Na de 6 mille bonus hebben alle Porsche-medewerkers nu ook drie dagen langer kerstvakantie. Nou ja, zeg!
Tot nu toe waren er louter positieve berichten uit Zuffenhausen te horen. Zo zal iedereen zich nog wel herinneren dat Porsche maar liefst 4 miljard winst had gemaakt in boekjaar 2007. Maar ook Porsche kan niet aan het fenomeen dat kredietcrisis heet, ontkomen. De Porsche-fabriek in Zuffenhausen zal gesloten zijn van 22 december tot 9 januari. Dit lijkt een aardige periode, maar feitelijk betekent het, dat de fabriek ‘maar’ drie dagen langer dicht blijft dan de gebruikelijke kerstvakantieduur. Volgens een Porsche-woordvoerder moet de verkoop snel verbeteren, anders verhuist de productie van de Boxstermodellen van Finland naar Duitsland.
Porsche is absoluut niet de enige fabrikant die te maken heeft met de economische malaise. NedCar schroefde onlangs de productie met 15.000 stuks omlaag, Bentley blijft maar minder auto’s produceren, Mercedes heeft de productie in het jaar 2008 met 80.000 exemplaren verlaagd en Opel sluit hun deuren van de fabriek in het Duitse Bochum gedurende twee weken. Ongetwijfeld zullen andere fabrikanten helaas moeten volgen…
Met dank aan Pieter voor de tip!
Klassiekerrally zegt
Vervelend voor de betroffenen, maar -ik heb het al vaak geroepen- eeuwigdurende groei bestaat niet. Dit soort dingen gebeurt gewoon van tijd tot tijd. We schrikken allemaal even wakker, staan weer met beide benen op de grond en krabbelen weer overeind.
Een soort automatische economische ‘reset’ functie. Ik denk dat er niks mis mee is.
Komt wel weer goed.
Ferdinand zegt
Tja, het is even een periode waar we allemaal doorheen moeten… :(
Nijntje zegt
Dit is eigenlijk voor iedereen dé periode om rijk te worden..
Aandelen van zoveel gezonde bedrijven kelderen als een Vissersbootje dat getroffen is door ’n torpedeo naar beneden..
Laurens zegt
Ik rij gebruikt. Dat wordt een trend. En alweer een IJzig land de klos. Nog een.
bradley zegt
of we kopen met zn allen een porsche,opel, bentley… kwestie van de economie weer op gang te trekken. de fabrieken hebben onze steun nodig :)
Jordey zegt
Mij hoor je niet klagen als ik van 4 miljard naar 3,5 miljard winst ga ofzo. Bij elkaar opgeteld is dat toch 7,5 miljard :D
Mathias zegt
De Opel fabriek in Antwerpen is ook 2 weken gesloten geweest in oktober.
Emile_Benz zegt
Als we idd gewoon risico’s nemen en dus de productie op gang houden d.m.v. consumeren, komt die economie ook weer op peil. Toegegeven, het geld moet er wel zijn om te kunnen consumeren… :roll:
Zelfde geldt voor ons geld. We worden bang en halen al ons geld van de bank. Gevolg: keldering van de waarde van de aandelen van banken…
Doobey zegt
@ Jordey
Je hebt blijkbaar nog veel te leren als het gaat om bedrijfsresultaten, sterker nog volgens mij moet je nog beginnen. Waarom tel je daarnaast in godsnaam die 2 bij elkaar op?
Ja ik zit inderdaad een beetje te mierenneuken maar als je er geen verstand van hebt hou dan gewoon je mond.
On-topic heeft porsche weinig te vrezen, alles wat het merk zelf aan verkoopcijfers verliest door enige economische malaise wordt meer dan gecompenseerd door stijgende volkswagen verkopen als gevolg van mensen die zoeken naar goedkope/zuinige auto’s.
R36 zegt
@Doobey
Jordey zal waarschijnlijk de 2 optellen omdat hij de winst op 2 jaar tijd bedoelt. Desalniettemin is een daling van een half miljard euro op een jaar tijd zeer slecht.
Victor zegt
Als lease-bedrijven straks geen nieuwe auto’s meer kunnen financieren komt pas echt de klap voor de auto-industrie…
w0o0dy zegt
@Doobey: je was er nog niet van op de hoogte dat VW 25.000! tijdelijke krachten op straat zet? Zo goed gaat VW ook echt niet….
Dat Porsche problemen heeft is niet gek…. de Cayenne zal aanzienlijk minder verkocht worden en de 911 is langzamerhand absurd duur geworden…
Overigens sluiten ook Peugeot/Citroën, Renault en Fiat diverse fabrieken gedurende een aantal dagen per week of zelfs hele weken….
“Het Duitse Daimler en het Franse Renault stelden donderdag hun winstverwachtingen voor 2008 bij. Ook de Italiaanse Fiat Group ziet donkere tijden en meldt dat de winst in 2009 met 85% kan dalen.
In Europa daalde de verkoop van het aantal nieuwe auto’s met ruim 8%.
In de VS liepen de verkopen in september zelfs met 27% terug, de hardste daling sinds 1991.
Italië
Fiat, verwacht dat de winst uitkomt tussen euro400 mln en euro1,2 mrd tegen euro 2,6 mrd voor dit jaar. In het derde kwartaal van 2008 nam de nettowinst nog wel toe met 3% tot euro 468 mln.” “Daarnaast ziet de producent een stijging in de verkoop van kleine modellen.”
Duitsland
Daimler deed het in het derde kwartaal een stuk slechter en zag de winst met twee derde dalen tot euro 648 mln, van euro 1,89 mrd. De producent van onder meer Mercedes-Benz en Smart denkt dat de winst over heel 2008 zal uitkomen op euro 6 mrd in plaats van euro 7 mrd. ‘We zitten in een zeer uitdagende situatie’, zegt Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter van Daimler.
Frankrijk
Ook Renault, na Peugeot de grootste Franse autofabrikant, maakte nabeurs tegenvallende cijfers bekend. ‘De crisis is er echt, en zij raakt Renault’, zegt Patrick Pelata, operationeel directeur van de autoproducent. De omzet daalde in het derde kwartaal met 2,2%, terwijl de operationele marge in 2008 volgens Pelata niet hoger dan 3% zal zijn.
Productie terugschroeven
Om de tegenvallers het hoofd te kunnen bieden hebben de meeste autofabrikanten maatregelen afgekondigd. Zo schroeft Daimler de productie met 45.000 auto’s terug en sluit twee fabrieken in Noord-Amerika. Fiat sluit vier van zijn zes Italiaanse fabrieken gedurende drie weken. De Franse producenten Renault en Peugeot hebben al aangegeven hun productie te willen verminderen.
In de VS worden soortgelijke maatregelen getroffen. Gisteren maakte de Amerikaanse autofabrikant Chrysler bekend 1825 banen te willen schrappen door twee fabrieken te sluiten. Chrysler heeft zijn verkopen de afgelopen tijd met een kwart zien dalen en is daarmee de hardst getroffen autofabrikant.
GM zei gisteren meer dan de eerder aangekondigde 5000 banen te moeten schrappen om de crisis bij te kunnen benen. Eerder al besloot Ford minder auto’s te gaan producren.
Bron: Fd.nl 24 oktober (edit/ingekort door W0o0dy)
http://www.fd.nl/artikel/10367802/europese-autofabrikanten-lijden-crisis
prop zegt
” Dat Porsche problemen heeft is niet gek…. de Cayenne zal aanzienlijk minder verkocht worden en de 911 is langzamerhand absurd duur geworden… ”
True that… de voorspoed kan niet aan blijven houden.. ze prijzen zich nu de markt uit heb ik het idee
Robin zegt
De enige die zich nog geen zorgen lijkt te maken is Audi
prop zegt
lijkt ja.. iedereen mertk de gevolgen… al is het alleen al in de vorm van grondstoffen die ze afnemen… enz enz
JH zegt
6 januari is een feestdag in de meeste Duitse provincies (in ieder geval Baden Würtemberg) dus om dan dicht te blijven is niet zo’n probleem (meest nemen dan toch vakantie. Daimler gaat van 11 december tot 9 januari dicht.
En zoals woody schrijft heeft op het moment iedereen een groot probleem en helaas is dit pas het begin. Gelukkig dat er in de ontwikkeling gas gegeven wordt… (anders zou ik mee ook erg zorgen maken…)