Belgen kochten vorig jaar veel minder auto’s dan normaal, maar kochten wel een stuk meer auto’s dan Nederlanders.
Maar liefst 431.491 stuks. Zoveel auto’s kochten de Belgen in 2020 als we HLN moeten geloven. Dat klinkt misschien heel veel, zeker als je het vergelijkt met Nederland. In ons land werden vorig jaar immers slechts 356.051 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Maar dat zegt misschien meer over hoe weinig nieuwe auto’s Nederlanders kopen, dan over hoe goed het in België gaat.
In 2019 kochten Belgen namelijk meer dan 550.000 auto’s. Drie meer, om precies te zijn. Dat komt neer op een daling van bijna 120.000 nieuwe auto’s, ofwel 21,55 procent. Opvallend aan de cijfers is dat BMW een redelijk goed jaar had. Want waar het gemiddeld met een vijfde daalde, daalde het bij BMW ‘slechts’ met één procent. Vorig jaar verkochten ze in België dan ook 36.381 bolides.
Daarmee haalden ze de tweede plek in de top 5. Op de eerste plaats staat Volkswagen, met 39.861 auto’s, een kwart minder dan een jaar eerder. Op de derde plek staat Peugeot met 33.551 auto’s (22 procent minder). Op de vierde plek staat Renault (31.895 stuks, -34 procent) en hekkensluiter is Mercedes, met 31.758 auto’s en een daling van 16 procent.
Voor de Belgische verkopers van tweewielers was 2020 weer een positief jaar. Althans, als het om verkopen gaat, dan. Het aantal nieuw verkochte bromfietsen steeg namelijk met 1,92 procent naar 29.090 bromfietsen. Bij motorfietsen was de stijging 3,52 procent, naar 25.807 nieuwe motorfietsen.
Bij een eerdere voorspelling gaf Febiac aan waarom Belgen vorig jaar minder auto’s kochten. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het coronavirus, waardoor er minder auto’s gekocht en geproduceerd konden worden. Het dieptepunt was in april, toen er net iets meer dan vijfduizend nieuwe auto’s werden ingeschreven.
SimonMc zegt
“Zoveel auto’s kochten de Belgen in 2020 als we HLN moeten geloven.”
Wel, het blijft HLN natuurlijk.
joki zegt
Kan echt wel tellen qua bron… En om een open deur in te trappen, de helft van de verkochte BMW’s zijn natuurlijk geen “echte” BMW’s …
david-e30 zegt
laten we eerlijk zijn: echte BMW’s worden niet meer gemaakt
faithnomore zegt
Ze zijn zeldzaam maar bestaan nog. Je moet gewoon alles met een x negeren, 1 , 2 non coupe :-)
Maw, 3 , 3 coupe ( door marketing Mongolen 4 serie genoemd ) , 5, 6, 7, 8 blijven voor mij toch allemaal “echte” bmw’s. Hoe lelijk ze intussen ook zijn.
En dan liefst ook met een m in de naam. Blijven bijzonder goede wagens.
Maar zoals alle merken maken ze hun naam kapot met die belachelijke suvs, busjes en de fwd ertjes.
Dutchdriftking zegt
Tja, in België is een nieuwe auto gewoon een stuk beter te betalen. Nog altijd niet goedkoop maar zeker beter te doen. Is overigens niks nieuws toch?
alassad zegt
In België krijgt zo’n beetje iedere werknemer een leaseauto, eigenlijk als een soort verkapt loon. Dit omdat de Inkomstenbelasting in België een stuk hoger is (van wat ik begrepen heb)
pier zegt
Bijna 6 miljoen minder inwoners maar wel dik 21% meer nieuw verkopen. Wij rijden in oude barrels omdat de overheid de auto extreem belast. Maar we rijden daardoor in minder zuinige en meer vervuilende auto’s, in mijn ogen faalt het beleid.
djim zegt
Nee hoor. Jullie (NL) doen het prima.
Hier (in BE) hebben we zoals in eerdere comments vermeld een fiscale regeling die het ontzettend goedkoop maakt voor werkgevers en werknemers om een auto ter beschikking te stellen als deel van de salariëring.
Een werknemer die een BMW 3-reeks van pakweg 35.000€ (650€ leaseprijs) met tankpas (pakweg 100€) onder zijn kont krijgt, zal op die 750€ slechts 100€ belasting betalen. Als de werknemer die 750€ al brutoloon uitbetaald zou krijgen, houdt hij er amper de helft van over en heeft hij bijgevolg amper genoeg om er een fiets mee te kopen.
Dit is zodanig interessant dat in sommige sectoren werkgevers standaard een auto voorzien als deel van de verloning; anders maken ze het zichzelf te moeilijk om personeel te vinden.
Resultaat is dat er in BE te grote, te dure en vooral te veel auto’s rondrijden. Dat komt met een hele hoop negatieve gevolgen: een moeilijk te ontwarren verkeersknoop, parkeerproblemen, mensen die met geen stokken op alternatief vervoer (fiets, trein, metro) te krijgen zijn, kapitaalsvernietiging door import van steeds weer meer wagens…
Als het beleid ergens faalt, is het wel in BE.
alassad zegt
@djim: interessant perspectief! Zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken; ik was altijd lichtelijk jaloers op jullie leaseregelingen maar had me de nadelen daarvan totaal niet gerealiseerd!
fabian159 zegt
Nee hoor, uitstekende regeling. Ik vind het prima om goedkoop een mooie auto te rijden. Maar ik veronderstel dat bovenstaande er zelf geen gebruik van kan maken en daarom er tegen is. De nieuwe auto’s maken het verkeer ten minste wat veiliger want daar doet de overheid toch niks aan.
faithnomore zegt
Klopt niet helemaal en je maakt enorm veel assumpties.
Dat er meer gereden wordt door veel bedrijfswagens is volgens mij complete onzin. Is typische talking point van extreem links en vakbonden.
Dat je 100 euro belast wordt per maand op een instap 3 serie klopt ook helemaal niet. Je moet naar het volledige plaatje kijken, werkgever en werknemer.
En ja het systeem wordt uitgebuit, maar het is nu ook niet dat een kuisvrouw een 3 serie krijgt ofzo hé. Het systeem bestaat vooral en wordt vooral uitgebuit omdat België het zwaarst belaste land ter wereld is op arbeid.
Daarom een hele trukkendoos van bedrijfswagens tot internetvegoeding tot maaltijdcheques tot …
Dus .. niet zagen over bedrijfswagens als je niet eerst het echte probleem aanpakt.
In België noemen veel mensen het trouwens salariswagens, term die ook weer ontstond in vakbondswereld… geeft mooi weer dat jaloezie hier enorm meespeelt. Een zeer spijtige eigenschap van Vlamingen.