
Amai en driewerf godmiljaar! Terwijl wij al meer dan een jaar emmeren over de mogelijkheid van het ‘wireless’ opladen van je elektrowaggie, pakken onze zuiderburen door. Geen zever maar daden, zogezegd. Als het een beetje meezit, hoeven we in de toekomst niet te hannessen met stekkers en stopcontacten.
Over de hele wereld zijn er tal van onderzoeksinstituten die zich (onder andere) bezighouden met research naar het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) zonder stekker. Dit kan door lussen in het wegdek aan te leggen die de auto al rijdend, danwel stilstaand, van verse stroom voorzien. Het bedrijf Flanders Drive demonstreerde dit principe onlangs op de N769 in het Belgische Lommel. In Lommel wordt speciaal voor dit project een tijdelijke testbaan aangelegd.
Flanders Drive (nee, niet deze Flanders) is een samenwerkingsproject van de Universiteiten van Brussel en Leuven, en een aantal ondernemingen. Hoewel de techonologie zich uiteraard nog in een testfase bevindt is de ontwikkeling veelbelovend. Hoe de Belgen trouwens lussen willen aanleggen in het harde beton dat de meeste wegen daar siert is me trouwens een raadsel. Het viel me verder op dat er in het bijgaande interview geen een keer het woord België in de mond werd genomen, maar alleen Vlaanderen.
Een uitlegvideo over dit systeem kan je vinden op Autojunk (wel even je Duits oppoetsen), we houden de ontwikkelingen in de peiling!
Met dank aan KiloKilo voor de tip!
volgend jaar overdekt vliegveld in belgie?
Tja, Ingrid Lieten is dan ook Vlaams minister (van wetenschappelijk onderzoek en innovatie), en niet federaal. Logisch dan dat ze het over Vlaanderen heeft ipv België.
En hoe zit het met de verliezen in een tijd waarin duurzaaom omspringen met energiebronnen centraal staat?
@Macready:
Stop met huilen, entrepreneurs kijken niet naar wat niet kan maar wat wel kan, anders kom je nooit ergens.
Maar denk je nou echt dat het woord efficiëntie niet in het hoofd van de ingenieurs is opgekomen?
nee, niet deze Flanders) –> link werkt niet
en uiteraard Vlaanderen, ik voel me geen Belg maar een Vlaming, en dan mag ik het nog zo lang uitleggen, maar no offense, jullie Nederlanders begrijpen dat niet. You have to be in it to feel it!
@Jantje_555: Nu wel weer als t goed is
@Jantje_555: idd je moet vlaming zijn om het te snappe :D feel the saaammeee wayyyy ^^
http://www.iav.com/de/index.php?we_objectID=15760&pid=227
@primramessar: Thanks, heb ‘m toegevoegd
Zijn er geen mensen met pacemakers in Belgie?
Toch is dit een erg leuke ontwikkeling. De laadtijd van EV’s, tezamen met hun beperkte bereik, is heden ten dage vaak een behoorlijk probleem. Als dit slaagt worden beide problemen mooi afgevangen.
Ik vraag me af hoe lang het duurt tot we een soort van Mag-Lev-systeem gaan zien, zoals dat nu al bij treinen wordt gebruikt.
@sir_smokalot: Je bedoeld met het Mag_lev-systeem een soort van systeem waar je als automobilist mee kan aankoppelen? Had Volvo niet eens een ontwerp hier voor gemaakt?
ik heb een tandenborstel (echt waar) die doet dat al 10 jaar ..
Wubbotjoooooooo ..
@lincoln: begint spontaan de tandenborstel-jive te neuriën…
Jammer dat er niet word uitgelegd hoe het systeem werkt! Meen dat TU Delft er ook mee bezig was. Alleen de auto afstand tot (laad)wegdek was nog een probleem. Een auto zou dan moeten zakken onder het rijden en dan op de rechter rijstrook tijdje bijladen. Dan weer normale hoogte en weer volgas verder.
@Maksimum: Ik ga er niet veel dieper op in, omdat het in de vorige 3 artikelen al aardig uitgebreid is besproken. Het nog een keer doen zou dubbel werk zijn.
Er is echter wel een video’tje toegevoegd. Bovendien wordt zelfstandig verder zoeken aangemoedigd! :)
Draadloos laden, weer lekker inefficient, en zeker niet beter voor het milieu dan via een draadje. Kom op mensen! Laadt met een draad! Nieuwe slogan…
tuurlijk wordt er enkel gepraat over vlaanderen, vlaanderen betaalt wallonië! belgie is bestaat niet meer :-)
@dennis: vuil nvaertje, stop met zagen en zorg dat Bart De Wever eens zijn woord houd!
Gesponserd door…. VUB!
Haha die Belgen verbazen zich dat ze de eerste zijn.
Misschien is er al vaker over nagedacht en zijn de stroomverliezen gigantisch bij ditsoort opladen??
HaHa Belgium Creativity WIN!!
@Oederdekoe: een win voor Vlaanderen bedoel je, wallonië(bewust zonder hoofdletter) heeft met deze wereldprimeur niets te maken.
Harde beton?? Dat zijn alleen nog maar kleine landelijke wegen en enkele provinciewegen hoor. De rest is smeuïge asfalt.
En natuurlijk Vlaanderen en niet België. Vlaanderen geeft zo’n dingen niet weg. We doen het zelf en strijken de eer op (en hopelijk de poen).
voor de geïnteresseerden misschien toch maar eens kijken naar http://www.youtube.com/watch?v=1JVtvQe30wk&NR=1
of http://www.marketwire.com/press-release/Bombardier-Stadtwerke-Augsburg-Pilot-PRIMOVE-Catenary-Free-Contactless-Tramway-System-TSX-BBD.A-1266465.htm
vervang de Brusselse tram door en bus en ….
Het is een storm in een leeg glas water !
Vlaanderen moet niet op de kaart gezet worden , het een
schandplek in Europa . Zo’n klein landje en jullie politici slagen er niet in om een akkoord te krijgen voor
een nieuwe regering . Laat de echte problemen dan maar
oplossen door de universiteiten en zagen jullie maar verder over B.H.V. of over de transfers naar Wallonie . . .
moest wallonie niet moeilijk doen hadden we al lang een regering, in Vlaanderen is alles koek en ei, in wallonië ook maar dat komt omdat zij leven met Vlaams geld