Vlaanderen wil het keuren van auto’s op de schop gooien, want het is nu een beetje een puinzooi.
In Nederland is niet alles perfect geregeld, maar er zijn best wat zaken die we beter voor elkaar hebben dan onze zuiderburen (niets ten nadele van onze Belgische lezers verder). Zo is het periodiek keuren van auto’s niet heel goed geregeld in België, zoals we in februari al schreven.
In België is de situatie als volgt: je kunt niet bij normale garages je auto laten keuren, daarvoor moet je bij een keuringsstation zijn. Dit zijn geen keuringsstations van de overheid, maar particuliere bedrijven die van de overheid per regio een monopolie hebben gekregen.
Vanwege de afwezigheid van concurrentie hebben deze keuringsstations klantvriendelijkheid niet altijd even hoog in het vaandel en rekenen ze vaak stevige prijzen. Ook zijn er lange wachttijden en worden er soms auto’s onterecht afgekeurd.
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, wil nu orde op zaken gaan stellen. Zij wil (deels) een einde maken aan het monopolie. Dat betekent dat ook erkende garages straks auto’s mogen keuren. Net als in Nederland dus. Dit zou moeten zorgen voor minder lange wachtrijen en lagere prijzen.
De Belgen gaan nog niet volledig voor het Nederlandse model. De garage mogen namelijk alleen de herkeuring doen, nadat een auto eerder is afgekeurd. De keuringsstations behouden dus het monopolie op de eerste keuring.
Het plan is overigens nog niet in kannen en kruiken. Het is nog een plan. Er gaat onderzocht worden wat er allemaal mogelijk is. Als de hervormingen worden doorgevoerd, is het de bedoeling dat dit in 2024 gebeurt.
Foto: @jzaero, via Autoblog Spots
Via: Autonieuws.be
Wolflow zegt
De RDW heeft, net als keuringsstation in België, ook geen concurrentie.
mashell zegt
Maar de RDW is er niet voor een simpele APK, die zijn er voor typegoedkeuringen en keuringen van import wagens.
Dutchdriftking zegt
@mashell: En als je een Wok melding of een uitvoer gaat doen mag je er ook heen ;)
coupedriver zegt
Dat doet de Vlaamse keuring ook en die simpele APK is niet zo simpel als in Nederland. Lijkt me niet dat die garages alle toestellen, schokdemper test, remmenbankv enz hebben…?
neal zegt
Jep de meesten hebben dat wel
3246cm252kw zegt
Maar het zijn wel oplichters en nietsnutten en ik spreek helaas uit ervaring…
maotje zegt
Vertel je ervaring?
Richmond zegt
De rdw is alleen de instantie die de regels maakt en zorgt dat ze nageleefd worden dmv de steekproef. Maar als er geen steekproef komt en de garage wil je oplichten dan kan de rdw ook niks.
petrolicious zegt
“Wij hebben het beter voor elkaar want geen monopolie”. Juist, overheidsinstantie RDW heeft geen monopolie op het keuren van wagens… 😅😂
CYBRTRK zegt
Niet op de APK, wel op de typegoedkeuringen en import
Robert zegt
Toch zaten er ook in Nederland, zeker in de beginjaren van de apk, veel rotte appels in de fruitmand van garages met keuringsbevoegdheid, niet zelden om de klant veel geld af te troggelen.
Mijn eerste auto was een C-Kadett, waar ik een vloerdelen in had laten lassen om deze gekeurd te krijgen. Ik moest bovendien naar de RDW, want zij moesten daarna (was vooraf overlegd) het chassisnummer opnieuw in de vloer aanbrengen. Tot mijn verbazing werd de auto toch nog afgekeurd, wegens ‘doorrotting aan de bodem.’ Die kl##tzak bleek net zo lang met een hamer en schroevendraaier op de bodemplaat te hebben geslagen dat ie er alsnog doorheen was gegaan. Putten als kogelgaten had -ie achter gelaten. Gelijk terug naar de RDW natuurlijk; toen was hij stevig de sjaak.
William zegt
Met de APK wordt in Nederland ontzettend gerotzooid. In theorie is er toezicht, in de praktijk vrijwel niet. Hooguit een incidentele steekproef, meer niet. Veel wrakken op de weg die op mysterieuze wijze door de APK keuring zijn gekomen.
Robert zegt
Zo hoorde ik vorige week nog het verhaal van iemand die een camper bij een garage bracht voor de apk, en dat deze de camper ‘zonder aandachtspunten of afkeurpunten’ goedkeurde. Mooi, voor weinig een verse apk, zou je zeggen. Alleen, bij het afmelden wees de RDW de camper aan voor een steekproef. Daarna bleek dat de camper in kwestie helemaal niet eens door de roldeur naar binnen paste. Die garage had dus wel even wat uit te leggen aan zowel de klant als aan de RDW…
seatleon zegt
Ik mag graag Klokje Rond kijken en als ik zie wat daar uit naar voren komt denk ik dat de Nederlandse APK niet als benchmark gezien moet worden. De slager keurt vaak zijn eigen vlees en dat betekent dat niet al te nauwkeurig gekeken wordt.
shalomleon zegt
De apk is gewoon een wassen neus, je wilt niet weten als je een auto “op de grens” keurt wat er dan allemaal is toegestaan. Ja je hebt soms een wrak, die soms wel degelijk volgens de regels (ook al is het maar net) goedkeur kan zijn
dondeboer zegt
Anderzijds zijn er ook legio garagebedrijven die zaken vervangen die nog prima een jaartje mee hadden gekund, met als argument dat moet voor de APK.
dondeboer zegt
APK dwingt eigenaren om hun auto minstens 1x per jaar naar de garage te brengen. Er zijn eigenaren genoeg die zonder apk nooit naar de auto zouden laten kijken. Is het een perfecte regeling? Verre van. Maar echte wrakken zoals voor de APK (wie kent TROS Kieskeurig nog) rijden er niet meer rond en we gaan er in NL ook nog aardig pragmatisch mee om.
wimof zegt
Ik ben Belg en het huidig systeem is best ok voor me, hoe hard ik me in mijn (garagehouder) verleden aan rot geërgerd heb hoe beter ik het nu vindt.
Herkeuring bij de (bevriende) garagehouder zet de poort open voor Belgische willekeur, dan liever de norse aanpak van de privé stations.
Is het niet ok dan is het niet ok en niet grijs zoals de Belg het toch zo graag ziet.