Het zat er aan te komen. Het is bekend geworden dat er vorig jaar in België voor het eerst meer wagens op diesel dan op benzine reden. Van de bijna 5 miljoen personenwagens reden er ongeveer 2,6 miljoen op diesel en 2,3 miljoen op benzine. De dieseltrend blijft maar gaan…
Het aantal dieselauto’s in België is tussen 1996 en 2006 met maar liefst 76 procent gestegen! Dit terwijl het aantal auto’s op benzine in diezelfde periode stelselmatig is gedaald (van 2,8 miljoen in 1996 tot 2,3 miljoen in 2006). In diezelfde periode is het aantal wagens op gas ook met 65 pct gestegen (van 34.000 tot 56.000), al zit die laatste sinds 2003 in een dalende trend (via metrotime.be).
Ik vraag me af wat de verhouding in Nederland is. Het CBS maakte in 2004 bekend (via energie.nl) dat van 2000-2004 het aantal dieselauto’s in Nederland met 28% was toegenomen. Een kwart van het totale motorvoertuigenpark in Nederland (8 mln.) reed toen op diesel. Iemand een idee op welk percentage we nu zitten?
jasper zegt
diesel wint!! dat ik ook het beste
ruben zegt
is het niet dat (na enige tijd en wat kilometers) de diesels meer vervuilend zijn vanwege onvolledige verbranding?
w0o0dy zegt
ah nou snappen we waarom dat Vignet er moet komen….. omdat de overheid minder accijns vangt door al die diesel en LPG rijders!
Zonder dollen snap ik wel waarom diesels populair zijn (redelijk stil, zuinig en comfortabel en relaxt te rijden) en ik denk dat het in NL ook die kant op zou gaan als de overheid die 3000 euro (of waren dat guldens?) extra BPM op diesels (zogenaamd ivm de extra vervuiling) zou afschaffen en de wegenbelasting iets lager zou zijn.
will zegt
De redenen voor dit hoog percentage zijn eenvoudig. Ik ben namelijk belg, de diesel kost hier een 90 cent per liter, benzine 1,25 euro per liter. Genomen dat een diesel dan nog minder verbruikt is de keuze rap gemaakt. Mijn ouders hebben onlangs een nieuwe nissan note full option gekocht voor 16.000 euro, een diesel. Voor een benzine was het maar 750 euro minder geweest, haal je er zo uit. De jaarlijkse rijtaks op dieselauto s ligt ook veel lager.
en vervuiling: ze hebben allemaal al goede filters
Jappy zegt
Leuk om te weten! Mijn vader had ook eerst een diesel, maar nu een benzine, en dat merk je wel bij hoeveel tankstops je nu meer moet maken!
jhn zegt
Let op over een aantal jaren is er geen schonere, zuinigere, betrouwbaardere en SNELLERE auto dan een diesel. En kom dan niet aanzeiken met die opgefokte benzines want die gaan niet lang mee en zijn zeker niet zuinig. De ontwikkelingen van diesel motoren gaan gewoon veel sneller vooruit. En dat diesels voor centen neukers zijn vindt ik grote onzin. Ik denk dat veel mensen (tegenwoordig) een diesel voor de rij eigenschappen kopen en doen ze het toch voor het geld, geef ze eens ongelijk. Het enige minpuntje van een diesel is het geluid alhoewel dit steeds beter wordt.
Diesel rullessss!!!
mr abarth zegt
wat maakt het nu uit diesel of benzine honda komt toch binnenkoort op de markt met een waterstof auto.
Jos zegt
Diesel rules?!?! Ontwikkelingen van diesel motoren gaan sneller vooruit?!?!
Weet ik allemaal zo zeker nog niet. Diesel werd vroeger mss een beetje uit het oog verloren bij personenwagens en maakt nu een inhaalbeweging.
Een beetje (TURBO) diesel (2 liter) heeft nu 160 of 170 Pk da’s veel maar je mag niet vergeten dat zonder die turbo het er een heel pak minder zouden zijn.
Een 2 liter benzine met turbo (vb S3) heeft 265 Pk.
RubenBaeten zegt
Het verbaast me dat de dieselauto’s nu pas de benzines ingehaald hebben. Mijn familie en vrienden in Belgie rijden louter diesel, ik had altijd het idee dat men daar niet eens wist wat benzine was.
In NL is het een stuk minder aantrekkelijk – hoge belastingen bij aanschaf, hoge belastingen bij gebruik. Al is het belachelijk, toch vind ik dat niet erg. Diesels stinken en het gaat er bij mij niet in dat ze sportief zijn. Zolang het kan zal ik altijd benzine blijven rijden.
Benny1 zegt
Doe mij dan maar de V10 TDI van VW ;), die motor rijdt pas rustig.
SimonMc zegt
Verbaasd me eigenlijk ook wel.Als ik zo met de fiets rondrij om boodschappen te doen bv, hoor ik eigenlijk praktisch eigenlijk altijd een diesel rondrijden.
Ik heb zo de indruk dat de enigste benzinewagens ofwel nog oude wagens zijn, ofwel heel kleine wagens.
armada zegt
@ Ruben.
Diesel brandstof is op een andere manier vervuilend dan benzine. Bij de verbranding van diesel komt per saldo minder CO2 vrij dan bij benzine. Een diesel is dus beter tegen het broeikas effect. Diesel motoren stoten echter nogal wat roet uit. Dit kan, zoals Will schrijft ondervangen worden door een roetfilter. Het gros van de Diesels die op dit moment rond rijden is er echter nog niet van voorzien.
De Nederlandse regering wil echter wel de after market inbouw van roetfilters stimuleren om dit een beetje op te lossen.
Superkoerier! zegt
De eerste keer in België viel mij ook op hoeveel auto’s er op diesel rijden. Maar of dat vervuilender is? Ik merk geen verschil in ieder geval tussen de Nederlandse en de Belgische lucht. Zelf woon ik aan een druk kruispunt. Heel af en toe ruik ik wel eens een dieselwalm. Maar dat komt omdat er dan weer een bus van de Lijn langs is geweest.
Sowiezo vind ik de uitstoot van auto’s een non-issue geworden. Rijdt maar eens achter een oude auto (15 a 20 jaar oud) en je zult merken dat je dat toen nog wel kon ruiken. Nu ruik je normaal gesproken niets meer. Ja, als je het tussen de oren hebt zitten.
Qua diesel of benzine: voorkeur bij mij ligt bij diesel, maar dan vooral die heerlijke roffel ’s ochtends bij het opstarten en die heerlijke geur van dieselolie aan je handen als je een vulpistool hebt vastgehouden.
CSL zegt
Daar gaat die 60 euro dus naar toen!
MrSelected zegt
Heel leuk natuurlijk omdat het zo kostenbesparend is, ik heb zelf laatst ook een diesel gekocht voor de zakenkilometer’s (NL). Alleen rijd ik privé nog liever een Golf II 1.3 benzine dan een full options V10 TDI. (ok ok.. zelfs een écht goeie diesel met common rail hoef ik niet).
Lennart zegt
Wel, goedkoper, niet noodzakelijk. Over het algemeen wordt aangenomen dat je minstens 20.000 km/jaar moet doen om een prijsvoordeel uit je diesel te halen.
Bovendien rij ik nog altijd veel liever met een benzine.
Ruben zegt
De meeste diesels zijn leasebakken en bedrijfsbusjes…geen wonder dus dat diesel ’n inhaalslag maakt momenteel.
En vergeet niet dat ze allen ’n turbo hebben…schroef ’n turbo op ’n benzine met dezelfde inhoud en je hebt veel meer rijplezier…wie denkt er dan nog aan ’t verbruik?
Mark zegt
diesel is goedkoper
moet qua kracht zeker niet onderdoen tegenwoordig
betrouwbaarder
SimonMc zegt
Ik kan me wel voorstellen dat atmosferische diesels betrouwbaarder zijn, maar tegenwoordig zit er op elke diesel een turbo, en soms wordt weleens gezegd dat turbotechnologie niet zó betrouwbaar is.
Dus wie weet zit je binnen een paar jaar met een paar diesels met kapotte turbo’s.Maar zoiets kan alleen de tijd uitwijzen.
En zoals al eerder gezegd, vijs ook een turbo op een benzine en die zal ook iets zuiniger rijden en ook zal de diesel qua vermogen ook geen schijn van kans meer hebben.
pieter autofreak zegt
daar geef ik je gelijk .
E-RayzeR zegt
hahahaha
In diezelfde periode is het aantal wagens op gas ook met 65 pct gestegen (van 34.000 tot 56.000)
belgen gaan in de trend mee zij worden ook GIERIG :P
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
Ik blijf toch voor benzine vanwege de geur, vermogen, motorgeluid, de ci op de achterkant :p, …
bakske zegt
Is toch normaal dat je een diesel koopt. Niet alleen voor centjes uit te sparen!
Maar vooral voor het immense koppel dat je ter beschikking hebt. doe maar is een sprintje van 80 naar 120 in 4de met een golf tdi 140pk tegen een golf gti. Wedden dat de diesel sneller is.
Wat heb je nu aan snel optrekken? Tussen acceleren is toch veel interessanter op een autostrade.
Mark zegt
Een diesel is gewoon betrouwbaarder
De vermogenregeling gebeurd door de smoring van de inlaat, terwijl een benzine meestal altijd werkt bij een equivalentieverhouding = 1 en dus de inlaatlucht moet smoren en ook het benzinedebiet moet regelen (2 dinges regelen versus 1)
diesel doet aan zelfontsteking, een benzine heeft ontstekingskaarsen die dan ook goed moeten werken, als de ontsteking niet op de juiste timing gebeurd, kan je het vergeten. Te veel aan benzine in de verbrandingsruimte, kan je het ook al vergeten. Een benzine heeft dan ook nog is last van knalontploffing. Te hoge manifolddruk, geeft aanleiding tot zelfontsteking waarbij de motor gaat kloppen. Je klopt je motor als het ware kapot, het is daarmede dat de meeste benzines geen turbocompressor hebben.
Te hoge compressieverhouding geeft ook aanleiding tot klop bij benzines, terwijl een diesel zijn maximum rendement en vermogen haalt uit grote compressieverhoudingen en hoge drukverhoudingen.
Waarom worden diesels gebruikt in fabrieken en geen benzines? diesel is vele malen betrouwbaarder dan benzine. Een diesel heeft dan nog eens het voordeel dat het maximum vermogen vrij komt bij lage toeren, terwijl het bij een benzine pas vrijkomt bij hoge toeren (5 a 6000 toeren).
Ruben zegt
@ Mark
Klopt als ’n bus je verhaal.
Verder bestaat er nog geen diesel met turbocompressor…wat ook meteen ’t enorme turbogat bij de meeste TD’s verklaart.
Een compressor zorgt er juist weer voor dat je meteen vanaf stationair kunt gassen zonder enige vertraging.
brad_p zegt
msch eens onderzoeken of aantal allergieeen op fijn stof en vervuiling gepaard kan gaan met diesels… smerigste brandstof
Superkoerier! zegt
@E-RayzeR: het gaat hier dan vooral om voertuigen op aardgas. Gemeentes investeren hier namelijk volop in. En wellicht nog een pak Hollanders met heimwee die voor deze stijging hebben gezorgd.
brad_p zegt
was het maar een trend in LPG….niet alleen beter voor de portefeuille maar ook voor milieu
99,9% van de auto’s wordt aangedreven door een verbrandingsmotor die verbrandingsresten uitstoot. De milieuschade is afhankelijk van de motortechnologie en de brandstof. LPG geniet op dat vlak (voorlopig) de meest heilzame reputatie. Indien alle dieselvoertuigen door LPG-voertuigen zouden worden vervangen, daalt de Nox-vervuiling met 50% en de partikeluitstoot met 95%. Sinds de komst van de katalysator is de uitstoot van CO-gas verminderd, maar als alle benzinemotoren op LPG zouden draaien, daalt de CO-pollutie met nog eens 30%. Ook de HC-uitstoot wordt met de katalysator flink teruggedrongen, maar sinds lood taboe werd heeft men benzeen toegevoegd aan benzine. Gevolg: een toename van kankerverwekkende HC-uitstoot, die met 30% wordt teruggedrongen als alle benzinemotoren op LPG zouden draaien. De uitstoot van zwaveloxide is sterk verminderd, maar toch blijft dat gas chronische bronchitis en zure regen veroorzaken. LPG is de enige brandstof die geen SO2-vervuiling veroorzaakt. Rest er de uitstoot van koolstofdioxide, de laatste jaren fors toegenomen en pas te stoppen als iedereen op diesel rijdt. Het grote nadeel van een dieselvoertuig blijft dan weer de partikeluitstoot.
bron detijd.be
Mark zegt
De uitlaattechnologie is er de laatste jaren op vooruit gegaan met nog beter ontwikkelde katalysatoren die de uitstoot van schadelijke NOxen, CO’s en HC’s reduceren. Ook het motormanagement van moderne voertuigen meten voortdurend de concentratie aan schadelijke stoffen in de uitlaat via een lambdasonde en regelen continu het brandstofdebiet.
Een benzine met een hoog octaangetal geeft een betere weerstand tegen kloppen maar een nadeel weer is de toename van schadelijke stoffen.
Gasvormige brandstoffen (bijvoorbeeld H2) hebben het voordeel van een hoge stookwaarde, maar werken weer het volumetrisch rendement van de motor tegen omwille van het feit dat ze een te lage dichtheid hebben en zo dus ook de motorvulling reduceren. Het is overal een beetje geven en nemen en een beste compromis te sluiten
Crosske zegt
Een benzine is milieuvriendelijker dan een diesel en dat zal in de toekomst nog zo blijven denk ik.
Eigenlijk is de roetfilter die de dag van vandaag wordt gebruikt niet zo goed voor ’t milieu als wordt gedacht. Je gaat de “grote” roetdeeltjes (die bv ziet bij eens goed doorgassen na een eindje stadrijden) verbranden op +-800°C zodat ze nog veel fijner zijn en dus nog veelschadelijker (inademen, ofname door planten en dieren,…). Het is dus niet de ideale oplossing.
De dieseltechnologie staat niet stil, maar die van de benzine (lees Otto-motor) zeker en vast ook niet. Kijk maar eens wat ze met waterstof en dergelijke kunnen.
Daarom raad ik zelf meer en meer mensen aan om eens goed over na te denken voor ze een diesel kopen. De aankoopprijs is quasi gelijk. Je brandstof is wel duurder, maar een benzine blijft goedkoper in onderhoud. In België is er trouwens onlangs een studie van geweest die dit bewees. Mensen die te weinig rijden kunnen met moderne diesel op korte termijn al problemen hebben (bv verstopte roetfilter). Daarom : minder dan 10000 aub benzine.
http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=B360143061222
Krikke zegt
velen zegge er hier da diesel altij beter is voor de portemonnee, ni altijd ze:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF22122006_022
Stukje uit artikel:
[i]VAB geeft enkele voorbeelden: wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer. Kiest men echter voor de 1.3 CDTi diesel, dan komt men uit op een gebruikskost van 0,51 euro per kilometer. Die hogere gebruikskost is volgens VAB toe te schrijven aan de gestegen risicokost. Daardoor betaalt de dieselgebruiker in dit geval een meerprijs van 5,1 eurocent per km tegenover de benzinerijder.[/i]
Mark zegt
Onderhoud van een benzine is wel degelijk duurder dan een diesel hoor.
Omdat een benzine minder betrouwbaarder is dan een diesel moet een benzine ook vaker naar de garage voor onderhoud.
mashell zegt
“Ik blijf toch voor benzine vanwege de geur, vermogen, motorgeluid, de ci op de achterkant”
Haha, diesel en benzine stinkt allebei. Vermogen wordt onbelangrijk als je plenty koppel hebt, ik vind een diesel prettiger klinken (laag gepruttel ipv hoogtoerig gesnerp) maar dat van die ci ben ik helemaal mee eens. Mijn Fordje heeft ook ci achterop. TDCI wel te verstaan :-)
mashell zegt
>”wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer”
10.000 is ook wel heel erg weinig. Hoe zit dat bij 20.000? of 30.000?
Mark zegt
Diesel staat voor rijplezier
SimonMc zegt
Kan iemand mij verklaren hoe het komt dat een Golf 2.0 tdi 140 pk meer koppel heeft als een golf 2.0 fsi turbo met 200 pk?
Het maximum koppel komt bij nagenoeg hetzelfde toerental vrij : bij de tdi bij 1750 tr/min en bij de fsi bij 1800 tr/min.
Het koppel bij de tdi is 320Nm en het koppel bij de fsi is 280Nm.
Hoe zit dat, heeft die tdi een grotere turbo dan ofzo?Zou ook wel de langere acceleratietijd deels kunnen verklaren vanwege het turbogat.
En waarom breng je in hemelsnaam een 1.9 tdi en een 2.0 tdi uit?Voor die 100 cc verschil…
SimonMc zegt
*fsi turbo wordt tfsi natuurlijk…
TomRS6 zegt
Gister in een nieuwe A6 avant 3.0 TDI automaat gezeten. Dat is echt snel en je hebt geen flauw benul dat het een diesel is!
Mark zegt
@Simonmc
Het verschil zit hem in de drukverhouding. De turbo bij de benzine geeft een lagere inlaatdruk dan de turbo bij de diesel omdat een benzineinlaatdruk gelimiteerd is omwille voor het gevaar van het klopverschijnsel. De diesel heeft deze handicap niet en kan gemakkelijk stijgen tot een effectief gemiddelde druk (Pgem) van 20 a 50 bar, terwijl een benzinemotor maximum gaat tot een Pgem van 10 a 12 bar. Een diesel werkt bij hogere drukken en wordt daarom ook zwaarder (sterker) uitgevoerd dan een benzine. Er bestaat immers een proportineel verband tussen effectief gemiddelde druk en koppel (C).
Voor een 4 takt motor geldt:
Pgem = 4pi C / Vslag
met Vslag gelijk aan het slagvolume
will zegt
@ simonmc
die 100cc maken zoveel verschil niet wat vermogen betreft, maar fiscaal gezien is een 1.9 veel voordeliger dan een 2.0
Wimbers zegt
@SimonMc,
ik rijdt al tijden met een turbo dielel, zolang je weet hoe je een auto warm rijdt. kan iedere motor, met of zonder turbo, met gemak veel kilometers aan. mijn vorige diesel (audi 2,5 tdi had er 420000 op zitten
Us zegt
Wat veel mensen vergeten zijn de reperatiekosten van een diesel. De huidige commenrail Bosch dieselmotoren kunnen flink op je portomonnee aasen als een verstuiver(injector) lekt of hapert. De hogedruk pomp dienst weigerd van het een op de andere moment.
Deze motoren zijn zo state of the art dat na 2ton wel een injector van 300+ euro aan komt (vaak 3 tegelijk). Geloof me storing zoeken in een diesel is ook geen pretje. Altijd duur:-)
Mark zegt
Die 100 cc cilindertoename heeft tot gevolg dat de compressieverhouding toeneemt, wat weer een hoger vermogen tot gevolg heeft.
Compressieverhouding (r) wordt berekend als:
r= Veind / Vbegin
Veind = Is het volume op het einde van de compressieslag (zuiger op bovenste dodepunt)
Vbegin= Is het volume bij aanvang van de compressieslag (zuiger op onderste dodepunt)
En ook het feit dat wanneer het cilindervolume toeneemt, men meer lucht kan aanzuigen en dus ook meer brandstof kan injecteren en dus ook een hoger cyclusvermogen tot gevolg heeft.
Mark zegt
kleine correctie
r = Vbegin / Veind
Mark zegt
Het verschil echter tussen de 1.9 en 2.0 zou qua vermogen niet veel doen uiteindelijk en zullen de redenen elders liggen die de constructeur weet maar niet meedeelt met de klant. Er zijn immers veel gegevens over een wagen die de constructeur niet bloot geeft. Zoals koppel-toerentalcurve etc. (bedrijfsgeheim)
Men kan veel gegevens wel achterhalen door de motor te onderzoeken op de testbank.
Er zijn dus wel oneindig veel vragen die men zich kan stellen en waar men geen antwoord op krijgt.
Onehp zegt
@Simon MC:
Wat vast ook helpt om alles wat te begrijpen is dat koppel x toerental = vermogen. Veel koppel bij lage toeren wilt dus eigenlijk zeggen, veel vermogen bij lage toeren. Turbodiesels hebben bij lage toeren meer koppel dan een benzine = meer vermogen bij lage toeren dan een benzine.
Benzines kunnen meer toeren draaien dan een diesel = meer topvermogen dan een diesel. (het koppel van een diesel valt weg bij hogere toeren omdat de verbranding “traag” is, te veel toeren maken is zinloos).
TFSI vs. TDI
Omdat het koppel gelijkaardig is bij lage toeren, is het vermogen bij die toeren ook gelijkaardig. Dus de hernemingen vanuit lage toeren zullen aan elkaar gewaagd zijn.
Dat de TFSI sneller accelereert is gewoon doordat acceleratie gebeurt in de buurt van het topvermogen (dus bij hoge toeren), en daar heeft ie veel meer van dan de TDI (200 ipv 140).
Bij dit alles is de TDI wel zuiniger (door hogere compressie en vrije inlaat).
TDI 2.0 vs. 1.9. De 2.0TDI is gewoon een modernere motor dan de 1.9TDI. Onder andere heeft de 2.0 heeft 4kleppen per cilinder, waardoor die beter ademt = iets meer koppel bij alle toerentallen (en dus meer vermogen). En de 2.0 is ook duurder, waardoor de 1.9 nog bestaansrecht heeft. Veel nieuwe motoren zijn trouwens kleiner (in cc) dan hun voorhanger, maar zijn daarom niet slechter…
Onehp zegt
Nog wat meer uitleg over turbos en diesels:
Een turbo is eigenlijk een luchtpomp die extra lucht in een motor perst. Als een straffe turbo op toeren er voor zorgt dat er bv. 3 maal meer lucht in de motor wordt gepompt, dan wordt een 2l motor op dat moment (tijdelijk dus) alsof het een 6l motor is. De turbo kan dus makkelijk een veel groter verscchil maken dan 100cc meer of minder. Dan is de vraag of de motor zo een overdruk aan kan.
Doordat een dieselmotor van nature al een hoge compressie heeft en dus steviger is, is er dus minder probleem om daar een turbo bij te zetten. En omdat een diesel een vrije inlaat heeft bij alle toerentallen is een turbo ook effectief bij lage toeren. Een diesel is dus meer optimaal als een TURBOdiesel, die dan dus veel koppel geeft.
Topless zegt
Een deel van de aantrekkingskracht van een auto is voor mij het geluid. Een diesel vind ik derhalve helemaal niks.
Dat diesels sneller zijn, is onzin. Men vergelijkt dan altijd een turbo diesel met een turboloze benzine auto. Geen goede vergelijking, lijkt me. En wanneer je veel koppel wilt, kun je een dikke V8 nemen. Dan krijg je een mooi geluid op de koop toe. Een diesel overtreft een dikke achtcilinder alleen door zuinigheid. Dus gaat het uiteindelijk toch om de centen.
L-M zegt
De enigste reden dat er in Belgie meer Diesels als benzines worden verkocht is omdat het in Belgie goedkoper is … De helft van de mensen moeten niet weten van snelle wagens… als ze er maar met kunnen rijden… Vraag aan een gewone Belg wat ze het liefst zouden hebben. Een bmw 520d of een bmw 550i Natuurlijk kiezen ze voor de 520d omdat die goedkoper is (vooral aan de naftpomp dan) … En als je naar een belgische garage gaat gaan ze je sneller een diesel als een benzine auto verkopen omdat de stock van de benzine heel beperkt is. Toen wij 2jaar geleden een bmw 5reeks kochten hadden we gevraagd voor een benzinemotor maar er was in heel Vlaanderen geen enkele in stock en daarom hebben we nu een Dieselmotor.
Mark zegt
@topless
indd een dikke v8 op de oprit van de gemiddelde belg???
En dan werken voor de staat en favoriete klant zijn bij Q8 of shell en binnen 10 jaar de Kyoto normen halen, innd???
We gaan wel de kerncentrales sluiten maar we schaffen ons allen wel een dikke V8.
Is dat geluid het waard?
geluid is het minste dat een normale mens interesseert bij de aanschaf van een wagen voor alledaags gebruik.
Wat voor mij belangrijk is bij de aanschaf:
– prijs/kwaliteit
– garantie
– verkeersbelasting
– verbruik
– merkimago
– opties
– wagenuiterlijk
geluid??? nee hoor
stefan zegt
Diesel vind ik maar niks,kut geluid weinig toeren en te weinig pk.
Geef mij liever een 2-liter v tec met 240pk en 9000rpm.Of een dikke lexus met een 3.5 liter v6.
En kom me niet zeggen dat diesels wel pk’s hebben je moet niet een turbo tegen een NA gaan vergelijken.Ik zie geen turbo loos diesel 240pk halen uit 2-liter,of 400pk uit een turbo 2 liter wat mitsubishi doet.
brad_p zegt
zal ook eens een proces…starten….tegen de DIESELrijders en de staat die hierdoor weinig doen…vanwege hun fijn schadelijk stof :p en ik nu klant ben bij zyrtec,naar zee moet voor luch…. , kwestie van op gelijke hoogte te komen met de tabaks/mcdonalds processen :)
rd zegt
Even aanvullend op de opmerking van Will in het begin. Diesel is in Belgie niet alleen goedkoper per liter, maar het verschil in wegenbelasting tussen een benzine en een dieselauto is nagenoeg verwaarloosbaar. In Nederland is dat enorm. Voor diesel betaal je ongeveer 2x het tarief van dat van een benzine auto. Daar komt bij de aanschaf van een diesel, naast de al gebruikelijke BPM ook nog eens 1100 euro aan extra belasting bij.
Vergelijk een standaard auto maar eens. Wat is er Nederlandser dan een Opel Astra? In Nederland voor een benzine (1.6) minimaal 400 euro per jaar en een diesel (1.9 CDTI) net onder de 1000. In Belgie voor de zelfde auto’s zo’n 230 euro en 310 euro.
Komt er ook nog eens het prijsverschil bij tussen de motoren. In Nederland is het verschil tussen een 1.6 break Essentia en een 1.9 (120pk) CDTI Essentia 6.000 euro. In Belgie de helft. Dus is het prijsverschil tussen een benzine en een diesel veel sneller terug verdient.
De Nederlanders hebben de naam zuinig te zijn, maar de Belgen brengen het in praktijk.
En nog even over die 60 euro. Wij vragen 60 euro. Wat gaat het voor een Belg in Nederland kosten als het rekening rijden is doorgevoerd??
joe zegt
Het wegen vignet mag europees niet!
krant, De tijd van 18-01-07
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 140pk 8.8 naar 100km/h
Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk 9.2 naar 100km/h
Ruben zegt
@ stefan
Helemaal mee eens…zo’n lekkere benzine motor die veel toeren aankan en ’n jankend geluid maakt.
Een diesel kan je verder niet echt tunen behalve met ’n chip…benzine kan je veel meer mee doen.
Verder ben ik wel benieuwd naar de diesel van subaru…dat wordt hun 1e eigen diesel en ook ’s werelds 1e boxer-diesel.
stefan zegt
Ik vind het well een beetje zonde dat subaru met een diesel komt ze waren de laaste grote auto producent zonder diesel een paar jaar geleden had honda ook geen diesel.In japan is er nog maar een auto leverbaar met een diesel motor de toyota landcruiser prado,daar hebben mensen verstand van wat goed is.
Citrofiel zegt
Go diesel!!! Goed dat er meer verkocht worden. Ze moeten gewoon de roetfilters verplichten (of is die dat al?) en dan die extra belasting op diesel opheffen. Geen probleem lijkt me, of zou het weer om de centjes gaan?
Citrofiel zegt
Dom van me, natuurlijk gaat het om de centjes, we zijn niet voor niets Hollanders, niet? :P
Dirk Weyler Vzw red de Voorkempen zegt
De Vlaamse automobilistenbond VAB lanceert vandaag, op de Werelddag van de Gezondheid, een groot dieseldebat. Dat is geen toeval, want diesel schept door zijn vervuilende karakter een aanzienlijk gezondheidsprobleem. De twee boosdoeners zijn het fijn stof en de stikstofoxiden (NOx) in de uitstoot. Dat fijn stof een probleem is mochten we afgelopen winter ondervinden toen het smogalarm afging. Erg moedig van VAB, want acht op de tien van zijn leden hebben een dieselwagen. Ik ben zelf actief in een milieuvereniging. Wat mij stoort is dat men steeds, als men een groene maatregel wil nemen, de mensen wil treffen. Op nieuwe auto’s moesten reeds lang roetfilters zitten met ondersteunende maatregelen van het beleid. De gewone mens wordt weer het slachtoffer. Via Google: Dirk Weyler: ‘We ademen allemaal kanker in’
Dirk Weyler
Vzw Red de Voorkempen