België gaat stoppen met de bekende witte nummerplaten plus rode tekens. Vanaf juli 2010 krijgen autokopers in België nieuwe nummerplaten met zwarte letters en cijfers. De zwarte letters zijn voordelig voor de politie, ze zijn namelijk beter leesbaar voor flitscamera’s dan de rode letters…
Van de zwarte letters is doorgaans 1 procent onleesbaar, bij rode letters is dat 14 procent. Sowieso is het tegenwoordig oppassen in Belgie, de redactie kreeg onlangs een doorgestuurde bon van onze zuiderburen voor 3 Km te hard rijden (120 toegestaan, 131 gemeten, 123 gecorrigeerd). Dat kost daar maar liefst 50 EURO!!! Is dat normaal? Ja, dat is nog erger dan in Nederland.
België is één van de laatste EU-landen die overstapt op het Europese model, zo erkende staatssecretaris Etienne Schouppe (Verkeer) vandaag. De Belgische kentekenplaat krijgt voortaan vijf cijfers in plaats van drie. Het nummerbord heeft bovendien standaard een Europese vorm: met links een letter B en een cirkel van sterretjes. (via volkskrant.nl)
GezondVerstand zegt
Alfa en Bugatti rijders zullen balen. Krijgen ze ook zo’n rare scheve constructie op de voorbumper. Of mag er voorop een klein bordje ?
E320cdi zegt
Blijft de achtergrond wel wit zoals sommige Britse en alle Duitse kentekens? Dan is het mooi. Dat knalgele is dramatisch in ons land. Vern***t heel de auto.
michiel zegt
Nu is mijn jeugd helemaal om zeep…
Frederik zegt
77 waar je 70 mag: gecorrigeerd naar 71 = 50 EURO
Mij moet je het niet vertellen …
Ik hoop idd ook dat het geen gele achtergrond wordt.
Laurens zegt
Tot op heden werden alleen de Nederlanders gepakt in België? Boeven!
six-trey zegt
Ben ik blij dat ik nog net mijn 2 custom nummerplaaten voor mijn wagens heb :D een B met dan 5 cijfers… LAME! vraag mij af als die custom nummerplaten dan ook nog te verkijgen zijn, ze zijn wel duur maar leuk
Pieter zegt
Wordt er niet gewerkt naar Europese nummerplaten?
six-trey zegt
ik vraag mij nu ook af wat je moet doen indien je zo nummerplaten krijgt met amerikaanse wagens, er is namelijk geen enkele manier dat je zo’n nummerplaat op een amerikaan krijgt… aaah de belgische overheid logisch denken is vrijwel onmogelijk voor hun :roll:
Laue zegt
Join the club belgen.
Dave zegt
@ Six-trey
Tuurlijk blijven die custom platen bestaan, die brengen de belgische overheid veel geld op. Dus waarom zouden ze het afschaffen. En als je dan toch 2 custom platen hebt. Dan weet je ook dat een B met 5 cijfers niet kan. Want die zijn al voorbehouden voor de mensen van adel.
ze bedoelen gewoon een B met erboven symbool van europa, zoals dat nu op de grootte voor nummerplaat te zien is in Belgie.
@ Boetes
Belgie eerste 10 km = 50 euro en erna voor iedere km te hard +5 euro
(vb dus 90 gereden waar 70 mag = 50 + (10×5) 50= 100 euro
erik zegt
Auto’s die OEM met een kleine nummerborduitsparing geleverd worden (uit de US ofzo) kunnen in nederland ook gewoon kleine platen krijgen. ik snap niet waar al die belgen zo verontrust over zijn hier :P maar jammer, ik vond het wel een stuk charmanter en subtieler dan die grote gele nederlandse ondingen
mashell zegt
Het kan natuurlijk ook niet zo dat de in het land van de Europese hoofdstad men geen Europese platen gebruikt.
carsofcoolhaven.nl zegt
Naar verluid lagen de Walen dwars… geel-met-zwart zijn namelijk de kleuren van de Vlamen, en daar wil je als rechtgeaarde Wallon natuurlijk niet mee rondrijden.
Raar land.
Nijntje_ zegt
@Dave: Je boetenstukje klopt niet helemaal….
Binnen Bebouwde kom: Eerste 10 km te hard = 50 euro , erna voor iedere km te hard +10 euro
Buiten BBkom: Eerste 10 km te hard = 50 euro , erna voor iedere km te hard +5 euro
____
Kreeg gisteren een bon in de bus, Toegestaan 70, Gemeten 77, Gecorrigeert naar 71 . Boete, 50€ dus…
___
Correctie in Belgïe: Gemeten snelheid 100km/h: 6 % van de gemeten snelheid
Nijntje_ zegt
Oei dat laatste moest zijn:
Als ze je pakken met een snelheid KLEINER als 100km/h, dan gaat er 6km/h af. Bij een snelheid groter als 100km/h dan gaat er 6% van je gemete snelheid als correctie af..
micheloo0 zegt
Nee ik vond die van ons juist zo origineel niemand anders had ze.
Frederik zegt
@ carsofcoolhaven.nl
Wie zijn de Vlamen ? :P
DIPSHIT zegt
Hehe las dit deze morgen in de krant. Was van plan om een auto te kopen volgend jaar, eerst las ik over de nieuwe nummerplaten.
Aangezien ik een early adopter ben, verlengde ik mijn deadline van een nieuwe auto naar 1 juli 2010 (invoering van nieuwe nummerplaten), maar vanaf dat ik het flitspaal-conflict las, verschoof die deadline opnieuw naar vóó 1 juli 2010 hoor :-D
14% is niet veel maar ook niet niks.
robbie zegt
Eindelijk verdwijnen die immens lelijke kleine Belgische kentekenplaten. Op zich is er niks mis met een kleine plaat, maar ze zagen er vaak zo immens lelijk uit! Met opgelegde letters en cijfers die opgebouwd waren uit verschillende stukjes. Echt heel armoedig. En zojuist kwam ik er achter hoe dat komt!
Nummerplaten laten maken bij de schoenmaker??? Volgens mij kunnen alleen Belgen dat verzinnen :D
Joske zegt
@robbie: Hahaha, ja nu je het zo stelt hebben we idd een rare constructie :-)
De schoenmakers gaan wel pissed off zijn, want die nummerplaten waren een grote bron van inkomsten. Zeker voor die mens die met z’n schoenmakerij net over de dienst inschrijving voertuigen zit! :-)
six-trey zegt
@robbie
eten uit een muur halen… :roll:
dummy zegt
Gelijk welke layout of kleuren de nieuwe nummerplaten ook zullen hebben, het blijven lelijke platen die de buitenkant van mijn wagen ontsiert.
De Buurman zegt
Ik heb het altijd jammer gevonden dat we in Nederland van blauwe platen met witte letters zijn overgestapt op die lelijke gele platen met zwarte letters. Zogenaamd omdat het beter reflecteerd en beter leesbaar is. Maar waarom zijn er dan inmiddels zoveel EU landen waar witte platen met zwarte letters worden gevoerd?
Hadden ze in Nederland ook moeten doen toen we overstapte op de GAIK/ Euro platen.
Jammer van de Belgische platen, altijd meteen herkenbaar dat wit met rode letters. Zo verdwijnen er steed meer stukjes “eigen” uit de kentekenplaten van auto’s uit de EU landen.
xaray zegt
zwarte schrift ipv rood is nu mode, iedereen laat het doen, maar krijgt er wel een waarschuwing voor, dus moet er dadelijk vanaf, en willen ze volgend jaar ZELF zwarte nummerplaten invoeren
Tombnolz zegt
Platte commerce! We krijgen de platen immers niet gratis… En weer zijn we een stukje identiteit kwijt aan het Europa, onze mooie rode lettertjes… Jammer jammer jammer.
Heel vreemd in België is dat het niet uitmaakt of je 10 km/u te snel rijdt, of slechts 1, je betaalt sowieso € 50…
Esprit_de_Flandre zegt
@ carsofcoolhaven.nl: Vlamingen, alstublieft, niet Vlamen.
Overbodige regeling, maar zal wel weer geld opbrengen voor de enorm lekkende staatskas.
John zegt
“de redactie kreeg onlangs een doorgestuurde bon van onze zuiderburen voor 3 Km te hard rijden (120 toegestaan, 131 gemeten, 123 gecorrigeerd).”
dat is dus 11 km te hard gereden, niet 3.
Iedereen probeert natuurlijk altijd zijn eigen fouten te minimaliseren, dat is begrijpelijk
007 zegt
neeeeh ! niet zo een lelijk groot geval =(
rode letters op witte achtergrond was juist zo mooi vond ik
en waarom 5 cijfers ipv 3? komaan zo worden die dingen juist moeilijker te onthouden voor politie enzoo , dit begrijp ik echt niet
wat is die etienne schouppe hatelijk zeg, al zovaak verdacht voor onfrisse praktijken en die man blijft maar doordoen
BananaFlip zegt
Drie kilometer kost 50 euri’s?
Best prijzig.
de sjonnies zegt
Bah, de eenheidsworst in Europa wordt steeds groter en groter, eerst stappen de Fransen af van geel van achter en wit van voren, nu hebben ze de departementen in de vorm van de 2 laatste cijfers ook al afgeschaft.
Nu de Belgen weer, het wordt een grote Euro armoede.
En wat moet ik met mijn klassieker op een echt oud Italiaans ‘maffia’ kenteken met zo’n klein plaatje voor en een vierkante achter ?
Bah en dan die vieze gele dingen waar we hiermee rondrijden.
Ik wil de oude koningsblauwe nummerplaat weer terug !
De Buurman zegt
“Nieuwe autokopers krijgen nummerplaten met zwarte letters en cijfers”
Kortom als je je oude auto houd dan verandert er niks? Koop je een okasie dan is dat geen nieuwe auto. Dus plaatjes overschroeven en door rijden. Of wordt het wit met zwart verplicht voor iedereen die een auto heeft?
six-trey zegt
@De Buurman
nummerplaten blijven in belgie bij de eigenaar niet de auto nog zo’n achterlijk wetje hier
Wout zegt
Moet je eens tegen 142 geflitst worden,.. 170 lappen.
–W
Duidelijk zegt
Nieuwe autokoper heeft normaal gezien de volgende definitie:
Iemand die nieuw is tot het kopen van auto’s.
Dus niet iemand die een nieuwe auto koopt.
Alleen iemand als ik die nog geen eigen nummerplaat heeft op zijn naam zal zo’n nieuwe nummerplaat krijgen als ik vanaf 1 juli mijn eigen eerste auto zou kopen, zowel nieuw als 2e hands.
Persoonlijk vind ik het niet erg. Geflitst is geflitst, niet wenen en de gevolgen dragen. Ik rij zelf ook niet altijd volgens de regels, maar ik ween er niet over. Als je niet wilt betalen dan rij je volgens de regels punt, zo simpel is dat.
En ik ben pro-europa dus het veralgemenen vind ik niet zo er ;-)
Nik zegt
Gewoon een idee, maar wel leuk: http://provinciekenteken.wordpress.com/
glenne zegt
beter te flitsen? :)
haarlak doet het goed moet ik zeggen!
Topless zegt
@robbie
Ik vind die kleine, witte platen mooier dan die grote gele die wij hebben. Bovendien passen die kleine beter bij veel auto’s (bv Alfa’s). En het is nog niet zo lang geleden dat je in Nederland ook bij allerhande bedrijven platen kon laten maken.
M-lover zegt
aiai, weeral zotte kosten doen voor die klotenummerplaat, net zoals die reflecterende-folie-zeik van toen!
geldklopperij!
Marco zegt
@ Dave
Als de eerste 10 km/u 50 euro is, is dat toch ook 5 euro per kilometer te hard? Kan ik daar uit halen dat in Belgie elke kilometer te hard 5 euro kost?
Marco zegt
@ mezelf
Buiten de bebouwde kom dan;)
Eric zegt
We mogen nogmaals betalen.
Tedje de Haag zegt
Wat een zegening voor die Belgen, eindelijk van die afzichtelijke wit rode plaatjes verlost. Ik zie in Belgie regelmatig hele dure auto’s waar dan zo’n armetierige half verroeste 20 jaar oude nummerplaat (of plak zoals ze dat daar noemen) op zit, vol met gaten van alle montages op voorgaande auto’s. Echt geen porem. Maar goed dat zal met deze nieuwe ook wel weer gaan gebeuren. En dan zeggen ze dat Hollanders gierig zijn :D
Louis zegt
Spijtig die nieuwe nummer platen.
Ik heb sinds 1946 een auto en heb al eens moeten veranderen.
Als oude autobezitter heb ik een plaat met 5 tekens waar practisch iedereeen
nu 6 tekens heeft.
Ik hou van mijn oude plaat en er zijn veel herinneringen aan vast.
Maar zoals met vele dingen doet de modernizeing veel mooie dingen kapot.
En waarom worden die lullige politiekers anders betaald dan om onnozele wetten uit te vaardigen of om effecten met voorkennis te verhandelen .
Arm belgie gelukkig ben ik oud genoeg om die miserie ni veel langer te moeten ondergaan. Bye bye and cu in hell.
Wil zegt
Dan is er natuurlijk geen drie kilometer te hard gereden hé,maar wel 11 te hard en de correctie is ook wel betere als in Nederland waar naar mijn weten hier een correctie van 6 km zou zijn toegepast en een boete van 90 euro aan vast zit!!
Inspector zegt
Belachelijk excuus dat de huidige plaat minder leesbaar zou zijn, het gaat enkel om zuiver geldgewin, zowel voor ministerie van vervoer, GOCA als de autokeuringen. Ben zelf inspecteur en voel me een dief die in opdracht van deze instanties steelt van de klanten, vooral ivm met zaken die totaal niets meer met veiligheid te maken hebben. Ik kan niet begrijpen dat er in dit land geen enkele politieker is, die die beerput van deze instanties eens grondig wil uitkuisen. Dat kan toch niet, is er niemand die dat eens wil aankaarten?????