Polestar is onnoemelijk succesvol en heeft een mijlpaal bereikt.
Je kan zeggen van Volvo wat je wil, maar ze zijn ijzersterk in het voorspellen van de toekomst. Downsizen, diesels eruit doen, elektrificatie: ze begonnen er relatief vroeg mee in vergelijking met de concurrentie. Met Polestar hebben ze even een omweggetje gemaakt.
Aanvankelijk was het het raceteam, Polestar Racing. Dat heet nu Cyan Racing. Polestar is nu een zelfstandig merk naast Volvo. Hun eerste auto was een sportieve plug-in GT, hun tweede een soort sedan-crossover met elektromotor.
Mijlpaal polestar
Heeft het allemaal zijn vruchten afgeworpen? Jazeker! Polestar meldt namelijk vol trots dat ze een enorm belangrijke mijlpaal hebben bereikt. Ze hebben onlangs de 150.000e Polestar gebouwd! 150.000 stuks!
Ondanks dat Polestar een merk is, bouwen ze op dit moment slechts één auto, de Polestar 2. Dit model is sinds 2020 in productie, dus ze hebben er drie jaar voor nodig gehad.
Context
Is het een belangrijke mijlpaal voor Polestar? Zeker. Is het een hoog aantal? Bwoah. Niet helemaal, eigenlijk. Om het eventjes in context te plaatsen, Tesla heeft het afgelopen kwartaal alleen al 296.850 exemplaren afgeleverd van de Model 3 en Model Y (die aantallen worden nu gecombineerd). Dus Polestar doet het goed, maar het komt niet in de buurt van de aantallen die Tesla wegzet.
Er komen meer Polestars aan, trouwens. De Polestar 3 is al onthuld en komt binnenkort op de markt. Daarnaast zitten de Polestar 4 (compacte sedan) en de Polestar 5 (grote sedan) in de pijplijn. Overigens is de Polestar 2 die nu van de band rolt al het verbeterde en vernieuwde model. Deze is sneller en zuiniger dan voorheen.
wimof zegt
Volvo= Geely
Polestar= Geely
Lynk & Co= Geely
Volvo (?) garage staat vol met Lynk & Co (Leuven)
willeme zegt
@wimof:
Seat = Volkswagen
Audi = Volkswagen
Skoda = Volkswagen
Lamborghini = Volkswagen
Bentley = Volkswagen
Cupra = Volkswagen
Bugatti = Volkswagen
Porsche = Volkswagen (en vice versa)
Traton = Volkswagen
Italdesign = Volkswagen
MAN = Volkswagen
Jetta = Volkswagen
Scout = Volkswagen
Ducati = Volkswagen
wimof zegt
dat was snel, je had dit lijstje al ergens klaar staan.
Al is er een verschil , uw lijst is Europees, het mijne niet.
Andreivierfunf zegt
Dat maakt toch geen ene moer uit? Al is een aandeelhouder een salamander van het WEF in de vorm van Klaus Schwab die de CEO van Pfizer balt. Je wilt niet weten wat voor clubjes als investeerder zitten achter al die Europese merken.
En om dan toch het vergelijk te maken: Volvo is het bewijs dat je beter de Chinezen kunt hebben (vooralsnog) dan Amerikanen. Of zijn we het GM debacle vergeten waarbij Saab gewoon een pil van Drion heeft gekregen?
Ga toch fietsen. Volvo maakt mooi spul en heeft vooruitstrevend gehandeld. Dat deden ze onder Ford ook al. Alleen moeten ze nu andere aandeelhouders tevreden zien te houden met hun kwartaal- en jaarcijfers.
ruisopdelijn zegt
@willeme:
Je vergeet er nog een;
Scania = Volkswagen
Jozo zegt
Bugatti = Rimac
theghost zegt
Dat lijstje klopt niet helemaal meer…
Bugatti = 45% Porsche 55% Rimac
(Ja das indirect dus nog wel VW, maar VW heeft geen eigen aandelen meer in Bugatti.
superfred zegt
Je wil niet weten hoe dankbaar ik je ben voor deze reactie. Word zó moe van iedereen die meteen CHINEES!!1! begint te roepen bij elk artikel over ofwel Volvo ofwel Polestar…
thomcarspotter zegt
Gezien de Polestar 1 slechts 1500x geproduceerd is betreffen de genoemde productie aantallen dus 99% Polestar 2.
marcomanta zegt
Leuk dat ze naar allemaal EV gaan, maar dat feestje zal in Nederland eindig zijn met de invoering van de wegenbelasting, in 2026 de volle mep naar het gewicht, oja, kijk ook eens naar de verzekering van een EV. Waar zit het voordeel? Oja we doen het voor het milieu…..