Wanneer de stap naar een volledige elektrische auto nog te groot is.
Een auto louter met een verbrandingsmotor of een EV. Waarom niet de tussenweg? De autoindustrie begeeft zich in een transitieperiode. Niet eerder waren er zoveel hybride auto’s op de markt als nu. De techniek combineert ICE met accu’s zodat je toch deels elektrisch kunt rijden en dit concept slaat onder de Belgen aan.
Ieder land kent zijn eigen situatie. Hier in Nederland vliegen plug-in hybrides niet als warme broodjes over de toonbank, maar dat heeft vooral te maken met ons belastingklimaat. Voor een zakelijke rijder is een EV veel interessanter dan een PHEV. Een consument moet doorgaans weer meer MRB betalen omdat een PHEV zwaarder is dan een ICE. Ook ligt het aanschafbedrag soms hoger.
In België is er juist wel enorme interesse in hybrides. Dat blijkt uit de gepubliceerde 2020 Global Automotive Consumer Study van Deloitte. Meer dan 35.000 consumenten uit 20 verschillende landen nemen deel aan deze studie. Voor het Belgische onderzoek deden 1.286 inwoners van het land mee. In het onderzoek ging het onder meer over hybride auto’s.
Volgens het onderzoek overwegen 29 procent van de Belgische consumenten een hybride auto in 2020. In 2018 was dit aantal nog 23 procent. 9 procent van de Belgen zegt zelfs een volledig elektrische auto te overwegen. De interesse in een benzine of dieselauto nam met 64 procent af in 2018 en 52 procent in 2020.
De volledig elektrische auto is nog niet heel populair onder de Belgen. Dit heeft met name te maken met de laadinfrastructuur. 320 praktijk kilometers is toch wel de minste actieradius waar Belgen op hopen. In vergelijking met Nederland valt er België nog een hoop te winnen op het gebied van oplaadpunten.
De komende vijf jaar speelt hybride een grote rol voor autofabrikanten. In de overgang naar EV’s willen merken als Kia, Volkswagen, Ford, Peugeot, Renault en vele anderen een ruim gamma aan (plug-in) hybrides aanbieden.
cossiekiller zegt
Titel kon ook zijn; “Belgen kiezen voor de meest economische optie”
mb10 zegt
@cossiekiller: is het ook niet dat je in België wordt belast op cilinder inhoud. De meeste hybrides hebben een vrij kleine cilinder inhoud en door de elektromotor toch een leuke hoeveelheid vermogen.
marinepower zegt
@mb10: hybrides van o.a. Toyota hebben juist in verhouding veel cilinderinhoud, en dan door bijv. Atkinson principe naar verhouding weinig pk’s, maar wel zuinig.
lexis zegt
@marinepower: klopt. Een van de redenen waarol dat lexus bv heel slecht verkoopt in Belgie. Nochtans zeer lage co2 maar door hoge fiskale pk (op basis van cilinder inhoud en niet op kwatts) fiskaal afgestraft door zeer hoge rijtax. Belgische auto fiscaliteit totaal achterhaald en bevoordeelt nog altijd de diesel bedrijfswagen. Politizk is er geen moed om dit aan te passen.
sprankel zegt
@mb10:
Klassiek op vermogen of op cilinderinhoud, zijn 2 aparte berekeningen, de duurste wint.
Echter plugin hybride’s en EV’s zijn voor de helft van het land utgezonderd van belasting, de andere helft ligt nog te slapen.
Hoe ze dat gaan belasten als het niet meer houdbaar is? Simpel, km rijden. Immers de meeste belasting gaat via de brandstof en elektriciteit is te gemakkelijk te produceren en dus moet heel het systeem veranderd worden.
Och nee, wat zeg ik nu, km rijden, dat was tegen de files en dat gaan we zeker niet doen hoor.
cossiekiller zegt
@sprankel: Uitstoot of cilinderinhoud is het hier in Belgie, het duurste wint dan inderdaad.
joezerneem zegt
Best of both worlds; elektrisch woon/werk verkeer, ICE voor de vakanties.
mashell zegt
@joezerneem: je gaat met de trein op vakantie? Of kijkt te veel Top Gear en kent het woord verbrandingsmotor niet?
joezerneem zegt
@mashell: of je bent niet bekend met de automotive terminologie.
cossiekiller zegt
@joezerneem: ICE was in mijn jonge tijd nog gewoon In Car Entertaiment…
mashell zegt
@joezerneem: of ik ben juist zo bekend met automotive termen dat ik wel Nederlandse woorden ken, de Duitse en de Engelse en dus weet dat ICE een zeer algemene term is die alleen in Top Gear en op het internet in gebruik is. En ICE is natuurlijk gewoon primair de InterCity Express.
garp zegt
@joezerneem: ja? Ben benieuwd. Misschien lachen we over een aantal jaar wel keihard om dit concept. “Weet je nog van vroeger, toen we de helft van de tijd een loeizware batterij en elektromotor mee zeulden, en de andere helft van de tijd een ICE???”
garp zegt
@garp: (Meta alert:) Terwijl we uiteindelijk toch met het vliegtuig op vakantie gingen.
superfunky zegt
@joezerneem: precies. Ik heb beiden langere tijd gereden en ben alleen over hybride enthousiast. Wat er nu aankomt is al veel beter dan de eerste Volvo’s etc.
Stel, stel, dat heeeeelll misschien mijn petrol-hart de komende jaren iets minder hard gaat bonken en het iets rustiger mag ……, zou ik zeker weer naar hybride gaan en no way naar EV m.u.v. de 2e auto.
Dutchdriftking zegt
Newsflash, de Belgen denken net als de Hollander met de portemonnee in de hand, en willen ook gewoon ergens binnen bepaalde tijd arriveren. Niets raars.
fanboy zegt
Zie hier het resultaat van onze subsidies en bijtelling. Misschien waren ze niet terecht, misschien kostte het allemaal veel te veel afgelopen jaren.
Maar het verschil met België is duidelijk. Wij hebben wel de infrastructuur beter op orde, en veel minder van deze koud watervrees.
Want laten we wel wezen, de afstanden in Nederland en België zijn doorgaans niet heel schokkend. Tel daarbij op dat dit jaar ook nog wat betaalbaardere modellen komen.
Was België ook niet het land waar ze vrolijk wat duurdere turbodiesels kochten om er vervolgens korte afstanden mee te rijden omdat het zo goedkoop is in brandstof? (en zij hebben de hoge wegenbelasting niet)
christian85 zegt
Niet alleen de consument in België gaat liever de hybride ook vervoersmaatschappijen
ericc zegt
Fake news…..
In België lopen we altijd wat achter (veel zelfs). We kampen met veel dichtbevolkte gebieden waar mensen geen garage hebben. (bv Brussel en Antwerpen). Voor 2020 zijn de subsidies voor EV’s afgeschaft, dus daar zal wel terugval komen. Wij hebben een nieuwe diesel bestelt, zuinig en minder CO2 – en roetuitstoot dan een benzine. In de toekomst gaan de EV’s meer en meer belast worden en daar hebben we in België een historische afkeer van. Waterstof is de toekomst en als mijn diesel over 5 jaar buiten gaat (leasing), koop ik een auto op waterstof (of benzine als waterstof nog niet op punt staat). Elektrisch rijden sla ik over!!!!!
sprankel zegt
@ericc:
De particulieren zijn niet over en blijven vast hangen aan hun diesel, daar kom je nog wel van terug gezien je in 2027 nergens meer binnen mag met je gloednieuwe diesel. Maar de verkopen aan particulieren is niet wat de norm bepaald, de leasingmarkt bepaalt in België de norm. Dat heeft dan weer te maken met de hoogste druk op de lonen waardoor werkgevers verplicht worden allerhande fiscaal intressante constructies te gebruiken om concurrentieel te blijven.
Die subsidies voor EV, niemand ligt daar wakker van. Dat de regels voor fiscale aftrekbaarheid veranderd zijn, daar gaat het om. Nu kan je kiezen tussen skoda octavia met een flutdiesel dat niet vooruit gaat of voor een dikke Mercedes hybride, als bedrijfswagen komt de kost min of meer op hetzelfde uit onder de nieuwe fiscale regels. Dat zal er uiteraard voor zorgen dat België overspoeld word met hybride wagens. Overigens als bedrijven zelf de wagen inschrijven in plaats van de leasingmaatschappij, dan is het nog goedkoper en al helemaal als ze dan nog inschrijven onder het Vlaams gewest.
crepito zegt
@ericc: Die rotzooi wordt nog steeds geproduceerd, alleen (beter) opgevangen in een filter. Wat gebeurt daarmee? Alsnog de vuilverbrander in?
fanboy zegt
@ericc: Die diesel gaat alleen keihard afschrijven. Dus dat ga je wel merken over 5 jaar.
En als men bang is te kort te komen met elektrische voertuigen en laadpunten, dan is waterstof helemaal hilarisch, want daarvan is de infrastructuur nog slechter.
Dat zal over 5 jaar vast wat verbeterd zijn maar het zal heel erg tegenvallen.
Met waterstof sta je straks nog steeds aan de pomp. Dat betekent niet de gemakken van een elektrische auto (iedere dag beginnen met volgeladen auto en niet meer naar de pomp hoeven) en wel de kosten blijven behouden zoals je nu hebt. Want op waterstof rijden gaat echt niet goedkoper worden dan op diesel, mogelijk zelfs duurder.
Elektrisch rijden biedt juist de kostenbesparing. Ook op onderhoud.
koeberg zegt
@fanboy: Ook ik geniet van het gemak elke dag weg te rijden met een volle lading. (echter, de range van mijn EV sluit niet goed aan bij mijn gebruik van de auto dus ik moet wel geregeld een kwartiertje bij de FastNed staan).
Degene op wie jij reageert beschrijft echter mensen die geen gelegenheid tot laden op eigen terein hebben. Ik kan me goed voorstellen dat voor iemand die niet kan laden voor de deur de voordelen van een EV minder evident zijn. Waterstof moeten tanken bij een pomp is dan juist een geruststelling. Dat kent men dus dat voelt vertrouwd. Dat een waterstofstation waarschijnlijk nooit in de bebouwde kom geplaatst mag worden is niet iets waar direct aan gedacht wordt.
invictus66 zegt
@ericc: Als je een redelijk budget hebt is een hybride gewoon goedkoper in leasing dan een diesel. Ik heb zelf net ook nieuwe leasewagen besteld, een hybride. Ik heb als test een Volvo v60 D4 en T8 vergeleken. Hoewel de D4 maar liefst €13.000 goedkoper was, was de T8 toch bijna €600 per jaar goedkoper. Dan is er toch geen enkele reden om voor de diesel te kiezen?
mcshine zegt
Diesel is te duur aan het worden en de CO2-zuinige benzinemotoren hebben amper koppel onderin. Een PHEV lijkt een mooie tussenstap naar full-EV.
koeberg zegt
Hybride of plugin-hybride? Dat maakt nochal uit.
Een plugin-hybride is inderdaad een manier om te wennen aan een elektrische auto maar toch het vertrouwen houden van een tank die je kunt volgooien. Een maat van me heeft een Outlander gekocht. Hij rijdt vrijwel al zijn kilometers elektrisch (de ex-lease Outlander weet waarschijnlijk niet wat hem overkomt).
En gewone hybride daarentegen is gewoon een zuinige benzineauto. Hij rijdt op benzine, je kunt ‘m niet opladen en je merkt niet eens wanneer je op de elektromotor rijdt. En gewone hybride laat je op geen enkele manier wennen aan electrisch rijden. Ik heb er jaren een gehad. Het enige wat er anders aan was dan andere benzineauto’s was dat ie een variabele transmissie had.
Shaw zegt
België kán (net als vele andere landen waaronder ook nederland) de “transitie” naar elektrisch niet aan, ze hebben nu al overbelaste stroomleidingen en krapaan voldoende energie uit bestaande centrales. “De transitie” is een mooie droom, een utopie. Hybride is het hoogst haalbare. De Belg is zijn tijd vooruit. Groetjes een realistische nederlander
mashell zegt
@shaw: Nederland kan zelfs zonder grote aanpassingen aan het net de transitie aan. In vergelijk met het dagelijkse gebruik van de industrie is het laden van de auto’s niet zo groot en waar de industrie de dag als zwaartepunt heeft worden de auto’s vooral s’nachts geladen. Je schetst een niet bestaand probleem. Bovendien als er meer elektriciteit gebruikt wordt is er ook meer geld voor de elektriciteitsnet bedrijven om te investeren, voor hen is het een droom die uitkomt.
Shaw zegt
Let op: 1 (economische) crisis en het wensdenken over “de transitie” verstomt snel.