Aldus de Hoge Raad vandaag.
Een zakelijke auto kun je gebruiken om privékilometers mee te maken. Je geeft vervolgens keurig netjes door aan de Belastingdienst hoeveel KMers je privé hebt gereden met de zakelijke bolide en vervolgens betaal je hier belasting over.
De Belastingdienst heeft mogelijk fouten gemaakt waardoor duizenden ondernemers onterecht teveel geld hebben overgemaakt naar de overheidsinstantie, zo oordeelde de Hoge Raad vandaag. Meer dan 300.000 ondernemers hebben geklaagd over een onjuiste BTW-heffing. Door een verkeerde berekening van de Belastingdienst betaalden ondernemers sinds 2011 duizenden euro’s teveel. Het zou gaan om ongeveer 2.000 euro per ondernemer.
In totaal gaat het om vier proefprocedures. In twee van de vier proefprocessen heeft de Hoge Raad nu geoordeeld dat de ondernemers mogelijk teveel BTW hebben betaald. Mocht het zover komen dat de Belastingdienst alle ondernemers het teveel betaalde bedrag moet terugbetalen dan kan dit bedrag flink oplopen.
Fotocredit: @ikmisdepolitieporsche via Autojunk
cloverleaf zegt
600 miljoen tegenvaller voor Kabinet Klaver 1
Frankypanky zegt
Goh,
de belastingdienst maakt een fout en gaat zelf opdraaien voor de schade? ik moet dat nog maar zien…
peug206 zegt
@FrankypankyV8: ik krijg elk jaar weer terug… gaat prima daaro ;-)
bmwfreak038 zegt
@peug206: haha??
freezzr zegt
Wanneer gaat die zaak lopen waarin de leaseauto eindelijk eens wordt gewaardeerd op dagwaarde? Een vier jaar oude leasebak krijg je nog steeds tegen nieuwwaarde in je salaris bijgeteld als zijnde verkapt loon (bijtelling) hoe scheef is dat?!
theyoungsaablover zegt
@freezzr: ik vind dat je hier een sterk punt hebt, nooit bij stil gestaan maar nu je dit zegt is het eigenlijk best absurd…
freezzr zegt
@theyoungsaablover: ik snap ook echt niet waarom alle leaserijders dit zomaar nemen…
mashell zegt
@freezzr: dat is niet schever dan dat de waarde van de privé kilometers worden gewaardeerd over de cataloguswaarde van de wagen. Logischer zou zijn om dat te waarderen over het aantal zitplaatsen of liters inhoud, natuurlijk in combinatie met het werkelijk aantal gereden privé kilometers.
Erik zegt
@freezzr: een lease auto aanschaffen / gebruiken is een eigen, vrije keuze met de daarbij behorende regels van vadertje staat.
Bijtelling voorkomen is vrij simpel:
– minder dan 500 km rijden per jaar of
– het OV of
– de fiets pakken.
Een privé auto erbij kan natuurlijk ook.
freezzr zegt
@erik2907: beste Erik het gaat niet om bijtelling te voorkomen (uiteindelijk is het raar want de werkgever betaald hier al voor, een timmerman die in z’n privé tijd z’n hamer gebruikt betaald ook geen bijtelling hiervoor) en dank voor je uitleg, ik zal het doorsturen aan de kleuterschool van mijn dochter.
Erik zegt
@freezzr: nog een optie vergeten, je kunt ook emigreren naar een land waar het beter is dan hier.
freezzr zegt
@erik2907: hahaha, voel je je aangevallen? Je hoort mij verder niet klagen hoor, heb een prachtig gezin, een te gek huis, superleuke baan en genoeg voertuigen om me dagelijks mee te vermaken. Ik klaag over de manier waarop we onze bijtelling berekenen en jij begint over emigreren… beetje jammer maar kan mij voorstellen dat je ov jaarkaart je zuurgraad wat verhoogd heeft…
reobnednab zegt
Nogal Wiebes ja, leuker kunnen we het niet maken, we naaien je toch wel…
rufctr01 zegt
@reobnednab: Nogal Kwiebus toch?
bartsmit zegt
Jaloezie is het.
robert110 zegt
Gelukkig rijd ik een auto voor de zaak. En krijg ik de brandstof van de zaak. Scheelt een hoop gezeik en papierwerk.
siemi zegt
@robert110: hangt alleen wel een prijskaartje aan
mars1985 zegt
@siemi: dat ligt er weer aan met wat voor bijtelling categorie je temaken hebt. Ik heb een passat station gte met r-line pakket en 7% bijtelling , heb een laad paal van de werkgever gehad en een benzine pas. Ik betaal nog geen 170,- netto bijtelling voor een grote ruime auto. Als ik 22% had gehad had ik ook geen auto gekozen van bijna 60k nieuw. Dan was de max 40 tot 45k geweest. Ik denk dat een auto van de baas vaker goedkoper is als duurder.
olivier420 zegt
@mars1985: vergeet ook het stukje onbezorgd rijden niet. Als je hem om een boom vouwt is het klote, en je hoopt dat je er zonder kleerscheuren uit stapt – Maar het kost je enkel je eigen risico. Ook onverwacht onderhoud, banden etc.
pomoek zegt
Overheid maakt fout. Rechter lost het op. Gaat prima zo.
dawwg zegt
@pomoek: Zo gaat het helaas niet in Nederland; ‘Rechter lost het op… Belastingdienst doet huilie huilie. Politiek pas wetgeving aan. Leaserts alsnog de sjaak.’
olivier420 zegt
@ikmisdepolitieporsche “Hipster broedplaats Building B”.
Vind ik leuk
erikhj zegt
Als ik een Stelvio via de zaak ga rijden van 60k betaal ik over de looptijd € 33 k netto (!) bijtelling. Rij er nog geen 5.000 km privé per jaar. Dat is 1,32 per km….. €550 per maand. Is het goedkoper privéleasje er bij te zetten. Kan er zelfs een een LaRo Disco 3 voor rijden….
In NL is de bijtelling absurd en de verhoudingen zijn zoek. Bovendien helpt het niet mee aan het vergroenen van het wagenpark.
gregorius zegt
@erikhj: neem je echter zo’n elektrisch bijtellings-wonder, dan betaal je een stuk minder. Bij de overheid snappen ze het ook niet dat er nog steeds mensen zijn die dan een Stelvio laten leasen.
erikhj zegt
@gregorius: ik rij nog 2,5 jaar met een V60 PHEV. Alle verhoudingen zijn zoek. Maar weingen realiseren zich dat.
Erik zegt
@erikhj: alternatief is een Dacia Logan MCV Bi-Fuel. Duurste uitvoering kost nog geen € 15.500,-. Is een kwart van de Stelvio :-).
erikhj zegt
@erik2907: dacht aan een NS jaarkaart ;-))
freezzr zegt
@erikhj: 33k ? Hoe lang is jouw looptijd?
erikhj zegt
@freezzr: 5 jaar. 60k x 22%= €13.200 bruto bijtelling per jaar. Dat is netto rond de 6600 p/j. Keer 5 jaar €33 k.
Erik zegt
@erikhj: en wat zul je afschrijven in 5 jaar als je deze auto privé afschrijft?