Een Belg kreeg een regelrechte rampenbak geleverd van Tesla en krijgt nu na vier jaar juridische strijd eindelijk zijn geld terug.
Een van de voordelen van een elektrische auto is dat er in principe minder onderhoud nodig is. Er zitten minder onderdelen op die kapot kunnen, zo simpel is het. Een Belgische Tesla-eigenaar had echter een hele andere ervaring. Zijn Model S stond voortdurend bij de garage.
Dit speelde al een aantal jaar geleden, want het betreft een Model 100D. Wanneer de beste man de auto kocht is niet precies bekend, maar dit moet ergens tussen 2017 en 2019 zijn geweest. Het bleek meteen een rampenbank te zijn. Toen de auto net nieuw was stond hij al zes keer bij de garage.
Wat was er allemaal mis dan? Nou, de Tesla ging bijvoorbeeld zomaar remmen (het bekende fenomeen phantom braking), de automatische parkeerfunctie werkte niet, het display viel soms uit en de laadpoort weigerde soms open te gaan. Allemaal zaken die vrij hinderlijk zijn.
Er waren dusdanig veel problemen dat Tesla zei dat ze de auto terug zouden nemen als er zich nog een mankement voordeed. Dat gebeurde uiteraard, maar de auto werd tóch niet teruggenomen. De Belg was er helemaal klaar mee en besloot daarom een rechtszaak aan te spannen tegen Tesla.
Dit gebeurde in juni 2019. Vervolgens ging de rechtszaak ook niet van een leien dakje, want Tesla werkte niet bepaald mee. Ze weigerden in eerste instantie de data van de auto te delen en toen ze dat wel deden hielden ze een deel achter.
De juridische strijd duurde uiteindelijk vier jaar, maar de eigenaar heeft nu gelijk gekregen van de rechter. Tesla moet het aankoopbedrag van €158.600 terugbetalen aan de eigenaar. Daarmee is het overigens wel een hele dure Model S, dus het is niet helemaal duidelijk waar dit bedrag vandaan komt.
Dat Tesla het onderzoek tegenwerkte was voor de rechter ook een aanwijzing dat ze fout zaten. Tesla legt zich overigens niet neer bij de uitspraak en gaat in cassatie. De arme man kan het hoofdstuk dus nog steeds niet afsluiten.
Bron: HLN
Met dank aan Flyer Bunch voor de tip!
Steven zegt
Pesterij heet dat
Robert zegt
Ik kan me zo voorstellen dat die 158 mille vergoeding bestaat uit een bedrag opgebouwd uit de aanschafkosten van de auto, de juridische bijstand, en overige gemaakte kosten (vervangend vervoer, gespendeerde verlofdagen, enz.)
Triest trouwens hoe een automerk zich zo ‘profileert’; maar goed, dit is niet het eerste merk wat zich onder z’n verplichtingen probeert uit te draaien.
drdre1 zegt
Het lijkt net Apple. Of Stellantis, of eigenlijk elk ander automerk. Speaking of which… Welk merk heeft wel een goede service, support, after sales? Behalve Rolls Royce..?🤔
goodvibrations zegt
Lexus! En ook nog eens betaalbaar onderhoud en weinig mankementen..
Helaas geen fatsoenlijke EV op dit moment dus maar wachten op en sparen voor de electrified sedan 😊.
Variomatic zegt
Laat dat ‘betaalbaar’ maar weg, naaiend dure onderdelen en forse uurlonen ‘omdat Lexus’..
cdlop01 zegt
2 Tesla’s in ons wagenpark zakelijk, 1 bijna probleemloos, de andere Tesla, dit commentaarveld te kort om alles op te sommen wat er mis aan is…., beiden model 3. Voor beiden geldt, after sales Tesla, zeer slecht.
Wolflow zegt
Geldt dit nu voor iedereen die zo’n hok heeft aangeschaft?
Iedere Tesla is tenslotte rampzalig
alfa147ti zegt
Je kan de auto een hok vinden, maar om nu te zeggen dat alle Tesla’s ramp zalig zijn gaat wel heel ver, en ik ben het wel met je eens dat ik er ook niet een zou kopen of leasen maar dat moet iedereen zelf maar weten net als dat spul wat uit China komt.
moveyourmind zegt
Zo had mijn zus ooit een gloednieuwe Volkswagen Scirocco aangeschaft. Die met de befaamde TSFi motor. Die heeft in het eerste jaar bij elkaar bijna 4 maanden bij de garage gestaan met motorproblemen. Technici van de importeur erbij geweest en van alles en nog waren ze niet in staat om de problemen te verhelpen.
Uiteindelijk waren ze bereid de auto terug te nemen, maar dan wel met zo’n €10.000 verlies. Walgelijk, ze deden zelfs nog of dat een geweldig aanbod was.
Gelukkig heeft mijn zus dat bedrag terug weten te brengen naar zo’n vier mille, doordat ze mondig en volhardend is. Maar alles bij elkaar heeft dat ook nog bijna een maand geduurd voordat dat aanbod er lag.
a_buis zegt
Die strijd was dan niet met VW maar met PON. Zij kopen namelijk de fabrieksgarantie af door de auto’s goedkoop van de fabriek af te nemen. Iedere garantie claim komt dus uit de portemonnee van PON.
chrisvis zegt
Tja hebben we met onze Mercedes ook gehad. Niet in die mate maar toch…we reden door een plas en het lichtje motorstoring ging branden toevallig op 5 km van onze dealer. De wagen heeft daar 6 x voor binnen geweest en de laatste keren mocht de dealer er zelfs niet meer aan werken zonder toestemming vanuit Duitsland. Kreeg wel altijd een gratis vervangwagen maar ze waren het na 3 keer zo beu dat ze mij wouden wandelen sturen met het argument: mr het is een geel lichtje en de wagen gaat niet in noodloop dus eigenlijk kan het geen kwaad. Ik heb daarop aan de vriendelijke dame geantwoord: mevrouw als ik die wagen terug verkoop en u komt kijken en u ziet dit lichtje branden, zou u hem dan kopen? Ah nee mr zei ze. Ik zeg dan we er wel uit zeker. Uiteindelijk is het gemaakt geraakt maar dat toont toch maar aan hoe makkelijk de dealers zich er van af willen maken met de garantie.
Johanneke zegt
Domme is, het is niet Tesla die hier tegenin gaat, het is de legal department van Tesla die hier tegenin gaat. Lekker uren schrijven. Ze weten toch wel dat ze verliezen, maarja, lekker makkelijk uurtjes tikken. Schijnwerken op hoog niveau.
Flutterbear zegt
De legal department IS Tesla.. het is niet dat de servicedeskmedewerker of schoonmaker opeens er tegenin gaat.. De service afdeling had echter het probleem al jaren geleden op kunnen lossen.
Het gevaar van verlies nemen is dat er straks meer komen. Vrij weinig zijn bereid om jarenlang te procederen. Ze vechten terug in de hoop dat je opgeeft.
arta zegt
Dit is toch niet alleen aan Tesla. Er zijn ook mensen met een ID.4 die 8 keer per jaar naar de dealer moet omdat ze de software niet goed krijgen. Staat de auto weer een week daar en rijd je met een Golf 1.0 handbak 😒
Bij MB ook een E-klasse gehad die non stop naar de dealer ging voor allerhande foutmeldingen en defecten.
Ook BMW’s met adaptieve cruise hadden last van spookremmen en daarbij moesten de camera’s vervangen worden in alle 5-series.
Maar goed. Omdat Tesla de wereld aan het veroveren is wel logisch dat er vermeld wordt dat iemand z’n geld terug krijgt omdat iemand een toezegging heeft gedaan (als fout dan geld terug) en dat juridisch stand houdt.
flyerbunch zegt
@Machielvdd thx! To be continued..
throwingstars zegt
Ik ga er wel van uit dat het verhaal min of meer klopt.
Maar hou er rekening mee dat HLN.be al jarenlang in een soort kruistocht tegen Tesla verwikkeld is (een van de journalisten van HLN heeft veel problemen gehad met zijn S P85D) en dat de krant geen kans onbenut laat om een vaag negatief verhaal over Tesla flink aan te dikken.
Ik heb zelf Tesla een kans gegeven in 2017, na niets dan ellende en onbestaande aftersales bij Mercedes en BMW. De auto is niet foutloos geweest, maar wel een verademing in vergelijking met onze eerdere rammelkarren die met naald en draad in elkaar leken te hangen.
En er zullen ongetwijfeld ontevreden Tesla-klanten zijn die de omgekeerde beweging gemaakt hebben.
p993 zegt
Een model S voor meer dan 150k ??
Daar verdienen ze flink aan, die Amerikanen.