De belasting voor een importauto wordt hoger dan voorheen. Voordat je in het toetsenbord klimt, het valt gelukkig mee.
De automobiel is een geweldige melkkoe voor een overheid. Veel burgers hebben een auto nodig. Diverse facetten van de auto worden daardoor extra zwaar belast. Dat is al helemaal het geval als het een zeer onverantwoorde auto betreft. Met accijnzen, belastingen en BPM wordt het soms onmogelijk om een nieuwe auto te kopen en rijden.
Dat zorgt ervoor dat de tweedehandsmarkt niet bestaat uit de auto’s die de consument wil, maar die het minst duur waren. Gelukkig is er nog altijd een optie om een keurige auto te importeren. Dat is precies wat veel mensen doen. Maar ook daar worden nu extra kosten over geheven.
Belasting importauto
Zoals in de tagline staat, het valt al met al heel erg mee. Het gaat namelijk om de recyclingbijdrage. Voor importoccasions gold tot nu toe geen extra bijdrage hiervoor. Daar gaat dus verandering in komen. Vanaf 30 april 2021 (juist, dat is morgen al) is dat anders. Dan wordt er een bijdrage geheven op elke import-occasion. Elk jaar worden er zo’n 200.000 occasions naar Nederland geïmporteerd. Dat is dus ineens 6.000.000 euro extra aan inkomsten.
Recyclingbijdrage
Deze gaan echter niet naar nieuwe toneellessen voor de demissionaire premier. Het geld wordt namelijk direct gebruikt waarvoor het bedoeld is. Met 300 recyclingpartners in heel Nederland kunnen afgedankte occasions namelijk duurzaam gerecycled worden. Al deze bedrijven (autodemontage, shredder en recycling) kunnen op deze wijze gezamenlijk een recyclingpercentage bereiken van 98%.
In het geval van nieuwe auto’s wordt de recyclingbijdrage direct geregeld via de importer. Die betaalt het geld aan ARN (Auto Recycling Nederland). In het geval van de importoccasions zal het RDW de bijdrage innen en storten naar het ARN, aldus het ARN. De regeling geldt voor zowel occasions die worden geïmporteerd als splinternieuwe auto’s die naar Nederland worden gehaald. In principe is het vrij simpel, over elke auto die een nieuw kenteken krijgt, wordt nu de bijdrage geheven.
MrHyde zegt
Moord, brand, op de barricades! Import Auto’s worden €30,- duurder!!!1!
Maar zet het zoden aan de dijk? Want wat kun je nu doen voor €30?
En wat als ik nu exporteer, dan mogen ze hem in een ander land recyclen: krijg ik dan mijn €30 terug?
misterBo zegt
@MrHyde: het gaat erom dat er weer een regeling bij komt. Laat ze alles toch eens simpeler maken in den haag. Kunnen we mooi wat ambtenaren switchen naar beroepen die meer waarde toevoegen
marcomanta zegt
@misterbo: den Haag en simpel, heb je het nieuws gezien hoe ze nu weer de zaak aan het mooi praten zijn.
mashell zegt
Dit is toch een versimpeling? Nieuwe auto’s recyclingbijdrage, import gebakjes ook recyclingbijdrage. Een uitzondering geschrapt.
marcomanta zegt
@MrHyde: weer 30 euro.
mwti zegt
@MrHyde: Slim toch! Mensen laten zich niet tegenhouden voor €30,- en zo gaat het met alle belastingen maar aan het eind van de rit betaal je duizenden Euro’s meer per jaar. Zo is de belasting op boodschappen (van 6 naar 9%) ook met 50% verhoogd. Heb je ook niet door.
petroldrinker zegt
Tja,was te verwachten natuurlijk, zal al in buitenland ook betaald zijn maar dat boeid ze in denhaag natuurlijk niet…
sportabgasanlage zegt
Tja, je kunt er wat van vinden natuurlijk, maar het bedrag is niet schokkend en met deze constructie blijft er relatief weinig aan de Haagse strijkstok hangen.
@mrhyde die €30 per auto zet geen zoden aan de dijk natuurlijk, maar kijk je naar het groter geheel: voor €6 miljoen kun je aardig wat investeringen doen om recyclen te optimaliseren en bijv. kosten te dekken.
Van alle kosten die je als autobezitter moet afdragen lijkt dit zowaar een doordacht plan te zijn, dat mag ook eens gezegd worden.
vondick zegt
Mooie van dit artikel is dat je de tekst niet hoeft te lezen. Maar gewoon even rustig naar deze prachtige auto kunt kijken.
neymar zegt
Ik koop altijd in Duitsland
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijke B5 op de plaatjes!
kniesoor zegt
Lijkt me een redelijke aanpassing van de wetgeving, gelijke monniken, gelijke kappen.
kminne zegt
“Al deze bedrijven (autodemontage, shredder en recycling) kunnen op deze wijze gezamenlijk een recyclingpercentage bereiken van 98%.” Dan concludeer ik dus dat deze extra belastingheffing helemaal niet nodig is om het achterliggende doel te bereiken, dat is nl al lang bereikt. Het zou dus veel eerlijker zijn om het tot nu toe per jaar opgehaalde totaalbedrag te delen door het gemiddelde aantal nieuwe en geïmporteerde auto’s en het bedrag van de heffing evenredig naar beneden bij te stellen. Maar ja, eerlijk zaken doen daar heeft de Nederlandse overheid helaas nog nooit van gehoord. En zolang het vaderlandse schapenvolk maar op dezelfde kartelpartijen blijft stemmen zal dat ook nooit veranderen.
vacano zegt
Hoeveel procent van de nieuw verkochte en geïmporteerde auto’s worden in Nederland gerecycleerd?
Ik veronderstel dat een groot deel ervan naar Oost-Europa of Afrika geëxporteerd worden vooraleer ze rijp zijn voor de sloop.
flatsix010 zegt
Verdomme, nu moet ik nóg een extra fiets stelen en verkopen voordat ik iets kan kopen.
slickrick zegt
Net of al deze autos in NL gerecycled worden , uiteraard niet. Deze gaan later net zo hard weer naar de export. Recyclen is veels te duur in NL
marcomanta zegt
Het harken naar onze centen is begonnen, wegenbelasting op de motorfiets is 1 euro per maand ophoog gegaan, ach ja, wat is nou 1 euro. Reken eens uit hoeveel motorfietsen er zijn….
Dan harken met import auto’s, benzine is inmiddels fors duurder en ga zo maar door. Roettaks. Wie weet er nog meer?