Zo. De GroenLinks-fractie in de Provinciale Staten van Zeeland laat zich even van zijn zúúnigste kant zien.
Toen vorige week de onderbuikhel losbarstte nadat België het wegenvignet opnieuw van stal haalde en besloot het per 2016 in te willen voeren, waar onze correspondent ter plaatse de nodige vraagtekens bij plaatste, kwamen inwoners van Zeeuws-Vlaanderen in een lastig parket terecht. Om het meest zuidelijke stukje van Zeeland te verlaten zouden ze via de Westerscheldetunnel moeten reizen (kost geld), of via Antwerpen (kost straks geld).
Om de Zeeuwen tegemoet te komen wil de Statenfractie van GroenLinks dat de verhoudingen met België verder op scherp komen te staan Belgen gaan lappen voor het betreden van Zeeuws-Vlaanderen. Onder het motto’ Wij een wegenvignet, zij een wegenvignet’ stelt de de milieupartij voor dat er een speciaal tolvignet voor onze zuiderburen komt. De inkomsten zouden dan gebruikt moeten worden om de financieel kaalgeplukte Zeeuwen te compenseren. Ja, laten we ieder stukje provincie zijn eigen tolregels laten opstellen voor buitenlandse bezoekers. Het is maar goed dat dit idee op de tekentafel zal sneuvelen.
StijnB zegt
Halen we onze mosselen gewoon elders…
911GT2 zegt
@StijnB: Als ik zo ’s morgens op de a27 richting het noorden kijk denk ik dat jullie hier meer doen dan mosselen halen. Dus misschien moeten we het ook voor Noord-Brabant en Limburg invoeren.
StijnB zegt
@911GT2:
Ik kijk altijd richting het zuiden, is warmer…
roadrebel123d zegt
@911GT2: Hoeveel van die pendelende Belgen zouden niet stiekem Nederbelgen zijn?
jpoers zegt
@StijnB: Die mosselen komen niet uit zeeuws vlaanderen maar van de bevelanden, een eilandje hoger. De meeste nabij Yerseke.
Ontopic: Tja echt een groenlinks opmerking….zucht..
toyotafortuner zegt
Maar goed dat dit er toch niet van zal komen…
rodger zegt
Toch een fijn idee te weten dat dit soort belangrijke projecten ook nog eens gefinancierd worden met onze belastingcenten.
flippiez06 zegt
Kom op zeg… “Beter een goede buur dan een verre vrind”
MARS zegt
Dit is toch hetzelfde als elkaar met watjes bekogelen?
StijnB zegt
@MARS:
Dit zijn watjes die elkaar bekogelen :)
fejjie zegt
Tja, van een politieker moet je ook geen volwassen of doordachte reactie verwachten he
broekpizza zegt
Gewoon tol heffen voor schepen die naar Antwerpen varen. Probleem opgelost.
Panther zegt
@broekpizza: en wij gaan alle sleurhutten van de weg halen en aan top gear schenken!
broekpizza zegt
@Panther: Hoeveel Belgen heb je nodig om een gloeilamp in een caravan te vervangen? Vijf: de één houdt de lamp vast en de anderen draaien de caravan.
jack_abarth zegt
@broekpizza:
Ik hoop dat je begrijpt dat degene die de lamp vasthoud dus ook meedraait….
BrutaalAapje zegt
@jack_abarth: Tuurlijk snapt ehm… ‘broekpizza’ dat. Het zijn immers belgen…
mout zegt
Hebben jullie nou zitten googlen op ’tol’?
Het is een leuk plaatje – van twee Joodse draaitollen die gebruikt wordt bij het vieren van het Chanoeka-feest.
http://www.collectiegelderland.nl/musea/liemersmuseum/voorwerp-8830/embed
lincoln zegt
@mout:
nee .. googlen op “jodenstreek” ..
C6_R zegt
@lincoln: Hahaha, ook mijn eerste associatie!
zanveld zegt
Zeeuws Vlaanderen gewoon schenken aan België. “Tolprobleem” en Herwige-polder probleem beide opgelost. Volgende aub !
pjp911 zegt
@zanveld: Super! En jullie krijgen onze Walen dan. ;)
zanveld zegt
@pjp911: Neeeeeeeeee dank u !!! Die walen raken jullie nog niet gratis kwijt, die zien u als hoofdsponsor.
Dan kom ik als Brabander ook graag bij Vlaanderen !
lemans96 zegt
Ik zie het probleem niet. Dit zou toch een logisch oplossing zijn?
chipmunk zegt
@lemans96: ben dan eigenlijk meer voor een algeheel wegenvignet in Nederland. Alles wat nu als ‘grensarbeider’ of op buitenlands kenteken hier rijdt en niet bijdraagt in de kosten zou zo mooi opgevangen kunnen worden.
notsobig zegt
En de schepen moeten ook tol betalen om over de Schelde te mogen varen, het geld om deze uit te baggeren en het door de maag gestampte ontpolderen moet toch ergens vandaan komen?
toroloco zegt
Ik zal jullie een tip geven ‘graaf een tunnel onder de grens van Zeeuws Vlaanderen en Vlaanderen en smokkel onze benzine en/of sigaretten tot bij jullie.’ Dan hoef je geen toll te betalen.
christophe12 zegt
Wat een onzin. Ik ben echter wel voorstander van een vignet of extra belasting voor buitenlanders die door België rijden. Hoe je het ook draait of keert België is echt een land waar elke Europese truckchauffeur meestal door moet rijden. Ik wil de taxatie dan vooral op vrachtverkeer zien. En kom nu niet af met de zin ” Dan moeten ze maar eerst eens zien dat hun wegen onderhouden zijn en fatsoenlijk erbij liggen”…De wegen worden hier namelijk vooral door dat buitenlands vrachtverkeer naar de kloten gereden. Mensen die gewoon met een personenwagen door België kruisen hoeven voor mij geen vignet of taxatie te betalen, die zorgen er immers ook niet voor dat alles in de soep draait.
mashell zegt
@christophe12: er rijden nog veel meer vrachtwagen niet in België, bijvoorbeeld die tussen Rotterdam en Duitsland rijden. Jullie hebben net als Nederland een grote haven, dat trekt nou eenmaal veel vrachtverkeer aan. Maar het is ook een vette bron van inkomsten.
pinkie zegt
links is altijd fout
BrutaalAapje zegt
@pinkie: En rechts is goed… *kots*
roadrebel123d zegt
Wat een fantastisch idee. Laten ze dan meteen ook maar alle zaken in Sluis en Cadzand sluiten aangezien ze geen enkele Belgische zondagstoeristen meer zullen zien…
Maak de Westerscheldetunnel gewoon gratis voor alle buurtlingen en dan is iedereen tevreden. Het is toch niet Belgiës probleem dat Nederland tol eist voor eigen wegen?
Politiek en eenvoudige oplossingen dat past kennelijk niet in 1 zin!
chipmunk zegt
@roadrebel123d: bij mijn weten is de tunnel geprivatiseerd. Of vrijstelling dan zo makkelijk gaat is dan ook de vraag?
roadrebel123d zegt
@chipmunk: Je hebt gelijk, het is een “N.V.”. Maar ja: “De N.V. Westerscheldetunnel is opgericht door de Nederlandse Staat en de Provincie Zeeland. Sinds 1 juli 2009 zijn de aandelen volledig in handen van de Provincie.” :-D.
chipmunk zegt
@roadrebel123d: oh oké. Dat wist ik dus niet. Dan valt er zeker wat te zeggen voor je idee. ;-)
xytras zegt
Héhé, de politici in Nederland zijn dus al even dom als die in Belgie^^, je kan geen wegenvignet invoeren voor slechts 1 specifieke groep, dat hebben ze hier al duidelijk te horen gekregen van Europa, maar is dus blijkbaar nog niet doorgedrongen tot in Nederland.
Waar halen ze ook de tijd zeg, ik dacht dat ze volop bezig waren om die Westerschelde uit te graven :)
midasracer zegt
Ja lijkt me logisch. Wij liggen hier elke maand financieel krom voor ons wegennet, dan mogen die Belgen (en alle andere Europeanen, de Oostblokkers zeker) daaraan ook bijdragen. Zeker als we voor die karresporen in België mogen gaan dokken. Hoog tijd dat ze daar ook wat aan hun wegennet gaan doen. Het lijkt soms Afrika wel.
norge zegt
Zakje chips,biertje, heerlijk die burenruzie’s…
fortuna zegt
Ze mogen zich ook ineens bij België aanhechten, zijn ze van die tol af, het zijn ook best leuke mensen. Zeeuws-Vlaanderen is ook niet zo kneuterig als de rest van Nederland. En zijn we ineens van het gezeik over de Schelde af. Laat maar komen, die handel!
Esprit_de_Flandre zegt
Ergst van al is, dat tegen 2016 dat Zeeuws vignet er wel eens zou kunnen zijn, terwijl de Belgische politiek dan nog minstens vier jaar moet onderhandelen over het lettertype waarmee ze het dossier gaan typen…