Weet u nog, rekeningrijden? Bij ons ging het feest niet door, maar de Belgen zijn mooi wel de sjaak.
Op 17 februari start in België namelijk een proef. Rond Brussel gaan bijna 1200 automobilisten twee maanden rondkarren met een satnav die registreert waar en wanneer ze rijden. En dat gaat ze geld kosten ook. Op de snelweg 5 cent per kilometer, in stedelijke gebieden 9 cent en andere wegen buiten de bebouwde kom 6,5 cent.
De Morgen liet haar rekenwonders erop los en die kwamen tot de conclusie dat een ritje Brussel-Mechelen in de spits al snel zo’n €1,70 gaat kosten. Rij je buiten de spits, dan hoef je de helft minder af te tikken.
Of het systeem er ook echt komt, is nog niet duidelijk. De Belgen zijn not amused. Volgens de VAB, de Vlaamse automobilistenbond, kost het gebbetje de automobilist al gauw een goeie rug extra per jaar. Een andere vereniging, Touring, denkt daar anders over. Die vindt het de eerlijkste belasting.
Bovenstaande geldt allemaal niet voor vrachtwagens, want bestuurders van een camion mogen per 2016 sowieso kilometerheffing gaan afdragen.
Foto via Autojunk.nl.
kasper123 zegt
Jeuj!! We zijn weer gesjareld…
StijnB zegt
Mij gaat het net een rug besparen… Momenteel wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op cilinderinhoud. Met een sportieve hobbywagen (woon-werkverkeer doe ik met de fiets en het openbaar vervoer) ben je dan snel flink wat euro’s armer (1500 euro voor een 3,6 liter bijvoorbeeld) voor enkele kilometers (3000 in mijn geval) per jaar. Terwijl je het verkeer amper belast, net als het milieu. Rekeningrijden is dan veel eerlijker…
Vincegail zegt
@StijnB: Denk niet dat het komt in plaats van de wegenbelasting, maar gewoon lekker er bovenop!
StijnB zegt
@Vincegail:
Wordt toch ter vervanging van zowel de jaarlijkse verkeersbelasting als de belasting op inverkeersstelling voorgesteld…
kasper123 zegt
@StijnB: Voor mij zou het slecht zijn…Ik rij elke week minstens 500 kilometer.
StijnB zegt
@kasper123:
Troost je, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend…
Hupke zegt
@StijnB:
Nee dat niet, maar in België is ze meestal wel een stuk wranger en zuurder dan ze volgens het beloofde recept zou gaan zijn.
En wie wil er nu wrange, zure koude soep gaan zitten eten?
riddertevoet zegt
De rillingen lopen me over de rug bij het woord rekeningrijden. In de Nederlandse plannen wilden ze de files oplossen door rijden in de spits extreem duur te maken. Net alsof de mensen voor hun plezier om 8 uur ’s ochtends in de auto stappen. Volstrekt wereldvreemd die politici.
marvinoppeneer zegt
@ridder te voet: dit komt vooruit uit industrieën waarbij een soort gelijke gedachtegang al heel lang heel effectief en succesvol blijkt te zijn. De capaciteiten worden vele malen beter benut en zal zowel direct als indirect leiden voor winst (en dan niet alleen uitgedrukt in euro’s) bij vele partijen.
Invoeren die kilometerheffing.
ihrte zegt
Niet best, we gaan toe naar een situatie waarbij de EU ons hele leven controleert. Rekeningrijden, kentekenparkeren, slimme energiemeters, slimme thermostaten, dataverkeer en ga zo maar door. Ik zie het somber in, dit moeten we niet willen met z’n allen!
JamesBond007 zegt
@ihrte: Kom we gaan alles in de brand steken en een nieuwe burgeroorlog beginnen!
ivomx5 zegt
Oud argument, maar gooi gewoon alle autogerelateerde belasting in de benzine/diesel/lpg. Ben je van het hele gezeur af.
Extra belasten in de spits is natuurlijk dom,duur en onuitvoerbaar.In de file staan is al erg genoeg.
Seroo zegt
@ivomx5: Ik ben het helemaal met je eens! Daarnaast scheelt het ook een hoop administratieve rompslomp, wat de staat ook veel geld zal besparen.
The360box zegt
@Seroo: De administratieve rompslomp zal juist of gelijk blijven of meer.
alcantara zegt
@ivomx5: De verschillen tussen brandstofprijzen tussen Nederland en België worden enorm als men in NL er ook nog de bpm en wegenbelasting in de brandstofprijs gaat verwerken.
1000bochten zegt
@alcantara: Eigenlijk zitten bpm en wegenbelasting al lang in de brandstofprijs verwerkt; die accijns is gigantisch! Dus ze hoeven alleen nog maar bpm en wegenbelasting te schrappen… Maar dan komen ineens de andere gaten in de begroting aan het licht.
tupperware zegt
Nederlandse overheid en automatisering is al een ramp maar de Belgen maken het nog bonter.
Ik zie een soap aankomen die zijn weerga niet kent.
Ben even chips, nootjes en popcorn inslaan.
endofline zegt
Laat maar komen. Hoe sneller hoe beter. Het is een veel eerlijker systeem. De belastingen zijn idd zoals Stijn zegt op basis van vermogen/cilinderinhoud. Totale onzin. Dit is een pure rode afgunst belasting. Dus als je graag een dikke wagen wil rijden dan doe je dat gewoon en betaal je evenveel als iemand met een musli wagen. Je neemt toch evenveel plek in op de weg.
Niemand vind betalen natuurlijk leuk maar als het doel -> minder wagens in de spits lukt dan mag het zeker. Ik betaal graag wat meer in spits als ik maar kan rijden. Een halfuur stilstaan kost me meer dan die paar cent hoor. Er wie weet worden flexibele uren (later starten bv) dan ook beter bespreekbaar.
Trouwens mijn 2de wagen die enkel voor korte lokale ritten gebruikt wordt door de vriendin zou dan bijna niets meer kosten. Toch zo eerlijk.
faalhaas zegt
@endofline: Het blijft kiezen tussen de gebalde vuist, of een stok met weerhaken in je anus.
Het liefst geen van beide. Het huidige systeem klopt ook niet, maar zoiets als dit geeft alleen maar reden om nog meer de duimschroeven aan te draaien bij de belastingbetaler.
imaginenl zegt
Kilometerheffing zit natuurlijk al verwerkt in de benzine. Wegenbelasting mag wmb afgeschaft worden.
Vraag is wat het doel is van kilometerheffing: verminderen autogebruik in het algemeen of verminderen autogebruik in te drukke gebieden/ tijden. Voor dat laatste en mi meest noodzakelijke heeft kilometerheffing niet zo veel zin. Zou eerder denken aan een soort tol zoals ze dat ook in Londen heffen.
O plaat zegt
En als ik die satnav er uit haal, en er maar terug in steek voor de jaarlijkse keuring?
Dan rij ik 100km per jaar en de rest doe ik “met de fiets”.
Bij elke auto zonder al te veel elektronica zou dit geen probleem mogen zijn.
Nooit zal ik iets wat elke beweging die ik doe registreer aanvaarden.
Brammer zegt
@shiva: Dan mag jij gaan uitleggen waarom je 20.000km bij hebt op je kilometerteller terwijl je satnav er maar 100km op heeft staan.
545e60 zegt
@brammer: km stand is in veel auto’s makkelijk terug te draaien.
Specht zegt
@Brammer: Gewoon een andere tellerunit erin duwen. Bij veel auto’s van voor BJ 2000 kan dat gewoon. :P
stanny zegt
Zou eerlijk zijn indien het er niet toe doet op welk uur je op de baan bent. Nu tref je de werkende mens en zelfstandigen… Maar indien de biv en verkeersbelasting volledig wegvalt ga ik toch nog eens wat rekenen.
heidekonijn zegt
@stanny: Ja wat dacht je? Dat de PS de steuntrekkers ging aanvallen?
Hupke zegt
Dit komt er niet, zo zot gaan ze toch wel niet zijn hoop ik. Het gaat in tegen ieder concept van privacy.
Het klinkt op het eerste gedacht logisch, rekeningrijden, meer betalen tijdens de spits,…
Maar het probleem is dat je dan een centraal plan-orgaan nodig hebt, en u weten we toevallig dat die dingen NOOIT werken.
Ze slagen er bij de overheid al niet in om die enkele treinen die er zijn met een nauwkeurigheid van een uur te laten rondrijden. Wat zouden ze dan de files kunnen oplossen hiermee.
heidekonijn zegt
Satnav=Snelheidsmeting
Dus paar honderd tot duizenden euro’s inschrijvingstaks
Dus paar honderd tot duizenden euro’s wegenbelasting
Dus constant honderd tot duizenden euro’s snelheidsboetes erbovenop.
En laat de mongolen maar staren en debatteren over hoe hard het helpt tegen global warming en het fileprobleem voor ‘maar’ 1.7 euro naar Mechelen.
Jantje_555 zegt
en vergeet niet dat die zelfde belg zijn Duitse medeburger ook nog eens mag gaan sponsoren met een wegenvignet
aventador51 zegt
en hoe bestrijd je fraudeurs die hun navigatie uitschakeling in de zekeringkast? en hebben ze al ooit gehoord van privacy? (niet dat dat nog echt bestaat de dag van vandaag)
driver28 zegt
@aventador51: vindt zowiezo dat we al stiekem te veel gecontroleerd worden.. :(