Een Belg heeft het voor elkaar gekregen geflitst te worden in België met 388 kilometer op de klok. Gecorrigeerd.
Als benzinehoofd word je af en toe geconfronteerd met fanmail uit Leeuwarden. Onlangs kwam ondergetekende er weer op pijnlijk wijze achter dat de TomTom flitsservice niet waterdicht is. Vanaf nu zet ik er flitsmeister maar gewoon naast om te ontsnappen aan de betutteling van de wokies. Nu deed ik slechts een uiterst verantwoorde 164 waar 130 was toegestaan op een verlaten snelweg op een vrijdagnacht. Maar, echte helden gaan nog veel harder.
Zo heeft een Belg volgens La Dernière Heure vorig jaar kennelijk met 388 kilometer per uur gereden langs een flitser. Het gaat hier niet om een koddige meetfout, geen hoax, maar gewoon echt kneiterhard rijden. Dat is niet handig. Kennelijk is de snelheid al gecorrigeerd en zal er op de teller een waarde dik boven de 400 kilometer per uur aangegeven zijn. De politie wil op aandringen van het laatste uur niet zeggen waar het exact is geweest en om welke auto het gaat. Anders dan dat het op een snelweg in Vlaanderen was. Je moet maar durven, met al die kuilah in de wegah.
Realistisch gezien kan het record alleen gevestigd zijn met een Bugatti. Er zijn wel andere auto’s die dergelijke snelheden kunnen halen. Maar geen auto’s waarmee je dat op de (Belgische) openbare weg ook enigszins aan zou durven. Of nou ja, in een Koenigsegg Regera misschien.
Uiteraard is de verontwaardiging niet van de lucht. En ja, alle liefde voor een zekere mate van rebellie tegen het systeem ten spijt, kunnen we dat natuurlijk wel begrijpen. Iedere andere weggebruiker die toevallig je pad snijdt, heeft geen enkele kans. En in tegenstelling tot in Duitsland, is er ook niemand die verwacht dat er iemand anders met 200, laat staan 300 of dus 400 kilometer per uur langs kan komen blazen.
Dus…keiharde straf dan? Nou ja, mogelijk en mogelijk niet. In theorie kijkt de bestuurder tegen een maximale boete van 4.000 Euro, een rij-ontzegging van 5 jaar en/of een taakstraf aan. Maar dit is als er een veroordeling komt. In het recente verleden kwam iemand in België weg met een gemeten snelheid van 306 kilometer per uur. Dit omdat de flitsapparatuur goedgekeurd was tot 300 kilometer per uur. Precies hard genoeg gegaan dus.
Respect of krankzinnig? Laat het weten, in de comments!
schuimbekje3 zegt
ach, ik ben ook wel eens geflitst met 240km/h..
heeft nog een tijd geduurd voordat ik daar onderuit kwam… een 1.2 ascona haalt net 140, laat staan 240…
denk dat er net een reflectie was waardoor de snelheid verdubbeld werd…
die dingen werken in een lab zoals verwacht, maar in de echte wereld heb je eenden, andere weggebruikers, reflecties, andere zenders, weersomstandigheden zijn niet 20 celcius en 40% luchtvochtigheid enz…
dat we consequenties verbinden aan zulke metingen vind ik spannend..
205zonderdak zegt
Perceptie. Misschien was het wel een kwestie van leven op dood. Moest de bestuurder vluchten voor iets of iemand. Zo niet: krankzinnig!
Richmond zegt
Verzachtende omstandigheden tellen niet mee
welkom101 zegt
Dan moet je ambulance broeder worden
kniesoor zegt
388 km/u op de openbare weg is misschien wel wat erg enthousiast.
/eufemisme-modus
hanse1one zegt
Vergeet de opdeciemen niet. Momenteel maal 8. Max. 32.000 euro dus.
ericc zegt
Op onze wegen..,,heel moedig!
tortuga zegt
Men vrouw heeft in november 2022 van auto gewisseld. In november zelf was ze geflitst met de vorige auto. En ze krijgt boete binnen met de nieuwe auto er op geschreven. Terug gestuurd voor bezwaar omdat ze die auto pas 2 weken na die flits had ingeschreven op haar naam. Niets meer van gehoord. Ging wel om een 10km/h te hard dus niets zo dramatisch.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik kreeg van Flitsmeister een jaaroverzicht. Daarin stond dat ik een keer een sprintte 0 tot 100 heb gedaan in 1,2 seconden. Gaat me echt niet lukken hoor.
dree16v zegt
Jij wint, bij staat er 2,154. Maar dat red ik ook nooit ;-)
Volvo_440_turbo zegt
Een goede vriendin van me heeft eens met iemand in een Nissan GT-R R35 meegereden met meer dan 1000pk, 1200 dacht ik, toen zij ernaast zat zou dit gastje 350km/h gereden hebben ergens op een autoweg richting Antwerpen vertelde ze me. Zou een GT-R over de 400 kunnen? De overbrenging moet geschikt zijn volgens mij…
350km/h klinkt spannend maar ik vind 240km/h al zot snel, dan heb je toch ballen of ben je gek?
Dutchdriftking zegt
@alpina007 je rijbewijs net terug en weer kwijt?🙈
alpina007 zegt
😂 was ik niet ! Al ben ik wel benieuwd met welke auto dit gereden is
ukbob zegt
TomTom? Nicolas, het is 2023..!
ukbob zegt
Oeps, bedoel Jaapijo!
mc96 zegt
Toen ik 6 was heeft een oom van mij voor de grap verteld dat zijn Ford Granada 300 km/u kon rijden. Ik heb nog jaren lang met groot ontzagvnaarviedere Ford Granada die ik tegen kwam gekeken 😀😭
emmanuelwildiers zegt
Lijkt me broodje aap. 388 km/h na correctie (die 6% bedraagt) betekent 413 km/h echte snelheid. Dat kan je zelfs in een Chiron realistisch gezien niet halen op de openbare weg. Om te beginnen moet je al >5km lang volgas kunnen geven, zonder ook maar een seconde je gaspedaal te lossen
gwnbmw zegt
Als dit waar is, gok ik op een extreem doorgetuned hok. Gtr, e63 amg, m3c, etc halen tegenwoordig met gemak 1000pk, en zeker de gtr kan nog veel, veel meer.
jerudo zegt
Kan niet kloppen en moest het kloppen dan kan kan je er, zoals aangegeven, ook zo onderuit. Die apparatuur is niet goedgekeurd voor zo een snelheid.
flyerbunch zegt
Dat zal niet op de ring van Antwerpen of Brussel zijn geweest tijdens de spitsuren lijkt me. Vorig jaar en dat nieuwes komt nu pas uit?
joki zegt
Aha, daar komt de volgende campagne voor verkeersveiligheid…
ra-smit zegt
Ik meen dat Topgear een keer onderzoek heeft gedaan hoe hard je langs een flitspaal moet rijden om niet geflitst te worden. Dat punt lag op ca 300 km/u.
Edit: https://youtu.be/ph-qv4gYAE8
cossiekiller zegt
Dat waren palen voor het digitale tijdperk… Nu kunnen ze met gemak grotere snelheden correct meten.