Alle met grote regelmaat terugkerende bangmaakverhalen ten spijt lijken nog steeds veel mensen de dans te ontspringen als ze in het buitenland worden geflitst. “Heeft toch geen zin“.
We horen het elk jaar: binnenkort gaat jouw flitsboete uit het buitenland heuswaar-100%zeker-absoluutontegenzeggelijk-zondergenade-bunkerhard op je deurmat vallen, en als je niet betaalt, dan komt men hem met een dwangbevel in de ene en een potje vaseline in de andere hand gewoon bij je innen.
Aan het woord Gilles Blondeau van het parket Halle-Vilvoorde: “We hebben enkele duizenden buitenlandse chauffeurs géén voorstel tot minnelijke schikking overgemaakt. Waarom zouden we ook? Van heel wat bestuurders krijgen we onvoldoende persoonsgegevens doorgestuurd, zoals geboortedatum en -plaats. Dat hebben we nodig om iemand te kunnen vervolgen als ze niet betalen. Het heeft weinig zin om daar veel tijd in te steken.”
Halle-Vilvoorde gooit elk jaar 8 van de 10 buitenlandse boetes weg. Betekent dat ook dat dat er van de 98.000 boetes voor ons kaasetende, caravantrekkende ‘Ollanders maar 20.000 betaald/opgestuurd worden? Joost mag het weten…
Met dank aan Pierre voor de tip!
martinus zegt
Mooie mentaliteit, te veel moeite dus we doen het niet. Terwijl de Nederlandse belasting ambtenaar ’tot het gaatje’ zou gaan voor elke cent.
desjonnies zegt
@martinus:
dream on honey !
stephano zegt
@martinus: Probeer het eens in Amerika, We hebben eens thuis in Nederland een boete in de bus gehad voor een snelheidsovertreding ter hoogte van Miami. Totale schade: 10 centen (in dollars!)… De postzegel alleen moet een veelvoud gekost hebben! :P
acizane80 zegt
@martinus: wij Belgen worden niet ontzien, alle accijnzen worden verhoogd. Meesten krijgen een boete voor de stomste regels vb bellen tijdens fietsen. Maar buitenlandse boetes is te veel moeite.
granlusso zegt
Logisch, ontzettend lastig om boetes te kunnen innen zo. Je zou meer gegevens kunnen uitwisselen tussen landen, maar ik vind eigenlijk dat dat weer te ver gaat. EU prima, maar niet alles hoeft samengesmolten te zijn.
blaze3027 zegt
Ahaha mooi ben gisteren in zwitserland geflitst. Als je denkt dat boetes hier duur zijn wil je ze daar niet krijgen.
Ik betaal zwz geen moer
sir_smokalot zegt
En de volgende keer bij de grenscontrole peentjes zweten, want je gaat wel in de systemen… Kan een duur geintje worden zo.
mout zegt
@sir_smokalot: Als je af en toe van auto (en dus nummerplaat) wisselt, zou dat genoeg helpen tegen klotsende oksels bij grensovergangen?
sir_smokalot zegt
@mout: Dat vraag ik me dus af. Stel: ik leen de auto van mijn ouders, en rij met constant 160 per uur van Basel naar Zurich en weer terug. Dat betekent op dat stuk snelweg dat je ongeveer 20-30 keer geflitst wordt, en later bekeuringen thuisgestuurd krijgt uit de kantons BL, AG en ZH.
Bekeuringen gaan naar de kentekenhouder, dus ik zou dan in principe verschoond moeten zijn van boetes, zo lang ik maar niet met het betreffende voertuig ga rijden in CH. Alleen wanneer de ouders in kwestie eens de Zwitserse grens oversteken hebben ze wel een groot probleem lijkt me. De kentekenhouder is verantwoordelijk voor de bekeuringen.
En wat zou er gebeuren als je je auto vervolgens verkoopt en de nieuwe koper rijdt op een gegeven moment Zwitserland binnen? Vanwege het Nederlandse kentekensysteem is het nog steeds dezelfde auto-kentekencombinatie..Of zou de douane je laten gaan als je kunt aantonen dat de auto tn tijde van de overtredingen niet in je bezit was, maar van een vorige eigenaar?
mout zegt
@sir_smokalot: Allereerst: Ik ben veel te braaf om het uit te gaan proberen, en doe te lang met één auto om in de verleiding te komen.
Wat de auto van je ouders betreft: Ja, nou en of. Die breng je dik in de problemen. In Duitsland moet je toet ook op de foto staan, meen ik. Maar van Zwitserland heb ik dat nooit gehoord. Je ouders gaan dus 1) betalen, of 2) never nooit meer met die auto naar Zwitserland. Of 3) ze slepen jou voor de rechter om je tot de laatste cent zelf te laten betalen. Kan ook, afhankelijk van het merk ouders dat je hebt.
De interessantste casus is het kopen van een besmet kenteken. Dat is wel vervelend, maar niet ingewikkeld. Als je kan laten zien dat die auto pas op kenteken gezet is na de overtredingen, en bovendien op een andere naam, dan houdt het gewoon op. Je zult een uurtje zitten zweten in een kamertje van mannetjes met een pet. Da’z alles.
Hmmm. Auto overschrijven op een andere ouder / jezelf / katvanger / baard van Sinterklaas zou dus ook moeten werken.
vroaaar zegt
@sir_smokalot: Misschien moet je wat minder geestverruimende middelen roken ;-). Op het kentekenbewijs staat namelijk de “datum tenaamstellen”, dus kun je als nieuwe eigenaar zonder probleem aantonen dat de vorige eigenaar de overtredingen heeft begaan. En als je je ouders niet wilt naaien met deze domme actie die je beschrijft, dan kun je dus het beste na terugkost uit Zwitserland de auto even overschrijven (op je eigen naam) en daarna weer terug naar je ouders. Kost wel twee keer leges, maar da’s altijd nog goedkoper en attenter dan je ouwe lui bij de Zwitserse grens voor paal zetten…
blaze3027 zegt
@sir_smokalot: jaaa mijn mede smoker heb je gelijk in. Maar de auto die ik naar daar heb gereden stond op de naam van iemand anders en die komt never nooit in Zweden. En ik was alleen gaan rijden omdat ik me vlucht had gemist. Dat zie ik mezelf niet snel weer doen
coffeecup zegt
@blaze3027: vanuit Zwitserland doen ze veel moeite tot incasseren. Met als uiteindelijk gevolg agenten aan de deur ter identificatie.
blaze3027 zegt
@coffeecup: ik had ergens al gelezen dat ze het wel opsturen.
Als je niet betaald komt je kenteken in het systeem en als je daar weer komt ben je de lul . (Als de auto op je naam staat.)
Daar is boven de 40 km te hard…de gevangenis in. Maken geen grappen daar
sir_smokalot zegt
@coffeecup: Wat nog wel een interessante vraag is of alle kantonale boetes in een grote nationale registratie gaan. Autonomie is groot, en als je bijvoorbeeld in Geneve of in Vaud zwaar in de financiele puree zit en naar, zeg, Graubünden verhuist, dan heb je doorgaans niet veel te vrezen, omdat de kantonale autoriteiten niet bij de gegevens van andere kantons kunnen.
Of misschien ook wel, maar dan alleen pro-actief.
bennyyy zegt
Toch maar meer mensen staande houden.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, België…..
joostmaghetweten zegt
Ja die achterlijke sleurhutten zullen de dans ook wel ontspringen.
clarkson zegt
Ze weten mijn brievenbus altijd goed te vinden hoor. Ik denk trouwens wel dat het aan het bedrag ligt. Als het een boete van 40euro is sturen ze hem denk ik niet zo snel op. Ik had er laatst één boven de 200euro. Nou die lag binnen 2 weken op de deurmat. Volledig in het frans natuurlijk.
kami zegt
@clarkson:
Toevallig vorige week een gekregen, 129 waar 120 was toegestaan, na correctie 1 km/h te hard… Dus ook kleine boetes versturen ze.
Formulier maar netjes ingevuld en opgestuurd aangezien ik elke week door België moet en weinig zin heb in problemen. Zal binnenkort dus wel de boete zelf (acceptgiro?) in de bus krijgen.
clarkson zegt
@kami: ja dat formulier moet je dus nooit invullen. De acceptgiro komt vanzelf inderdaad. Maar ook als je dat formulier niet invuld.
peewee05 zegt
@clarkson: briefje terug in het Nederlands met de medeling dat je niks wilt kopen bij ze. Laat ze eerst maar een brief in het Nederlands opstellen, daar heb jij als ‘overtreder’ recht op :)
crusader zegt
@peewee05: mss volgende keer ook eens het groot dictee der Nederlandse taal winnen?
davidw zegt
In Wallonië is dit zelfs dagelijkse kost voor overtredingen begaan door onze eigen landgenoten, ‘de parketten zijn nu al overbelast’, ‘boetes voor geringe snelheidsovertredingen zorgen toch alleen maar voor onbegrip’.
bartteeuwen zegt
@davidw: zo’n lange zin zonder ook maar één punt te gebruiken. Knap!
davidw zegt
@bartteeuwen: Jij bedankt voor je bijzonder sterke inhoudelijke bijdrage.
bartteeuwen zegt
@davidw: oke sorry voor mij azijnzeik. Ik snap nu wat je bedoelt met je verhaal, maar ik moest het toch 3 keer lezen.
davidw zegt
Wel hypocriet dat die vakbonden hierover klagen. Als hun militanten ergens de boel gaan slopen dan weigeren ze vaak elke vorm van medewerking of verschuilen ze zich achter het feit dat ze geen rechtspersoonlijkheid hebben.
grandmasterb zegt
Volledig in het frans? Dan terugsturen met vermelding in het engels of nederlands dat je geen frans spreekt. Dat heb ik gedaan met een in het frans ontvangen boete uit België (ca.40 km te snel op de snelweg), was wel jaren geleden, nooit meer wat van gehoord. Ik vind dat als ze een boete naar het buitenland sturen, dat die dan leesbaar voor de ontvanger moet zijn. De duitsers doen dat heel netjes, foto erbij en een nederlandse vertaling.
vr6audi zegt
@grandmasterb: Ik ben zelf niet into rechten etc, maar volgens mij is het zo dat je via europese wetgeving recht hebt op een vertaling in je eigen taal.
Mijn boete uit duitsland kwam in het duits, teruggestuurd dat ik geen duits kan en of ik een vertaling mocht. Nooit meer wat van gehoord.
davidw zegt
@grandmasterb: Als Europees inwoner heb je daar sowieso recht op om in je eigen taal aangeschreven te worden wanneer je hierom verzoekt. Wel oppassen in de Luik (de stad dan), in tegenstelling tot de andere delen van Wallonië wordt er daar bijzonder veel gecontroleerd.
beetec zegt
Net een boete uit Belgie (Luik) van €150 betaald voor 35km te hard. In het Frans en Nederlands. Je kunt er voor kiezen niet te betalen, ik heb het risico niet genomen.
bluedust zegt
Ik woon nu tijdelijk in spanje, worden de boetes van hier ook naar nl gestuurd?
monsieurleloure zegt
Laatst in Stuttgart een tientje boete gescoord. Na de tweede brief maar betaald, gek genoeg was het boetebedrag niet verhoogd. Da’s hier in Nederland wel anders…
cpp1 zegt
Heb ik een keer meegemaakt. Geflitst in Basel, ca 20 te hard. Dat was een nieuwe cq mobile kast, want ken de flitspalen uit mijn hoofd op dat traject.
Paar maanden later kwam de Nederlandse politie mijn oprit oprijden. Of ik even direct 400 euro wilde betalen. Vreemde in deze zaak is dat ze vertelde dat Zwitserland al een paar keer post had gestuurd? Terwijl ik niets ontvangen had. Al met al een erg vervelende situatie. Ik moet zeggen dat de politie zich ook wel enigszins geneerde om voor zoiets bij mij de oprijlaan op te komen, dat lieten ze wel een beetje doorschemeren.