Het keiharde bewijs dat deelauto’s niet werken. Soort van.
In het Belgische Antwerpen is de start-up Poppy afgelopen maand gestart met hun bedrijfsvoering. Deze bestaat niet uit de handel in heroïne, maar uit het aanbieden van deelauto’s. Poppy-gebruikers kunnen kriskras door de stad rollen in een Volkswagen E-Golf of een Audi A3 g-tron. Aangekomen op nabij de plaats van bestemming kunnen ze de auto simpelweg achterlaten op een publieke parkeerplaats. De mobiliteitsoplossing wordt door de bedenkers Alexander van Laer en Moos Tits (geen grappen) daarom een free floating car sharing dienst genoemd.
Oké, puik plan, aardige auto’s, maar hoe werkt zoiets in de praktijk? Wel, niet helemaal zoals wellicht de bedoeling was (uiteraard). De menselijke natuur schakel je immers niet uit. Doorgaans zijn we toch net wat zuiniger op spullen als ze van onszelf zijn en niet van iemand anders. Vandaar ook het gevleugelde adagium ‘don’t be gentle, it’s a rental’ en het feit dat straten vaak op miraculeuze wijze opknappen als huurders de kans krijgen hun woning te kopen.
De Gazet van Antwerpen meldt dat er in twee weken al tientallen(!) ongelukken zijn gebeurd met de auto’s van Poppy. Tachtig gebruikers zijn inmiddels geweerd omdat ze zonder rijbewijs of roekeloos reden. Een aantal mensen namen de enge banger van Skate the Great duidelijk te serieus. Joyyyy…Het wordt hoog tijd…voor die joyride…
Het opvallendste ongeval tot op heden betreft een A3 van Poppy die zich in een muur van een winkel geboord heeft nabij een *vlaams accent aan* parking die berucht is als een populaire bestemming voor joyriders. De drie inzittenden van de auto vluchtten er na het incident snel vandoor. Poppy reageert als volgt op het incident:
Wij kunnen dit enkel ten strengste veroordelen. Dit is duidelijk niet hoe Poppy gebruikt moet worden. We weten wie met die auto reed en we zullen die gegevens ook op een legale manier aan de politie bezorgen. Het moet duidelijk zijn dat er geen straffeloosheid is wanneer men met onze auto’s rijdt. Dit mag absoluut niet meer voorkomen. We zullen er alles aan doen om dit in de toekomst te vermijden.
Niemand had dit ook van tevoren kunnen zien aankomen, toch?
Bedankt Camiel voor de tip! Image-Credit: deze video van Poppy over auto’s met een automatiek.
bakingmynextbenz zegt
‘Tachtig gebruikers zijn inmiddels geweerd omdat ze zonder rijbewijs of roekeloos reden.’
Je hoeft toch geen Nobelprijswinnaar te zijn om te bedenken dat het handig om je klant eerst te controleren op het bezit van een rijbewijs?
335istage1 zegt
@bakingmynextbenz: België. Dus ja kennelijk wel.
renegade zegt
@335istage1: Sowieso niet slim om ‘gebruikers’ achter het stuur te laten kruipen lijkt mij…
dromedaris zegt
@bakingmynextbenz: hoe dan? Het is met een app, geen menselijk contact. Linken met een politiedatabase is niet mogelijk (want illegaal, privacy blabla…).
En het scrotum dat deze stunts uithaalt zijn van de Luchtbal en Borgerokko afkomstig.
bakingmynextbenz zegt
@dromedaris: sinds waneer kan je het niet digitaal aanleveren? Als je een simpel luchtdrukpistooltje wil kopen online hier in Nederland moet je ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs meesturen. Zie niet in waarom dat met een rijbewijs ineens niet zou kunnen. Als zoiets niet mogelijk is is het de vraag of je zo’n dienst wel moet aanbieden, dan is het natuurlijk vragen om problemen…
dromedaris zegt
@bakingmynextbenz: zo makkelijk om digitaal te vervalsen. Geen oplossing.
bakingmynextbenz zegt
@dromedaris: dan maar fysiek aanleveren, verkeersveiligheid gaat voor gemak.
chrisvis zegt
@dromedaris: tot voor kort kon zelfs de politie niet achterhalen via een databank of je rijbewijs al dan niet ingetrokken was(ivm wet op de privacy). Mijn broer heeft zo jaren gereden met een duplicaat omdat het origineel op de griffie van de rechtbank lag. Tegenwoordig zou dit soort fraude blijkbaar niet meer mogelijk zijn.
toyotaprius zegt
@dromedaris: blij dat ik weg ben uit Cuntwerpen..
granlusso zegt
@dromedaris: Bij het Nederlandse SnappCar moet je je rijbewijs eerst laten verifiëren voordat je het aanmaken van een account kan voltooien.
OT: An sich ben ik blij met deelautoprogramma’s. Het kan in bepaalde stedelijke gebieden zeker een uitkomst zijn.
Alleen voor dit soort taferelen ben ik dus bang. Daarom zou ik ook niet snel op SnappCar mijn auto verhuren, zo bang voor malloten.
panam1 zegt
Snap t ook nooit dat mensen het wiel nog een keer moeten uitvinden, drive-now in Duitsland of Greenwheels copy+paste….hadden ze toch even een lidmaatschap kunnen aanvragen om te checken hoe zoiets in zn werk gaat man man man man man…..
wijsneus zegt
@panam1: Inderdaad, in Amsterdam gaat het volgens mij ook prima met die Car2Go’tjes. Je moet daar wel minstens 1 jaar je rijbewijs hebben om je aan te kunnen melden. Bovendien moet je je rijbewijs laten controleren bij een Europcar-vestiging voordat je gebruik kan maken van de dienst.
krokant zegt
@wijsneus: Je hoeft je rijbewijs niet (meer) fysiek te laten controleren bij Car2Go; ik moest een foto van de voor- en achterkant insturen, binnen een paar minuten was het rond.
wijsneus zegt
@krokant: Dat is dan nieuw. In Juli moest het nog wel. Of zou het leeftijdsafhankelijk. Dat personen van 25 of jonger hun rijbewijs moeten laten verifiëren, daarboven geloven ze het wel?
damrakker zegt
Het valt me op dat drugs terminologie
damrakker zegt
@damrakker: bij de redactie aardig bekend is.
2wheeler zegt
@damrakker: hahaha inderdaad ja!
panam1 zegt
@damrakker: aan je gebruikersnaam te zien wordt t bij jou achter behoorlijk verhandeld
renegade zegt
@panam1: ik dacht dat alleen Moos’ tits daar te vinden waren…
rob5nismo zegt
Wat werd er gedacht toen dit idee uitgevoerd werd?lijkt me wel handig dat je je huurders\delers een rijbewijs hebben
bakingmynextbenz zegt
@rob5nismo: het is natuurlijk een heel maatschappelijk verantwoord en milieubewust idee zo’n leenauto, ik kan mij niet van de indruk weerhouden dat de mensen die met dit soort ideeën komen naast slimme ondernemers ook vaak geitenwollensokken wereldverbeteraars zijn die zo’n beetje een eindeloos vertrouwen hebben in de medemens. Zien vooral de mooie kant van hun fantastische idee zonder echt kritisch te kijken naar de negatieve gevolgen waar je mee te maken zou kunnen krijgen.
Wellicht een beetje gechargeerd maar het is wel de indruk die ik ervan krijg.
rufctr01 zegt
Daarom leen ik mijn auto ook nooit uit.
desjonnies zegt
Wederom het bewijs dat Belgen niet kunnen rijden.
Net als Nederlanders.
Beide volkeren zijn de meest rottige imbeciele in- en uitvoegers ter wereld, het erge is nog dat Nederland ervan overtuigd is dat ze dankzij het CBR een uitstekend systeem hebben.
Vooral als ik -sporadisch- met een vrachtwagen op pad ben waan ik mezelf in groter Mumbai, waar men dank zij een rotvast geloof in reïncarnatie de meest debiele capriolen uithaalt om maar als eerste bij het rode verkeerslicht te staan.
En dan denken dat ze voorzichtig met een deelauto omgaan? Dat gaat je alleen lukken als je iedere brokkenpiloot onmiddellijk een rekening stuurt met het bedrag voor een nieuwe.
Met een percentage opgehoogd voor kosten en inkomstenderving.
dare2think zegt
@desjonnies: 100% eens. Ik heb al talloze keren in een ‘afritfile’ gestaan, allemaal veroorzaakt door mensen op weg naar de warme prak die absoluut 100 meter voor de afrit nog van de linkerbaan helemaal naar rechts moeten. Geduld om 300 meter van tevoren rechts aan te sluiten is er niet. Het veranderen van die mentaliteit kan miljoenen vierkante meters asfalt schelen.
wceend zegt
Heel herkenbaar. Heb afgelopen maand mijn recente Volvo V40 met Snappcar verhuurd. Van 4 verhuren 2 keer schade en 10.000 km in een maand erbij. De eerste keer schade was 1400 euro, gedekt door verzekering. Tweede keer schade kwam ik er pas achter de dag na terugbrengen, omdat het donker was toen de huurder terugkwam. Niet gedekt door snappcar en huurder ontkent alles, €275 eigen kosten.
Zou het verhuren van je eigen auto zeker afraden.
shadowbroker zegt
@wceend: Mn auto verhuren zou nooit bij me opkomen. Mensen kunnen gewoon niet netjes zijn voor andermands spullen. Ik kan het wel, maar helaas is het zeldzaam
cossiekiller zegt
Waarschijnlijk gewoon stilletjes aan het oefenen voor een plofkraakje in de toekomst.
LaLancia zegt
Zo zie je maar; stap in een VAG-product en je rijvaardigheid gaat gelijk achteruit.
tjorque zegt
Poppy is een geweldig initiatief. Gewoon jammer dat er rotte appels gebruik van maken.
Het hele doel van toegankelijk gedeeld vervoer wordt hierdoor weer afgestraft. Jammer genoeg wordt respect er niet meer in gemept tegenwoordig… want dát is het echte probleem niet het systeem van enkele ondernemers die iets goeds willen doen!!!
Steek het aub is een keer op opvoeding…
Zukunft1 zegt
@jaapiyo vorige week ontving ik een gelijkaardig bericht over Wattcar op Terschelling. Dat is er inmiddels ook mee gestopt. De Nissan Leafs die ze verhuurden (vaak met nog geen 20dkms) zaten vol met krassen en deuken.
w211 zegt
Ik woon zelf in antwerpen ,Eerst en vooral ik ben geen racist! (ik ben zelf van buitenlandse roots) maar 8 van de 10 man die rijdt met zo’n puppy is en marokkaan het probleem is niet dat ze marokkanen zijn het probleem is dat ze rijden als en idioot en ik ben honderd procent zeker dat de meerderheid minderjarig is ,je kan dus gewoon met je paps ID zon wagen huren en starten ,ik hoop dat in korte tijd hier en verbod op komt. Ik vrees ook dat het niet lang zal duren , louis vuitton petje aan ,zetel naar achter leunen ,fast & furious mode on..
karhengst zegt
Ik ben altijd blij dat lesauto’s optisch er op wijzen dat er een minder capabel bestuurder achter het stuur zit. Voor car-sharing wagens geldt gelukkig hetzelfde.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vooral figuren zijn die zich nu onsterfelijk wanen omdat ze hun 5e hands barrel weg hebben gedaan voor een moderne wagen met een veel grotere passieve veiligheid.
pilot1988 zegt
Wat heeft dat mens van het filmpje een ongelofelijk irritant stemgeluid. Tenenkrommend.
tge1 zegt
Halfbakken werk…. Zoals het in België vaker gaat.