken dat die roemenen en bulgaren in hun oude diesels de boetes gaan betalen? 😂😂😂
tuutertuuter zegt
80% van de fijnstof van moderne auto’s komt tegenwoordig van het wegdek, remmen en banden. Drie keer raden wat een accupakket van 3-500kg doet daarmee…
De overheid stopt z’n handjes in alles, maar als er één ding is gebleken: je kan problemen niet met belastingen oplossen.
MarcoM zegt
In Nederland kennen we tegenwoordig heffing op diesel, oja, daar wordt hij schoner van, pfff.