Aangezien in België alle criminaliteit is opgelost gaat de overheid zich de komende tijd concentreren op intensievere snelheidscontroles. Voor uw eigen veiligheid natuurlijk.
In navolging van het o-zo-fijne Nederlandse controlebeleid zijn onze zuiderburen nu ook van plan de hardrijder de duimschroeven flink aan te draaien. Houd rekening verschillende controles achter elkaar, zoals een mobiele flitser, dan een trajectcontrole en verderop een tweede mobiele camera (het kan niet op!). Want iedereen weet dat dit de enige manier is om de begroting te spekken het aantal verkeersslachtoffers naar nul te brengen. Ook de Belgen hebben hun prioriteiten op orde.
Is het pure bangmakerij, of zal in België ook een verregaande BOA-isering plaatsvinden? In 2020 wil het land het aantal verkeersdoden met de helft teruggedrongen hebben. In De Standaard oppert Michaël Jonniaux, chef van de wegpolitie, het digitaliseren van de flitspalen en de eerdergenoemde trajectcontroles.
In 2012 is het aantal bekeuringen voor te hoge snelheid verdubbeld naar 1,2 miljoen (waarvan er dus 800.000 betaald werden). Peanuts in vergelijking met Nederland, waar alleen al over de eerste 4 maanden van dit jaar 3,1 miljoen vergelijkbare prenten werden uitgeschreven (!).
Over een strengere aanpak van bellen/appen/facebooken/algeheel geklooi met de smartphone trouwens geen woord. Want dat is natuurlijk lang zo belangrijk niet als het gaat om het terugdringen van verkeersslachtoffers.
Wel is er sprake van een ietwat verscherpt alcoholpreventieregime. Dat is in ieder geval nog iets, want de Belg rijdt graag met een pintje op.
Oh, en de Nederlanders die momenteel ‘gepakt‘ worden in België kunnen hun prent vanaf 2014 thuis verwachten. We zijn benieuwd.
roberto zegt
Flits! Flits! Flits! Flits! Flits!.. het lijkt wel of dat een stroboscoop je achtervolgd op de Belgische Snelwegen!
Yeelen zegt
@roberto: En dan heb je het nog niet door dat je moet vertragen..
vale46 zegt
@sir_smokalot:
Gaat dit over heel België of enkel over Vlaanderen? Want in België wordt 80% in Vlaanderen geflitst en maar 20% in Walonië. Dus als al die nieuwe maatregelen voor Wallonië zijn hoor je mij niet klagen.
Als die 80%, 85% gaat worden, dan gaat er nog wel eens meer een flitspaal leiden aan het “spontane ontvlambaarheid”-syndroom of het “wegloop”-syndroom.
Daar heb ik trouwens nog een leuke anekdote over:
Een vriend van mij was al 3 keer geflitst door dezelfde flitspaal die echt op een klote plaats stond waar het absoluut niks met verkeersveiligheid heeft te maken. Zijn hoge boetes waren dus ook compleet nutteloos!
Hij heeft voor zijn beroep een vrachtwagen met een grote hijskraan er op.
Zo is hij samen met zijn helper in fluo-jasjes (zoals de wegen-arbeiders) naar de bewuste flitspaal gereden, ketting er rond gelegd en de kraan zijn werk laten doen.
Waar de flitspaal stond alles een beetje mooi plat geharkt en de flitspaal een paar km verder, in the middle of nowhere, gedumpt.
Hij heeft sindsdien nooit meer boete’s gehad (logisch!) en er is nooit een flitspaal in de plaats gekomen (4jr geleden nu).
Ik vind dat ze beter kunnen controleren op gsm’en achter het stuur en alcohol!
porsche928 zegt
@vale46: laat hem ook eens over. De N65 rijden dan! Op dat klotestuk tussen Den Bosch en Tilburg staan er veel te veel.
sebasjuhh zegt
@vale46: Stuur je maat is ff door naar Zeeland! Strakke actie haha.
toroloco zegt
@vale46: In Wallonië hebben ze nog niet zolang geleden het wiel (flitspaal) uitgevonden! Er komen er steeds meer bij, dus verschiet niet als er plots een blauw flikker licht achter je bumper hangt.
vale46 zegt
@toroloco: Sinds wanneer staan er blauwe fikkerlichten op flitspalen?
Het is dus duidelijk dat ze in Walonië enkel nog maar een bemande flitspaal hebben uitgevonden. Gelukzakken!
Hier in Vlaanderen jonge, hier hebben ze dingen uitgevonden die zonder politieman kunnen flitsen en automatisch de bewijzen doorsturen naar de politie! Die boete’s rollen vervolgens zo uit de printer en er komt niet eens een politieman aan te pas, alé, misschien juist voor de enveloppe dicht te plakken ofzo.
toroloco zegt
@vale46: Er zijn ook onbemande flitspalen bijgekomen.
eduardovich zegt
@vale46: nieuwe bende ontdekt ja?
pand zegt
@vale46: kom dan maar met die maat van je langs in rotterdam-noord. Dan ben ik ook weer blij.
vale46 zegt
@pand:
@porsche928:
@sebasjuhh:
Kennen jullie zelf niemand die in de bouw werkt? Misschien lukt het ook wel met een graafmachine of met de traktor als er een hefmast op zit!
sebasjuhh zegt
@vale46: :P eigenlijk niet nee, maar loop mn stage bij een technisch detacherings bureau, dus ik moet wel aan dat soort personeel kunnen komen ;)
pand zegt
@vale46: ja ken ik wel maar niet met een apparaat waar je zo’n ding mee wegtrekt/ kapot trekt. Helaas gaat mij dat dus niet lukken. Blij dat het bij jou wel is opgelost.
sir_smokalot zegt
Dat wordt niet gemeld in de berichtgeving, maar ik ga uit van heel Belgie. Ook al heb je scheidslijnen, het is nog steeds 1 land toch?
vale46 zegt
@sir_smokalot: Inderdaad 1 land: maar wel met grote verschillen qua welvaart. Zo blijkt nog maar eens uit de scheefgetrokken flits-controles.
Ik wil gewoon dat ze eindelijk eens wat meer op ons niveau komen aan de andere kant van Brussel.
Design_Driven zegt
Nu was de pakkans in België niet zo groot en echt veilige wegen hebben ze ook niet dus wat dat betreft snap ik het wel. Ik denk dat als ze de wegen beter inrichten veel meer doden kunnen voorkomen. Ik heb er 5 jaar gewoond er zijn daar zoveel rare en onlogische oplossingen, sommigen ronduit gevaarlijk.
vale46 zegt
@sketcher: Inderdaad, maar nieuwe wegen aanleggen doen ze hier gewoon fout!
Een recent voorbeeld enkele straten verder: er was een baan ingericht voor 70km/h en je mag er maar 50km/h, dankzij velen controles en vele boetes hield iedereen zich redelijk aan de snelheid.
Nu hebben ze 1 jaar lang de straat afgesloten. Ze hebben een nieuw fietspad aangelegd, maar de straat zelf laten liggen (dom! want die is ook al zo oud) en er gewoon af en toe een boom in in het midden van de baan gezet.
Nu krijg je dus een constante zig-zag situatie.
Ik amuzeer me er rot nu, nu rij ik er met 75km/h door, juist omdat het zig-zaggen zo leuk is. & de politie controleert niet meer omdat je er zogezegd niet hard meer kan rijden…
Persoonlijk vind ik het een leuke aanpassing, maar 2 miljoen naar een weg smijten en met als resultaat dat alles er gevaarlijker op word… nee!
stanoow zegt
Gelukkig heeft het allemaal met verkeersveiligheid te maken! Goed bezig Belgische politie! [sarcasm mode off]
jeremy03 zegt
Dus enkel met deze maatregelen te treffen en andere zaken ongemoeid te laten denken ze in 2020 hun doel te halen?
forzaferrari zegt
Straks verdubbelen de slachtoffers nog, iedereen werd continu verblind :p
mout zegt
De vorige 10 berichten over Belgische aanpak van hardrijden eindigden allemaal als een belgenmop.
– Flitsen met ongeldige apparatuur.
– Weet-ik-hoeveel afspraken in BeNeLux, EU of ander verband dat ze zouden innen in het buitenland (en dus NL). Punchline is ook ditmaal: ‘volgend jaar’ gaan we zelfs NL een prent naar huis sturen.
– 1/3 verkeersboetes België wordt nooit betaald.
– 7 jaar ongeldige parkeerboetes.
Handhaving van verkeersregels lijkt nog niet erg van de grond te komen. Dat zie je terug in de statistieken: http://www.wegenwiki.nl/images/Verkeersdoden_EU_2001_-_2010_per_1_miljoen_inwoners.png
België scoort zo slecht als Cyprus of Slovenië. Pakweg 75.
NL scoort rond de 30.
Gaat veel snelheidscontrole dat oplossen? Nee. Laat staan 3 boetes op 1 korte rit, zoals in het artikel aangekondigd. Een alcoholslot en bemensde controles op plaatsen waar veel mis gaat zullen meer helpen.
Ik neem aan dat dit gewoon weer ketelmuziek is.
Hupke zegt
“Aangezien in België alle criminaliteit is opgelost” haha, zalig.
Alsof verkeersdoden in België zo’n groot probleem zijn. Ze zouden beter iets doen tegen die agressieve zakenrollers en brutale home-jackers waar we de laatste tijd serieus last van hebben. Daar vallen misschien maar weinig doden door maar een stuk meer ongemak.
RazorHead zegt
http://www.want.nl/wp-content/uploads/2013/01/License-Plate-Flipper-300×210.jpg
chop chop get out of my way!
Thibaut zegt
Veel betere maatregelen zouden zijn:
– 10-jaarlijks verplicht herhalen van theoretisch rijexamen.
– eens werk maken van gekoppelde databanken en automatische scanners om mensen zonder geldige verzekering, keuring of inschrijving van de baan te halen.
Heb je meteen ook heel wat minder files.
kasper123 zegt
Lang leve de Coyote!
skunktrip zegt
Doet me denken aan vroeger toen we nog op de camping stonden in brabant , onderweg stonden er ook een paar naaiende flitsers , maar werken deden ze niet omdat iemand zo slim was er een paar kogelgaten door te jagen , hebben jaren zo gestaan haha
Thibaut zegt
‘Overdreven snelheid is nog altijd een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen met doden’, zegt commissaris-generaal Catherine De Bolle. ‘Wij hebben het aantal ongevallen op de autowegen kunnen terugdringen van 4.776 in 2006 naar 3.363 in 2012. Het aantal dodelijke slachtoffers is teruggevallen van 192 naar 118. Niet toevallig is het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen in diezelfde periode meer dan verdubbeld, tot 1,2 miljoen pv’s in 2012. De controles hebben dus hun nut al bewezen.’
Toch twee keer moeten lezen, maar de bewering is dus dat als we meer geflitst worden voor hardrijden er minder doden vallen…