De belangrijkste auto van Volkswagen komt wederom wat later?
Op dit moment is de Golf 8.5-familie helemaal compleet. Sterker nog, as we speak is onze hoofdredacteur @michaelras omgeven door alle Golfjes van het laatste type. Gewoon, want zo’n vakman is hij wel.
Normaal gesproken weet je dat over een jaartje of 3 een opvolger klaar staat. Misschien 4. Maar het zal weleens zo kunnen zijn dat er nog een facelift aan gaat komen. Niet dat we daar officieel bericht van hebben, maar wel dat de opvolger van de Golf heel erg lang op zich gaat laten wachten.
Belangrijkste auto van Volkswagen
Zoals jullie weten is de Golf 8.5 de laatste Golf met verbrandingsmotor. Of beter gezegd, de laatste leuke Golf. De opvolger moet dan binnenkort klaar staan in 2027. Dat was ook het plan.
Maar volgens het doorgaans uitstekend geïnformeerde Manager Magazin is de Volkswagen ID.Golf vertraagd. We moeten nu 15 maanden langer wachten! 15 maanden! Dan is Anouk op zijn minst wel een keer zwanger geweest.
De oorzaak ervan zijn enorme software-issues die spelen bij Cariad. Dat is al een tijdje een zorgenkindje van de Volkswagen Group. Mocht je Cariad niet kennen, dat is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor alle software van producten van de Volkswagen Group. Dus ja, ook het infotainmentsysteem van de Golf 8 (pre-facelift).
Maar wanneer dan wel?
Ook hebben we extra lang op de Audi Q6 en Porsche Macan moeten wachten vanwege software gerelateerde issues die Cariad niet op tijd kon oplossen. Die auto’s hadden er al eigenlijk in 2023 moeten zijn.
De nieuwe introductie datum voor de elektrische Golf is 2029. De crossover-variant, de T-Sport (doet ons denken aan snelle Yaris, Corolla of Celica, maar OK) komt pas in 2031. Voor de mensen die veel drinken: het is nu 16 juli 2024.
Meer lezen? Deze 8 auto’s kregen meerdere facelifts!
panam1 zegt
Maar ik ga ervan uit dat Cariad dan eigendom is van VW Group? Mijn klanten zijn voor 80% Duitsers, de cultuur is daar, niet aan je zakelijke verplichtingen voldoen en ze hebben binnen een week een andere partij. Ik werk ook met automotive partijen, en zij hebben in 90% van hun contracten dat intellectueel eigendom / software altijd van hen is, daar staat dan wel tegenover een extra prijs / 10 jaar leveranciers garantie, maar dat bij underperformance het zaakje zo kan worden doorgeschoven naar een andere partij. De belangen zijn te groot om een (1) IT leverancier de complete supply chain / levering in gevaar te kunnen brengen.
potver7 zegt
Ik heb door de jaren heel wat met Duitse leveranciers te maken gehad (voorheen computerelectronica, tegenwoordig bouwmaterialen), met één rode draad: ze behoren tot de onbetrouwbaarste leveranciers in de portefeuille. Die spreekwoordelijke Deutsche Grundlichkeit uit zich vooral in de manier waarop ze hun eigen straatje schoonvegen binnen de interne hierarchische strukturen, de klant heeft het nakijken.
lpgbarrel zegt
Misschien een idee dat de Duitse drie samen gaan werken op gebied van software? De techgiganten uit de USA krijgen het wel voor elkaar..
panam1 zegt
Nee dat doen ze niet. Alleen op elektrificatie – maar omdat de techniek gelijk is voor allen zien ze dat niet teveel als concurrentie, en ze weten dat als ze de elektrificatie niet op orde krijgen ze allemaal failliet zijn over 20 jaar . Er is nog steeds een hele grote Berlijnse muur tussen de groepen – en dat gaat nooit veranderen.
mashell zegt
Maar misschien is het probleem meer organisatorisch dan technisch. Dat Cariad als afsplitsing van VW en Audi opeens een zelfstandige onderneming moet zijn dat modern agile moet ontwikkelen maar daar minder geld voor krijgt dan noodzakelijk helpt niet bepaald.
turbotoll zegt
Ach, die Kever kwam ook zes jaar later dan beloofd.
tenaci zegt
Hij zegt het gewoon…. 😳
wimof zegt
don’t mention the war
Polo Fun zegt
Volkswagen komt dan wel met nieuwe accu´s die veel langer meegaan en minder kosten. Het wachten waard dus.
William zegt
Misschien moeten autofabrikanten juist wat minder de nadruk leggen op software. Met hun huidige hardware experimenten en “vernieuwingen” gaan ze alsmaar de mist in. Het focussen op het met opzet maar anders doen is iets anders dan echt verbeteringen doorvoeren.
potver7 zegt
Grappig, vorige week waren het nog “de oorzaak van alle ellende en uitstel is divers, maar één is een oude bekende van het merk: softwareproblemen”. Daar is nu dus alleen die laatste nog van over? Het kan snel gaan in de wereld…
https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-moet-introductie-elektrische-modellen-uitstellen-6919767