Ze zijn nu eindelijk wakker geworden.
Administratieve drama bij onze zuiderburen. De Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) heeft een slordige fout gemaakt, met vervelende gevolgen. Zoals je wellicht weet is het in België mogelijk om een persoonlijke plaat te kopen. Er zijn spelregels aan verbonden, maar over het algemeen is er voldoende vrijheid qua combinaties.
Eén van de regels is dat men niet alleen maar cijfers op een plaat wenst. Mocht men niet op de hoogte zijn van deze regel en toch een dergelijke aanvraag doen, dan moet de DIV de aanvraag weigeren. Belgische kentekenplaten met enkel getallen zijn namelijk exclusief bestemd voor klassieke voertuigen van vóór 31 december 1953.
Je begrijpt het al, er kwamen diverse online aanvragen voor getallen-platen binnen en de DIV klikte doodleuk op de goedkeur-knop. Sinds februari 2018 heeft de DIV dergelijke persoonlijke platen uitgegeven, zo schrijft La Dernière Heure vanmorgen. De misstanden zijn eindelijk aan het licht gekomen en er wordt nu actie ondernomen. Een ieder die zijn plaat heeft gekregen met enkel getallen op een auto na 31 december 1953 moet de kentekenplaat weer inleveren. Wie blijft rondrijden met een dergelijke plaat is illegaal bezig en kan consequenties verwachten. Het is niet bekend hoeveel cijferplaten er exact zijn verstrekt door de DIV.
Foto: McLaren met bijpassen kenteken in Rotterdam via @meteej op Autojunk
Design_Driven zegt
Een administratieve blunder in België, je verwacht het niet………oh nee, toch wel.
Ik heb er ooit 5 jaar gewoond en het duurde bijna een jaar om mij in te schrijven. Ze zijn al mijn papieren 3 keer kwijt geraakt en ik heb uiteindelijk moeten weigeren weer te vertrekken uit het districtshuis voor het geregeld was.
crosske zegt
@sketcher: missen is menselijk. Nederlanders zijn dat niet…?
vroaaar zegt
@crosske: 1x missen is menselijk, 2x missen dan ben je de spreekwoordelijke ezel, maar bij “3 strikes, you’re out”!
toyotaprius zegt
@vroaaar: zo werkt het bij deze dienst ook, alleen ze raken 3x jouw papieren kwijt en geven jou er de schuld van..
mistermini zegt
@crosske: Nederlanders vragen voor elk a4tje 15 euro en het duurt meestal 2 weken voordat je de papieren überhaupt hebt.
Gulli zegt
@mistermini: 15 euro? Dat is een koopje! Mijn ex verhuisde in haar studentenwoning ooit eens van de achterkamer naar de voorkamer. Letterlijk van 21b naar 21a; 105,- administratiekosten
stanny zegt
@sketcher: ze doen er alles aan om Nederlanders te weren…
nasty zegt
Als je €2000 betaalt voor een custom plaat, mag je niet eens zelf kiezen wat erop staat?
SimonMc zegt
@nasty: het is tegenwoordig weer 1000 Euro, nadat de populariteit ingezakt was.
imarinos zegt
@SimonMc: weet je dat zeker?
SimonMc zegt
@imarinos: ja
acizane80 zegt
@SimonMc: het is 1030€ geworden maar die 30€ telt niet mee maar klopt het is omlaag gegeaan ivm populariteit. Ze hebben 1 jaar lang 1000€ extra gevraagd voor de kassa aan te dikken. Ik vind dat weggegooid geld. Maar goed dat moet ieder voor zich uitmaken.
vroaaar zegt
@acizane80: suggestie voor jouw persoonlijke plaat: weggegooidgeld ;)
vroaaar zegt
@vroaaar: of W39939001D93LD als het cijfers én letters moeten zijn…
acizane80 zegt
@vroaaar: mag max 8 karakters lang zijn helaas.
Robert zegt
@nasty: veel vervelender is het denk ik, dat je 2000 euro voor een plaat hebt betaald en je krijgt dan achteraf te horen dat je de plaat weer mag inleveren…
Ik ben ook benieuwd hoe ze snel hiervoor de platen kunnen omwisselen voor exemplaren die wel geldig zijn. Met een auto zonder geldig kenteken mag je tenslotte ook de openbare weg niet meer op. En dan zou je dus in theorie dubbel kunnen worden gepakt.
hammerman zegt
@rrrobert: fout ligt bij DIV. Dan krijg je je betaalde €2.000 terug neem ik aan, tenzij je gratis een plaat met wel toegestane tekst/getallen mag uitzoeken.
Of zijn ze zo dom in Belgie dat ze €2.000 teruggeven en dat je dan voor het nieuwe tarief van €1.030 een nieuwe plaat kan bestellen?
tge1 zegt
De hoofdredenen dat ik mijn wederhelft naar Nederland heb gehaald is de hopeloos achterhaalde overheid, rommelige sfeer en veelal grauwe uitstraling in België. Dan maar geen protserige villa aan een levensgevaarlijke 70-90 weg en iets goedkopere auto.
dirkv zegt
@tge1: Haha, goed reden! Wat vond ze er van?
tge1 zegt
@dirkv: Nu al ruim 7 jaar de beste keuze die ze gemaakt heeft! Terug wil ze er niet meer wonen.
dirkv zegt
@tge1: Is ze naar Nederland gekomen om niet meer in België te hoeven wonen? Of is ze naar Nederland gekomen omdat jullie graag bij elkaar zijn?
tge1 zegt
@dirkv: Dat heeft ze gedaan om vragen zoals die van jou te beantwoorden. ;-)
dirkv zegt
@tge1: Haha, slimme vrouw!
SimonMc zegt
@tge1: Ok, ik hap. “Veelal grauwe uitstraling”. België heeft een zeer divers landschap ( diverser dan Nederland, in ieder geval) en dan heb je natuurlijk plaatsen en steden die niet om aan te zien zijn ( Charleroi, Luik,…). Maar net dat maakt het soms ook interessant en mooi. Ben je bv in Wallonië geweest? Prachtige omgeving.
Dat gezegd zijnde, zijn mijn ervaringen in Nederland… wisselend. Alles moet schijnbaar geld kosten en heb veelal het gevoel gehad dat ik werd opgelicht.
Ja, België is een bananenrepubliek, maar je wordt er wel eerlijker behandeld. Flitsboete? Als je protesteert wordt de boete in de helft van de gevallen nietig verklaard.
Onterechte flitsboete in Nederland? Tja meneer, geautomatiseerd systeem, kunnen we niks aan doen…
2wheeler zegt
@SimonMc: als je geflitst ben heb je toch te hard gereden? Wat is er dan eerlijk aan dat je boete (je straf) gehalveerd wordt als je gaat klagen? Que?
SimonMc zegt
@2wheeler: Te hard is te hard inderdaad. Maar het feit dat protesteren, of gewoon niet betalen van een boete gewoon werkt, is wat België oa een bananenrepubliek maakt. 50% van de kleine boetes die onbetaald zijn, worden door de rechter weggewuifd als niet relevant. Klinkt vreemd, maar is in de praktijk gewoon zo.
vingers zegt
@simonmc: maar dit is toch helemaal niet eerlijker? Eerlijk is, als je te hard rijdt, een boete. Uit jouw verhaal lijkt het, dat je daar gewoon mee weg kan komen, niet eerlijk dus.
SimonMc zegt
@vingers: Nee je hebt gelijk, eerlijker is niet het juiste woord. Menselijker? Lakser?
markie123 zegt
@simonmc:
Ja, naar Luik en Charlerois ga ik om te urbexen, evenals diverse andere locaties in belgië. Het aanbod aan leegstaande huizen en gebouwen is significant hoger dan in NL, dat is niks om trots op te zijn.
Als je te hard gereden hebt, is dat toch zo? Ook in NL moet de overhead mbv een ijkrapport kunnen aantonen dat de apparatuur correct functioneerde toen de overtrading werd geconstateerd.
En ik rijd regelmatig door België, maar als jij met ‘divers’ de roze huizen met torentjes naast grauwe betonnen bunkers bedoelt, met hier en daar een onderkomen winkel of fabriek ertussen, doe mij dan maar gewoon een nette NL stad of wijk.
Om het over de wegen, chaotische ambtelijke rompslomp en issues vanwege taalverschillen nog maar niet te hebben… Neen, ik zou niet graag met u ruilen, ook al zijn de auto’s goedkoper.
markie123 zegt
@markie123:
Overhead is overheid, automatische spellingcontrole die op engels staat.
vroaaar zegt
@markie123: haha, maar overheid is wel overhead… ander woord voor belastingen ;)
berlinetta zegt
@simonmc: België heeft prachtige natuur, vriendelijke mensen en heerlijk eten en drinken. Ik hou ook erg van het land. De steden vind ik vaak ook erg mooi. Een stuk gezelliger dan de Nederlandse steden. Maar ik kan ook niet ontkennen dat het niet altijd even netjes bij ligt en dat ziet er soms ook vreemd uit. Van die mooie, grote huizen die aan een straat liggen die zo uit een derdewereldland lijkt te komen.
mrbooz zegt
@simonmc:
is het niet zo, dat als je in bezwaar gaat tegen een verkeersboete, en je ongelijk krijgt, dat je zelf opdraait voor de proceskosten? Bekeuringen uit belgie doe ik niks mee. Geen bezwaar, want dan weten ze dat je de boete thuis hebt gekregen.
Ze hebben sowieso een raar systeem daar. Je moet “toegeven” dat je schuldig bent ofzo.
tge1 zegt
@SimonMc: Hmm, diverser wil ik niet zeggen. Nederland heeft een mooie lange kustlijn, een groepje eilanden in het noorden, leuke sfeervolle stadjes en dorpjes, vriendelijk personeel in de horeca en winkels en bovenal heerlijke binnendoor weggetjes zonder putten, kieren en gaten. En ook niet onbelangrijk, een onberispelijk fietspadennetwerk. De Belgen gaan er prat op!
tge1 zegt
@SimonMc: Jazeker, België is een leuk land om doorheen te reizen trouwens en voor familiebezoekjes. Maar wonen… Absoluut niet.
crosske zegt
@SimonMc: ik kan je volgen, maar België is een koninkrijk, net als Nederland ?
nasty zegt
@SimonMc: als Belg zijnde ga ik België niet verdedigen. Is een mooi land ind, maar de infrastructuur, de wegenwerken, organisatie en alles zijn gewoon een soepje…
camber24 zegt
@SimonMc: Als Nederlander ben ik bijna drie jaar geleden naar België verhuisd. Voor de liefde, mijn vrouw is een Vlaamse. Vanwege haar werk kunnen we niet naar Nederland verhuizen. Ik werk internationaal, dus de keuze was makkelijker wie er zou verhuizen. Ik dus.
Mijn Vlaamse vrouw heeft, nu ze door mij veel vaker in Nederland komt (familie, vrienden, weekendjes weg), inmiddels toch wel wat spijt. Ze vindt Nederland veel mooier, beter onderhouden, vriendelijkere en meer open mensen, betere horeca (normalere prijzen, vriendelijkere bediening, eten minder klassiek/cliché), betere wegen, minder inkomstenbelastingen, et cetera.
Ik vind het altijd wel best waar ik woon, zolang het maar een beetje rustig is, ik relatief snel op de snelweg kan zitten, en binnen 50km van een vliegveld. België vind ik echter wel een erg grauwe bedoeling, en zoals je zegt, een bananenrepubliek. Belachelijk, dat we zo dicht bij elkaar wonen, en de subtiele verschillen er toch zo veel zijn. Wat mij betreft wordt België dan ook zsm opgeheven, sluit Vlaanderen zich bij Nederland aan, en Wallonië bij Frankrijk. Iedereen blij? Ik in ieder geval wel :-)
wijsneus zegt
@tge1: Dit zeg ik ook als ik weer eens moet uitleggen dat ik een Russische vrouw heb.
woudloper zegt
@tge1: overal 70 nu. Welkom terug
mashell zegt
Hebben ze daar een plaat voor hun kop? De maatregel van inleveren op straffe van boetes is gewoon absurd, dit is gewoon een “fout van de bank in uw voordeel”. De regel zou gewoon moeten worden aangepast naar: wagens van voor 1954 mogen een nummerplaat met alleen cijfers hebben en een handvol wagens in 2018.
Dizono zegt
Zeg, het is toch nie voor niks een nummerbord he?
Calimero zegt
1:Ik zie geen McLaren op de foto boven het artikel maar het Evoluon.
2: Nummerplaten met alleen cijfers zijn, buiten van voor 1953, ook in gebruik door de Koninklijke familie. De koning heeft ( logisch) een 1 op de nummerplaat zonder toevoeging.
3. Je kunt in Belgie auto rijden en bezitten voor aanzienlijk minder kosten dan in Nederland. Wat je in NL bij bepaalde auto’s aan wegenbelasting en verzekering per maand/ kwartaal kwijt bent betaal je in BE voor een heel jaar. Daarbij is de brandstof (Diesel uitgezonderd) meestal ook beter betaalbaar.
Maar het is en blijft Belgie dus aan logica ontbreekt het soms.
berlinetta zegt
@milan0: Dat is toch het Atomium?
Calimero zegt
@berlinetta: Ja dat bedoel ik. Sorry voor gepikeerde Brusselaren nu.
dirkv zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BaRa zegt
@redactie – Jullie weten dat je niet zomaar foto’s van het Atomium mag gebruiken? http://atomium.be/AuthorsRights.aspx?lang=nl
stationcar zegt
@bara:
Jij loopt achter:
http://www.brusselblogt.be/2016/07/16/fotos-maken-van-het-atomium-het-mag-voortaan.html
crosske zegt
Ben ik even blij dat het gedoe van de Fransoos weg is? thx autoblog.?
luciano_borello zegt
België… whoehoehaha!