
La, la, la, la, wait till I get my money right.
Alle grappen over België terzijde, op dit moment lijkt het daadwerkelijk de omgekeerde wereld te zijn. Afgelopen jaar werden er bij onze zuiderburen op haast ondenkbare wijze méér Porsches dan Honda’s verkocht. De Duitse premium’pjes vielen sowieso goed in de smaak en verkochten nagenoeg allemaal meer dan voorheen.
Al met al stegen de verkopen in België netjes door. Met 546.558 nieuw verkochte wagens deden ze het 1,3 procent beter dan het jaar ervoor, waarmee het direct hun op twee na beste jaar voor autoverkopen ooit werd. Even ter vergelijking, onze @jaapiyo vertelde gisteren dat wij afgelopen jaar ‘slechts’ 414.812 nieuwe auto’s kochten; en dat terwijl we bijna 6 miljoen extra inwoners hebben!
Het populairste merk van België is Renault, voor het derde jaar op rij. Geen verrassingen hier, al kenden ze wel een teleurstellend jaar. De Fransen verkochten in 2017 namelijk 8,8 procent minder auto’s ten opzichte van het voorgaande jaar. Volkswagen (#2) had eveneens met een daling te kampen, al was deze met 4,8 procent een stuk minder fors. BMW is de enige op het podium die wél een stijging tegemoet zag; de Duitsers groeiden met bijna 4,9 procent.
Afgezien van de grote spelers is het Porsche die dit jaar letterlijk de headlines naar zich toetrekt. In België werden er afgelopen jaar liefst 3.450 nieuwe Porsches ingeschreven, waarmee het merk nog harder groeide dan Mercedes. De verkopen van Porsche stegen met 12,2 procent, tegenover 11,4 procent voor Mercedes. Helemaal opmerkelijk is dat het hiermee ruim meer auto’s verkoopt dan Honda, die slechts 3.266 auto’s aan de man bracht en een daling van bijna 10 procent moet zien te verwerken.
Beeld: deze wallpaper, bron: FEBIAC en HLN
Belastingklimaat is in België een stuk autovriendelijker. Het wagenpark is in België ook veel nieuwer dan in Nederland. Is het verschil al groot voor Jan Modaal, de verschillen op echte auto’s (Quadrifoglio’s, AMG’s etc.) is ziek. Rutten kan makkelijk zeggen koop maar die nieuwe auto.
@ibssr: Volkomen waar, 10k euro’s verschil op een BMW 1 serie bijvoorbeeld.
@ibssr: wagenpark in Nederland is anders ook behoorlijk nieuw. En we betalen meer, maar hebben ook fantastische wegen incl. voorzieningen.
@stfu: Klopt t.o.v. EU-gemiddelde. Vergelijken we het met onze buren, is het verschil toch wel groot.
Toelichting
De gemiddelde leeftijd van personenwagens in Nederland (9,5 jaar ) is ruim een jaar lager dan het EU-gemiddelde (10,7 jaar). Koplopers qua jeugdigheid van het Europese wagenpark zijn Luxemburg (6,2) en België (7,7 jaar). De oudjes rijden in Polen (in doorsnee 17,2 jaar oud), Litouwen (16,7) en Letland (16,3).
@ibssr: Vergeet niet, dat er in België inschrijvingstax betaald moet worden, die niet in de prijslijst staat. En dat kan bij auto’s met een hogere uitstoot behoorlijk oplopen.
@ibssr: het wagenpark is idd nieuwer maar vergeet niet dat je hier een bedrijfswagen krijgt als je al achter de kassa zit bij de Lidl.. daarnaast lijkt het allemaal zo leuk mbt de vaste lasten maar je moet goed uitkijken. Ik schrok toch behoorlijk wat je aan kosten hebt als je jezelf maar eens gaat verwennen met de aanschaf van een Mercedes E klasse AMG uit 2011… ik hoor her en der al verhalen over rommelen met LPG tanks.. tijdje terug kon je een dergelijke auto makkelijk weg schrijven op je zaak, met als gevolg dat er overal hier in de buurt idd de Porsches, SL’s en Bentleys uit elke garage sprong..
@ibssr: Rutten?
@ibssr: is maar gedeeltelijk waar, jullie auto’s staan altijd te koop inclusief BPM. BPM is in BE BIV, maar deze wordt niet aangerekend indien u de wagen koopt bij de dealer, deze BIV (inschrijvingstaks) komt pas nadien in de bus van de overheid uit. Deze BIV was ih verleden aanzienlijk lager dan het BPM gedeelte in NL. Maar de laatste regeringen hebben deze BIV telkens vergroend samen met de jaarlijkse wegentaks. Maw. de BIV is op normale wagens helemaal niet zoveel minder als jullie BPM. De enige wagens waar ze echt veel op verschillen zijn wagens van 3l motorinhoud of meer. De wegentaks is zelfs op lichte wagens met grote motor in BE duurder dan in NL. Zo zal je op een BMW M3 veel meer wegentaks betalen in BE als in NL. Verder wordt bij doorverkoop telkens opnieuw BIV aangerekend in BE, zo kan een sportwagen die in zijn leven 4x verkocht is geweest in BE meer BIV opgebracht hebben aan de BE overheid dan diezelfde wagen aan BPM heeft opgebracht aan de NL overheid. En by the way, wees maar gelukkig met je BPM want voor de rest is bijna alles veel meer belast in België…jullie BPM recupereren jullie tenminste nog gedeeltelijk als je je auto weer verkoopt maar de belastingen die in BE hoger zijn, daar zie je nooit meer iets van terug. Voorbeeldje: als je in NL een tweede huis koopt: 2% overdrachtsbelasting…. in BE is dit 10%…!! En over loonbelasting zullen we al helemaal maar zwijgen… en ik kan het weten, ben een Belg die al 15 jaar in NL werkt/woont.
@ibssr: Maar hoe leg je dan uit dat er in Nederland óók meer Porsches dan Honda’s werden verkocht?
Wat Stoffel al niet teweeg kan brengen!
@toniominestrone: die staat volgend jaar in de Renault brochure mee te sleutelen aan het 0.9 blokje van de Twingo, met ‘Approved by Stoffel’ op de afdekplaat.
@toniominestrone: Hij laat in de Renault showrooms het stoffel serieus opwaaien!
Het zou qua auto journalistiek natuurlijk interessant zijn om de achtergrond hiervan te melden. Dat kan ik je wel vertellen, relatie van mij heeft ook een Porsche gekocht in belgie, een cayenne plug-in hybride. Deze auto’s gaan als warme broodjes, je krijgt subsidie en betaalt heel weinig belasting op, zakelijk. De andere reden dat in belgie veel meer auto’s verkocht worden met minder inwoners is het feit dat auto bezit stuk lager belast wordt i.t.t. loon. Maw als je iemand in dienst neemt kan je ipv meer loon bieden veel beter een nieuwe auto aanbieden , dit is voor een werkgever vele malen goedkoper.
@slickrick: Dat verhaal van De Cayennes/panamera’s etc. is uitdovend verhaal.
Fiscaal is de afschrijving weldra lager en de VAA ( bijtelling ) gaat fors omhoog vanaf 2020.
https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-algemeen/Fake-hybride-Porsche-verliest-gunsttarief/9919201?ckc=1&ts=1514917418
@slickrick: Betreft de taxatie op bedrijfswagens in BE en NL kan ik niet oordelen, maar dit is een loonsverhoging in BE waar minder sociale bijdragen op rusten. Maar dan moeten we toch ook vermelden dat in BE de kostprijs van een nettoloon het bedrijf x 2.2 kost, 14 maanden! Ik meen te weten, corrigeer me indien nodig dat in NL de kostprijs van een werknemer x 1.7 a 1.8 is.
Tja, als je in het hoger segment aankoopt in BE scheelt het wel een dikke cent t.o.v. NL.
We hebben onze BIV taks ( belasting op de inverkeerstelling ), een light versie van jullie BPN, maar die is afgetopt op 10 k. Voor een regulier 911je betaal je afgerond 4.900 € BIV.
Ook een mentaliteitsverschil . Hollanders willen alles voor niets, Belgen kopen gewoon en hebben niet zoveel praatjes en bla bla…
@thomasthomas: Hey Thomas, nu ook niet overdrijven hoor, zo slecht is het bij jullie ook niet. Jullie hebben jaren een zeer riante Hyp. Aftrek genoten die je kan vergelijken met het verschil tussen BNP en BIV. Zooo groot was het verschil. Mocht ik kunnen kiezen, dan toch liever een ‘ goedkoop ‘ huis dan een ‘goedkope wagen ‘
@dwfc: Dan moet je er ook wel bijzeggen dat de huizenprijzen een stuk lager zijn dan in Nederland…
@imarinos: mmmm …. nog wel steeds maar er is toch een inhaalbeweging geweest hoor. De verschillen worden kleiner! Natuurlijk is jullie riante Hyp Aftrek daar ook een beetje de oorzaak van geweest en de financieringscultuur bij jullie banken waar je vlotjes over 120 % kon beschikken! Onze bankcultuur ligt een ietsje meer op eigen middelen gefocust!
@dwfc: Dat is inderdaad waar, eigen inbreng is hier in Nederland anders geregeld. Maar als ik naar een vergelijkbaar huis kijk in België dan houdt ik geld over voor een mooiere auto :)
@imarinos: Als we nu NederBelg zouden worden, kunnen we het beste van de 2 landen inpikken, dat zou pas Luxe zijn ..
@imarinos: ik weet niet waar jij woont maar hetgeen wij betaald hebben voor onze woning kan ik in NL een huis met dikke wagen kopen.
@dromedaris: Ik woon in de omgeving van Rotterdam en kijk naar huizen tussen Hazeldonk en Antwerpen
@imarinos: ik heb panden in Den Haag en panden in Hasselt (BE)… een simpel provinciehoofdstadje in Belgisch Limburg…ik nodig je uit te komen kijken hoeveel starterswoningen je onder de 150.000 euro vind in beide steden…. jullie Nederlanders leven nog in een fantawereld als jullie denken dat in BE alles goedkoper is :-)))
@dwfc: ik denk dat 120% nooit is geweest maar 110% wel inderdaad.
Ik denk dat niet veel mensen daarvan gebruik gemaakt hebben, misschien een enkele starter op de woningmarkt. Maar of dit nou van invloed is geweest op onze huizenprijzen??
Op dit moment moet je al behoorlijk eigen geld hebben om een huis te kopen hoor, dit is behoorlijk veranderd de afgelopen jaren.
@thomasthomas: Ah kijk, gij zeit een Hollander!
@rijnounsdoor: haha, neen, ik zit ertussen ;-) Zeker geen halve Fransman :-)
Ik denk dat Honda dit zichzelf wel mag aanrekenen. Waar ze tien jaar geleden nog redelijk verkochten dankzij de bijtellingsvriendelijke muesli-auto’s, is dit merk geen schim meer van het succesmerk uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. De SUV’s zijn volkomen anonieme verschijningen, de traditionele Jazz, Civic en Accord zijn overpriced, de sportieve modellen grotendeels verdwenen en qua hybrides zijn ze links en rechts voorbij gestoken door de concurrentie. Doodzonde.
@RRRobert: Wellicht, maar het belastingklimaat is daar dan ook wel een stuk fijner.
@ikschrijfookoverautos: maar dat is slechts een deel van de oorzaak van de neergang van dit ooit zo gewaardeerde merk. Die teruggang is namelijk niet een typisch Nederlands of Belgisch probleem; het merk krijgt volgens mij in heel Europa zulke klappen te verduren.
Ik vraag me serieus af of Honda soms de focus beperkt tot Azië en Noord-Amerika en het Europese continent zo’n beetje heeft opgegeven.
@ikschrijfookoverautos: dat kunnen we hier in België niet ontkennen! Maar Honda heeft het enkel aan zichzelf te danken dat er in België niets verkocht word. Na de s2000 is er echt niets interessant de revue gepasseerd. De Civic type R is een beetje een karikatuur geworden van zichzelf na al die jaren vrees ik
@RRRobert: Europa is niet interessant voor Honda. Zijn nog wel een aantal markten waar ze redelijk verkopen maar daar hoort de Benelux niet bij zo te zien. US en domestic zijn ze erg succesvol. Honda verkoopt goed in de US. Daar kun je aantallen draaien waar Europa peanuts bij is. Dan is de keuze qua investering vrij simpel. Jammer hoor. Daar niet van.
@e34m5touring: het is andersom, Honda is niet interessant voor Europa. Europa is een grote markt met rijke landen. Op zich heel interessant voor merken uit Japan, maar ook met heel sterke Europese merken waar de Japanners inmiddels de concurrentie niet meer mee aankunnen. Dus richten zij zich op markten met zwakkere lokale marken zoals de VS.
@mashell: Dat ligt toch meer aan Honda dan Europa in mijn ogen. Merken als Nissan en Toyota doen het gewoon prima. Natuurlijk ligt de tijd dat iedereen en zijn buurman een Corolla reed ver achter ons, maar door met de tijd mee te gaan met modellen als de Juke, Qashqai, de Aygo en de diverse hybridemodellen houden die merken zich toch knap staande op de Europese markt. Honda zou daar prima tussen passen als de Japanners meer zouden aanbieden dan een te duur geprijsde Civic, een Jazz die niemand wil omdat de crossover in dat segment de baas is en twee crossovers die eigenlijk net iets te groot zijn voor West Europa.
@rrrobert: Honda is na respectievelijk Toyota, Mercedes en BMW het waardevolste automerk ter wereld (op basis van beurswaarde: dat heeft meer met verhouding winst en omzet en toekomstverwachtingen te maken). De meeste modellen (en merken: denk aan Acura) worden niet geleverd in Europa. De grootste automarkten zijn China en Amerika. Japan is voor Honda ook een sterke thuismarkt. Ook in Nederland zie je steeds minder Honda’s. In Europa is gewoon geen geld te verdienen. Je ziet het ook aan mijn geliefde automerk Alfa Romeo. Alle nieuwe modellen worden uitsluitend voor de wereldmarkt ontwikkeld. Daarom géén Sportwagon en géén kleine 1.4, 1.5 en 1.6 motoren (zoals bij Audi, BMW en Mercedes).
@rrrobert: Honda bouwt degelijke auto’s, een beetje duurder.
Dat kan je niet als je je fixeert op volume dan moet die prijs en bijgevolg de kwaliteit omlaag
Ik had graag gehad dat Honda ook gewone, vrij van bizare vouwen en spoilers,wagens bouwde.
En ja, dat van die Porsche’s die oorzaak ligt elders, 100% aftrekbaar voor 20 km electrisch rijden.
Het benzineverbruik betaalt de firma. à 15l .
ENNNN. de buurt ziet dat je met een Porsche rijdt.
Ik moet men neus maar effe buiten steken om te zien waarover we het hebben.
Met een seat cordoba uit 2005 scheelde het al 7000 euro met nl dacht ik maar dat is ook weer ff geleden dat mn zuiderbuur maat die auto kocht
Wie wil er nou in een Honda gezien worden? Als dr een automerk is dat lelijke auto’s maakt is het wel Honda…zelfs de KIA’s en Hyundai’s van deze wereld zien er beter uit…
De simpelste verklaring is blijkbaar niet zo eenvoudig aangezien vrijwel uitsluitend financiële redenen geoperd worden als feiten. België stond hééééél lang bekend als het europese land met het slechts onderhoudende wegennetwerk maar wel OVERAL (brandende) lantaarnpalen!!! Dan val je als belgische autobezitter snel terug op comfortbiedende automobielen zoals Renaults, Citroën enz. Je gaat NIET in een strafafgeveerde 911 o.i.d. rondrijden. Sinds 2 jaar heeft België heeeeeeeeeel veeeeeel geld gepompt in infra-onderhoud. Nu kun je op de meeste plaatsen in België heerlijk rijden in spijkerharde afgeveerde sportieve toetoets zonder dat je een zorgverzekeraar moet kiezen die fysio in haar pakket heeft.
@iphonistvongates: blijkbaar zijn Belgen snel tevreden…
Ik vind de wegen in België nog steeds ronduit beroerd. Ben benieuwd waar ze dan al dat geld heen gepompt hebben..
@phevtreb: is het verhaal van keuze maken voor “gewone” asfalt of fluisterasfalt. België is een transitland, dus kiest men voor duurzamere gewone asfalt. Dit rijdt minder comfortabel en is minder waterdoorlatend, gevolg: barsten en potholes in de weg bij vriesweer. Eindeloos straatje maar een budgetaire keuze door de overheid.
@iphonistvongates: Ik denk niet dat Belgen Renault’s of Citroën’s kopen voor het comfort.
Volgens mij (Belg) praten we enkel over prijs, en nog beter “goed verpakte” aanbiedingen.
We zijn toch zo naïef, meneer.
@iphonistvongates: en hoe komt het dan dat jullie nederlanders op jullie biljartvlakke wegen allemaal in een daihatsu cuore rondrijden? Gierigheid? Even serieus doen he…in BE hebben altijd meer dikke wagens gereden, wat ook de staat vd wegen was. Een Belg is gewoon meer autominded.
In NL werden in 2017 ook meer Porsches (1400, ongeveer +20%) dan Honda’s (1165, ongeveer -30%…) verkocht.
Per eind 2018 worden de dealercontracten toch opgezegd, om met nog maar een handjevol verder te gaan? Er is hoe dan ook maar weinig taart om van te snoepen, Honda’s slaan nu eenmaal niet aan bij Nederlanders en blijkbaar ook niet bij de Belgen. Aan mij zal het niet liggen, ik rij binnenkort weer Honda (CR-V 1.6 dtec) in plaats van Volvo en de Jazz Hybrid is ook absoluut een blijvertje (in onderhoud bij topbedrijf Wesselink).
@happyhonda1977: Wat ook een punt is, de beurzen doen het de laatste 8 jaar weer zeer goed na de crash …
telkens deze hoog staan gaan de Luxeproducten goed van de hand in BE en NL …het is geen toeval.
En natuurlijk de aangroeiende rijkdom in Azië over dezelfde periode legt deze fabrikanten geen windeieren!
@dwfc: absoluut, absoluut, zonder overdrijven zie ik bij mijn zakenrelaties mensen die in 2009/ 2010 zonder schroom van een AMG naar een klein Fransoosje gingen nu met veel plezier weer een Porsche of Maserati c.s. bestellen. Voor mijzelf gaat dit helaas niet op, aan de andere kant ben ik zonder schrammen de crisis doorgekomen als zzp’er. Van een V70 D4 ga ik nu toch weer naar een Honda want een V90 is een stap te ver voor mij.
Pfff. Als dat belastingklimaat nou iets meer meezat..
Misschien koop ik wel een Honda. Misschien koop ik wel een Porsche. Vroem vroem.
@stfu: Nee joh. Dat trilt en maakt geluid. Allemaal veel te spannend voor je.
@e34m5touring: Neh. Te traag.
@e34m5touring: nee. Te langzaam allemaal.
@stfu: 1 trick pony prestaties tellen niet he.
@E34M5Touring: geen idee waar je bet over hebt.
@stfu: rijdend naar de fashion week!
@stfu: haha super hilarische reactie :-)
in europa zijn geen aantallen af te zetten…als je van de civic in amerika net zoveel verkocht als alle merken bij elkaar in Nederland ja, wat wil je dan? moeite doen voor die leaserijdende nederlanders die autos afnemen van de leasemaatschappijen die in bezit zijn van VAG etc…
en ja wat de boer niet kent…bij autoblog presteren ze het om de nieuwe Civic volledig links te laten liggen, geen rijderstests….ook niet van de Type R de snelste hothatch van het moment.
dat krijg je als men niet adverteert…
Niet echt verrassend en daarmee ook niet echt een spannend artikel imho. Naast het fiscale voordeel in België is het gewoon erg simpel……de Honda’s zijn niet meer om aan te zien tegenwoordig…..punt!
Even losstaand van alles is BPM eigenlijk heel gekke belasting bovenal omdat uitstoot niet ophoudt aan de landsgrenzen. Daarbij zou je als 1 Europa (waar ik nooit iets van merk overigens) ook kunnen afspreken dit zulk belasting uniform is voor alle lidstaten.
Ja maarja…in Belgie hebben ze geen bpm, dus verdiend de overheid minder om de wegen te onderhouden…..EN DAT MERK JE! Wat een slechte wegen daar in Belgie zeg, man man
@dnadave: geen onzin verkopen als je er niets van kent, BPM bestaat in BE zeker, noemt daar BIV en wordt apart aangerekend nadat je de wagen hebt aangekocht.
@dnadave:
Bmp zou geen fuck uitmaken dat geld zou niet naar wegen gaan maar naar meer ambtenaren en meer verspilling. De wegen in NL zijn te goed, behoorlijk frustrerend om op een biliard laken 49km/u te moeten rijden.
@ikschrijfookoverautos : is deze daling bij bijvoorbeeld renault niet te verklaren door het feit dat er simpelweg meer afzet is, maar het marktaandeel daalt en er toch meer verkocht wordt door een merk? Dus ik verkoop 100 auto’s meer dan vorig jaar, 1100 ipv 1000. Van de 1100 zijn 10% renault. Vorig jaar was dit 11% (110/1000 auto’s). 10% van 1100 is ook 110 autos… Dus tenzij het marktaandeel keldert kan er een toename zijn van verkoop maar verlies marktaandeel…
In mijn ogen niet meer dan normaal. Het aanbod van Honda is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Daar tegenover staat dat het modelaanbod van Porsche juist groeit. Is het niet met volledig nieuwe modellen, dan is het wel met varianten die een stuk vriendelijker geprijsd zijn of in aanmerking komen voor subsidie. Logisch dat je dan meer klanten naar de showroom trekt dan een merk als Honda.
Honda begint meer en meer af te glijden naar de marge. 20 jaar geleden hadden ze nog enigzins goede verkoopcijfers maar die enkele Jazz of HR-V die ze verkopen is toch goed voor het straatbeeld.
@sjoerd95: in Nederland/ Europa dan wel te verstaan.
@hondafiel: yep!
Natuurlijk verkopen ze neer auto’s dan in NL. Ze zijn eerder aan vervanging toe met die slechte wegen
Ik kijk eigenlijk niet meer op van Porsches, quadrofoglios, m2345’s, rs6,…
Da’s allemaal heel alledaags geworden hier in en rond Antwerpen.
Ik kijk uit naar het eerste koningsei! Dát zou me nog beroeren…
Verbaasd me niets, ik zie dagelijks de Porsches van de buren, maar ken maar een iemand met een Honda.
In België zijn we precies wat meer van de ‘geld moet rollen’ wat een beetje te spilzuchtig is tegenwoordig.
In België heb je om de 2 jaar een nieuwe bedrijfswagen… full option. In NL rijd iedereen precies met van die triestige VW up’jes.