Vaak vergelijken we elkaar op een niet positieve manier, ik heb het over Belgen en Nederlanders. Toch hebben we een aantal dingen gemeen. Zo denken we dat we van weinig betekenis zijn in de autogeschiedenis. Vandaar dat het misschien leuk is om eens te kijken wat er een kleine 100 jaar geleden gebeurde, het verhaal van een Nederlander die in België woonde…
Zijn naam was Henri Pieper en hij was geboren in Soest. Toen hij naar Luik verhuisde was hij daar een van de oprichters van de eerste elektrische tram in België. Toen de automobiel kwam opzetten ging deze ingenieur, met zijn kennis van elektromotoren, een wereldprimeur maken. Een primeur die Japan van ons af probeert te nemen. Het was een combinatie van een Nederlander en een aantal Belgen die deze primeur bouwden! Pieper maakte de eerste hybride auto, niet Toyota. Dat deze auto vrijwel onbekend is gebleven komt doordat de auto helaas vrij duur was en daardoor waren er weinig mensen die deze auto kochten. Zijn auto had ook een benzine- en elektromotor, tevens kon zijn auto de energie die vrijkwam bij het remmen teruggeven aan de accu! Bij heuvelklimmetjes werd het extra vermogen van de elektromotor aangesproken. Later bouwde het eveneens Belgische Auto-Mixte, op basis van het patent van Pieper ook hybride auto’s.
Hoewel ook Porsche (in samenwerking met Lohner) een combinatie brandstof- en elektromotor heeft gebouwd was zijn auto niet een hybride als zodanig, maar meer zoals een diesel-elektrische trein. Een brandstofmotor die zorgt voor de energie van de elektromotor.
Overigens is dit niet het enige staaltje van Nederlands/Belgische samenwerking. Pieper’s werkplaats werd verkocht aan het veel bekendere merk Imperia, dat later bestierd zou worden door de in Nijmegen geboren Matthieu van Roggen. Diezelfde Van Roggen probeerde ook na de Tweede Wereldoorlog Minerva weer te produceren, echter met weinig succes. Minerva zelf werd opgericht door de Nederlander Sylvain de Jong.
Met dank aan Jan voor de bovenstaande tekst!
Thomaars zegt
zijn er ook foto’s van deze auto?
Jan zegt
Ik zal eens zoeken voor je. Van Auto-Mixte in ieder geval.
Jan zegt
Meer over Henri Pieper, voornamelijk zijn wapens, op http://www.littlegun.be/arme%20belge/artisans%20identifies%20p/a%20pieper%20en%20tete%20gb.htm.
De auto op http://www.automag.be/IMG/jpg/Pieper_type_A.jpg (via automag.be; die het uit een boek over Pieper haalt; “Histoire de l’usine Pieper-Impéria (Vol.1)”
Michiel_vd_Brink zegt
Interessant!
Jan, het zou erg leuk zijn als je hier met jouw enorme kennis van de Nederlandse auto-historie een terugkerend onderwerp van zou kunnen maken!
Jan zegt
Ha, en nu blijkt dat ik een vertaalfout gemaaktheb. Het was Soest in Westfalen; Duitsland dus. Feit blijft dat het in België was.
Jan zegt
@Michiel: Dat was ook de bedoeling. Ik wil graag proberen de personen achter de automerken te laten zien, maar ook zaken die voor de meeste mensen onbekend zijn.
joep zegt
@Jan, leuke informatie dit! En ook een leuk voornemen! Ik kjk uit naar je volgende stukjes!
nashua zegt
Zie je wel, wie zegt er dat wij lagelanders niet samen kunnen werken? Wel jammer dat er niets concreet van gekomen is, take that Prius!
Altijd leuk om dergelijke zaken bij te leren!
Looking forward to the next item/post!
Alfabruur zegt
Alfa romeo heeft rond 1990 ook een aantal tests gedaan met een hybride boxer motor voor de Alfa Romeo 33.
Het doel was om de huidige boxer, met carburateurs, schoon genoeg te maken voor de milieu eisen van toen. Uiteindelijk is gekozen voor een electronische injectie. Maar toch konden de ingenieurs van Alfa Romeo dezelfde milieu eisen halen zonder injectie systeem.
Zo zie je maar weer ALLES is in de automotive industrie al een keer uitgevonden. De vraag is alleen wanneer is een uitvinding economisch haalbaar om het op grote schaal te produceren.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan: geboren in Duitsland… dus Pieper was perongeluk geen Nederlander?
Jan zegt
@Michiel: Per ongeluk geen Nederlander, u heeft het goed begrepen. Stomme fout van me, maar als een Nederlander Soest leest denkt hij niet er aan dat het ook een andere Soest kan zijn…
Blijft natuurlijk dat meneer Pieper, overigens net als veel andere Belgische autofabrikanten, een wapenfabrikant is, niet alleen de auto bouwde, dus men kan nog steeds met recht zeggen dat de hybrideauto uit België komt/Belgisch is.
Stephan zegt
Alfa romeo heeft 20 jaar geleden ook al een hybride gemaakt in de 33.
Heel stuk gelezen in zo’n quadrofigliolio oid, of hoe dat blad ook heet. Ik kon het hele archief bij sam van lingen doorspitten en kwam het stuk tegen. Toen dacht ik ook al van: aaaah laffe japanners.
rene zegt
Een hybride wagen maken is in wezen geen probleem.
Moeilijker wordt het wanneer zo een auto :
1. Betrouwbaar moet zijn
2. Betaalbaar moet zijn
3. Commercieel interessant moet zijn
Waar blijven die zo knappe Europeanen toch ?
Jan zegt
In dit stukje komt dus naar voren dat er in 1900 al de Lohner-Porsche was (300stuks geproduceerd) en de Pieper (1897-1905), later Auto-Mixte.
Alfa Romeo, maar niet alleen Alfa, probeerden begin jaren ’90 een hybride auto. Sterker nog, de Moskvitch “Aleko” was hier zelfs een tijd te koop als Hybride, als ik een autojaargangboek van 1991 er op na sla.
Rick dos zegt
Leuk stukje Jan! Alleen jammer dat mijn vaderlandse trots die ik hierdoor kreeg in elkaar wordt gebeukt als ik de comments doorlees… ;) :P
Jan zegt
@Rick dos: Komt nog wel een stukje aan waar je dan trots op kan zijn. Afgesproken?
Frans Pieper zegt
In het franstalige boek “Henri Pieper, un genie createur” van Michel Medeur vind je foto’s van de Pieper auto’s